Gå til innhold

Hvorfor tror du IKKE på Islam?


Anbefalte innlegg

Som er hele poenget med ordtaket. Jeg er mye enig med loka-vidu på akkurat dette her. Hvem skal definere hva som er korrekt å tro på? Det er derfor jeg ikke ser noen hensikt med et forbud av religion noensinne. Jeg er dog imot religionsundervisning som grenser til forkynning. Religionsfaget bør være helt akademisk, på lik linje med andre fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Ellers lurer jeg på om sånne perfekt nøytrale personer må være nøytral til alt, til enhver tid ..?

 

Hvis de ikke er det, så er de vel ikke helt til å stole på, eller er de?

 

Hvem er det så som skal bedømme om det virkelig er en perfekt nøytral person - skal det vurderes av andre personer som ikke er like perfekte, eller må de bedømmes av ett råd av bare perfekte nøytrale personer ..

 

høna og egget

 

 

Perfekte mennesker og mennesker som er nøytrale i henhold til alt finner vi ikke på denne kloden, jeg vet ikke hva eller hvem som har påstått dette, eller hvorfor du i det hele tatt nevner det? Eller hvor høna og egget kommer inn i bildet.

Det var en setning fra deg selv jeg drodlet litt rundt og som inneholdt "lære fra nøytralt hold", og hvor jeg trodde det hadde med personlige egenskaper å gjøre. Jeg nevner det fordi jeg vet hvor sånne typer kan finnes, problemet er bare at siden de er totalt nøytrale er det umulig for dem å lære bort noe som har med det personlige planet å gjøre. De er åpen for alt, og kan lære bort den holdningen, men det ønskes neppe av "verden"

Lenke til kommentar

Antar at en nøytral person må være en ikke-person, og da må vi vel til med sekulære roboter som kan lære oss opp i den rette tro ..

 

Som er hele poenget med ordtaket. Jeg er mye enig med loka-vidu på akkurat dette her. Hvem skal definere hva som er korrekt å tro på? Det er derfor jeg ikke ser noen hensikt med et forbud av religion noensinne. Jeg er dog imot religionsundervisning som grenser til forkynning. Religionsfaget bør være helt akademisk, på lik linje med andre fag.

 

Men loka blander jo korta igjen og skaper en debatt på sine helt egne premisser. Dette handler ikke om tro, det er ingen tro å være sekulær i takt med det norske samfunnet eller det å ønske kun bekreftet fakta som pensum. Det må da være ett minstekrav at man ikke skal dytte uskyldige barn mot en bestemt trosretning i offentlig regi?

 

En god gammal loka-floke dette med at ingen er 100% nøytrale så da har alle like mye rett når det kommer til både objektiv sannhet og moral.. En Imam har like mye rett i sin lære om etikk og moral i samfunnet som en doktorstipendiat i samfunnsfag? Det hele blir ett narrespill for å rettferdiggjøre en personlig tro. I skolen skal man få vite, skal man bedrive tro har man egne plasser for slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Antar at en nøytral person må være en ikke-person, og da må vi vel til med sekulære roboter som kan lære oss opp i den rette tro ..

 

 

Som er hele poenget med ordtaket. Jeg er mye enig med loka-vidu på akkurat dette her. Hvem skal definere hva som er korrekt å tro på? Det er derfor jeg ikke ser noen hensikt med et forbud av religion noensinne. Jeg er dog imot religionsundervisning som grenser til forkynning. Religionsfaget bør være helt akademisk, på lik linje med andre fag.

 

 

Men loka blander jo korta igjen og skaper en debatt på sine helt egne premisser. Dette handler ikke om tro, det er ingen tro å være sekulær i takt med det norske samfunnet eller det å ønske kun bekreftet fakta som pensum. Det må da være ett minstekrav at man ikke skal dytte uskyldige barn mot en bestemt trosretning i offentlig regi?

 

En god gammal loka-floke dette med at ingen er 100% nøytrale så da har alle like mye rett når det kommer til både objektiv sannhet og moral.. En Imam har like mye rett i sin lære om etikk og moral i samfunnet som en doktorstipendiat i samfunnsfag? Det hele blir ett narrespill for å rettferdiggjøre en personlig tro. I skolen skal man få vite, skal man bedrive tro har man egne plasser for slikt.

Hvor kan man finne skillet mellom en troende og en ikke-troende i en vanlig bevissthet? Og prøv deg ikke med at dette er noen lokafloke, det blir å forsøke seg på urent trav. Saken er vel hvis du skal bruke din kondisjonerte personlighet så kan du aldri bli nøytral eller upartisk.

Lenke til kommentar

Verken han eller andre kan bevisenoe slikt, de alle bare velger å tro. Og det får vel være halvgreit foreløpig bare man holder ungene, skole (offentlig OG private) samt alle andre offentlige instanser, også innen politikken, og ikke minst meg selv, langt utenfor.

 

Skillet mellom de som søker sannhet og de som velger å tro blir bare klarere og klarere. De troende står igjen som taperne overalt i den moderne verden. Vet ikke hvor mange år det går, men en dag vil det nødvendigvis smelle bra og jeg er overbevist om at de rasjonelle, ateister støttet av vitenskapen, vil stå igjen alene til slutt uten disse intellektuelle forstyrrelsene releigionen forårsaker slik at menneskets utvikling og reise mot stjernene kan fortsette uforstyrret.

 

Religionsfrihet må på sikt kun gjelde frihet ifra religion, ikke frihet til å tro og vranglære bort akkurat det man selv måtte føle for. En dag vil hjernevasken bli forbudt ved lov. Det er den dagen det moderne mennesket vant over løgnen.

 

Eg tek sterk avstand frå dine ekstreme påstandar om at kristendom kan samanliknast med nazisme, og at staten skal overta foreldra si rolle i barneoppsedinga. At slike haldningar eksisterer viser berre kor viktig det er at vi står opp for trusfridom, ytringsfridom og kjernefamilien. Det er og bør vere foreldra sitt ansvar å avgjere kva undervising deira born skal få. Dersom eg var forelder ville eg aldri akseptert at staten la føringar her. Den viktigaste oppgåva som kristne foreldre er nettopp å formidle trua på Jesus til neste generasjon slik at dei sjølve kan ta eit personleg standpunkt når tida er inne for det. Bibelen seier: "Men Jesus kalla dei til seg og sa: «Lat småborna koma til meg, og hindra dei ikkje! For Guds rike høyrer slike til. Sanneleg, det seier eg dykk: Den som ikkje tek imot Guds rike som eit lite barn, skal ikkje koma inn i det.»" (Luk 18:16f) Det er ei stor sorg for mange foreldre når born vel å forlate Jesus-livet, og heller gå sin eigen veg. For å unngå dette er det viktig at borna tidleg får ta del i det åndelege fellesskapet, til dømes kveldsbøn, søndagsskule og kristne leirar. Det er når borna er små, at hjartet er mest mottakeleg for å verte bøygd. Dersom ein seier nei til Jesus, vert hjartet ofte meir og meir forherda med alderen.

 

Tankane dine er forresten korkje moderne eller nye. Frå dei første kristne, har kyrkja si historie vore full av forfølgjing, martyrar og blod. Viss du vil lære av tidlegare historie, så sjå på kva som har skjedd i land der ein har forsøkt å fjerne kristendom. Sjå på Romarriket, Sovjetunionen, Kina og muslimske land i dag. Der kristendomen har møtt størst motstand, er også der kyrkja har hatt størst vekst. Førfølgjing fører ikkje til at sanne truande mistar trua, men tvertimot vert trua sterkare fordi ein heile tida må stole på Jesus gjennom dei vanskelege tidene. Kanskje har vi i Norge hatt det for godt for lenge, og at dei tidene du ønskjer er uunngåelege? Uansett kan vi stole på at han som er kyrkja sitt hovud, Jesus Kristus, vil vere trufast mot sine inntil enden. Han har i sitt ord sagt: "«Eg har fått all makt i himmelen og på jorda. Gå difor ut og gjer alle folkeslag til læresveinar, med di de døyper dei til namnet åt Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, og lærer dei å halda alt det som eg har bode dykk. Og sjå, eg er med dykk alle dagar så lenge verda står.»" (Matt 28:18b-20)

Lenke til kommentar

Mye av denne historiske forfølgelsen du prater om har jo kristne stått for selv, både mot andre kristne og andre religioner og ikke-troende.

 

Og igjen har dette ingenting med sann kristendom å gjere og er utan fotfeste i Bibelen.

Ein av mange ting eg reagerte på i Thoto79 sitt innlegg er visjonen om å forby kristendom med lov.

Ei slik lov ville ført til forfølgjing av kristne og auka kyrkjevekst.

Her er ein artikkel om Kina som viser kva ein slik politikk har ført til tidlegare.

Kanskje er det nettopp meir forfølgjing som må til for å vekkje opp sovande kristne i rike Norge?

Lenke til kommentar

 

Verken han eller andre kan bevisenoe slikt, de alle bare velger å tro. Og det får vel være halvgreit foreløpig bare man holder ungene, skole (offentlig OG private) samt alle andre offentlige instanser, også innen politikken, og ikke minst meg selv, langt utenfor.

 

Skillet mellom de som søker sannhet og de som velger å tro blir bare klarere og klarere. De troende står igjen som taperne overalt i den moderne verden. Vet ikke hvor mange år det går, men en dag vil det nødvendigvis smelle bra og jeg er overbevist om at de rasjonelle, ateister støttet av vitenskapen, vil stå igjen alene til slutt uten disse intellektuelle forstyrrelsene releigionen forårsaker slik at menneskets utvikling og reise mot stjernene kan fortsette uforstyrret.

 

Religionsfrihet må på sikt kun gjelde frihet ifra religion, ikke frihet til å tro og vranglære bort akkurat det man selv måtte føle for. En dag vil hjernevasken bli forbudt ved lov. Det er den dagen det moderne mennesket vant over løgnen.

 

Eg tek sterk avstand frå dine ekstreme påstandar om at kristendom kan samanliknast med nazisme, og at staten skal overta foreldra si rolle i barneoppsedinga. At slike haldningar eksisterer viser berre kor viktig det er at vi står opp for trusfridom, ytringsfridom og kjernefamilien. Det er og bør vere foreldra sitt ansvar å avgjere kva undervising deira born skal få. Dersom eg var forelder ville eg aldri akseptert at staten la føringar her. Den viktigaste oppgåva som kristne foreldre er nettopp å formidle trua på Jesus til neste generasjon slik at dei sjølve kan ta eit personleg standpunkt når tida er inne for det. Bibelen seier: "Men Jesus kalla dei til seg og sa: «Lat småborna koma til meg, og hindra dei ikkje! For Guds rike høyrer slike til. Sanneleg, det seier eg dykk: Den som ikkje tek imot Guds rike som eit lite barn, skal ikkje koma inn i det.»" (Luk 18:16f) Det er ei stor sorg for mange foreldre når born vel å forlate Jesus-livet, og heller gå sin eigen veg. For å unngå dette er det viktig at borna tidleg får ta del i det åndelege fellesskapet, til dømes kveldsbøn, søndagsskule og kristne leirar. Det er når borna er små, at hjartet er mest mottakeleg for å verte bøygd. Dersom ein seier nei til Jesus, vert hjartet ofte meir og meir forherda med alderen.

 

Tankane dine er forresten korkje moderne eller nye. Frå dei første kristne, har kyrkja si historie vore full av forfølgjing, martyrar og blod. Viss du vil lære av tidlegare historie, så sjå på kva som har skjedd i land der ein har forsøkt å fjerne kristendom. Sjå på Romarriket, Sovjetunionen, Kina og muslimske land i dag. Der kristendomen har møtt størst motstand, er også der kyrkja har hatt størst vekst. Førfølgjing fører ikkje til at sanne truande mistar trua, men tvertimot vert trua sterkare fordi ein heile tida må stole på Jesus gjennom dei vanskelege tidene. Kanskje har vi i Norge hatt det for godt for lenge, og at dei tidene du ønskjer er uunngåelege? Uansett kan vi stole på at han som er kyrkja sitt hovud, Jesus Kristus, vil vere trufast mot sine inntil enden. Han har i sitt ord sagt: "«Eg har fått all makt i himmelen og på jorda. Gå difor ut og gjer alle folkeslag til læresveinar, med di de døyper dei til namnet åt Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, og lærer dei å halda alt det som eg har bode dykk. Og sjå, eg er med dykk alle dagar så lenge verda står.»" (Matt 28:18b-20)

 

 

Jeg sammenliknet ikke kristendom med nazisme (selv om naziene stort sett var kristne, dog skal det sies at stort sett alle andre også var det på den tiden og det stoppet ingen ifra folkemord). Det jeg sier at ideologier som kan føre til slike voldsomme motsetninger basert på irrasjonelle trosretninger ikke er greit å ha på pensum. Ikke Kristendom, ikke Islam men ei heller kommunisme/nazisme bare så det er sagt. Dette skal og må undervises i ett historie perspektiv, aldri som en sannhet eller leveregel.

 

Og du bekrefter jo frykten min med tanke på en kontinuerlig hjernevasking av kommende generasjoner der du faktisk påpeker at det viktigste er å formidle Jesus til kommende generasjoner.. Tenker du hjemmeundervisning slik som praktiseres i lukkede sekt miljøer er en god idè? Ta barna før lærdommen og dermed fornuften tar dem liksom? Hadde det ikke vært greit om du aldri ble indoktrinert i dette og dermed fant det du selv kjenner som riktig etter å ha blitt informert og blitt vist dem alle?

 

Og du snur det hele på hodet når du sier at det er kristne som har blitt forfulgt. Ateister har først nå (da mener jeg etterkrig og nyere historie) fått prate fritt. Du føler deg som det pressede mindretallet men det er kun her i skandinavia dette er mulig, på verdensbasis er det ca 10 % ateister pr idag og jeg hadde ikke sluppet unna med livet i behold i de fleste land med teokratiske styrer, akkurat som at jeg ikke hadde sluppet unna med livet i behold i Skandinavia for noen hundre år siden av samme grunn. 

 

Vitenskapen og fornuften har endelig fått fotfeste i enkelte hjørner av verden og det er ikke negativt selv om du, og andre nær sagt selvutnevnte profeter, prøver å forkynne det motsatte. Kynismen blir ikke større av rasjonalitet. Jeg kan ta meg selv som eksempel, jeg er 100% ateist, jeg "vet" at det ikke er noen Gud som følger med når om jeg vil masturbere ei heller venter det en belønning om jeg er "god" mot andre. På tross av dette er jeg flau på Norges vegne at vi ikke kan gjøre mer og ta til oss flere flyktninger og mennesker i nød. Du må forstå at denne "godheten" og empatien er medfødt og i mennerskers natur, dette er ingenting Kristendommen (eller andre religioner) har noen rett til å ta patent på slik som de har gjort i alle tider. 

 

Du må forstå at religion holder mennesket igjen og dette kan ikke tillates i det lange løp. Det er vi som er "gudene" og ingen har rett eller burde ha lov til å sette noe annet vesen over oss. Det er dette det må bli slutt på, det nedlatende synet på mennesket som ett annenrangs vesen. Vi alle er like mye verdt og vi alle er mer verdt enn alt annet, også uendelig mye mer verdt enn din tro og synsinger om ubekreftede utenomjordiske vesener. Disse eksisterer kun i din bevissthet fordi du ble hjernevasket til nettopp å tro dette i ung alder og har dermed aldri fått hodet over vannet til å kunne se ting i perspektiv slik som oss uavhengige sekulære.

Lenke til kommentar

Ja, godt observert. I hvor ung alder mener du, Cair Paravel, at man skal kunne opplæres i kristen tro? Sånn sett i forhold til at man skal ta valget selv når man er moden nok til det. Myndighetsalder kanskje?

 

Det bør ikkje vere noka nedre aldersgrense for å verte opplært i kristen tru. Åndelege opplevingar ein har fått som born, kan ofte vere med på å frelse og bevare barnet når det vert vaksent. Det handlar om å så og å hauste. Når ein sår Ordet inn i eit lite barn, kan det vekse fram til ei sterk tru seinare i livet. Det stemmer at det handlar om å ta eit val. Livet har to vegar, ein til himmelen og ein til helvete. Foreldra si tru kan aldri frelse neste generasjon, men ein kan vise vegen og oppsede borna i den kristne forsaking og tru. Barnetrua frelser også, men ein utviklar seg og kjem til eit punkt i livet der ein må velgje om ein vil byggje vidare på den eller forkaste den. Det beste for eit menneske er å leve heile livet nær til Jesus :)

Lenke til kommentar

 

Ja, godt observert. I hvor ung alder mener du, Cair Paravel, at man skal kunne opplæres i kristen tro? Sånn sett i forhold til at man skal ta valget selv når man er moden nok til det. Myndighetsalder kanskje?

 

Det bør ikkje vere noka nedre aldersgrense for å verte opplært i kristen tru. Åndelege opplevingar ein har fått som born, kan ofte vere med på å frelse og bevare barnet når det vert vaksent. Det handlar om å så og å hauste. Når ein sår Ordet inn i eit lite barn, kan det vekse fram til ei sterk tru seinare i livet. Det stemmer at det handlar om å ta eit val. Livet har to vegar, ein til himmelen og ein til helvete. Foreldra si tru kan aldri frelse neste generasjon, men ein kan vise vegen og oppsede borna i den kristne forsaking og tru. Barnetrua frelser også, men ein utviklar seg og kjem til eit punkt i livet der ein må velgje om ein vil byggje vidare på den eller forkaste den. Det beste for eit menneske er å leve heile livet nær til Jesus :)

 

 

Ja, og det kalles indoktrinering og er ganske uheldig. Lær barna hvordan de skal tenke selv, i stedet for hva de skal tenke. Dersom du oppriktig mener din kristne tro er korrekt har du ingenting å frykte. Kun dersom du tviler på legitimiteten i din egen tro burde du være for en slik indoktrinering.

Lenke til kommentar

 

Og igjen er dette en tankefeil, mister no true Scotsman.

 

Ein sosialdemokrat kan snyte på skatten. Betyr det at det er sosialdemokratisk å snyte på skatten?

 

 

Nei, men med et så bredt og intetsigende begrep som "kristendom" har blitt så skal det godt gjøres å definere hva en "sann kristen" er for noe, blant alle undersektene som alle tar utgangspunkt i samme dårlig skrevne samling av bøker.

Lenke til kommentar

Ja, og det kalles indoktrinering og er ganske uheldig. Lær barna hvordan de skal tenke selv, i stedet for hva de skal tenke. Dersom du oppriktig mener din kristne tro er korrekt har du ingenting å frykte. Kun dersom du tviler på legitimiteten i din egen tro burde du være for en slik indoktrinering.

 

Guds Ord seier: "Lær guten den vegen han skal gå, så vik han ikkje av når han vert gamal." (Ord 22:6)

Kristne foreldre som ikkje er tydelege nok på å formidle trua si, fører ofte til at borna vert fanga av lystene og verda. Det kan vere andre interesser som fangar dei, som kultur, musikk, sport, friluftsliv. Alt er bra, men det tek fort plassen som Jesus skulle ha. Mange kan ende opp som namnekristne, som i røynda er åndeleg døde og på veg til helvete.

Dersom du visste at det stod om evig liv eller død at dine born vart frelst, ville ikkje du også gjort alt du kunne for å gi dei evangeliet? Jesus kan faktisk kome igjen ikveld. Eg vil gjerne møte igjen alle eg er glad i hist ved floden :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ja, godt observert. I hvor ung alder mener du, Cair Paravel, at man skal kunne opplæres i kristen tro? Sånn sett i forhold til at man skal ta valget selv når man er moden nok til det. Myndighetsalder kanskje?

 

 

Det bør ikkje vere noka nedre aldersgrense for å verte opplært i kristen tru. Åndelege opplevingar ein har fått som born, kan ofte vere med på å frelse og bevare barnet når det vert vaksent. Det handlar om å så og å hauste. Når ein sår Ordet inn i eit lite barn, kan det vekse fram til ei sterk tru seinare i livet. Det stemmer at det handlar om å ta eit val. Livet har to vegar, ein til himmelen og ein til helvete. Foreldra si tru kan aldri frelse neste generasjon, men ein kan vise vegen og oppsede borna i den kristne forsaking og tru. Barnetrua frelser også, men ein utviklar seg og kjem til eit punkt i livet der ein må velgje om ein vil byggje vidare på den eller forkaste den. Det beste for eit menneske er å leve heile livet nær til Jesus :)

 

Ja, og det kalles indoktrinering og er ganske uheldig. Lær barna hvordan de skal tenke selv, i stedet for hva de skal tenke. Dersom du oppriktig mener din kristne tro er korrekt har du ingenting å frykte. Kun dersom du tviler på legitimiteten i din egen tro burde du være for en slik indoktrinering.

Hvorfor "Lære" barna våre å tenke, vær heller absolutt ærlig og dyrke frem den holdningen I barnet, og ellers bare ta godt vare på de små men "hindre dem ikke"

 

Jeg synes det generelt sett går til helvete når vi skal bare tenke ..

Lenke til kommentar

Du må forstå at religion holder mennesket igjen og dette kan ikke tillates i det lange løp. Det er vi som er "gudene" og ingen har rett eller burde ha lov til å sette noe annet vesen over oss. Det er dette det må bli slutt på, det nedlatende synet på mennesket som ett annenrangs vesen. Vi alle er like mye verdt og vi alle er mer verdt enn alt annet, også uendelig mye mer verdt enn din tro og synsinger om ubekreftede utenomjordiske vesener. Disse eksisterer kun i din bevissthet fordi du ble hjernevasket til nettopp å tro dette i ung alder og har dermed aldri fått hodet over vannet til å kunne se ting i perspektiv slik som oss uavhengige sekulære.

 

 

På kva måte er det du vert halden tilbake av kristendom? Nei, sann framgang får vi først når menneskeleg kunnskap vert kombinert med åndeleg visdom. Sjå til dømes på Daniel og dei tre venene hans i Dan 1:17 - "Gud gav desse fire gutane kunnskap og vit på allslags skrift og visdom. Og Daniel skjøna seg på alle slag syner og draumar." Daniel overgjekk dei klokaste vismennene både i det babylonske og det medo-persiske imperiet fordi han levde nær Gud. At du ikkje takkar Gud for den fornuften og dei evnene han har gitt deg, vil du sjølv måtte stå til rette for, men det er Gud som er opphavet til all menneskeleg kunnskap og vit. Er det ein ting som vekkjer Guds vreide er det nettopp hovmod og stolthet som freistar å gjere oss sjølv til gud. Dette var nettopp denne synda som førte til at Lucifer vart kasta ut av englekoret, og det er denne synda som Antikrist ein dag skal gjere: "Ja, han set seg i Guds tempel og gjer seg sjølv til gud." (2. Tess 2:4b). Vend om og takk din Skapar for hans store miskunn og nåde! "For han lèt si sol skina over vonde og gode, og lèt det regna over rettferdige og urettferdige." (Matt 5:45b)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...