Gå til innhold

Her kommer en skikkelig Tesla-utfordrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er prisen på hydrogen, egentlig?

90 kr/kg, som betyr 9 kr/mil med Toyota Mirai. Kilde

 

Audun: Prisen på brenselceller stuper vist for tida så den biten ser ut til å bli løst omtrent nå. Da gjenstår det bare å lage noe kulere enn Teslaen, sette opp noen tusen hydrogenstasjoner i landet og trylle frem en mer kostnadseffektiv måte å produsere hydrogen. Bare. :)

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prosessen med hydrogen er veldig ineffektiv sammenlignet med en elbil, så skjønner godt hvorfor Elon Musk kaller det for "fool cell".

 

Elektrisitet -> Elektrolyse av vann -> komprimering av Hydrogen -> Brenselcelle -> Lading av batteri -> Fremdrift av bil

Elektrisitet -> Lading av batteri -> Fremdrift av bil

 

Så lenge det er snakk om flytende hydrogen så har jeg mye mer tro på batteri som energilagring.

Lenke til kommentar

Elektrolyse av vann er alt for energikrevende. De dominerende prosessene dampreformering og to varianter av metanreformering bruker naturgass (metan) og vann til å produsere CO2 + H2. Reaksjonene er selvgående fordi de bruker overskuddsenergien fra forbrenningen av karbon til å drive den energikrevende spaltingen av metan. Nå husker jeg ikke eksakte tall, men i forbrenningen av metan (CH4) avgir karbonet mye mer energi enn forbrenningen av hydrogenet. Mulig det var 3-4 ganger så mye. Hvis noen har en kjemisk tabell for hånden så er det forholdsvis lett å slå opp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det hadde vært langt mer effektivt å kjørt bilene på LNG (metan) i stedet for å gå omveien via hydrogen. LNG-tanken blir riktignok noe tyngre for samme rekkevidde, men det blir nok også en hel del billigere for samme kjørelengde.

 

Det er sånn hydrogen produseres mest kostnadseffektivt. CO2-utslippene skjules ved at de skjer i H2-fabrikken i stedet for i bilen. "Se her - rent vann ut av eksosrøret". Ekstrakostnadene for å skjule utslippet tas av hydrogenbileierne gjennom høyere priser for å kjøre en mil på H2 enn å kjøre den samme mila på LNG.

Lenke til kommentar

 

 


Hvis prosessene inkluderer CO2 utslipp, og/eller gammeldagse forbrenningsmotorer så er det etter min mening ingen Tesla-utfordrer.

Hydrogenproduksjon inkluderer i praksis CO2-produksjon. Medregnet lekkasjer av metan så er klimapåvirkningen faktisk større enn ved bruk av bensin eller diesel. (Det ble hevdete i en artikkel om LNG, metanutslipp og klimapåvirkning på forskning.no for få uker siden)

 

Elektrolyse av vann er et skoleeksperiment som ikke har noe med virkelighetens hydrogenproduksjon å gjøre. Elektrolyse misbrukes i omtalen av hydrogenbiler fordi det virker svært klimaoptimistisk. Frasen "rent vann ut av eksosrøret" misbrukes også, ofte av journalister som er lurt trill rundt av propagandaen. CO2-utslippene i hydrogenproduksjonen prates det minst mulig om. Skruppeløse markedsførere som misbruker miljøkortet for hva det er verdt!

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller.

Jeg har fått inntrykk av at elbilmotstanderne overdriver det miljøproblemet kraftig, men du har kanskje noen konkrete mål på miljøproblemene forårsaket av produksjon av for eksempel en 85 kWh batteripakke?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller.

Det stemmer det, men batterier er fortsatt en mer effektiv energibærer enn både bensin og hydrogen om man tar med hele regnestykket.

 

Sammenlikner man en Tesla med en Golf må Teslaen gå ca. 40.000km i sin levetid før det lønner seg utslippsmessig (beregnet etter europeisk strømmiks). Sammenlikner man derimot med en vanlig familiebil i ca. samme størrelse (bmw 5 etc.) er tallet ca. 20.000, så det skal mye til for å ikke komme bedre ut.

 

Problemet med hydrogen sånn jeg ser det er at det er en altfor omstendig prosess og at de enkle utvinningsmetodene slipper ut mye. Samt at man fortsatt må drive og transportere eksplosive væsker rundt i verden, såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

nå er det vel heller ikke så miljøvennlig å produsere batterier heller.

Jeg har fått inntrykk av at elbilmotstanderne overdriver det miljøproblemet kraftig, men du har kanskje noen konkrete mål på miljøproblemene forårsaket av produksjon av for eksempel en 85 kWh batteripakke?
Nei, men det har kanskje du?

 

Edit: Kanskje litt kjapp til å svare, men dette med at det har miljøkostader å produsere batteri er noe jeg leste en plass for ei god stund siden. Hvor mye kan resirkuleres? Hvor langt fraktes det for å gjevinnes? Kommer strømmen fra kullkraft eller er den fornybar. Det er fint nå når det er en brøkdel som benytter el-bil, men hvor kommer strømmen fra når flesteparten bruker el-bil?

 

Skal jeg være ærlig tror jeg det er mye humbugg når det kommer til gjenvinning. Sikkert mye elavfall som havner i slummen i fattige land. Rike land kjøper seg ut av søppelproblemene.

 

Jeg er ikke el-bil motstander, men det må være plass til annen teknologi for oss stakkarene på bygda og.

Endret av DataFMT
Lenke til kommentar

Nei, men det har kanskje du?

http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv/

 

Med en normalt kjørt bil kan man anta at batteriproduksjonen utgjør en økning på maks ca. 20% i utslippene fra strømproduksjonen. Altså ikke noe dramatisk tall.

 

Forøvrig må man, om man skal regne sånn, også ta med utslippene ved produksjon av en "normal" bil, med alle sine ståldeler etc - akkurat som man må ta med alle utslipp ved å pumpe opp, raffinere og transportere drivstoffet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Nei, men det har kanskje du?

http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv/Med en normalt kjørt bil kan man anta at batteriproduksjonen utgjør en økning på maks ca. 20% i utslippene fra strømproduksjonen. Altså ikke noe dramatisk tall.Forøvrig må man, om man skal regne sånn, også ta med utslippene ved produksjon av en "normal" bil, med alle sine ståldeler etc - akkurat som man må ta med alle utslipp ved å pumpe opp, raffinere og transportere drivstoffet.

Ja det koster nok miljøet en del å produsere en ny bil uansett framdriftsmetode

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...