ltdata Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Hvis man har masse gjeld: kredittkort, hus, etc...og ikke kan betjene dem, hva skjer da? Er det slik at rentene baller på seg og man vil til slutt skylde millioner og aldri kan betale tilbake? Vil de man skylder til da en viss del av lønnen man tjener slik at man vil leve i "fattigdom" til man dør? Er det noen mulighet til å slette gjelden? Hvem må i såfall betale til slutt? staten? Bare lurer. Er ikke i denne situasjonen selv. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Det er mulig ja, med tvungen gjeldsordning. Så vidt jeg vet blir da alt man har av verdi solgt og man får ett helt minimum å leve på i 5(?) år. Tipper de man har gjeld til taper det de ikke får dekket av tvangssalget, men er litt usikker her. Men det er mulig å gå personlig konkurs, som det het før, så man kan starte på nytt etter en tid uten verken gjeld eller noe av verdi. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 (endret) Søk på gjeldsordning så har du svaret Eller bare klikk her Edit; aklla slo meg på målstreken Det er forresten feil at ALT man har av verdi blir solgt. Har man en bolig som anses som nødvendig i forhold barn (plassbehov) for eksempel og alternativet med å leie el.l ikke er økonomisk bedre så beholder du boligen. Du beholder da også lånet selvfølgelig, men du betaler ikke med penger du får på konto da de blir styrt av myndighetene. Når ordningen er ferdig så blir du selv ansvarlig for lånet igjen. Endret 6. juli 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Det er mulig ja, med tvungen gjeldsordning. Så vidt jeg vet blir da alt man har av verdi solgt og man får ett helt minimum å leve på i 5(?) år. Tipper de man har gjeld til taper det de ikke får dekket av tvangssalget, men er litt usikker her. Men det er mulig å gå personlig konkurs, som det het før, så man kan starte på nytt etter en tid uten verken gjeld eller noe av verdi. Det høres jo ganske snilt ut at man kan ta opp masse gjeld, sløse det bort og så være nulltstilt i løpet av 5 år! Men de som har gitt lånene har sikkert penger til å ta tapet Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Når du tenker forbrukslån osv ligger kalkulert risiko i renten, så dem tjener i det store og hele på det. Jeg vet ikke om jeg ville ofret alt, så 5 år fattigdom bare for å starte på nytt i livet som at man ikke hadde oppnådd noe. Men hver sin smak. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Det er mulig ja, med tvungen gjeldsordning. Så vidt jeg vet blir da alt man har av verdi solgt og man får ett helt minimum å leve på i 5(?) år. Tipper de man har gjeld til taper det de ikke får dekket av tvangssalget, men er litt usikker her. Men det er mulig å gå personlig konkurs, som det het før, så man kan starte på nytt etter en tid uten verken gjeld eller noe av verdi. Det høres jo ganske snilt ut at man kan ta opp masse gjeld, sløse det bort og så være nulltstilt i løpet av 5 år!Men de som har gitt lånene har sikkert penger til å ta tapet Man får jo betalt en god del tilbake Ila disse 5 årene da en må leve virkelig sparsomt. Men er nok en del tilfeller der selskapene taper masse penger på "slike" folk, men dette har de kalkulert inn og de klarer seg veldig fint:) men det er absolutt en uting at folk misbruker dette systemet, men igjen godt for de som hevner uten for dette uten å gjøre det med vilje:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Det høres jo ganske snilt ut at man kan ta opp masse gjeld, sløse det bort og så være nulltstilt i løpet av 5 år! Men de som har gitt lånene har sikkert penger til å ta tapet Det er vanskelig å få det til, er ikke bare å ta opp masse gjeld å si man ønsker det. Man har 5 år med knapt nok til å overleve, neppe gøy. Etter de 5 årene har man kun eiendeler uten verdi, ingen bil, ingen hus, bare gamle klær, osv. Så vidt jeg vet ligger NAV sine satser langt det man for for å overleve her. Her er det så vidt jeg vet helt nederst på smertegrensen av hva man kan overleve av. 5 år uten noe er ganske lenge, man kan så klart leve ett godt liv før, men tviler på at det er verdt det når de 5 årene uten noe som helst kommer... Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Det høres jo ganske snilt ut at man kan ta opp masse gjeld, sløse det bort og så være nulltstilt i løpet av 5 år! Men de som har gitt lånene har sikkert penger til å ta tapet Det er vanskelig å få det til, er ikke bare å ta opp masse gjeld å si man ønsker det. Man har 5 år med knapt nok til å overleve, neppe gøy. Etter de 5 årene har man kun eiendeler uten verdi, ingen bil, ingen hus, bare gamle klær, osv. Så vidt jeg vet ligger NAV sine satser langt det man for for å overleve her. Her er det så vidt jeg vet helt nederst på smertegrensen av hva man kan overleve av. 5 år uten noe er ganske lenge, man kan så klart leve ett godt liv før, men tviler på at det er verdt det når de 5 årene uten noe som helst kommer... Takk for alle svar. Bare lurer: hva regner du som en smertegrense i kroner for hva man kan klare seg på? 5000kr per måned? 15000? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Står her: https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 For øvrig kan man som en klar hovedregel bare få gjeldsordning én gang. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Står her: https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn takk. 8000kr per måned er jo ikke verst om man ikke har høy husleie eller så mange faste utgifter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Står her: https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn takk. 8000kr per måned er jo ikke verst om man ikke har høy husleie eller så mange faste utgifter Det er ganske "umulig" å leve på dette egentlig, si man er heldig og finner ett kollektiv, da går ja 3500 til leie. Da sitter en igjen med 4500 som skal dekke alt annet. Det er ikke særlig til liv. Men igjen så er det ca det samme som en student ligger på, men her har en jo muligheten til å jobbe å tjene ekstra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) 8000 kr/mnd betyr at man må flytte på landet, til et avfolkningstruet sted. Der koster boligene nesten ingenting. Siden avfolkning er drevet av mangel på gode inntektskilder så må man også regne med å enten finne opp noe smart selv å jobbe med eller pendle kjempelangt. For å unngå at bil koster for mye så må man velge en liten og gammel bil med lav km-stand, lave drivstoffkostnader, lav forsikring etc. Fristende burgersjapper og restauranter vil neppe finnes i området. Regn med mye billigmat. Pannekaker og grøt til middag annenhver dag, matpakke og brødmat resten av dagen. Ingen ferie eller pubturer. Rett og slett et fattigmannsliv, men det skal gå. Husk at dette er luksus sammenlignet med de sosiale ordningene i resten av Europa. Ikke regn med at rumenere får mer enn til suppe, sandaler og en teltduk av myndighetene i hjemlandet. Jeg synes egentlig standarden vi har på sosiale ordninger i Norge er ganske god. Jeg synes det blir feil om skattebetalerne skal sponse disse økonomisk strandede (som regel selvforskyldt) til et normalt liv. 8000 kr/mnd for single er en helt grei fattigdomsgrense etter min mening. Endret 11. august 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) 8000 kr/mnd betyr at man må flytte på landet, til et avfolkningstruet sted. Der koster boligene nesten ingenting. Siden avfolkning er drevet av mangel på gode inntektskilder så må man også regne med å enten finne opp noe smart selv å jobbe med eller pendle kjempelangt. For å unngå at bil koster for mye så må man velge en liten og gammel bil med lav km-stand, lave drivstoffkostnader, lav forsikring etc. Fristende burgersjapper og restauranter vil neppe finnes i området. Regn med mye billigmat. Pannekaker og grøt til middag annenhver dag, matpakke og brødmat resten av dagen. Ingen ferie eller pubturer. Rett og slett et fattigmannsliv, men det skal gå. Husk at dette er luksus sammenlignet med de sosiale ordningene i resten av Europa. Ikke regn med at rumenere får mer enn til suppe, sandaler og en teltduk av myndighetene i hjemlandet. Jeg synes egentlig standarden vi har på sosiale ordninger i Norge er ganske god. Jeg synes det blir feil om skattebetalerne skal sponse disse økonomisk strandede (som regel selvforskylt) til et normalt liv. 8000 kr/mnd for single er en helt grei fattigdomsgrense etter min mening. Utenom husleie og boliglån så lever jeg på ca 4000-5000kr per måned. Synes jeg har det ganske bra selv da, men er vant til et lavt forbruk (sammenliknet med nordmenn generelt) Så jeg er enig med deg 8000 betalt av staten for å ha gjort ikke så smarte ting (tatt opp masse lån og ikke tilbakebetalt) synes jeg ikke er dårlig betalt. Er vel få land i verden slik som norge der staten tar seg av de som trenger det. Endret 7. juli 2015 av ltdata 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Utenom husleie og boliglån så lever jeg på ca 4000-5000kr per måned. Synes jeg har det ganske bra selv da, men er vant til et lavt forbruk (sammenliknet med nordmenn generelt) Og dette har du satt opp som ett budsjett og sjekket at stemmer for si de siste 6 månedene? Det er ganske mange som tror de bruker så lite men får seg et realt sjokk når de faktisk ser på utgiftene sine. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2015 Utenom husleie og boliglån så lever jeg på ca 4000-5000kr per måned. Synes jeg har det ganske bra selv da, men er vant til et lavt forbruk (sammenliknet med nordmenn generelt) Og dette har du satt opp som ett budsjett og sjekket at stemmer for si de siste 6 månedene? Det er ganske mange som tror de bruker så lite men får seg et realt sjokk når de faktisk ser på utgiftene sine. Du har et godt poeng der. Lett å glemme utgifter og ferieturer som dukker opp her og der. Skal sjekkes ut. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Nå har jeg for moro skyld regnet ut ved hjelp av excel alle transaksjoner fra 01.01.2015 til i dag. Det er eksludert alt av lån (boliglån, studielån) og faste utgifter til strøm etc. Fikk 4003kr per måned Endret 12. august 2015 av ltdata Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Nå har jeg for moro skyld regnet ut ved hjelp av excel alle transaksjoner fra 01.01.2015 til i dag. Det er ekskuldert alt av lån (boliglån, studielån) og faste utgifter til strøm etc. Fikk 4003kr per måned Men da skjønner du nok at 3997 ville blitt knapt til å dekke de faste utgiftene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Husk på at boligutgifter ikke inngår i disse satsene. Du har krav på å beholde 8048 kroner i tillegg til rimelige utgifter til bolig. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Husk på at boligutgifter ikke inngår i disse satsene. Du har krav på å beholde 8048 kroner i tillegg til rimelige utgifter til bolig. Virkelig? Da er det jo absolutt ikke gale i det heletatt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå