Gå til innhold

HUAWEI mobtiltlf vil ikke ringe uten aktivering av dataroaming.

Anbefalte innlegg

Edit: overskriften ble skrevet før jeg fant ut at det gikk ann å ringe, men glemte å endre den før jeg postet.

Hei!
Jeg tror jeg skal ha klart å somle meg inn i riktig emnetråd nå. Admin får bare flytte om den ikke passer inn her.

Svigermor fikk seg ny telefon her om dagen, en Huawei Ascend Y330, Android-versjon 4.2.2

De eneste gangene hun skal bruke noe annet enn ringe og sms-funksjoner er om hun skal sjekke snap, ringe med viber eller lese VG. Da er hun alltid koblet på wifi. Mobildata er alltid slått av og samme med dataroaming. Men med denne nye telefonen får opp en melding hver gang hun skal ringe når dataroaming er deaktivert. Da får hun opp denne beskjeden: "Du er i ferd med å ta i bruk et SIM-kort for roaming. Vil du fortsette?"

Det går fortsatt ann å ringe så lenge man trykker "ja" når meldingen hopper opp. Når jeg sjekker dataroaming-innstillinger etter anropet er avsluttet har ikke bekfreftelsen på meldingen gjort at hun har aktivert dataroaming. Hun kan også motta samtaler selvom dataroaming ikke er aktivert.

MEN.. Spørsmålet er, hvorfor kommer denne meldingen opp? Det er ikke vanlig å måtte godta en dataroaming-melding hver gang man skal ringe med mobilen sin.

Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men ingen har søkt på akkurat det jeg lurer på og da blir svarene noe annerledes enn det jeg lurer på.

Endret av inzertnickname
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si det sikkert, men vil tippe det kommer av at abonnementet ikke er telenor eller netcom, som er de som tilbyr nett i norge. Andre operatører "roamer" teknisk sett på netcom eller telenor sitt nett, tipper det er derfor telefonen maser om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...