mrdalesen Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Det er alltid morsomt når noen påstår at andre er entusiastiske eller fanboys for så å si at verdens desidert mest bruke android UI, TouchWiz er dårlig punktum. Det får meg alltid til å lure på hvem som egentlig foretrekker/misliker et spesielt merke... Jeg har aldri sagt noe om at noen personer spesielt kjøper stor mobil for skjermen. Jeg sier bare at skjermen er generelt viktigere på større mobiler, da du kjøper mobilene nettopp på grunn av skjermstørrelsen. Det går selvfølgelig an å komme med ville spekulasjoner om revolusjonerende teknologi på sony sine labber som verden ikke har sett før. Eller du kan være realistisk. Samsung har klart overlegen skjermteknologi i forhold til alle andre. Det er ingen som kommer i nærheten, og ingen har noe lignende snart klar på noen måte. Sony på den andre siden lage ikke de beste LCD skjermene engang. Dette er bevist, og lett å sjekke opp. Det er ikke egentlig et spørsmål eller en teori. Note 5 vil ha en god del bedre skjerm enn alle konkurrenter, med mindre noe ekstremt uventet eller revolusjonerende skjer. Hvis du vil satse med 1:100000000000 odds på Sony så kan du jo alltids gjøre det selvfølgelig. Det er bare å lese et review av Note. Du vil se at den har en skjermpenn med ekstra mange funksjoner. Noe som ikke har plass i en vanlig størrelse mobil. Den har og en rekke sensorer som ikke finnes i mindre mobiler, som UV f. eks. Den har og fått til et kamera med optisk bildestabilisering. SW messig kan du gjøre veldig mye med Note 4. Jeg har jo nevnt S Pen, der S Note utnytter skjermarealet veldig bra. Du kan jo og med den ekstra plassen skrive håndskrift med S Pen overalt som input valg, der det selvsagt blir forvandlet til vanlige bokstaver. Dette fungerer helt utrolig bra, skummelt bra. Du har og utrolig bra multitasking som fungerer langt bedre på den store skjermen enn det gjør på mindre skjermer. Jeg kan skrive en lang stil om alt som går på Note. Du kan jo og bare se på reviews fra The Verge f. eks. Fyren liker åpenbart iPhone bedre, og sier iPhone er best (6 plus). Likevel sier han at Apple ikke gjør noe for å utnytte ekstra skjermplass, mens Samsung er veldig gode på det. Telefonen har ellers ikke tonnevis med bloatware. Det er noe som hører til fortiden. Samsung telefoner kommer ikke med massevis av programmer du ikke trenger. Det finnes jo noen, men som du og kan se av verge sitt review med iOS elskeren, så sier han at han fint kunne brukt note 4 som første Samsung telefon. Argumentet du bruker om at den er laggy er jo forferdelig. Alle kan gå på et forum å si, den telefonen er laggy. Det er ingen tester som viser at Samsung telefoner er laggy i menyene. Alle telefoner er utsatt for slike ting via SW. Det gjelder Apple, Nexus, Sony, Samsung, alle. Jeg kan si at alle mine Samsung telefoner, og til de jeg kjenner fungerer utmerket og lagger ikke i menyer. Min S3 er som den var da den var ny. Likevel har det lite å si for hvordan S3er er generelt med mitt ekstremt lille grunnlag. Som jeg har skrevet før, men åpenbart har du oversett dette, Note 4 er ikke dyrere enn Z Ultra, heller omvendt. Sony har aldri vært kjent for hverken lave priser eller senking av priser. Hva får deg til å tro at Z Ultra 2 vil være et unntak? Samsung derimot kan prise ting lavt. Note serien vil det nok ikke skje med derimot. Den er heller ikke overpriset på noen måte. Bare se på hva den kan gjøre, og se på hva konkurrentene har. Deretter kan du se hva konkurrentene priser deres telefoner til. Det du sier er jo helt latterlig? finner på tall som skal tilsi at sony har null sjans på å produsere en god skjerm osv. Sier at s-pen og samsung sine funksjoner er revolusjonerende? Ikke alle trenger, eller vil ha, en penn i mobilen som aktiverer en meny hver gang du tar den ut hvor du kan skrive ett notat eller lignende. Hva man bruker og trenger en mobil til er helt subjektivt og at samsung; "kian derimot prise ting lavt" er helt latterlig, hvor tar du det fra? Har en følelse av at du er ett nettroll, hvis ikke får jeg bare gratulere med s6-en eller note 4 mobilen du sikkert har.. Du må jo ha en av dem for du mp jo finne på alle disse latterlige argumentene av en grunn. Og du kan legge en samsung mobil og en sony mobil foran en nøytral forbruker, hvem tror du fordbrukeren sier har mest drittprogrammer på seg? Latterlig å si samsung mobiler ikke har mye bloatware, de har jo mest. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Det du sier er jo helt latterlig? finner på tall som skal tilsi at sony har null sjans på å produsere en god skjerm osv. Sier at s-pen og samsung sine funksjoner er revolusjonerende? Ikke alle trenger, eller vil ha, en penn i mobilen som aktiverer en meny hver gang du tar den ut hvor du kan skrive ett notat eller lignende. Hva man bruker og trenger en mobil til er helt subjektivt og at samsung; "kian derimot prise ting lavt" er helt latterlig, hvor tar du det fra? Har en følelse av at du er ett nettroll, hvis ikke får jeg bare gratulere med s6-en eller note 4 mobilen du sikkert har.. Du må jo ha en av dem for du mp jo finne på alle disse latterlige argumentene av en grunn. Og du kan legge en samsung mobil og en sony mobil foran en nøytral forbruker, hvem tror du fordbrukeren sier har mest drittprogrammer på seg? Latterlig å si samsung mobiler ikke har mye bloatware, de har jo mest. Det er ikke tall, det er teknologi. Samsung bruker sine AMOLED skjermer. De var bedre enn LCD skjermer, som alle andre bruker med S4. Med Note så var de totalt dominerende. AMOLED fortsetter å se store forbedringer per år, og LCD svært små. AMOLED har også en enorm ledelse, og er teknologien for fremtiden. Sony har ikke OLED, så enkelt er det. Samsung er eneste produsent til mobiler. Dette er bevist, og det er utrolig lett å finne massevis av kilder som støtter dette. Det å påstå at Sony lager bedre skjermer, og ha en realistisk sjanse til å slå Samsung er som å benekte sannheten. Jeg har ikke sagt de er revolusjonerende. Jeg har sagt at den er funksjonsrik osv. Den aktiverer ikke en skjermmeny hver gang, bare hvis du vil det i innstillinger. Det er subjektivt hva du vil bruke mobilen din til, men det har seg slik at Note 4 er best på alle måter å bruke mobilen din. Med mindre du absolutt MÅ ha iOS. Jeg prøver bare å forklare deg at sannsynligheten for at Sony kommer til å prise lavere enn Samsung er liten, og at Sony ikke har noen som helst tradisjon for å prise produkter lavt. Det er noe Samsung har gjort før, men som sagt ikke gjør med Note serien. Ser ikke hvordan analyse av prishistorikk er et latterlig argument for hvordan jeg tror prisen vil bli? Det er jo det mest åpenbare å gjøre. Du skriver bare rett ut "jeg tror Sony blir billigst" Det er det som er troll, det er du som elsker sony. Du skriver ting helt uten noe grunnlag. Du skriver ting som regelrett er feil. Les tester. Galaxy S6 er ikke full av bloatware. Du kommer bare med ville påstander og beskylder meg for latterlige ting. Endret 7. juli 2015 av TKongen Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 latterlig Å hive seg inn i diskusjoner med noen som har et såpass ensidet syn på en sak som du har er vel ikke noe man egentlig burde tatt seg tid til å gjøre, men la gå: Det er åpenbart at du er av den oppfatning av at Samsung er bedre enn alt annet som er der ute, med teknologi og diverse som overgår alt annet fra samtlige andre konkurrenter. Bare der burde varsellampene lyse, men når det ikke gjør det så burde du stikket fingeren i jorda og sett deg selv i speilet og tenkt litt på om du egentlig har lyst å være den personen som elsker et merke som en mest sannsynlig har ingen naturlig tilknytning til ( om du ikke jobber for Samsung, er Koreaelsker som bare hører på K-pop, er koreansk eller er en av arvingene til Samsung-konsernet så er det rimelig trist og et stort problem for samfunnet at folk kan oppføre seg sånn). For å sette det enda mer på spissen, så høres du ut som en som har en Samsung-shrine hjemme, og hvert eneste elektroniske produkt du eier er Samsung. Du nekter å spille TV-spill, da Playstation er jo Sony sitt merke, og Microsoft og Nintendo styrer du selvsagt glatt unna. Du velger Samsung sine NX-kameraer istedenfor M43, Alpha eller noen av seriene fra Nikon eller Canon. Alle dine tver, lydplanker, høyttalere, høretelefoner, blu-rayspillere, kjøleskap står det Samsung på. Til nøds har du et eller et annet LG-produkt, for det er jo koreansk det også. Kjenner du deg igjen i dette? Om bare et par av punktene er feil, er jeg oppriktig lei meg på dine vegne, og igjen, se deg selv i speilet og spør deg selv: Er det DEN personen jeg har lyst å være? Du skriver tidlig at du mener Sony har en bra markedsandel i Norge. Det er feil. Norge er Samsung og Apple-land, og ser du på en hvilken som helst Elkjøp eller Expert-butikk i Norge vil du se hvor dominerende de to merkene er. På salgsstatistikker også. Dra så til Spania, Nederland, Tyskland eller et annet europeisk land, så vil du se f.eks i TV-avdelingen på MediaMarkt at både Sony og Panasonic harlike store soner som Samsung og LG, og Sony har større områder å boltre seg på innen både foto og lydprodukter. Telefon-avdelingen til Sony er også en god del større enn hva tilfellet er i en hvilken som helst norsk elektrobutikk. I USA har inntil nylig Sony-telefoner kun bli solgt via det mindre populære Sprint-abonnementet, da Samsung og andre merker har "kjøpt opp" plassene hos Verizon og de andre store. Så det at Samsung-telefoner selger mer enn Sony-telefoner er ikke ensbetydende med at folk flest liker best Samsung-telefoner. Jeg hadde nesten forventet at du hadde såpass kunnskaper om markedskrefter og markedsføring? Du skryter hinsides av Samsung sine skjermer, men på en 5 tommers skjerm skal det godt gjøres å se forskjell uansett. Samsung er jo kjent for å sprite opp fargene på sine skjermer slik at grønt blir til neongrønt og hudfarger får et oransje skjær ( både på TVer og telefoner), så mulig en ser forskjell der, men det er ikke akkurat positivt. Å se en fotballkamp på en Samsung-TV fra 2008 til 2013 ( rekner med det er blitt bedre nå?) med originalinnstilingene er jo som å se på noe surrealistisk virvar av unaturlige farger som i verste fall kan føre til epilepsianfall. Jeg kjøpte for et par år siden et Panasonic TV til min far. Forholdsvis billig, 47 tommer. Men du verden hvor mye bedre bilde det er på den enn enn hva et dobbelt så dyrt Samsung TV som bare er et par mnd eldre som vi har et annet sted i huset. Til tross for at det ikke er 4K, har vi til og med fått spørsmål om det faktisk er 4K, så klart er bildet. Og når vi er inne på skjermer: Vil du heller ha en skjerm som for det blotte øye bare er markant litt bedre men som sluker batteri som en maursluker sluker...maur enn en sylskarp skjerm som bruker ekstremt mye mindre batteri slik at du faktisk kommer deg igjennom en hel dag uten å måtte stresse med at batteriet kanskje ryker snart? Sony ligger som du sier over Samsung på pris, nettopp pga kvalitet. Kjøper du et Samsung-produkt, må du nesten rekne med at det ryker i løpet av et par år, og hva som egentlig er billigst i lengden da? Kjøpe nytt Samsung TV hvert 2-3 år for 8000,- hver gang? Eller kjøpe nytt Sony TV hvert 5-6 år for 10 000 hver gang? Det er ikke til å skyve under en stol at Samsung har en tendens til å legge inn billige deler som ikke dekkes av garantien i enkelte av deres produkter, som en liten plastdings i et kjøleskap eller noe tilsvarende i en TV. Forøvrig kjøpte firmaet vårt inn 3 Samsung-telefoner og 2 Sony-telefoner (toppmodeller) for to år siden. Alle tre Samsung-telefonene er for lengst byttet ut, mens de to som endte opp med Sony sine telefoner fortsatt har dem. Og Bloatware? Kom gjerne med det du mener er bloatware på en moderne Sony-telefon. Walkman-appen? Playstation Mobile? Inntil nylig Music Unlimited? Altså deres egne apper som er gull verdt for alle som har et annet Sony-produkt? Isåfall burde jo Apple vært fengslet for alt det Itunes-greiene og annet man er 100% avhengige av for å i det hele tatt kunne bruke en Iphone. Og bortimot de fleste kritikker jeg har lest så fremheves det nettopp i Sony-telefoner på hvor mye bedre de er på lite bloatware enn andre produsenter. Samsung sine telefoner tåler forøvrig ikke vann, men det har du ikke nevnt noe om har du? 2 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Hei igjen Bakala. Du husker det gjerne ikke, eller vil gjerne ikke huske, men vi har hatt denne diskusjonen før. Du drar åpenbart ting inn fra dette. Sist gang du kom med disse grunnløse påstandene dine motbeviste jeg dem alle, og jeg fikk ingen svar fra deg. Plutselig forsvant du fra tråden, når tiden for sammenligning av objektive fakta var kommet. Her dukker du opp igjen og prøver på det samme. Det du skriver først her er direkte personangrep, og jeg kommer ikke til å kommentere det engang. Se på listene til Netcom, Sony har mange modeller der. De selger bra i Norge, fordi de selger utrolig lite generelt. Det er en grunn til at hele mobildivisjonen har vært truet med nedlegging. De kommer bak utrolig mange produsenter på rangeringslistene. produsenter som de fleste ikke vet om en gang. Xiaomi som bare selger på det kinesiske markedet er større, sammen med ZTE, Huawei, Lenovo. Ta deg ellers en tur innom Saturn i Berlin. Der er helt klart for enhver person at Samsung har klart mest utstillingsplass, selv utenfor TV avdelingen. Egen cafe har de også. Selvfølgelig selger ikke Samsung telefoner ene og alene fordi de er så utrolig mye bedre. S5 var jo dårligere enn Z3 f. eks. Likevel endrer det ikke faktum at stort sett alle Samsung produkter gjør det svært godt i tester. For øyeblikket er 5/10 på topp 10 hos tek samsung. Blant annet de 4 øverste plasseringene. De er ikke ufortjent på toppen. De vet og mye bedre hvordan markedet fungerer enn det Sony gjør. Du kan ikke se forskjell når skjermen er 5 tommer? Det er bare en helt latterlig påstand, som du selv vet at ikke stemmer. Samsung er kjent for å legge til valgfrie profiler som gir saturerte farger. https://www.youtube.com/watch?v=8N3syW_JWts Bare se denne videoen, og du ser godt hvorfor de gjør dette, og ofte har denne profilen som standard på varer i butikker osv. Det ser bedre ut en virkeligheten i mange tilfeller for de aller fleste. Det er en av grunnene til at Samsung selger så mye. De ser mye bedre ut i butikken enn de andre, selv om de ikke nødvendigvis er det. Jeg er sikker på at det er en ekstremt avansert jobb å tar lang tid å gå inn i menyene og endre preset til "bilde" eller lignende og få helt normale farger... Likevel er det jo sant at Samsung stort sett har hatt dårligere bildekvalitet ved samme prisnivå som konkurrenter. Det er nok fortsatt gjeldene. Likevel vil en Samsung TV som er dobbelt så dyr som en Sony fra samme år helt klart være bedre. Det er umulig å dominere TV markedet hvis du selger TVen din til 2 ganger prisen av konkurrentene ved alle prissnivå. Bare se på Xiaomi i Kina. Nå er du tilbake med helt absurde påstander. Samsung sine skjermer bruker mindre strøm enn 1080p skjermene fra LG i Apple sine iPhones ved 65% APL eller lavere, og mer etter det. 1440p skjermen i S6 bruker 20% mindre enn 1080p skjermen i S5. Skjermene er og utrolig mye bedre. http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm Les denne før du svarer. Jeg har klart grunnlag for alt jeg skriver. Det å påstå at Samsung er billig og dårlig er bare en fanboy-statement ingenting annet. Jeg kan si at Sony er bare skrap. Da er vi like langt. Samsung opererer i high-end markedet på utrolig mye elektronikk. Folk kjøper ikke high end hvis det er billig skrap, enkelt og greit. Walkman og Playstation mobile er ikke bloatware? Det er apps som fjernkontroll app for IR senderen til note 4 som regnes som bloatware på Samsung telefoner. Jeg ser ikke hvordan en app lagd for playstation ikke er bloatware, da langt ifra alle har playstation. De fleste har en TV derimot.... Z Ultra tålte ikke vann, det var den vi snakket om. Ser ikke hvordan det er relevant. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Du kommrer her for å si at amsung eier sony på en sony artikkel, passe teit. Dette kommer ikke til å gå noen vei uansett så er like greit å bare gi seg Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hei igjen Bakala. Du husker det gjerne ikke, eller vil gjerne ikke huske, men vi har hatt denne diskusjonen før. Du drar åpenbart ting inn fra dette. Sist gang du kom med disse grunnløse påstandene dine motbeviste jeg dem alle, og jeg fikk ingen svar fra deg. Plutselig forsvant du fra tråden, når tiden for sammenligning av objektive fakta var kommet. Her dukker du opp igjen og prøver på det samme. Det du skriver først her er direkte personangrep, og jeg kommer ikke til å kommentere det engang. Se på listene til Netcom, Sony har mange modeller der. De selger bra i Norge, fordi de selger utrolig lite generelt. Det er en grunn til at hele mobildivisjonen har vært truet med nedlegging. De kommer bak utrolig mange produsenter på rangeringslistene. produsenter som de fleste ikke vet om en gang. Xiaomi som bare selger på det kinesiske markedet er større, sammen med ZTE, Huawei, Lenovo. Ta deg ellers en tur innom Saturn i Berlin. Der er helt klart for enhver person at Samsung har klart mest utstillingsplass, selv utenfor TV avdelingen. Egen cafe har de også. Selvfølgelig selger ikke Samsung telefoner ene og alene fordi de er så utrolig mye bedre. S5 var jo dårligere enn Z3 f. eks. Likevel endrer det ikke faktum at stort sett alle Samsung produkter gjør det svært godt i tester. For øyeblikket er 5/10 på topp 10 hos tek samsung. Blant annet de 4 øverste plasseringene. De er ikke ufortjent på toppen. De vet og mye bedre hvordan markedet fungerer enn det Sony gjør. Du kan ikke se forskjell når skjermen er 5 tommer? Det er bare en helt latterlig påstand, som du selv vet at ikke stemmer. Samsung er kjent for å legge til valgfrie profiler som gir saturerte farger. https://www.youtube.com/watch?v=8N3syW_JWts Bare se denne videoen, og du ser godt hvorfor de gjør dette, og ofte har denne profilen som standard på varer i butikker osv. Det ser bedre ut en virkeligheten i mange tilfeller for de aller fleste. Det er en av grunnene til at Samsung selger så mye. De ser mye bedre ut i butikken enn de andre, selv om de ikke nødvendigvis er det. Jeg er sikker på at det er en ekstremt avansert jobb å tar lang tid å gå inn i menyene og endre preset til "bilde" eller lignende og få helt normale farger... Likevel er det jo sant at Samsung stort sett har hatt dårligere bildekvalitet ved samme prisnivå som konkurrenter. Det er nok fortsatt gjeldene. Likevel vil en Samsung TV som er dobbelt så dyr som en Sony fra samme år helt klart være bedre. Det er umulig å dominere TV markedet hvis du selger TVen din til 2 ganger prisen av konkurrentene ved alle prissnivå. Bare se på Xiaomi i Kina. Nå er du tilbake med helt absurde påstander. Samsung sine skjermer bruker mindre strøm enn 1080p skjermene fra LG i Apple sine iPhones ved 65% APL eller lavere, og mer etter det. 1440p skjermen i S6 bruker 20% mindre enn 1080p skjermen i S5. Skjermene er og utrolig mye bedre. http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm Les denne før du svarer. Jeg har klart grunnlag for alt jeg skriver. Det å påstå at Samsung er billig og dårlig er bare en fanboy-statement ingenting annet. Jeg kan si at Sony er bare skrap. Da er vi like langt. Samsung opererer i high-end markedet på utrolig mye elektronikk. Folk kjøper ikke high end hvis det er billig skrap, enkelt og greit. Walkman og Playstation mobile er ikke bloatware? Det er apps som fjernkontroll app for IR senderen til note 4 som regnes som bloatware på Samsung telefoner. Jeg ser ikke hvordan en app lagd for playstation ikke er bloatware, da langt ifra alle har playstation. De fleste har en TV derimot.... Z Ultra tålte ikke vann, det var den vi snakket om. Ser ikke hvordan det er relevant. Åh? Kom gjerne med link til påstanden min om at du "satte meg på plass"? Men tvert imot, det var vel du som ble kraftig eid i den forrige diskusjonen vi hadde? Forklar gjerne hvorfor mitt forrige innlegg er et personangrep? Fordi jeg mener du har et veldig ensidig syn? At jeg synes det er ekstremt rart at noen som ikke er koreansk, jobber for Samsung etc kan ha et slikt "kjærlighetsforhold" til et spesielt merke sin elektronikk totalt blottet for fornuft? Ikke at du er alene i den båsen, vi har jo en hel armè med nyfrelste Apple-brukere som gjør det samme, og ser du kun på gaming, finner vi akkurat samme type mennesker som enten er for Xbox eller Playstation. Eller FIFA eller PES. Og det er jo egentlig litt trist er det ikke? At Xiaomi som "bare" selger på det kinesiske markedet er større enn Sony er vel strengt tatt ikke noen overraskelse? Har du den ringeste aning om hvor stort Kina er eller hvordan Kina er bygd opp? Vet du hvor ekstremt vanskelig det har vært for utenlandske selskaper å etablere seg i Kina? Visste du at Tencent ( som står bak WeChat, QQ etc) er større enn både Facebook og Twitter tilsammen? Så sagt på en annen måte: Facebook og Twitter må jo da automatisk være i samme bås som Sony ifølge din logikk? Hva slags avtale Saturn har med Samsung ( de var jo de første til å ha egen Apple-avdeling i Europa også) er vel revnende likegyldig da de uansett er en nobody totalt på det europeiske markedet, og kan vel best sammenlignes med Euronics i Norge. Ta deg heller en tur på Media Markt du, som forsåvidt er under samme paraply som Saturn, men det kan uansett ikke sammenlignes.. Uansett om du er i Sverige, Tyskland, Spania eller Nederland, vil du nok bli overrasket. Men jepp, som du sier, Samsung (og Apple) er mye bedre på markedsføring etc enn hva de litt mer tunggrodde japanske selskapene er. Å tenke på at Sony og Panasonic var de to desidert største elektronikkselskapene på verdensbasis for bare 15-20 år siden er rart når man ser hvor ekstremt mye markedsandeler de har tapt nå. Og det er jo på ingen måte fordi de lager dårlige produkter. Kjøper du et Panasonic-produkt, uansett om det er en vaskemaskin, barbermaskin, riskoker, TV eller lydplanke, kan du være 100% sikker på at det du kjøper er kvalitet, og er laget for å vare. Men de har jo ikke fulgt med i timen når både LG og Samsung og en rekkke produsenter fra Kina og Taiwan kan tilby tilsvarende produkter ( det spiller ingen rolle om kvaliteten er dårligere, det er pris folk ser på uansett) 10-30% billigere. De fleste forbrukere vil jo da automatisk velge den rimeligste modellen, og det var jo slik først de koreanske selskapene og nå de kinesiske klarte å stjele markedsandeler fra de japanske. Eller de japanske selskapene gjorde mot de amerikanske et par tiår tidligere ( men kvaliteten på de japanske var jo stort sett bedre enn på de amerikanske, så litt forskjell var det jo). At Samsung (og LG) sine high-end modeller er blitt veldig bra over tid er selvsagt helt korrekt, men allikevel blir Samsung-produkter byttet ut oftere enn svært mange andre merker. Og de ligger jo fortsatt som regel 5-10% under pris mot sammenlignbare produkter fra f.eks Sony? Så joda, jeg kan fullt ut påstå at Samsung produkter er "billige" i forhold til mange av konkurrentene. Å henvise til en film laget av Samsung kan du vel ikke forvente at blir tatt seriøst? Samsung har fått kritikk for at fargene deres er altfor saturerte, det kan du gjerne få søke opp selv. Jeg har ennå til gode å se et Samsung TV jeg faktisk er blitt imponert av, utenom utstillingsmodeller hos MediaMarkt etc, men det skulle vel bare mangle at bildet var bra der? Men som sagt, jeg rekner nesten med at de har fikset dette problemet nå de seneste 2-3 årene? Jeg leier leilighet her hvor jeg bor akkurat nå, og (dessverre) er det et 5-6 år gammelt Samsung TV som fulgte med da jeg leier møblert. Jeg kan godt ta et bilde av TVen for deg, men det kan vel oppsummeres med at det er en forholdsvis stor blå linje på hele venstre side av bildet, og en stor blå flekk nederst på høyre side av bildet. Ut ifra det jeg kan se ser det ut som om det var en av de litt dyrere TVene til Samsung fra den tiden, men det oser ikke akkurat kvalitet av det. Fjernkontrollen er også røket, men hva det kommer av vet jeg ikke. Godt mulig de som bodde der før har brukt TVen til litt av hvert. Og hvorfor jeg ikke har kjøpt meg nytt sier du? Jeg skal bare bo her i ca 6 mnd, og ser ikke helt vitsen med å betale 6000kr eller mer for en TV som bare skal brukes såpass lite. Og det er ikke aktuelt å ta med seg noen TV dit jeg skal flytte heller, da det er i en annen verdensdel. Forøvrig som en annen skrev: Er det ikke litt rart å henge rundt på artikler om Sony eller andre produkter og samtidig spre Samsung-propaganda? 1 Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) latterlig Å hive seg inn i diskusjoner med noen som har et såpass ensidet syn på en sak som du har er vel ikke noe man egentlig burde tatt seg tid til å gjøre, men la gå: Har valgt å holde meg unna diskusjonen enn å lenge, men akkurat nå klarte jeg ikke å dy. Altså du kan sutre og klage over motparten og hans holdninger (alt mens du går til angrep på han selv med påfølgende setninger og hele avsnitt) så mye du ønsker, men så lenger du ikke presenterer kilder, referanser og annet bevis for å understøtte enkelte av de faktuelle påstandene dine, får det deg til å se dårlig ut. Jeg skal gjøre mitt beste ved å gå gjennom noe av det. Det er åpenbart at du er av den oppfatning av at Samsung er bedre enn alt annet som er der ute, med teknologi og diverse som overgår alt annet fra samtlige andre konkurrenter...Samsung er jo kjent for å sprite opp fargene på sine skjermer slik at grønt blir til neongrønt og hudfarger får et oransje skjær ( både på TVer og telefoner), Samsung har jo det; på de punkter dere har diskutert. Det er et anerkjent faktum at Samsung har helt overlegne skjermer der ute. Sonys skjermer ikke dårlige, men er langt fra de beste i sin egen klasse: både LG og iPhone tilbyr langt bedre LCD-skjermer. Sistnevnte sitter forøvrig på tittelen over den best LCD-skjermen der ute. Men Note 4 og Galaxy S6 er likevel helt enerådende her på bortimot alle punkter: de tilbyr 0 sortnivå, uendelig kontrastnivå, høyest lysstyrke av noen telefon, best kontraster og best lesbarhet i sollys, mest nøyaktige farger (DM går så langt som å si at de er "visuelt uskillelige fra perfekt, og sansynligvis bedre enn stue-TVen din), høyest ppi, osv. Det viktige her er at Samsung har slått/matchet rekorder i skjermytelse, som ppi, fargenøyaktighet, kontrastnivå, lysstyrke, med Galaxy S5, Note 4 og nå Galaxy S6. For å gi en god pekepinn på hvor mye Samsung har gått fra de andre produsentene med sin AMOLED (legg merke til andre AMOLED-telefoner ikke nødvendigvis har like gode skjermer; Nexus 6 er et godt eksempel på dårlig AMOLED), sammenlignet DisplayMate Galaxy S6 med den beste LCD-telefonen der ute, iPhone 6: "Galaxy S6 har mer enn dobbelt så høy oppløsning og mer enn fire ganger så mange piksler som iPhone 6. Den har også betydelig høyere lysstyrke, betydelig høyere kontrastforhold i både lav og høy Ambient Light, betydelig høyere fargenøyaktighet, betydelig bedre visningsvinkler, og har fire valgbare skjermmoduser i stedet for en enkelt fast en på iPhone". Kan vi legge denne diskusjonen død nå? Du skryter hinsides av Samsung sine skjermer, men på en 5 tommers skjerm skal det godt gjøres å se forskjell uansett... Her har du misforstått "god skjerm" med "god oppløsning". Men for all del, skarphet er en vesentlig faktor for mobiltelefoner, så la oss ta for oss det. Jeg antar at du påstår at det skal godt gjøres å se forskjell mellom en vanlig skjerm (1080p) og en 1440p. Det er feil av flere grunner. 1. For "unge mennesker, er den gjennomsnittlige synsskarpheten til et sunt øye ca. 20/16 til 20/12, så det er feil å referere til 20/20 synsskarphet som "perfekt" syn, I følge Clinical Procedures for Ocular Examination, en undervisningsbok for studenter og øyepraktiere. Myten om at 20/20 er det perfekte syn, og at telefoner med ppi som overgår dette er vanskelig å se forskjell på, skyldes i stor grad av Apple. 20/16 og 20/12 e gjennomsnittlig syn, og flere kan ha både bedre (helt opp til 20/8) og dårligere (20/200) syn. Uansett er det fullt mulig for mennesker å se individuelle piksler opp til 600-700 ppi fra 25cm. Med VR, som videre deler opp skjermoppløsningen og i tillegg er mye nærmere øyet, er betydelig høyere PPI nødvendig. Her har Oculus snakket om så mye som 16K x 16K for hvert øyere, før man får realistisk opplevelse. 2. Dettte er dog ikke den eneste fordelen med å gå høyere enn 20/20-syn på typiske visningsavstander (25-35cm). Det inkluderer blant annet en tettere konsistens med med digitale bildeoppløsninger, muligheten til å vise 1080p-4K-bilder uten å nedskalere og ødelegge bildekvaliteten, i tillegg til effektiv og enkel oppskalering av ulike HD og QHD-skjermoppløsningsformater som gir bedre resulterende bildekvalitet. 3. Det er også en grunn til at alle de med "dårlig" syn skal bry seg. I 2010 oppdaget Japan NHK Science & Technology Research Laboratories at jo mindre pikslene er, jo mer ekte virket skjermobjektet til personen som leste det, selv om de ikke har perfekt syn. Faktisk er denne effekten så virkningsfull på individer at man til slutt kommer til et punkt der pikslene er små nok til at skjermobjekter er helt umulig å skille fra virkelige objekter. Og når vi er inne på skjermer: Vil du heller ha en skjerm som for det blotte øye bare er markant litt bedre men som sluker batteri som en maursluker sluker...maur enn en sylskarp skjerm som bruker ekstremt mye mindre batteri slik at du faktisk kommer deg igjennom en hel dag uten å måtte stresse med at batteriet kanskje ryker snart? Feil, feil og feil! Samsung AMOLED-skjermer er de mest energieffektive der ute. Videre har de selv gjort store fremskritt i batterieffektivitet det siste året. Skjermen på Galaxy S6 er for eks. 20% mer effektiv enn Galaxy S5, selv om sistnevnte har nesten det dobbelte antall piksler. Les DisplayMate-kilden ovenfor, for flere kilder om dette. AMOLED har også generelt vært mer batterieffektiv enn LCD med blandede farger; sortnivåene på AMOLED-skjermene, for eks., er perfekte fordi de lyset er slått av på de områdene. Det betyr altså også sparing av strøm hver gang du har sortfarger på skjermen din. Vi kan forresten ta for oss "praktiske" sammenligninger, for å se hvorvidt høyere oppløsning har hatt noen negativ effekt på batteritid: en Galaxy S6 har betydelig bedre batteritid enn en LG G4, som har mye større batteri. Også en HTC One M9, på 1080p og en ganske mye større batteri, gir dårligere batteritid enn Galaxy S6. Sony ligger som du sier over Samsung på pris, nettopp pga kvalitet. Kjøper du et Samsung-produkt, må du nesten rekne med at det ryker i løpet av et par år, og hva som egentlig er billigst i lengden da? https://youtu.be/jtAkNf_b_TM?list=FLkkgf5qpHVJGtBb4htPdQCg Og Bloatware? Kom gjerne med det du mener er bloatware på en moderne Sony-telefon. Walkman-appen? Playstation Mobile? Inntil nylig Music Unlimited? Altså deres egne apper som er gull verdt for alle som har et annet Sony-produkt? Like gull verdt som enkelte Samsung-applikasjoner er for de som faktisk har bruk for de. Sonys applikasjoner går like mye under "bloatware" som det Samsungs gjør; like mye som HTC; like mye som Huawei; like mye som Google; like mye som Apple; like my som Microsoft. Minst halvparten av applikasjonene som kommer forhåndsinstallert på enhver telefon jeg har hatt, om det er på iOS, Android eller Windows Phone, har ikke blitt rørt en gang. Da går det under min definisjon av bloatware. En Samsung-spiller er like mye bloatware som Sonys Walkman, likeså som dedikerte videospillere, kalkulatorer, lommlykter, osv. Endret 9. juli 2015 av La Menthe Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hvorfor? Hva med pris? Jeg betalte 2500kr for min Z Ultra, en Note4 koster det dobbelte... Min forrige telefon var en Samsung S3 og den føltes svært billig ut i forhold til Z Ultra. Samsung bruker mye plast i telefonene sine, men Sony sine føles mer "ekte" ut. Nå har jeg ikke sett så mye på de siste modellene til Samsung så jeg skal ikke uttale meg så mye der, men i forhold til Samsung S3-S5 så ser og føles Sony Xperia Z-serien skikkeligere ut synes jeg. Nå er jeg ikke noen Sony-fan langt ifra, menså langt er dette den telefonen jeg er mest fornøyd med. Lanseringsprisen til Z Ultra ligger 300 kr under lanseringspris for Note 4, på 5700 kr mot 6000 kr for Note 4. Det til tross for at Note 4 kom ett år senere. Hvis du ser på prisutviklingen på mobiler vil det si at med lik lanseringstidspunkt ville Note 4 vært billigere enn Z Ultra. Prisen som er nå kan jo ikke sammenlignes, da Z Ultra både er eldre, selger langt mindre og er langt lavere specet. Folk skrev her at de håpet på en Z Ultra 2, som altså da kommer til å konkurrere med en Note 5. Da vil de stille langt likere spesifikasjonsmessig. Med like priser som foregående modeller blir altså Note 5 heller billigere ved launch enn dyrere. Sony har heller ikke akkurat stor tradisjon for å senke priser, samme gjelder for Note serien til Samsung, selv om det ikke gjelder for andre produkter. Ellers er Note-serien designet som buisness mobiler. De er på ingen måte av lav kvalitet, høyere kvalitet på mobiler skal du lete lenge etter. Jeg vil og minne på at Kevlar er et poly-amid. Det vil altså si at det faller innenfor allmennbetegnelsen "plast". Kevlar er 5 ganger sterkere enn stål. Aluminium er ganske svakt, og brukes som blant annet aluminiumsfolie fordi det bøyes så lett. Jeg har vanskelig for å se hvordan et plaststoff er av lavere kvalitet enn aluminium. Aluminium er noe av det billigste du kan få. Det brukes til mobiler fordi det er et relativt lett og billig metall, og kan børstes til å se bra ut. Ikke på grunn av styrke ol. selv om produsentene har klart å overbevise folk om at det stemmer. Plast kan være billig. Plast kan og være betraktelig dyrere. Plast kan være utroooooolig mye. Nå snakker jeg ikke om lanseringsprisen, men prisen på en Note 4 og en Z ultra på det tidspunktet jeg kjøpte den... Jeg betalte 2500kr for den (impulskjøp) og en Note 4 kostet det dobbelte. Hadde prisen vært den samme den gangen kan det godt hende jeg hadde gått for en Note 4, liker den pennen Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 latterlig Å hive seg inn i diskusjoner med noen som har et såpass ensidet syn på en sak som du har er vel ikke noe man egentlig burde tatt seg tid til å gjøre, men la gå: Har valgt å holde meg unna diskusjonen enn å lenge, men akkurat nå klarte jeg ikke å dy. Altså du kan sutre og klage over motparten og hans holdninger (alt mens du går til angrep på han selv med påfølgende setninger og hele avsnitt) så mye du ønsker, men så lenger du ikke presenterer kilder, referanser og annet bevis for å understøtte enkelte av de faktuelle påstandene dine, får det deg til å se dårlig ut. Jeg skal gjøre mitt beste ved å gå gjennom noe av det. Det er åpenbart at du er av den oppfatning av at Samsung er bedre enn alt annet som er der ute, med teknologi og diverse som overgår alt annet fra samtlige andre konkurrenter...Samsung er jo kjent for å sprite opp fargene på sine skjermer slik at grønt blir til neongrønt og hudfarger får et oransje skjær ( både på TVer og telefoner), Samsung har jo det; på de punkter dere har diskutert. Det er et anerkjent faktum at Samsung har helt overlegne skjermer der ute. Sonys skjermer ikke dårlige, men er langt fra de beste i sin egen klasse: både LG og iPhone tilbyr langt bedre LCD-skjermer. Sistnevnte sitter forøvrig på tittelen over den best LCD-skjermen der ute. Men Note 4 og Galaxy S6 er likevel helt enerådende her på bortimot alle punkter: de tilbyr 0 sortnivå, uendelig kontrastnivå, høyest lysstyrke av noen telefon, best kontraster og best lesbarhet i sollys, mest nøyaktige farger (DM går så langt som å si at de er "visuelt uskillelige fra perfekt, og sansynligvis bedre enn stue-TVen din), høyest ppi, osv. Det viktige her er at Samsung har slått/matchet rekorder i skjermytelse, som ppi, fargenøyaktighet, kontrastnivå, lysstyrke, med Galaxy S5, Note 4 og nå Galaxy S6. For å gi en god pekepinn på hvor mye Samsung har gått fra de andre produsentene med sin AMOLED (legg merke til andre AMOLED-telefoner ikke nødvendigvis har like gode skjermer; Nexus 6 er et godt eksempel på dårlig AMOLED), sammenlignet DisplayMate Galaxy S6 med den beste LCD-telefonen der ute, iPhone 6: "Galaxy S6 har mer enn dobbelt så høy oppløsning og mer enn fire ganger så mange piksler som iPhone 6. Den har også betydelig høyere lysstyrke, betydelig høyere kontrastforhold i både lav og høy Ambient Light, betydelig høyere fargenøyaktighet, betydelig bedre visningsvinkler, og har fire valgbare skjermmoduser i stedet for en enkelt fast en på iPhone". Kan vi legge denne diskusjonen død nå? Du skryter hinsides av Samsung sine skjermer, men på en 5 tommers skjerm skal det godt gjøres å se forskjell uansett... Her har du misforstått "god skjerm" med "god oppløsning". Men for all del, skarphet er en vesentlig faktor for mobiltelefoner, så la oss ta for oss det. Jeg antar at du påstår at det skal godt gjøres å se forskjell mellom en vanlig skjerm (1080p) og en 1440p. Det er feil av flere grunner. 1. For "unge mennesker, er den gjennomsnittlige synsskarpheten til et sunt øye ca. 20/16 til 20/12, så det er feil å referere til 20/20 synsskarphet som "perfekt" syn, I følge Clinical Procedures for Ocular Examination, en undervisningsbok for studenter og øyepraktiere. Myten om at 20/20 er det perfekte syn, og at telefoner med ppi som overgår dette er vanskelig å se forskjell på, skyldes i stor grad av Apple. 20/16 og 20/12 e gjennomsnittlig syn, og flere kan ha både bedre (helt opp til 20/8) og dårligere (20/200) syn. Uansett er det fullt mulig for mennesker å se individuelle piksler opp til 600-700 ppi fra 25cm. Med VR, som videre deler opp skjermoppløsningen og i tillegg er mye nærmere øyet, er betydelig høyere PPI nødvendig. Her har Oculus snakket om så mye som 16K x 16K for hvert øyere, før man får realistisk opplevelse. 2. Dettte er dog ikke den eneste fordelen med å gå høyere enn 20/20-syn på typiske visningsavstander (25-35cm). Det inkluderer blant annet en tettere konsistens med med digitale bildeoppløsninger, muligheten til å vise 1080p-4K-bilder uten å nedskalere og ødelegge bildekvaliteten, i tillegg til effektiv og enkel oppskalering av ulike HD og QHD-skjermoppløsningsformater som gir bedre resulterende bildekvalitet. 3. Det er også en grunn til at alle de med "dårlig" syn skal bry seg. I 2010 oppdaget Japan NHK Science & Technology Research Laboratories at jo mindre pikslene er, jo mer ekte virket skjermobjektet til personen som leste det, selv om de ikke har perfekt syn. Faktisk er denne effekten så virkningsfull på individer at man til slutt kommer til et punkt der pikslene er små nok til at skjermobjekter er helt umulig å skille fra virkelige objekter. Og når vi er inne på skjermer: Vil du heller ha en skjerm som for det blotte øye bare er markant litt bedre men som sluker batteri som en maursluker sluker...maur enn en sylskarp skjerm som bruker ekstremt mye mindre batteri slik at du faktisk kommer deg igjennom en hel dag uten å måtte stresse med at batteriet kanskje ryker snart? Feil, feil og feil! Samsung AMOLED-skjermer er de mest energieffektive der ute. Videre har de selv gjort store fremskritt i batterieffektivitet det siste året. Skjermen på Galaxy S6 er for eks. 20% mer effektiv enn Galaxy S5, selv om sistnevnte har nesten det dobbelte antall piksler. Les DisplayMate-kilden ovenfor, for flere kilder om dette. AMOLED har også generelt vært mer batterieffektiv enn LCD med blandede farger; sortnivåene på AMOLED-skjermene, for eks., er perfekte fordi de lyset er slått av på de områdene. Det betyr altså også sparing av strøm hver gang du har sortfarger på skjermen din. Vi kan forresten ta for oss "praktiske" sammenligninger, for å se hvorvidt høyere oppløsning har hatt noen negativ effekt på batteritid: en Galaxy S6 har betydelig bedre batteritid enn en LG G4, som har mye større batteri. Også en HTC One M9, på 1080p og en ganske mye større batteri, gir dårligere batteritid enn Galaxy S6. Sony ligger som du sier over Samsung på pris, nettopp pga kvalitet. Kjøper du et Samsung-produkt, må du nesten rekne med at det ryker i løpet av et par år, og hva som egentlig er billigst i lengden da? Og Bloatware? Kom gjerne med det du mener er bloatware på en moderne Sony-telefon. Walkman-appen? Playstation Mobile? Inntil nylig Music Unlimited? Altså deres egne apper som er gull verdt for alle som har et annet Sony-produkt? Like gull verdt som enkelte Samsung-applikasjoner er for de som faktisk har bruk for de. Sonys applikasjoner går like mye under "bloatware" som det Samsungs gjør; like mye som HTC; like mye som Huawei; like mye som Google; like mye som Apple; like my som Microsoft. Minst halvparten av applikasjonene som kommer forhåndsinstallert på enhver telefon jeg har hatt, om det er på iOS, Android eller Windows Phone, har ikke blitt rørt en gang. Da går det under min definisjon av bloatware. En Samsung-spiller er like mye bloatware som Sonys Walkman, likeså som dedikerte videospillere, kalkulatorer, lommlykter, osv. Du skriver mye bra, det skal du ha. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Du kommrer her for å si at amsung eier sony på en sony artikkel, passe teit. Dette kommer ikke til å gå noen vei uansett så er like greit å bare gi seg Jeg har aldri sagt at Samsung "eier" Sony på noen måte. Jeg har skrevet om enkeltelementer hvor Samsung gjør det bedre enn Sony, og det er de elementene som diskuteres her i tråden. Jeg har jo ellers skrevet at Z3 var en bedre telefon enn det S5 var. Jeg lurer ellers på hvordan sannheten endres etter hvilken tråd det er? Sier du at de La Menthe har bevist med sitt innlegg ikke teller, fordi det er en Sony tråd? Da kan du like godt skrive: "Her i Sony tråden er det masse fanboys, så her mener vi alle Sony er best, uansett". Da blir det merkelig at du påstår at jeg liker Samsung spesielt ekstra godt, når du skriver det fra et slikt perspektiv. Åh? Kom gjerne med link til påstanden min om at du "satte meg på plass"? Men tvert imot, det var vel du som ble kraftig eid i den forrige diskusjonen vi hadde? Forklar gjerne hvorfor mitt forrige innlegg er et personangrep? Fordi jeg mener du har et veldig ensidig syn? At jeg synes det er ekstremt rart at noen som ikke er koreansk, jobber for Samsung etc kan ha et slikt "kjærlighetsforhold" til et spesielt merke sin elektronikk totalt blottet for fornuft? Ikke at du er alene i den båsen, vi har jo en hel armè med nyfrelste Apple-brukere som gjør det samme, og ser du kun på gaming, finner vi akkurat samme type mennesker som enten er for Xbox eller Playstation. Eller FIFA eller PES. Og det er jo egentlig litt trist er det ikke? At Xiaomi som "bare" selger på det kinesiske markedet er større enn Sony er vel strengt tatt ikke noen overraskelse? Har du den ringeste aning om hvor stort Kina er eller hvordan Kina er bygd opp? Vet du hvor ekstremt vanskelig det har vært for utenlandske selskaper å etablere seg i Kina? Visste du at Tencent ( som står bak WeChat, QQ etc) er større enn både Facebook og Twitter tilsammen? Så sagt på en annen måte: Facebook og Twitter må jo da automatisk være i samme bås som Sony ifølge din logikk? Hva slags avtale Saturn har med Samsung ( de var jo de første til å ha egen Apple-avdeling i Europa også) er vel revnende likegyldig da de uansett er en nobody totalt på det europeiske markedet, og kan vel best sammenlignes med Euronics i Norge. Ta deg heller en tur på Media Markt du, som forsåvidt er under samme paraply som Saturn, men det kan uansett ikke sammenlignes.. Uansett om du er i Sverige, Tyskland, Spania eller Nederland, vil du nok bli overrasket. Men jepp, som du sier, Samsung (og Apple) er mye bedre på markedsføring etc enn hva de litt mer tunggrodde japanske selskapene er. Å tenke på at Sony og Panasonic var de to desidert største elektronikkselskapene på verdensbasis for bare 15-20 år siden er rart når man ser hvor ekstremt mye markedsandeler de har tapt nå. Og det er jo på ingen måte fordi de lager dårlige produkter. Kjøper du et Panasonic-produkt, uansett om det er en vaskemaskin, barbermaskin, riskoker, TV eller lydplanke, kan du være 100% sikker på at det du kjøper er kvalitet, og er laget for å vare. Men de har jo ikke fulgt med i timen når både LG og Samsung og en rekkke produsenter fra Kina og Taiwan kan tilby tilsvarende produkter ( det spiller ingen rolle om kvaliteten er dårligere, det er pris folk ser på uansett) 10-30% billigere. De fleste forbrukere vil jo da automatisk velge den rimeligste modellen, og det var jo slik først de koreanske selskapene og nå de kinesiske klarte å stjele markedsandeler fra de japanske. Eller de japanske selskapene gjorde mot de amerikanske et par tiår tidligere ( men kvaliteten på de japanske var jo stort sett bedre enn på de amerikanske, så litt forskjell var det jo). At Samsung (og LG) sine high-end modeller er blitt veldig bra over tid er selvsagt helt korrekt, men allikevel blir Samsung-produkter byttet ut oftere enn svært mange andre merker. Og de ligger jo fortsatt som regel 5-10% under pris mot sammenlignbare produkter fra f.eks Sony? Så joda, jeg kan fullt ut påstå at Samsung produkter er "billige" i forhold til mange av konkurrentene. Å henvise til en film laget av Samsung kan du vel ikke forvente at blir tatt seriøst? Samsung har fått kritikk for at fargene deres er altfor saturerte, det kan du gjerne få søke opp selv. Jeg har ennå til gode å se et Samsung TV jeg faktisk er blitt imponert av, utenom utstillingsmodeller hos MediaMarkt etc, men det skulle vel bare mangle at bildet var bra der? Men som sagt, jeg rekner nesten med at de har fikset dette problemet nå de seneste 2-3 årene? Jeg leier leilighet her hvor jeg bor akkurat nå, og (dessverre) er det et 5-6 år gammelt Samsung TV som fulgte med da jeg leier møblert. Jeg kan godt ta et bilde av TVen for deg, men det kan vel oppsummeres med at det er en forholdsvis stor blå linje på hele venstre side av bildet, og en stor blå flekk nederst på høyre side av bildet. Ut ifra det jeg kan se ser det ut som om det var en av de litt dyrere TVene til Samsung fra den tiden, men det oser ikke akkurat kvalitet av det. Fjernkontrollen er også røket, men hva det kommer av vet jeg ikke. Godt mulig de som bodde der før har brukt TVen til litt av hvert. Og hvorfor jeg ikke har kjøpt meg nytt sier du? Jeg skal bare bo her i ca 6 mnd, og ser ikke helt vitsen med å betale 6000kr eller mer for en TV som bare skal brukes såpass lite. Og det er ikke aktuelt å ta med seg noen TV dit jeg skal flytte heller, da det er i en annen verdensdel. Forøvrig som en annen skrev: Er det ikke litt rart å henge rundt på artikler om Sony eller andre produkter og samtidig spre Samsung-propaganda? Se selv i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671926&&page=2 Alt jeg skriver stemmer. Du kom inn med lignende innlegg som her, og jeg beviste tydelig at det ikke stemte. Da var du plutselig borte og svarte ikke mer. Det var derimot en annen bruker som svarte, som og plutselig forsvant. Så kom den brukeren plutselig tilbake med en link som ikke viste noe, annet en skadefryd ovenfor Samsung. Jeg er ikke overrasket over at det ikke kommer noen svar. Det er ingen måte å bevise at Sony har bedre skjermer i de mindre størrelsene enn Samsung. Hvis du ikke ser hvorfor det er personangrep (alt du skriver går på person, og er tydelig ment negativt og bidrar ikke til saken), så ser jeg ingen grunn til å forklare. Det er ellers du som snakker varmt om japanske produsenter, og kommer med ubegrunnede påstander om at de er best. Du nevner og at du skal flytte til andre siden av kloden, så en kan jo lure på hvor det er. Du kan si hva du vil om butikker, men statistikk lyger ikke: http://www.statista.com/statistics/267095/global-market-share-of-lcd-tv-manufacturers/ Samsung 22%, LG 14%, Sony 6.5%. Samsung og LG tilsammen produserer og 50% av verdens LCD paneler. Samtidig har Samsung 97% av OLED markedet. Sony hadde 14% i 2008, både LG og Samsung har gått opp siden 2008. Samlet markedsandel for de japanske produsentene er 13.7% mot 24.1% i 2008. Altså, ingen av de japanske selskapene selger mye, og de har gått kraftig tilbake. Spesielt LG har gått kraftig frem, det samme med en del kinesiske produsenter. Det er ikke ekstremt vanskelig for utenlandske selskaper å etablere seg i Kina. Det er mulig at det er vanskelig for japanske selskaper av forståelige grunner. Bare se på Apple sine salgstall i Kina, de er utrolig høye. Sony har ingen unnskyldning for å ikke selge i Kina. Hvor selger utenlandske bilprodusenter mest biler? Kina. Tencent er ellers ikke større enn FB, og hvertfall ikke de to kombinert. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_networking_websites Egentlig er tallet for QQ over 800 millioner som har har sett et annet sted, på denne listen får de ikke med seg alt og det er oppdelt. Likevel slår det ikke FB. Det sier jo selvfølgelig mye om landets størrelse og antall personer på nett når det kan utfordre verdens største internasjonale nettverk alene. Til tross for Kina sitt store marked er verdensmarkedet og større. Sony selger likevel mindre telefoner i verden enn Xiaomi selger i Kina. Tall for mobil markedsandelen er vanskelig å finne, da Sony ofte er for små til å komme med i statistikkene. Hvordan ligger Samsung under Sony i pris? Det jeg skrev var jo nettopp at Samsung har ganske likt prisnivå som Sony. Hvis vi ser på fjorårets toppmodeller: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue65hu8505-204187#anchor-price-history https://prisguiden.no/produkt/sony-bravia-kd-65s9005b-214801#anchor-price-history Samsung sin starter høyere (prishistorikk) med et par tusen, men har nå falt til et par tusen under. Altså et klassisk prismønster hvor Samsung tar høy pris, og de ofte faller en del i pris. Sony har og klassisk prismønster det de holder en ganske stabil pris over lang tid, akkurat som Apple og er kjent for. Samsung bruker et ganske standard prismønster, mens Sony/Apple er et mønster som skal virke mer premium. "Vi kutter ikke prisen". Hvis du ser på priser på aktuelle modeller i dag, så har jo Samsung priset toppmodellen sin til 60.000 kr. En modell ingen andre LCD skjermer kan matche hverken i pris eller kvalitet takket være bruk av den nye quantum dot teknologien. Selger billig? Du har vel gjerne og sjekket prisen på de nye Galaxy S-telefonene? 6200kr, og 7300 kr for Egde, Z3+ koster 6300 kr. Altså veldig lik standard versjonen av S6 i pris, men langt under Egde-modellen. Når det kommer til TV har de og en lillebror som starter på rundt 38.000 kr. Samsung har altså i begge kategorier high end produkter som kan konkurrere og slå konkurransen, men de har og et trinn over i prisklasse. High-end+. Hvis du fortsatt skal påstå at de selger billig, vennligst kom med beviser. Det blir litt slitsomt når du bare skriver ned påstander som ikke stemmer. Det er mulig at de har overdrevet litt i filmen sin. Likevel finner du ut at det på ingen måte er langt ifra hvordan det faktisk ser ut med saturerte farger på OLED vs standard LCD. Det gjelder bare å finne de riktige bildene som gjør at dette ser spesielt bra ut, noe de alltid gjør på utstillingsmodeller. Det er en grunn til at Samsung har satt opp mange TVer med saturerte farger til utstilling, det ser veldig bra ut når du skal kjøpe TV i butikken. Det gjør som sagt ikke TVen dårlig. Jeg har ingen Samsung TV, så jeg kan ikke telle trykk du må utføre for å få den normal, men det tar neppe over 1 minutt å få helt vanlige farger. Skal du ha den best mulig må du i avansert meny, uansett modell og produsent. Da kan du bare følge en oppskrift for optimalt bilde på nettet og være ferdig på under 5 min. På mobil er det vel en 3-4 trykk fra hjemmeskjerm til du er i den uslåelige 100% Adobe RBG modusen. En modus andre produsenter bare har på dyre proffskjermer til PC-bruk. Fargenivået på en samsung mobil/nettbrett er altså på proffskjerm-nivå, som er enestående i bransjen. Kritikken før gikk på at du ikke kunne endre profiler, men det kan du nå. Dermed døde den kritikken ut for en god del år siden. Som sagt, slike eksempler sier absolutt ingenting. Det er en modell, med tanke på det andre du skriver som ofte er regelrett løgn så foretrekker jeg at du bruker andre kilder. Om du vil kjøpe ny TV, hvor du bor, når du skal flytte osv er vel egentlig ikke relevant for diskusjonen? Med mindre du da skal flytte til Japan, som kan forklare hvorfor du skriver innlegg som er svært pro japanske selskaper. Jeg diskuterer produkter fra Sony. Da er det relevant å trekke inn deres største konkurrent, for å diskutere hvordan det kommer til å gå med produktene deres. I motsetning til mange andre her som bare lovpriser Sony, så skriver jeg innlegg som er kritiske, kritiske til produktene og hvordan sony vil gjøre det. Hvis du ser på statistikken er det all grunn til å være kritisk til Sony, da de ikke akkurat gjør det veldig bra på mobilfronten (ikke TV heller). Du må gjerne gå til den store tråden om Galaxy S6, der jeg og utrolig mange andre er kritisk til Samsung, fordi salgstallene ble ikke den store suksessen de fleste og selskapet selv ventet. Jeg betalte 2500kr for den (impulskjøp) og en Note 4 kostet det dobbelte. Hadde prisen vært den samme den gangen kan det godt hende jeg hadde gått for en Note 4, liker den pennen Det er jo forskjellige årsmodeller. De kan ikke sammenlignes, og den ene er jo åpenbart i en helt annen kategori en den andre. Det jeg sier er at prisen på en Z ultra og en Note sluppet samme år vil bli lik. Akkurat som Z3+ og Galaxy S6 koster det samme. Lenke til kommentar
MrZone Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Noen som kan dele sine 2 cent på om jeg burde kjøpe Z5 eller Huawei Honor 7? Lenke til kommentar
flinx Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Huawei Honor 7 er en telefon i mellomklassen, med 8 stk. A53-kjerner, mens Z5 kommer i toppklassesjiktet. Det blir litt som å sammenligne epler og bananer. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Noen som kan dele sine 2 cent på om jeg burde kjøpe Z5 eller Huawei Honor 7? Man vet jo ikke åssen z5 blir. Og man vet jo ikke hva som passer dine behov... Så du får nesten se når telefonene lanseres, hvilken av de som passer deg. Lenke til kommentar
Erlend Bergvoll Sørlie Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Håpet at de flytte den menylinjen med hjemknapp og tilbaketast til under skjermen slik Samsung har gjort, i stedet for å ta opp skjermplass på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg