Gå til innhold

Koble DSL til router uten DSL-port.

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men har planer om å kjøpe meg ny router. Jeg ser samtidig at det er få routere som har støtte for DSL-port på routerne. Er jeg da nødt til å koble til via routeren jeg allerede har? Og hvis man må det, vil ikke den svake routeren da fungere som en svak link med tanke på hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du må koble via routeren du har, og nei, det vil ikke begrense hastigheten på en DSL-linje.

Routermodemet ditt kan sannsynligvis settes i bridge mode. Da slipper du å hanskes med to brannmurer, DHCP'er osv. Alternativt kan du sette den nye routeren du kjøper i AP-mode, men jeg liker alternativ 1 bedre.

Lenke til kommentar

Ja, du må koble via routeren du har, og nei, det vil ikke begrense hastigheten på en DSL-linje.

Routermodemet ditt kan sannsynligvis settes i bridge mode. Da slipper du å hanskes med to brannmurer, DHCP'er osv. Alternativt kan du sette den nye routeren du kjøper i AP-mode, men jeg liker alternativ 1 bedre.

Takk. Så den nye routeren skal plugges i WAN på det gamle modemet?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Du må nok gjøre det i kontrollpanelet på rutermodemet du allerede har.

Noen enkle huskeregler:

LAN portene skal alltid kobles bort fra internett

WAN portene skal alltid koblet mot internett

DSL portene skal altid kobles til DSL linjer.

(Sannhet med modifikasjoner)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nei, LAN.

Er det forresten noe spesielt man gjør for å sette det gamle modemet i bridge mode?

Det kommer an på leverandøren. Det er faktisk ikke alle som tillater deg å logge inn i det hele tatt. Det er i alle fall ikke et problem med Telenor.

Lenke til kommentar

Det er to ting du trenger her.

Et modem og en Ruter.

Dingsen du har er en kombinasjon, altså et rutermodem.

Din nye ruter er bare en ruter og du må derfor ha et modem i forkant.

Et rutermodem som f.eks det du har kan ofte settes i bridge mode, da vil det fungere som et vanlig modem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne holdt meg til ett modem, men problemet er at det er få som har egen DSL-port.

Jeg skjønner hvor du vil, men det har virkelig ingen praktisk betydning å ha et bridget routermodem foran den "skikkelige" routeren. Alternativer finnes, men det er som du sier ikke mange av dem, og enda færre "toppmodeller". Asus DSL-AC68U er kanskje den beste, men har ikke både DSL og WAN port. Det kan bli en begrensning etterhvert hvis bruksområdet ditt endres.

Lenke til kommentar

Normalt vil ruteren sette opp to stk trådløse nettverk, et på 2.4GHz og et på 5GHz, du vil altså se to separate nettverk.

5GHz er "best", bruk derfor dette i størt mulig grad.

2,4GHz nettverket er dog greit å ha da en del enheter ikke støtter 5GHz

Lenke til kommentar

Normalt vil ruteren sette opp to stk trådløse nettverk, et på 2.4GHz og et på 5GHz, du vil altså se to separate nettverk.

5GHz er "best", bruk derfor dette i størt mulig grad.

2,4GHz nettverket er dog greit å ha da en del enheter ikke støtter 5GHz

Har koblet til det meste, og det fungerer tilsynelatende greit. To ting:

1. Det trådløse nettverket på det gamle modemet er fremdeles aktivt. Får jeg deaktivert dette på noe måte?

2. Det er kun 2,4Ghz nettet som vises på trådløse nettverk. 5GHz nettet kommer ikke opp. Hva er årsaken?

Edit: Min Xbox One finner 5GHz, men ikke PCen eller telefonen. Kan det tenkes at enkelte PCer og telefoner ikke har støtte for tilkobling på dette?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Kanskje nettverkskortet ikke støtter 5GHz

Mye mulig. Har en Toshiba Qosmio og en helt ny Lumia 640 som ikke finner 5GHz-delen. Min samboers Xperia Z2 og min Xbox One finner nettverket derimot, men etter litt Google-søk kan det vise seg å stemme fint. 

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...