Gå til innhold

Hvorfor tror du IKKE på Islam?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror en allmektig og allestedsnærverende gud klarer seg utmerket godt uten at jeg ber til ham flere ganger om dagen. Det er en ting. Jeg tror heller ikke det er mulig for meg å skade en slik gud, så alle reglene om blasfemi stiller jeg meg skeptisk til. Jeg synes heller det virker litt blasfemisk å skulle tro at Allah trenger min hjelp.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror en allmektig og allestedsnærverende gud klarer seg utmerket godt uten at jeg ber til ham flere ganger om dagen. Det er en ting. Jeg tror heller ikke det er mulig for meg å skade en slik gud, så alle reglene om blasfemi stiller jeg meg skeptisk til. Jeg synes heller det virker litt blasfemisk å skulle tro at Allah trenger min hjelp.

En liten misforståelse. Det er ikke vi som hjelper Allah. Det er Allah som hjelper oss gjennom vanskeligheter osv osv, derfor vi ber 5 ganger daglig også for å be om tilgivelse. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar

Skjønner det, men det er ikke poenget. Hvis det er så skrekkelig viktig at dere ber fem ganger om dagen, må det jo springe ut fra et behov hos Allah. Ellers er det jo et verdslig behov, og det er vel ikke helt bra. Hvorfor skulle det bry en allmektig gud hva dere bruker fritiden på hvis han elsker dere og dere elsker ham?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. 

Hvis islam er sant, hvordan skal en da forklare de sterke religiøse opplevelsene som folk med andre religioner har? Jeg synes det virker som en bedre forklaring at alle tar feil. 

Jeg har aldri lest Koranen, det må jeg innrømme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner det, men det er ikke poenget. Hvis det er så skrekkelig viktig at dere ber fem ganger om dagen, må det jo springe ut fra et behov hos Allah. Ellers er det jo et verdslig behov, og det er vel ikke helt bra. Hvorfor skulle det bry en allmektig gud hva dere bruker fritiden på hvis han elsker dere og dere elsker ham?

Kan jo forklare kort, dette livet vi lever nå er et midlertidig liv.. en slags test. Denne testen er basert på å gjøre som Allah sier. Som du sikkert vet de 5 hovedsøylene. Grunnen til denne testen er for å se om vi er gode nok for livet i etter døden. Selvfølgelig, alt handler om livet etter døden. Hvor nær du tar Allah til deg, hvor nær du setter religionen inntil deg og hvor god du er til å rett og slett følge den hellige boka Qur'an. Hvorfor i all verden oppsto verden og den må jo en dag ta slutt?  - Dommedagen - Kanskje ikke så lett å forstå alt dette ved at det skal gi mening, men Allah vet best og Koranen sier alt. 

Lenke til kommentar

Flere religioner i verden, respekterer hva dere tror på fordi alle tror forskjellig. Men har et spørsmål. Hva er det som får dere til å IKKE tro på Islam? Selv er jeg muslim og vil bare høre deres meninger :)

Jeg har ingen religion. Mange andre har heller ingen religion - det er faktisk et meget legitimt alternativ.

På lik linje med andre religioner så ser jeg overhodet ingen grunn til å mene at islam forteller oss noe fornuftig om verden, og ei heller ser jeg noen grunn til å mene at guden dere er så glad i eksisterer.

For å snu på det; Hvorfor skulle jeg, som en ateist, tro på islam?

Lenke til kommentar

Du vil sikkert ikke høre fra meg, da jeg tror ikke på noen gud og har egentlig veldig lite til overs for religion. Jeg synes religion i det store og hele holder menneskeheten tilbake og gjør oss dummere enn det vi strengt talt behøver å være.

Men jeg har et spørsmål til trådstarter. Jeg har heller ingen venner eller familie som er dypt religiøse, så jeg lurte enkelt og greit på hvorfor du er religiøs? For meg er det et bevisst valg å tro på en gud, da ingen av oss er født religiøse. Noen forklarer sin tro med litt smådumme setninger som at: "det er bare å se på en fødsel så vet man at gud finnes" osv.. men slikt er ikke medfødt. En person uten religiøs "lærdom" ser på en fødsel feks eller en soloppgang som noe naturlig. Et naturlig fenomen, og det må komme en religiøs person og fortelle om guden sin for at noen skal tenke på at det er en gud som står bak. Det er i hvert fall mitt inntrykk, så jeg lurer på om religiøse mennesker mener det samme. Ble du lært opp til å være religiøs? Feks via familie, eller kom det på noen annen måte? Og hvorfor tok du imot dette budskapet?

Det var forresten ikke meningen å kapre tråden eller noe sånt, men jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor folk blir reilgiøse. Eventuelt hvorfor de fortsetter å være religiøse gjennom et helt liv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. 

Hvis islam er sant, hvordan skal en da forklare de sterke religiøse opplevelsene som folk med andre religioner har? Jeg synes det virker som en bedre forklaring at alle tar feil. 

Jeg har aldri lest Koranen, det må jeg innrømme. 

Jo jeg skjønner hva du mener og det er nok veldig mange som tenker det samme. Grunn til at folk får en sterk forbindelse med religionen sin er fordi de selv vil det. De setter sjela si ut i det på en måte. Islam er kanskje feil i dine øyne og det respekterer jeg, men alle ser jo bare på Gud som deres forbilde? Vitenskapen spiller en stor rolle. Historien i gamle dager har en stor rolle.

Profeten Muhammed (SAAW) mottok Koranen i år 610 og i Koranen står det om satans løfter til Allah. En av løftene var at han skulle endre ''Allahs mankind''. Ved det menes alt ved menneske. Allahs verk skal endres'' mente Satan. Se hvor vi er nå, jenter transformeres seg til gutter, og gutter til jenter. Folk tar operasjoner for å endre seg ved utseende (snakker ikke om de som må gjøre det pga det fysiske som f.eks fedme osv) plastik kirurgi, endre både kroppen og ansiktet. Dette er det som skjer idag, dagens samfunn akkurat det satan sa. Akkurat det som står i Koranen som ble utgitt til verden i år 610. Det er en av tegnene til dommedagen. Og jeg kan si meg sikkert på at den dag det blir brann i Yemen og sola står opp fra vest, så er det også tegn til dommedagen, tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Flere religioner i verden, respekterer hva dere tror på fordi alle tror forskjellig. Men har et spørsmål. Hva er det som får dere til å IKKE tro på Islam? Selv er jeg muslim og vil bare høre deres meninger :)

Jeg har ingen religion. Mange andre har heller ingen religion - det er faktisk et meget legitimt alternativ.

På lik linje med andre religioner så ser jeg overhodet ingen grunn til å mene at islam forteller oss noe fornuftig om verden, og ei heller ser jeg noen grunn til å mene at guden dere er så glad i eksisterer.

Respekterer deg som ateist. Det er vel et godt alternativ for både deg og mange andre. 

Du ser ingen grunn til å mene at Islam er fornuftig, du er en av mange og grunn til det er jo fordi Islam har mange rom som en del (som ikke er muslimer) ikke vet. 

Lenke til kommentar

Respekterer deg som ateist. Det er vel et godt alternativ for både deg og mange andre. 

Du ser ingen grunn til å mene at Islam er fornuftig, du er en av mange og grunn til det er jo fordi Islam har mange rom som en del (som ikke er muslimer) ikke vet.

Godt å høre at du respekterer meg. Jeg respekterer deg, men jeg respekterer ikke nødvendigvis ideene dine, eller religionen din. Ser du forskjellen?

Jeg skjønner ikke hva du mener med at "islam har mange rom". Kan du fortelle litt mer rundt dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil sikkert ikke høre fra meg, da jeg tror ikke på noen gud og har egentlig veldig lite til overs for religion. Jeg synes religion i det store og hele holder menneskeheten tilbake og gjør oss dummere enn det vi strengt talt behøver å være.

Men jeg har et spørsmål til trådstarter. Jeg har heller ingen venner eller familie som er dypt religiøse, så jeg lurte enkelt og greit på hvorfor du er religiøs? For meg er det et bevisst valg å tro på en gud, da ingen av oss er født religiøse. Noen forklarer sin tro med litt smådumme setninger som at: "det er bare å se på en fødsel så vet man at gud finnes" osv.. men slikt er ikke medfødt. En person uten religiøs "lærdom" ser på en fødsel feks eller en soloppgang som noe naturlig. Et naturlig fenomen, og det må komme en religiøs person og fortelle om guden sin for at noen skal tenke på at det er en gud som står bak. Det er i hvert fall mitt inntrykk, så jeg lurer på om religiøse mennesker mener det samme. Ble du lært opp til å være religiøs? Feks via familie, eller kom det på noen annen måte? Og hvorfor tok du imot dette budskapet?

Det var forresten ikke meningen å kapre tråden eller noe sånt, men jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor folk blir reilgiøse. Eventuelt hvorfor de fortsetter å være religiøse gjennom et helt liv.

Det var et ganske interresant og godt spørsmål jeg aldri har fått før :)

Kan jo starte med det første du skrev. Religioner holder menneskeheten tilbake? Skjønner hva du mener der. Men så å si meg sikker på det etter å ha lest koranen flere ganger med oversettelse; Verden er basert på religion, Menneskeheten er en del av det. Om religioner holder menneskeheten tilbake, så er det ikke så mye å si (etter min mening) at denne verdenen vi lever i er en test. Og Ja dumme er vi, grunnen til det er vår fiende: Satan. 

Grunnen til at jeg er muslim er jo at jeg vokste opp i en muslimsk (og kristen) familie. Etter puberteten begynte jeg å bli kjent med religioner. (Er 25 år) Jeg har studert alle disse religionene i 7 år (som en muslim) og fant ut at Islam er det rette. Ikke bare fordi jeg selv vokste opp som muslim men har alltid følt at Allah svarer mine bønner. Det er ikke den eneste grunnen til at jeg mener Islam er den rette. La oss se på Koranen som ble gitt ut i år 610 til Profeten Muhammed (SAAW) av Allah. I Koranen står det alt. Alt handler om livet etter døden. En dag skal jo alle dø eller hva? Ikke bare en og en etter deres alder, men en dag skal nok alle levende på på jorda dø (samtidig). Grunnen til det er at verden er over, dommedagen er her. Får vi noe forvarsel om når dommedagen kommer? Ja det gjør vi, og vi unge som har et langt liv foran oss vil oppleve disse tegnene.

Vi vet derimot om tegnene som skal vise seg før Dommedag. 

De små tegnene 

De små tegnene er de som skal komme til syne først. De vil dukke opp fra tiden til fødselen til Muhammad (saws) til de store tegnene begynner. De vil ikke være globale, slik som de store tegnene. I underkant av 100 små tegn er kjent gjennom ahadtih. Jeg nevner noen få av dem: 

1. Barn vil bestemme over foreldrene (MERK: dette skjer.
  2. Barføtte gjetere vil konkurrere om å bygge høye bygninger (MERK: Følg med hva som skjer i Sadia Arab fordi dette skjer.
  3. Mangel på kunnskap vil være vidspredt (MERK: Kall oss dumme ja
  4. Zina vil være vanlig (MERK: Synder er mer enn nok vanlig idag
  5. Drikking av vin vil være vanlig (MERK: Normalt idag
  6. Det vil bli flere kvinner enn menn til det er 50 kvinner for hver mann
  7. Det vil være mye mord (MERK: Kan ikke si meg mer enig 
  8. Lederne skal være undertrykkerne
  9. Folk skal slutte tro på Allahs tidløse kunnskap [qadr], og begynne å tro på stjernene 
  10. 'Amanah skal bli en måte å tjene penger på (MERK: Svarte penger foregår 
  11. Folk skal gi sadaqah motvillig (MERK: folk er blitt gjerrige og vil egentlig ikke gi penger til de fattige
  12. Sang og musikk vil bli vanlig (MERK: sant nok
  13. Muslimene skal dele seg i 73 sekter (MERK: muslimer har allerde delt seg opp i flere retninger
  14. Selvmord og dødsønsker skal bli vanlige (MERK: dette hører vi ofte
  15. Tiden vil gå fort (MERK: Tenk deg om
  16. Falske profeter skal dukke opp 

De fleste av disse er allerede kommet til syne. 

De store tegnene

(...) Allahs sendebud sa: "Den [Dommedag] vil ikke komme før dere ser ti tegn før den, og nevnte brisen, Dajjal, beistet, at sola står opp fra vest, nedstigningen til 'Isa ibn Maryam (as), Gog og Magog, og jordskred i tre steder, en i øst, en i vest og en i Arabia, som vil bli fulgt av en brann fra Yemen som vil drive folk til deres samlingssted. [sahih Muslim 6931]

1. Imam al-Mahdi skal dukke opp
  2. Al-Dajjal vil dukke opp
  3. 'Isa (as) skal komme ned fra himmelen
  4. Ya'juj og Ma'juj stammene skal tre frem
  5. Store jordskjelv vil forekomme - en i øst, en i vest og en i Arabia
  6. En bris skal blåse på hele jorda som vil ta livet av alle troende
  7. Sola vil stå opp fra vest
  8. Dyret fra Jorda skal merke folk som muslim eller kafir
  9. Det skal være en stor brann i Yemen

Ingen av disse har forekommet enda. 

Når disse større tegnene dukker opp, vil det ikke lenger være mulig å angre og bli muslim. De som lever på jorda da skal bli stemplet som muslimer eller kuffar av dyret fra Jorda.

ALT DETTE står i Koranen, som ble gitt ut i år 610.

Endret av Muslimxo
Lenke til kommentar

Hadde disse Abrehamitiske religionene (Jødedommen, Kristendommen og Islam) bare sett bort ifra de små filletingene som skiller dem og slått seg sammen, så hadde vi sluppet voldsomt mye lidelse i verden. Det hele stammer ifra samme fortelling bare med en litt annen ordlyd, og hva skulle dere ha drept hverandre for da?

Om det bare er for å ikke skuffe foreldre og den lokale Imamen at man er religiøs så syntes jeg man må reflektere litt over hvor mye man egentlig gir bare for å slippe den ubehagelige konfrontasjone ifra de hjernevaskede. Man vil alltid være den med de rasjonelle svarene om man tar avstand, mens de alltid vil komme til kort og være svar skyldig i enhver debatt hvor sannhet står i fokus. Jeg tror ærlig talt at om det ikke hadde vært noe press utenifra hverken ifra familie, miljø eller samfunne så hadde det vært svinnende få som hadde følt at dette her var matnyttig å bruke mye tid på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde disse Abrehamitiske religionene (Jødedommen, Kristendommen og Islam) bare sett bort ifra de små filletingene som skiller dem og slått seg sammen, så hadde vi sluppet voldsomt mye lidelse i verden. Det hele stammer ifra samme fortelling bare med en litt annen ordlyd, og hva skulle dere ha drept hverandre for da?

Om det bare er for å ikke skuffe foreldre og den lokale Imamen at man er religiøs så syntes jeg man må reflektere litt over hvor mye man egentlig gir bare for å slippe den ubehagelige konfrontasjone ifra de hjernevaskede. Man vil alltid være den med de rasjonelle svarene om man tar avstand, mens de alltid vil komme til kort og være svar skyldig i enhver debatt hvor sannhet står i fokus. Jeg tror ærlig talt at om det ikke hadde vært noe press utenifra hverken ifra familie, miljø eller samfunne så hadde det vært svinnende få som hadde følt at dette her var matnyttig å bruke mye tid på.

Ser ut som du er en av mange som setter menneskers indre og religion inn i hverandre. Om det ikke hadde fantes noen religioner i verdenen, hadde det vært fred? Nei det hadde det nok ikke fordi all ondskapen menneskene har ligger ibonet. Alle mennesker er sånn, ikke bare på grunn av religion.

Endret av Muslimxo
Lenke til kommentar

Ser ut som du er en av mange som setter menneskers indre og religion inn i hverandre. Om det ikke hadde fantes noen religioner i verdenen, hadde det vært fred? Nei det hadde det nok ikke fordi all ondskapen menneskene har ligger ibonet. Alle mennesker er sånn, ikke bare på grunn av religion.

Jeg er ikke sånn, og det helt uten noen form for religiøs påvirkning. Det går på oppdragelse og de krav og rammer som settes for deg både som barn og voksen. Syntes ofte jeg ser akkurat denne sammenhengen her at vanlige folk har mer empati og medmenneskelighet enn religiøse, selv om har pleid å hevde sitt eierskap på gode holdninger.

Om dette kom ifra Jesusen eller andre så hadde ikke samfunnet kommet dit det var når "åpenbaringen" fant sted og bibeler ble skrevet, det hadde vært det komplett kaos og selvdestruktivt på en måte som ville ha umuliggjort ett sammarbeid tilstrekkelig til å kunne utviklet noe slags samfunn og enda mindre ett skriftspråk.

Ett lite bevis på at dette styres av noe helt annet enn hva dere tror er jo flokkdyr. Alle dyrene som steller med hverandre og lever fredelig side om side uten å ha blitt tvunget til å pugge noen Koran først. Hvordan kan da dette finne sted? Og hvorfor skulle ikke dette ha samme innvirkning på mennesker som på andre dyr? Er vi naturlig onde mens dyrene ikke er det så vi trenger disse tekstene for å komme på rett kjøl men er auto lagret i dyrene? Det hele blir som du ser absurd og umulig å tro på om du er opptatt av sannhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar Muslimxo. Ble vel ikke så veldig mye klokere, da svarene jeg ofte får fra religiøse er "at det står i boka at..." og så er det ganske fritt tolket. Det står MYE i Koranen og i Bibelen, så noe av det må naturlig nok stemme. I hvert fall når det er fritt for tolkning i alle retninger, som feks måten du tolker det som skjer i Saudi Arabia. Det virker for meg som at bøkene er skrevet med utgangspunkt i ting som alltid stemmer, nemlig hvordan vi mennesker er. Vi er egoistiske, grådige og vi dreper hverandre. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være, så skal jeg skrive noe nå som folk tror på i evig tid så ville jeg nok tatt utgangspunkt i det. Og det er dette jeg ikke skjønner med religion. Det er ingen beviser for at disse bøkene hadde sin opprinnelse i det man kaller gud. Jeg synes det blir litt rart å bruke så mye av livet sitt på å tro på noe som man ikke kan få bekreftet, bare fordi det ble skrevet for veldig lenge siden. Kan jeg spørre deg om du noen gang i livet ditt har vært redd for døden? Og hvis ja, beroliget religionen deg på noen måte?

Men jo mer jeg skriver om dette jo mer skjønner jeg at religion ikke er for meg :) Jeg er skrudd sammen på den måten at jeg sliter med å tro på noe uten beviser for at det skjer/har skjedd. Og jo større temaet er jo sterkere beviser trenger jeg. Skal jeg tro på romvesener så må det beviser til, og ikke noe kornete bilde av noen lys på himmelen som kan være hva som helst. Skal jeg tro på en gud så holder det ikke med en veldig gammel bok skrevet av mennesker, fordi jeg vet hvor mye enkelte mennesker ønsker å kontrollere andre, av forskjellige grunner. Da må i så fall sjefen sjøl ta kontakt, og selv da ville jeg nok bestilt en time hos lege for å undersøke om jeg kan ha en svulst på hjernen. Vi mennesker kan oppleve alt mellom himmel og jord, og da gjerne i vårt eget hode.

Men for all del. Jeg respekterer andres tro, og jeg er vel såpass åpen at jeg ikke skal si for sikkert at det ikke finnes noe etter døden. Hva vet jeg vel? Faktisk akkurat like mye og like lite som alle andre her i verden :) På dette området i hvert fall.

Lenke til kommentar

Barn vil bestemme over foreldrene (MERK: dette skjer.

Er det noen grunn til å tro at dette skjer i større grad nå enn tidligere?

Barføtte gjetere vil konkurrere om å bygge høye bygninger (MERK: Følg med hva som skjer i Sadia Arab fordi dette skjer.

Jeg er relativt sikker på at de som bygger høye bygninger ikke er gjetere. Dette er åpenbart ikke noe som skjer nå.

Mangel på kunnskap vil være vidspredt (MERK: Kall oss dumme ja

...Men samtidig så er vi generelt sett mer kunnskapsrike nå enn det vi var for 100 år siden, for ikke å nevne 1400 år siden.

I tillegg så har vi mennesker blitt noe smartere i det siste, dersom man skal se vurdere IQ. Se Flynn-effekten.

Zina vil være vanlig (MERK: Synder er mer enn nok vanlig idag

Okay, det kan faktisk godt hende at flere muslimer er utro eller har sex før ekteskapet i dag enn tidligere.

Drikking av vin vil være vanlig (MERK: Normalt idag

Mer vanlig enn tidligere?

Det vil bli flere kvinner enn menn til det er 50 kvinner for hver mann

Vel, akkurat nå er det i verden flere menn enn kvinner (omtrent 101 menn mot 100 kvinner). Så denne er langt unna.

Det vil være mye mord (MERK: Kan ikke si meg mer enig 

Siden andre verdenskrig så har andel mord i befolkningen blitt stadig lavere. Så dette går faktisk motsatt vei.

Bare fordi vi har lettere for å få med oss mord på grunn av at kommunikasjon er lettere (internett! Whoop!) så betyr det ikke at mord er vanligere enn før. Tvert imot.

Lederne skal være undertrykkerne

Dette har vel alltid vært tilfellet i verden, i alle tider. Men det er mer demokrati nå enn tidligere, så det har da i det minste gått rette veien.

Folk skal slutte tro på Allahs tidløse kunnskap [qadr], og begynne å tro på stjernene

Vel, det er flere muslimer enn noensinne. Selv om det jo er ganske mange som - takk gud! - mister trua si. Den andre delen der ser til meg ut til å handle om horoskop, men er noe vag.

'Amanah skal bli en måte å tjene penger på (MERK: Svarte penger foregår 

Google var ikke veldig hjelpsom til å forklare denne, så må melde pass.

Folk skal gi sadaqah motvillig (MERK: folk er blitt gjerrige og vil egentlig ikke gi penger til de fattige

Har du noe grunnlag for disse påstandene, eller er det bare noe du "føler" er tilfellet?

Sang og musikk vil bli vanlig (MERK: sant nok

Har det blitt vanligere i muslimske land? I resten av verden har det vært ganske vanlig veldig lenge.

Muslimene skal dele seg i 73 sekter (MERK: muslimer har allerde delt seg opp i flere retninger

Finnes det noen religioner som ikke enten splittes opp i grupper eller dør ut?

Selvmord og dødsønsker skal bli vanlige (MERK: dette hører vi ofte

Har det blitt vanligere enn før? På verdensbasis?

Tiden vil gå fort (MERK: Tenk deg om

Fortere enn før?

Falske profeter skal dukke opp

Som ateist så vil jeg vel måtte si at samtlige profeter, inkludert han godeste Mohammed, er falske profeter.

De store tegnene

(...) Allahs sendebud sa: "Den [Dommedag] vil ikke komme før dere ser ti tegn før den, og nevnte brisen, Dajjal, beistet, at sola står opp fra vest, nedstigningen til 'Isa ibn Maryam (as), Gog og Magog, og jordskred i tre steder, en i øst, en i vest og en i Arabia, som vil bli fulgt av en brann fra Yemen som vil drive folk til deres samlingssted. [sahih Muslim 6931]

• Imam al-Mahdi skal dukke opp
  • Al-Dajjal vil dukke opp
  • 'Isa (as) skal komme ned fra himmelen
  • Ya'juj og Ma'juj stammene skal tre frem
  • Store jordskjelv vil forekomme - en i øst, en i vest og en i Arabia
  • En bris skal blåse på hele jorda som vil ta livet av alle troende
  • Sola vil stå opp fra vest
  • Dyret fra Jorda skal merke folk som muslim eller kafir
  • Det skal være en stor brann i Yemen

Merk at disse er mer konkrete (e.g. "sola vil stå opp fra vest"), og ingen har forekommet. Når vi kombinerer det med de "små" tegnene du nevnte ovenfor her, så er det åpenbart at disse profetiene ikke på noen som helst måten er bedre enn vill gjetting.

Åja. Det forklarer hvorfor det ikke er bedre enn vill gjetting. Kult.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Barn vil bestemme over foreldrene (MERK: dette skjer.

Er det noen grunn til å tro at dette skjer i større grad nå enn tidligere?

Barføtte gjetere vil konkurrere om å bygge høye bygninger (MERK: Følg med hva som skjer i Sadia Arab fordi dette skjer.

Jeg er relativt sikker på at de som bygger høye bygninger ikke er gjetere. Dette er åpenbart ikke noe som skjer nå.

Mangel på kunnskap vil være vidspredt (MERK: Kall oss dumme ja

...Men samtidig så er vi generelt sett mer kunnskapsrike nå enn det vi var for 100 år siden, for ikke å nevne 1400 år siden.

I tillegg så har vi mennesker blitt noe smartere i det siste, dersom man skal se vurdere IQ. Se Flynn-effekten.

Zina vil være vanlig (MERK: Synder er mer enn nok vanlig idag

Okay, det kan faktisk godt hende at flere muslimer er utro eller har sex før ekteskapet i dag enn tidligere.

Drikking av vin vil være vanlig (MERK: Normalt idag

Mer vanlig enn tidligere?

Det vil bli flere kvinner enn menn til det er 50 kvinner for hver mann

Vel, akkurat nå er det i verden flere menn enn kvinner (omtrent 101 menn mot 100 kvinner). Så denne er langt unna.

Det vil være mye mord (MERK: Kan ikke si meg mer enig

Siden andre verdenskrig så har andel mord i befolkningen blitt stadig lavere. Så dette går faktisk motsatt vei.

Bare fordi vi har lettere for å få med oss mord på grunn av at kommunikasjon er lettere (internett! Whoop!) så betyr det ikke at mord er vanligere enn før. Tvert imot.

Lederne skal være undertrykkerne

Dette har vel alltid vært tilfellet i verden, i alle tider. Men det er mer demokrati nå enn tidligere, så det har da i det minste gått rette veien.
Folk skal slutte tro på Allahs tidløse kunnskap [qadr], og begynne å tro på stjernene
Vel, det er flere muslimer enn noensinne. Selv om det jo er ganske mange som - takk gud! - mister trua si. Den andre delen der ser til meg ut til å handle om horoskop, men er noe vag.

'Amanah skal bli en måte å tjene penger på (MERK: Svarte penger foregår

Google var ikke veldig hjelpsom til å forklare denne, så må melde pass.

Folk skal gi sadaqah motvillig (MERK: folk er blitt gjerrige og vil egentlig ikke gi penger til de fattige

Har du noe grunnlag for disse påstandene, eller er det bare noe du "føler" er tilfellet?

Sang og musikk vil bli vanlig (MERK: sant nok

Har det blitt vanligere i muslimske land? I resten av verden har det vært ganske vanlig veldig lenge.

Muslimene skal dele seg i 73 sekter (MERK: muslimer har allerde delt seg opp i flere retninger

Finnes det noen religioner som ikke enten splittes opp i grupper eller dør ut?

Selvmord og dødsønsker skal bli vanlige (MERK: dette hører vi ofte

Har det blitt vanligere enn før? På verdensbasis?

Tiden vil gå fort (MERK: Tenk deg om

Fortere enn før?

Falske profeter skal dukke opp

Som ateist så vil jeg vel måtte si at samtlige profeter, inkludert han godeste Mohammed, er falske profeter.

De store tegnene

• Imam al-Mahdi skal dukke opp
  • Al-Dajjal vil dukke opp
  • 'Isa (as) skal komme ned fra himmelen
  • Ya'juj og Ma'juj stammene skal tre frem
  • Store jordskjelv vil forekomme - en i øst, en i vest og en i Arabia
  • En bris skal blåse på hele jorda som vil ta livet av alle troende
  • Sola vil stå opp fra vest
  • Dyret fra Jorda skal merke folk som muslim eller kafir
  • Det skal være en stor brann i Yemen
Merk at disse er mer konkrete (e.g. "sola vil stå opp fra vest"), og ingen har forekommet. Når vi kombinerer det med de "små" tegnene du nevnte ovenfor her, så er det åpenbart at disse profetiene ikke på noen som helst måten er bedre enn vill gjetting.

Åja. Det forklarer hvorfor det ikke er bedre enn vill gjetting. Kult.

Selvfølgelig skal en "ikke troende" si imot. Sier jo av seg selv. Tegnene kommer, dette kan bare være en start. Gjetning er det i hvertfall ikke. Hvem kan beskrive samfunnet i 2019 f.eks i år 610? Allah (SWT). Har mye å diskutere om det du skrev men er i Sauda Arabia akkurat nå, gjetere kan jeg si mye om. Den dagen dommedagen er her, så har jeg ikke noe annet enn å si at bare Gud kan dømme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...