Gå til innhold

Starte nettcafe/Gaming Center

Anbefalte innlegg

Sliter litt med framtidsplaner, motivasjonen for all den matematikken på Universitet er ikkje så veldig stor. Så eg har tenkt litt i det siste på å få starta eit gaming center, har sett korleis Cyberzone i Oslo gjør det og det er visstnok stappfullt spessielt i helgane begge plassane. Ofte kjem det og grupper på 5-6 (CS klaner som oftast) og skal game saman, er jo langt lettare å spele lagspel når du har laget ditt rundt deg.

I Stavanger så finnes det 1 nettcafe og den er såpass godt gjemt og lite kjend at nesten ingen veit om den. Eg har aldri vore der så eg veit ikkje kor mange folk som er der.

Men for å starte bedrift så krever det jo eindel ting.

Første er jo om at det er marked for dette, sånn som eg ser det som hadde det jo kanskje vore populært i Stavanger, med og tanke på at eg kan tilby opplæring i mange dataspel + programmer.

Er jo mange i Oslo som stiller seg bak meg og ser på når eg spele Warcraft 3,spør om tips osv.

Andre ting er jo kapital, må jo ha eindel penger. Eg har jo litt men må nok heilt sikkert låne eindel. Også trenger eg å vite kor mykje eg trenger totalt.

Kva seier dykk til dette? Spessielt dykk i Stavanger? Er det noko eg bør satse på eller bør eg heller skjerpe meg på skulen og få ein utdanning.

For meg så er det mykje viktigare å jobbe me noko eg er 200% motivert for og kan leve av.

Kom tips, advarsler osv =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært en del på dataport stavanger før.

Det er en nettcafe med en del kunder, mest stamkunder kan jeg vel si.

De har nattspillinger fredag/lørdag ( de hadde vertfall det før )

Hvor det er åpent fra 01-08 ( du kjøper en billet og spiller hele natta )

Hvis det skal startes en nettcafè til i stavanger bør den lige mere sentralt, dette vil selvfølgelig bli dyrer, fordi desto bedre lokalet ligger til desto dyrerer er det.

Lenke til kommentar

Pass hvertfall på at du ikke går personlig konkurs hvis ting ikke går slik du hadde håpet (kanskje du bør opprette et AS istedet for et enmannsforetak). Foreta en markedsundersøkelse på forhånd, og se om du kan finne lure måter å trekke folk på (avtaler med klaner, arrangere konkurranser, dataopplæring for eldre? :p )

Det er sikkert lurt å stå på mer enn én fot. Istedet for å satse kun på spilling bør du tenke litt igjennom hva mer du kan tilby.

Lenke til kommentar

Samt ta et kurs eller 15 om hvordan drive en bedrift, holde regnskap og ALT det som kommer med det. Dette her er ikke noe du bare hiver deg uti fordi du kjeder dg på universitetet, det kommer til å bli en del av livet ditt. Så ta deg en bråte krus først så du vet hva det er du satser på :)

Lenke til kommentar

Målet er jo at det skal vera veldig sosialt, og turneringer må det jo bli og dei fleste store kamper blir vist på storskjerm/prosjektor. Turneringer kvar helg hadde sikkert vore populært.

Så er eg jo og ein så kjekke og morsom mann at folk kjem bare for å snakke med meg enten det er om Viking tape mot Man.U. eller at dei tok SK i Warcraft 3.

Det eg vil er at gamere skal koma til ein ny verda der gaming faktisk er respektert og dei kan snakke fritt om det, at det faktisk er positivt å vera datanerd :) Like barn leker best.

Eg har jo tross alt kjennskap til det meste med data når det gjelder hardware, programmering, design osv.

Men det er spessielt dataspel og design til dataspel eg har store kunnskaper om då.

Eg har tenkt på at variert enkel opplæring i dei fleste ting er jo ofte nok til å få folk igang med det heime. Feks programmering så kan eg fortelle korleis strukturen fungerer så folk flest vil sjå logikken med ein gang. Altså eg kan ikkje lære dei å lage eit dataspel, men å kunne lage enkle programmer der du kan lage ditt eiget cd plate register osv :)

Det er jo ofte nok til at folk kjem igang og utvikler seg i sitt eiget tempo på eigenhand.

Men UnrealEd så kan eg jo det mesta sida eg sitter på eit sinnsjukt antall timer erfaring på det. Hadde jo vore kjekt å læra å lage brett til UT2004, Deus Ex 2 og kanskje Unreal 3 ikkje sant? ;)

Sida fiber og er tilgjengelig for dei med små lommebøker i Stavanger så får folk i Stavanger tilgang til superlav ping om dei ikkje bur ein plass der dei kan få fiber. Lyse pinger jo med 10ms til 90% av dei svenske CS serverane :p

At eg starter saman med 2 eller 3 ser eg ikkje bort ifrå. Og om det verste og mest utenklige skulle skje så vil me ikkje sitta igjen med det altfor store tapet.

Aksjeselskap er jo uaktuelt sida det koster nesten meir å registere seg der enn å få denne type bedrift igang.

For sånn som eg har rekna ut så vil det koste ca 250 000kr til 350 000kr å starte og ca 20000kr til 30000kr i utgifter kva månad. Nå har eg ikkje gått skikkeleg djupt innpå det då, men eg trenger ikkje verdens beste lønn for å greie meg om eg bur i lokalet eg leier (eiget soverom,toalett,stue og kjøkken though).

Trur det å kjøpe eit lokale kanskje blir for dyrt i starten. Må setja meg ned å sjå på det der.

Vurderer å ta kurs, men er litt i tvil fordi eg sitter her med ein fin bok om detta. Kurs koster jo og penger.

Lenke til kommentar
er ikkje så mykje støy på nettcafe, er jo eit nattmenneske eg og så ;)

*cough*Har du vært på en nettcafe eller? :D

Med mindre du *kun* skal ha nettcafe og ingen spilling kan du nok få det relativt rolig ja. Men legger du innpå CS, noe du må hvis du vil tjene peng, blir det *mye* bråk.

Hvordan har du forresten tenkt å planlegge dette med kurs i alle mulige spill og programmeringsspråk da? Bare at de kan dette innom når de vil og spørre om en time? Hvis du hjelper et par andre da? Lage køsystem? Eller skal du holde foredrag/kurs? Kanskje du burde gått et år på "lærerskolen" da? Husker ikke hva linja heter, heh :)

Lenke til kommentar
Sliter litt med framtidsplaner, motivasjonen for all den matematikken på Universitet er ikkje så veldig stor. Så eg har tenkt litt i det siste på å få starta eit gaming center, har sett korleis Cyberzone i Oslo gjør det og det er visstnok stappfullt spessielt i helgane begge plassane. Ofte kjem det og grupper på 5-6 (CS klaner som oftast) og skal game saman, er jo langt lettare å spele lagspel når du har laget ditt rundt deg.

I Stavanger så finnes det 1 nettcafe og den er såpass godt gjemt og lite kjend at nesten ingen veit om den. Eg har aldri vore der så eg veit ikkje kor mange folk som er der.

Men for å starte bedrift så krever det jo eindel ting.

Første er jo om at det er marked for dette, sånn som eg ser det som hadde det jo kanskje vore populært i Stavanger, med og tanke på at eg kan tilby opplæring i mange dataspel + programmer.

Er jo mange i Oslo som stiller seg bak meg og ser på når eg spele Warcraft 3,spør om tips osv.

Andre ting er jo kapital, må jo ha eindel penger. Eg har jo litt men må nok heilt sikkert låne eindel. Også trenger eg å vite kor mykje eg trenger totalt.

Kva seier dykk til dette? Spessielt dykk i Stavanger? Er det noko eg bør satse på eller bør eg heller skjerpe meg på skulen og få ein utdanning.

For meg så er det mykje viktigare å jobbe me noko eg er 200% motivert for og kan leve av.

Kom tips, advarsler osv =)

Det er MANGE i Stavanger som har denne ideén.

Finn deg et lokale, så kan jeg alltids slenge meg på. Men stikkordet er vel startkapital.

Lenke til kommentar

Eg bur akkurat nå rett ved trondheimsveien og høyrer ambulanse, brannbiler og politi med sirene på fullt annakvar time. Var fælt til å begynne med men nå sover eg godt.

Tru nok opplæring skal gå fint, det skal jo vera ein bonus i tillegg til at du får leka med dataen og ikkje eit krav.

blir det sånt at 100 stykker vil læra seg, seg finner eg sikkert på noko lurt.

Lenke til kommentar

det mest sentrale er jo forus, men eg utelukker ikkje sandnes heller.

Cyberzone i Oslo ligger heller ikkje sentralt, begge 2 er veldig godt gjemt.

Men skjer det noko spessielt så tar mange bryet med å finna seg fram ;)

TV2 har jo vore på Cyberzone mange ganger :)

Lenke til kommentar
det mest sentrale er jo forus, men eg utelukker ikkje sandnes heller.

Cyberzone i Oslo ligger heller ikkje sentralt, begge 2 er veldig godt gjemt.

Men skjer det noko spessielt så tar mange bryet med å finna seg fram ;)

TV2 har jo vore på Cyberzone mange ganger :)

Du kan jo ta og leie hallen ved siden av bensen i Løkkeveien.

Den med utsikt over hele fjorden, vettu.

Sikkert ikke dyrt... nei. :roll:

Lenke til kommentar

Blir dette noe av, så skaff deg litt PR. Inviter lokal-TV og noen aviser og få dem til å tro at du omtrent er den første i verden som driver med slik. Lag gjerne noen arrangementer som oppfattes som "positive" - gratis opplæring til skoleelever eller liknende, og inviter aviser og det som er. På den måten vil kanskje flere grupper enn akkurat de mest innvidde "gaymers" vite om kaféen din, og kundegruppen bli større.

Og så må du selvfølgelig invitere alle oss som har kommet med gode råd en kveld :woot:

Lenke til kommentar

Markedet for nettcafe'er er skrumpende...

I en by som Bergen er det bare marked for en nettcafe som satser på spill, tviler på at det er noe bedre i Stavanger.

Tips dersom du likevel velger å satse:

-Sats på et sentralt lokale! Dette er utrolig viktig.

-Vær forsiktig med investeringer. Ha god økonomisk styring, det er vanskelig i en nettcafe.

-Du må ha både spillmaskiner og surfemaskiner.

-Du må selge snacks, brus og småmat.

-Bra internettlinje med lav ping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...