Tsukeo Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Heisann, jeg var til sommeren ferdig med tre år videregående og bestod med en 3er. Jeg hadde helt fra første mulige dag søkt på realfagsforkurs på UiN, men fikk mail for en uke siden at jeg var på 26. plass, og kom derfor trolig ikke inn. Problemet mitt da er at jeg ikke har eller har hatt jobb før, og vet derfor ikke hva jeg skal gjøre til høsten. Jeg vurderer litt å få en yrkesutdanning innenfor IKT på videregående, men vil mer enn annet gå programmeringsstudier (noe som trenger realfagskompetanse). Har noen noe tips? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Hvis du bor hjemme er det jo en del enklere, hvis du får dekt fagene av foreldrene dine kan du ta privatistfag, men godt jobbe ved siden i tillegg. Kanskje lurt å søke litt flere steder neste gang. Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Som Sampson sier, ta opp realfag som privatistfag. Eier du selvdisiplin skal dette gå bra, ettersom det finnes gode nettvideoer for matten (søk opp lekthor Thue). Fysikk vil være mer krevende, men kan fint få hjelp på seksjonen "Skole & leksehjelp". Har du råda, kan f.eks Sonans være tingen for å få bedre læreutbytte, men koster skjorta. Min anbefaling er at hvis du er kapabel nok til å ta realfag som privatist, så gjør du det, hvis ikke, få deg en jobb og gå på Sonans for å få dekt utgiftene. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Har dessverre ikke råd til privatist, og foreldrene mine tjener ikke særlig mye og vil derfor ikke spørre dem om penger. Fysikk er ikke noe problem, det er det jeg skjønner best. Jeg sliter bare spesielt med matematikk. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 Har dessverre ikke råd til privatist, og foreldrene mine tjener ikke særlig mye og vil derfor ikke spørre dem om penger. Fysikk er ikke noe problem, det er det jeg skjønner best. Jeg sliter bare spesielt med matematikk. Hjelper ikke at du forstår det hvis du ikke kommer inn pga. manglende karakterer. Da må du vel bare få deg jobb asap og se om du klarer å få kabalen sammen. Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 (endret) Har dessverre ikke råd til privatist, og foreldrene mine tjener ikke særlig mye og vil derfor ikke spørre dem om penger. Fysikk er ikke noe problem, det er det jeg skjønner best. Jeg sliter bare spesielt med matematikk. Hjelper ikke at du forstår det hvis du ikke kommer inn pga. manglende karakterer. Da må du vel bare få deg jobb asap og se om du klarer å få kabalen sammen. Et alternativ kunne vært å jobbe neste halvår, og tatt opp fag til sommeren? Evt kan du se 19. juli om det er noen ledige studieplasser på ing. forkurs. Eneste måten å forbedre karakterene på er jo å ta opp fag, men neste år vil du få 2 alderspoeng, men havner i ordinær kvota. Hvis du har fått mulighet til å dra i forsvaret, ville jeg ha gjort dette. Gratis å ta opp fag, 2 ekstra poeng og du tjener ca 5k i måneden, samt får 30k ish når du er ferdig der (mulig det blir endret til 55k, endringer i regelverk). Endret 6. juli 2015 av Samaritanen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå