Gå til innhold

Asus RT-N66U: Er alle IPv6 adresser like på samme type ruter?


Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet om hver ruter får sitt eget IPv6 nettverk som ikke er likt noen andre rutere?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har noen servere i utlandet, der jeg har begrenset RDC tilgangen til noen få IP adresser.

I tilfelle en DDoS angrep, der hoved IPen blir nullet, er det kjekt å ha IPv6 tilgang. Alt er satt opp og fungerer helt fint der.

Men når jeg skal legge til IPv6 adressen til/fra i område (tillate IPer) så må jeg enten legge til en og en IP fra de ulike pcene mine, eller så kunne jeg lagt til subnettet. Men det er jo dumt, om alle med f.eks samme type Asus rutere har samme subnett.

 

Noen som har peil på slikt? Må innrømme at jeg er bakpå når det kommer til IPv6. Eneste område der jeg er frempå, er at modem støtter IPv6, ruter støtter IPv6 og servere i utlandet har IPv6 subnett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har internett via Canal Digital, aktiverte IPv6 via siden dems. Der står det ingen info om IPv6 adressen.

Aktiverte så IPv6 i ruteren, og får da opp ett subnett 2002:xxxx:xxxx::1/48 alle IPv6 adresser pcer/vmer her hjemme får begynner med 2002:xxxx:xxxx:0:masse mer.

Spørsmålet er om 2002:xxxx:xxxx:0 er likt på alle Asus RT-N66U rutere, for om jeg da åpner for dette subnettet på de fysiske serverne mine i utlandet, så vil jo alle med Asus rutere kunne i alle fall passord hacke seg inn på serverne.

Er det unikt for min ruter, så er det jo ikke noe stress. Alternativet er som nevnt å legge inn en og en IPv6 adresse i godkjent listen på serverne.

Lenke til kommentar

Jepp, det er som @sjurtf sier; du har offentlige IPv6 adresser - good to go. Asus-ruteren din har egentlig ikke noe med disse adressene og gjøre (annet enn at du har skrudd på støtte for IPv6 i den).

(OT: hvordan får man til å referere yil en bruker i en posting?)

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...