Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Faktura oppsett- Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Så jeg driver mitt egent firma, og lurer på hva jeg MÅ hva med i en faktura? Her er loven, men det som står her er jo umulig å forstå seg på:

 

§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde: 1. Nummer og dokumentasjonsdato, 2. angivelse av partene, 3. ytelsens art og omfang, 4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen, 5. vederlag og betalingsforfall, og 6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner. 7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet». Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift. 0 Endret ved forskrifter 26 mars 2010 nr. 464, 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014 med virkning for regnskapsår påbegynt etter 31 des 2013), 20 des 2013 nr. 1661 (i kraft 1 jan 2014). Del paragraf

 

Dette her er det jeg har forstått som må vere med:

-Fakturanummer

-Fakturadato

-Kjøper

-Selger

-Produkt solgt

-Beløp

-Forfallsdato

-MVA

 

Har jeg tolket det rett, har jeg husker alt? Evt. noen som har ett lovlig oppsett som følger loven?

 

Tusen takk!

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er minimumskravene til innhold i salgsdokumentene dine:


  • Dokumentasjonsdato
  • Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt (Derfor ikke så enkelt å lage fakturaer på vanlige programmer..)
  • Selgers navn og organisasjonsnummer, ev. etterfulgt av bokstavene MVA dersom virksomheten er registrert i Merverdiavgiftsregisteret
  • Kjøpers navn, adresse eller organisasjonsnummer (her er det en del unntak når det gjelder kontantsalg)
  • En klar beskrivelse av varen eller tjenesten
  • Kvantum eller omfang av det som er levert eller ytet
  • Tidspunkt og sted for levering av ytelsen
  • Vederlag og betalingsforfall
  • Eventuell merverdiavgift og andre avgifter. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.

For aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper og norskregistrerte utenlandske foretak må ordet "Foretaksregisteret" framgå av salgsdokumentasjonen.


 


Bruker du feks Tripletex, så kan du gjøre det meste selv, og du trenger nødvendigvis ikke regnskapsfører.. Koster ikke så mye..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nylig ansett en regnskapsfører ^-^ Men har vært litt slapt frem til nå så jeg må gå igjennom og se om jeg mangler noe.

 

Men på kontantsalg, hvordan kan dette dokumenteres på en faktura? Skal det fylles ut som normalt også berre skrive "Kontantsalg" der navnet til kjøperen bruker å stå? Tusen takk!

Lenke til kommentar

Ved kontantsalg fra detaljist gjelder ikke hovedregelen om plikt til å angi kjøpers navn og adresse eller organisasjonsnummer, jfr. bokføringsforskriften § 5-3-2a. "Kontantsalg" vil si at du får penger samtidig som du leverer ut varen. Det er imidlertid beløpsgrenser for dette (<1000 kr hvis kjøper opptrer i næring eller gjør innkjøp for arbeidsgiver, <40 000 kr hvis det betales kontant).

 

Slik jeg forstår det er det vanlig praksis hvis man har et fakturaprogram å opprette et kundenummer der kundenavn er "Kontantkunde" eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salgsdokumentet skal spesifisere "ytelsens art og omfang". Her kan man teoretisk sett slippe unna med "Datadeler", men du skaper bare problemer for deg selv ved f.eks. en senere reklamasjon fra kunden, eller ved avvik på vareopptelling. 

 

Ved innkjøp er det selger som skal utforme salgsdokument. Du risikerer å ikke få fradrag for f.eks. inngående merverdiavgift hvis selgers ytelse ikke er spesifisert nok til at avgiftsmyndigheten kan ta stilling til hva det er du har kjøpt. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Salgsdokumentet skal spesifisere "ytelsens art og omfang". Her kan man teoretisk sett slippe unna med "Datadeler", men du skaper bare problemer for deg selv ved f.eks. en senere reklamasjon fra kunden, eller ved avvik på vareopptelling. 

 

Ved innkjøp er det selger som skal utforme salgsdokument. Du risikerer å ikke få fradrag for f.eks. inngående merverdiavgift hvis selgers ytelse ikke er spesifisert nok til at avgiftsmyndigheten kan ta stilling til hva det er du har kjøpt. 

Men jeg har nylig oversteget grensen på 50 000, så alle tidligere produkter som er kjøpt inn skal jeg ikke få fradrag på mva. Er kun dem jeg kjøper nå tror jeg.

 

Mvh

Lenke til kommentar

 40 000 kr hvis det betales kontant.

Trodde det var endret til 10 000.. Mulig jeg tar feil..

10.000 er hva næringsdrivende kjøper kan betale kontant og få fradrag i regnskapet for innkjøpet. Grensa for hva en selger kan motta kontant (da formodentlig fra private kunder som ikke skal trekke det fra i eget regnskap...) uten spesifikasjon av kjøper er altså høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...