Torstein Norum Bugge Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 BMW er på trappene med en hydrogenversjon av 5-serien sin.Her kommer en skikkelig Tesla-utfordrer Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Hydrogenbiler ja. Any decade now... 4 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Hva er prisen på hydrogen, egentlig? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Hva er prisen på hydrogen, egentlig? Ti gonger so lite som det blir dersom hydrogenbiler blir daglegdags. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Ikke akkurat energieffektivt. Jeg vil heller ha batteribil så jeg kan lade hjemme når jeg ikke skal kjøre, og vinke til de som står og fyller drivstoff på pølsestasjonene. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 (endret) Hva er prisen på hydrogen, egentlig? 90 kr/kg, som betyr 9 kr/mil med Toyota Mirai. Kilde Audun: Prisen på brenselceller stuper vist for tida så den biten ser ut til å bli løst omtrent nå. Da gjenstår det bare å lage noe kulere enn Teslaen, sette opp noen tusen hydrogenstasjoner i landet og trylle frem en mer kostnadseffektiv måte å produsere hydrogen. Bare. Endret 6. juli 2015 av Simen1 5 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Prosessen med hydrogen er veldig ineffektiv sammenlignet med en elbil, så skjønner godt hvorfor Elon Musk kaller det for "fool cell". Elektrisitet -> Elektrolyse av vann -> komprimering av Hydrogen -> Brenselcelle -> Lading av batteri -> Fremdrift av bil Elektrisitet -> Lading av batteri -> Fremdrift av bil Så lenge det er snakk om flytende hydrogen så har jeg mye mer tro på batteri som energilagring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Elektrolyse av vann er alt for energikrevende. De dominerende prosessene dampreformering og to varianter av metanreformering bruker naturgass (metan) og vann til å produsere CO2 + H2. Reaksjonene er selvgående fordi de bruker overskuddsenergien fra forbrenningen av karbon til å drive den energikrevende spaltingen av metan. Nå husker jeg ikke eksakte tall, men i forbrenningen av metan (CH4) avgir karbonet mye mer energi enn forbrenningen av hydrogenet. Mulig det var 3-4 ganger så mye. Hvis noen har en kjemisk tabell for hånden så er det forholdsvis lett å slå opp. Endret 7. juli 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Hvordan er utslippsregnskapet for den prosessen? Å hente opp naturgass er ikke akkurat utslippsfritt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Det hadde vært langt mer effektivt å kjørt bilene på LNG (metan) i stedet for å gå omveien via hydrogen. LNG-tanken blir riktignok noe tyngre for samme rekkevidde, men det blir nok også en hel del billigere for samme kjørelengde. Det er sånn hydrogen produseres mest kostnadseffektivt. CO2-utslippene skjules ved at de skjer i H2-fabrikken i stedet for i bilen. "Se her - rent vann ut av eksosrøret". Ekstrakostnadene for å skjule utslippet tas av hydrogenbileierne gjennom høyere priser for å kjøre en mil på H2 enn å kjøre den samme mila på LNG. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Hvis prosessene inkluderer CO2 utslipp, og/eller gammeldagse forbrenningsmotorer så er det etter min mening ingen Tesla-utfordrer. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Hvis prosessene inkluderer CO2 utslipp, og/eller gammeldagse forbrenningsmotorer så er det etter min mening ingen Tesla-utfordrer. Hydrogenproduksjon inkluderer i praksis CO2-produksjon. Medregnet lekkasjer av metan så er klimapåvirkningen faktisk større enn ved bruk av bensin eller diesel. (Det ble hevdete i en artikkel om LNG, metanutslipp og klimapåvirkning på forskning.no for få uker siden) Elektrolyse av vann er et skoleeksperiment som ikke har noe med virkelighetens hydrogenproduksjon å gjøre. Elektrolyse misbrukes i omtalen av hydrogenbiler fordi det virker svært klimaoptimistisk. Frasen "rent vann ut av eksosrøret" misbrukes også, ofte av journalister som er lurt trill rundt av propagandaen. CO2-utslippene i hydrogenproduksjonen prates det minst mulig om. Skruppeløse markedsførere som misbruker miljøkortet for hva det er verdt! Endret 7. juli 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller.Jeg har fått inntrykk av at elbilmotstanderne overdriver det miljøproblemet kraftig, men du har kanskje noen konkrete mål på miljøproblemene forårsaket av produksjon av for eksempel en 85 kWh batteripakke? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller. Det stemmer det, men batterier er fortsatt en mer effektiv energibærer enn både bensin og hydrogen om man tar med hele regnestykket. Sammenlikner man en Tesla med en Golf må Teslaen gå ca. 40.000km i sin levetid før det lønner seg utslippsmessig (beregnet etter europeisk strømmiks). Sammenlikner man derimot med en vanlig familiebil i ca. samme størrelse (bmw 5 etc.) er tallet ca. 20.000, så det skal mye til for å ikke komme bedre ut. Problemet med hydrogen sånn jeg ser det er at det er en altfor omstendig prosess og at de enkle utvinningsmetodene slipper ut mye. Samt at man fortsatt må drive og transportere eksplosive væsker rundt i verden, såklart. 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller.Jeg har fått inntrykk av at elbilmotstanderne overdriver det miljøproblemet kraftig, men du har kanskje noen konkrete mål på miljøproblemene forårsaket av produksjon av for eksempel en 85 kWh batteripakke?Nei, men det har kanskje du? Edit: Kanskje litt kjapp til å svare, men dette med at det har miljøkostader å produsere batteri er noe jeg leste en plass for ei god stund siden. Hvor mye kan resirkuleres? Hvor langt fraktes det for å gjevinnes? Kommer strømmen fra kullkraft eller er den fornybar. Det er fint nå når det er en brøkdel som benytter el-bil, men hvor kommer strømmen fra når flesteparten bruker el-bil? Skal jeg være ærlig tror jeg det er mye humbugg når det kommer til gjenvinning. Sikkert mye elavfall som havner i slummen i fattige land. Rike land kjøper seg ut av søppelproblemene. Jeg er ikke el-bil motstander, men det må være plass til annen teknologi for oss stakkarene på bygda og. Endret 7. juli 2015 av DataFMT Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Nei, men det har kanskje du? http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv/ Med en normalt kjørt bil kan man anta at batteriproduksjonen utgjør en økning på maks ca. 20% i utslippene fra strømproduksjonen. Altså ikke noe dramatisk tall. Forøvrig må man, om man skal regne sånn, også ta med utslippene ved produksjon av en "normal" bil, med alle sine ståldeler etc - akkurat som man må ta med alle utslipp ved å pumpe opp, raffinere og transportere drivstoffet. Endret 7. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Nei, men det har kanskje du? http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv/Med en normalt kjørt bil kan man anta at batteriproduksjonen utgjør en økning på maks ca. 20% i utslippene fra strømproduksjonen. Altså ikke noe dramatisk tall.Forøvrig må man, om man skal regne sånn, også ta med utslippene ved produksjon av en "normal" bil, med alle sine ståldeler etc - akkurat som man må ta med alle utslipp ved å pumpe opp, raffinere og transportere drivstoffet. Ja det koster nok miljøet en del å produsere en ny bil uansett framdriftsmetode Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Ja det koster nok miljøet en del å produsere en ny bil uansett framdriftsmetode Nettopp - og det er kun differansen som evt. teller mot elbiler. Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Konkurrent?? Kommer de og fyller opp tanken min om natten til en brøkdel av prisen for bensin? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg