Gå til innhold

Hvorfor tror du IKKE på Islam?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen absolutt INGEN barn burde bli utsatt for det overgrepet å bli påpresset en religion. Det burde være en aldersgrense på minst 16 år for å kunne bli medlem i et trossamfunn, og ingen undervisning om religion burde blitt gitt til barn under denne aldersgrensen. Da kunne barn/ungdommer selv tenkt gjennom om de tror på en religion eller ikke.

Undervisning om religion kommer alle tilgode. Hvis ikke begynner fordommer å gro, som følge av mangel på kunnskap. Det vi må unngå, er undervisning religion, "den rette tro" etc.

Det spørs litt hvordan man underviser også. Skal man fortelle om religionens sanne ansikt og ikke bare lage solskinnshistorier om de forskjellige religionene, men også forklare litt utifrå historisk perspektiv og sannheten om alt det negative religioner har

Ført med seg så er jeg ikke sikker på om det egner seg for de aller minste barna

Hvorfor ikke? Jeg har aldri forstått dette opplegget med å pakke sannheten inn i glanspapir for å skjerme "de aller minste barna".

Med det sagt, synes jeg det virker rimelig å undervise generelt om religioner i starten, på barneskolen, 1-4 trinn etc. og så undervise mer om historiene bak, i et historisk perspektiv, når barna går på mellomtrinnet/ungdomsskolen.

Dette er ikke fordi barna tar skade av å høre sannheten, men fordi de sannsynligvis ikke er i stand til å forstå hvilke konsekvenser verdensreligionene har ført med seg opp igjennom årene så tidlig.

Jeg mener heller ikke at man skal pakke sannheten inn i glanspapir. Hva ville du sagt om kristendommen og islam til en førsteklassing uten å pakke de inn i glanspapir?

Da misforsto jeg deg. Hva mente du med at det ikke "egnet seg for de minste barna"? Hvorfor ikke?

Skal man f.eks si til førsteklassinger på 5år at i kristendommen og islam så er det slik at man brenner i helvete til evig tid om man ikke tror på deres Gud, eller skal man pakke det inn i glanspapir, noe jeg forsto det som du var imot.

Hvorfor nevne dette i det hele tatt? For det første er det delte oppfatninger om dette blant religionenes følgere. For det andre er det ikke dette som er kjernen av hverken kristendommen eller islam. Dette er et primaeksempel på noe man kan spare til mellomtrinnet/u. skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...