Fjeldstan Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Har trua for mer krefter i min Opel Vectra 1.8 16V 1999 modell. Den er orginal med 115hk, men jeg ønsker mer krefter og "grommere" lyd. Jeg har ikke greie på det tekniske om bilmotor så håper jeg kan få litt hjelp her. Har sett litt på effektanlegg til denne modellen, men er usikker på hvor stor effekt dette vil gi. Håper noen kunne tatt seg tid til å besvare disse spørsmålene: Noen som har forslag til anlegg som gir god effekt og bedre lyd? Hvor mange flere hk tror dere dette vil gi? Hvor mye mer kommer bilen til å bruke på mila? Er det noe mer jeg kan bytte som gir effekt? Hvordan er det med chip tuning til disse bilene? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Har trua for mer krefter i min Opel Vectra 1.8 16V 1999 modell. Den er orginal med 115hk, men jeg ønsker mer krefter og "grommere" lyd. Jeg har ikke greie på det tekniske om bilmotor så håper jeg kan få litt hjelp her. Har sett litt på effektanlegg til denne modellen, men er usikker på hvor stor effekt dette vil gi. Håper noen kunne tatt seg tid til å besvare disse spørsmålene: Noen som har forslag til anlegg som gir god effekt og bedre lyd? Hvor mange flere hk tror dere dette vil gi? Hvor mye mer kommer bilen til å bruke på mila? Er det noe mer jeg kan bytte som gir effekt? Hvordan er det med chip tuning til disse bilene? Er nhen ekspert på dette, men nytt annlegg tror jeg ikke vil gi nevneverdig med hester, men bedre lyd får du nok. Chip tuning av motor uten turbo er ingen vits. Koster mer enn det smaker og de ytterst få hestene du får merker du nok ikke. Selg bilen å kjøp deg en med turbo. Det er nok rimeligere. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Et skikkelig effektanlegg (og ikke en ebay-bøtte som fjerner mottrykk og gir deg MINDRE effekt), åpent luftfilter OG chip vil samlet sett ikke gi deg merkbart større effekt. Hvis du vil ha en sprekere bil bør du selge din og kjøpe en sprekere. Finnes uheldigvis kun EN 2,5 V6 på finn.no, men det finnes jo andre biler. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Åpent luftfilter lager bare en artigere lyd ved pådrag og slipper gjennom mer støv. De fleste plasserer filteret uskjermet i motorrommet og drar inn varm luft i tillegg, ergo motsatt effekt. Bilen har sikkert mistet en del hester i løpet av årene, så et effektanlegg vil kanskje bringe bilen nærmere originaleffekten. Bytte plugger, luftfilter og drivstoffilter er sikkert en mer fornuftig investering. Hiver du ut noe av interiøret, samt reservehjulet og annet skrot og holder deg under halv tank så får du sikkert mer merkbar forskjell i aksellerasjon enn med et evt effektanlegg. 3 Lenke til kommentar
Fjeldstan Skrevet 5. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2015 Har trua for mer krefter i min Opel Vectra 1.8 16V 1999 modell. Den er orginal med 115hk, men jeg ønsker mer krefter og "grommere" lyd. Jeg har ikke greie på det tekniske om bilmotor så håper jeg kan få litt hjelp her. Har sett litt på effektanlegg til denne modellen, men er usikker på hvor stor effekt dette vil gi. Håper noen kunne tatt seg tid til å besvare disse spørsmålene: Noen som har forslag til anlegg som gir god effekt og bedre lyd? Hvor mange flere hk tror dere dette vil gi? Hvor mye mer kommer bilen til å bruke på mila? Er det noe mer jeg kan bytte som gir effekt? Hvordan er det med chip tuning til disse bilene? Er nhen ekspert på dette, men nytt annlegg tror jeg ikke vil gi nevneverdig med hester, men bedre lyd får du nok. Chip tuning av motor uten turbo er ingen vits. Koster mer enn det smaker og de ytterst få hestene du får merker du nok ikke. Selg bilen å kjøp deg en med turbo. Det er nok rimeligere. Takk for svar! Da får jeg se hvordan det tar i vei Lenke til kommentar
Fjeldstan Skrevet 5. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2015 Åpent luftfilter lager bare en artigere lyd ved pådrag og slipper gjennom mer støv. De fleste plasserer filteret uskjermet i motorrommet og drar inn varm luft i tillegg, ergo motsatt effekt. Bilen har sikkert mistet en del hester i løpet av årene, så et effektanlegg vil kanskje bringe bilen nærmere originaleffekten. Bytte plugger, luftfilter og drivstoffilter er sikkert en mer fornuftig investering. Hiver du ut noe av interiøret, samt reservehjulet og annet skrot og holder deg under halv tank så får du sikkert mer merkbar forskjell i aksellerasjon enn med et evt effektanlegg. Bilen har ikke gått mer enn 115 tusen så eksosen skal nok ikke være helt igjensota enda vil jeg tro(ikke det at jeg har greie på det) Jeg har hørt om sportsfiltere som man plasserer i orginalboksen, men som er tynnere en orginalfilteret. Da holder man unna varm luft osv. Men er vel samme utfall her også? Mindre krefter? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Går nok mer eller mindre for det samme. Det mest praktiske og gjennomførbare uten å bytte motor eller investere i et tilnærmet poengløst effektanlegg er å ta en generell service og kvitte seg med vekt. Det er dessverre ikke så mange mulighet for å dra ut noe særlig ekstra med krefter av en eldre 1.8L bensinmotor. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. juli 2015 Del Skrevet 6. juli 2015 (og ikke en ebay-bøtte som fjerner mottrykk og gir deg MINDRE effekt) Kan du begrunne denne påstanden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Mindre mottrykk gjør vel at det går raskere å tømme sylinderen for eksos, så å fjerne litt mottrykk vil vel bare være positivt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Her er det mange misoppfatninger ute og går. Nå har jeg ventet spent på en forklaring på den feilaktige påstanden jeg viste til ovenfor. Mottrykk har ingen positiv effekt i det heletatt. MEN, det betyr ikke at et alt for stort grenrør og tildels fremre del av eksosanlegget er positivt. Selv om vi ønsker å ha så lavt mottrykk som mulig, ønsker vi likevel å beholde mye pulseffekt i eksosanlegget. Pulseffekten består i å ha såpass hastighet på eksosen at dragsugeffekten forplanter seg inn i sylinderen og hjelper til med å suge inn luft og bensin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå