Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Avstandsforhold: Hvem skal flytte hvor?


Anbefalte innlegg

Her har jeg ei skikkelig nøtt til dere.

 

Jeg og kjæresten har snart vært sammen i seks år, og hele tida har vi bodd halvannen time unna hverandre. Jeg nærmer meg 30 og han er sju år eldre. Nå er jeg i ferd med å kjøpe meg bolig selv, og da er det på tide at det skjer noe.

 

Han er oppvokst et annet sted, men har sitt liv, jobb, venner og egen bolig i (vi kaller det) By 1. Jeg har jobb i, men ikke spesielt sterk tilknytning til By 2. Jeg for min del vil egentlig flytte hjem til der jeg er fra, der jeg har familie, venner og rett og slett der hjertet mitt ligger. Kall det By 3. Mellom alle disse er det cirka halvannen time.

 

Så her er problemene vi ikke greier å bli enige om:

 

Han vil ikke flytte fra By 1 fordi han har omgangskretsen sin der.

Jeg har drømmejobben i By 2, men vil ikke bo der fordi jeg ikke trives der.

Jeg vil ikke flytte til By 1 fordi jeg da må pendle tre timer om dagen.

Jeg vil helst flytte hjem til By 3, og er villig til å pendle derfra.

Han vil ikke flytte til By 2 eller By 3.

 

Kort fortalt: Enten må jeg flytte til ham til en by jeg ikke har noe spesielt forhold til, ingen omgangskrets og i tillegg pendle tre timer hver dag, eller så må han flytte hjem til mitt hjemsted med akkurat de samme problemene.

 

What to do?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvorfor spørre om noe slikt på et forum, når problemet gennerelt sett ikke er løsbart?

Dere blir ikke enig. Da er det to valg. Gjøre det slutt eller fortsette slik det er nå. Værre er det ikke.

Nytter ikke og spørre om noe slikt her, hvis dere ikke kommer noe vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei. Hvorfor spørre om noe slikt på et forum, når problemet gennerelt sett ikke er løsbart?

Dere blir ikke enig. Da er det to valg. Gjøre det slutt eller fortsette slik det er nå. Værre er det ikke.

Nytter ikke og spørre om noe slikt her, hvis dere ikke kommer noe vei.

 

Enig der. Det er tydelig at en av dere må gi opp noe for at dere skal kunne bo sammen. Spørsmålet er vel mer hvem er villig til å gi opp først for at dere skal ha muligheten til å bo sammen. Hvis begge to setter seg på bakbeina vil dere aldri komme noen vei.

Dere bør kanskje sette dere ned sammen og snakke skikkelig om dette alvorlige temaet? Men hvis dere allerede har gjort det. Og dere kom frem til at han absolutt ikke vil flytte til By 2/3 og du vil heller/helst ikke flytte til By 1. Så er det vel bare å fortsette med avstandsforholdet?  

Lenke til kommentar

Det er snakk om Oslo, Kongsberg og Hadeland. Midt imellom der blir Hønefoss, som er et helt umulig sted å bo hvis du skal pendle med noe annet enn bil :b

 

Enn så lenge, ja, men på sikt vil Hønefoss få glede av Ringeriksbanen. Uansett, er det helt utelukket å kjøre bil? Det finnes eventuelt andre steder som kan ligge i overkommelig pendleravstand til begge jobbene deres.

 

En siste mulighet er å flytte til by 4, der ingen av dere har jobb, venner eller annen tilknytning. Det vil være like ille for dere begge.

 

Ellers bør dere ikke ta for mye hensyn til venner. Man kan få nye venner og de vennene dere har kan også finne på å flytte.

Lenke til kommentar

 

Det er snakk om Oslo, Kongsberg og Hadeland. Midt imellom der blir Hønefoss, som er et helt umulig sted å bo hvis du skal pendle med noe annet enn bil :b

 

 

*snip*

 

Ellers bør dere ikke ta for mye hensyn til venner. Man kan få nye venner og de vennene dere har kan også finne på å flytte.

 

Jeg kan skrive under på at det er slik :p

Lenke til kommentar

Ville ha valgt Lier området, ikke altfor langt unna Oslo, kan pendle inn, helt grei avstand til Kongsberg, er også lett å komme seg til Hadeland (er snarvei i lier til Hønefoss)

 

Du har E18 nærme, som gjør at du er "midt i smørøyet"  men samtidig utenfor.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvem av dere som bor i hvilken by, men jeg jobbet i Kongsberg i 3 år mens jeg bodde i Oslo. Leide leilighet i Kongsberg, hybel i Oslo, pluss bodde mye hos dama i Oslo. I praksis bodde jeg da på tre ulike steder. Brukte bil for å pendle. 

 

Dersom du fremdeles insisterer på å bo der du bor, så hadde jeg muligens vurdert en løsning basert delvis på pendling og delvis på avstandsforhold. Tro meg, et forhold endrer seg utrolig mye når det går fra avstandsforhold til et fast samboerskap. Du må gjerne romantisere forholdet ditt, men i realiteten så eksisterer det en mulighet for at det endrer seg så mye at dere ikke overlever som et par. Uansett hvor liten den muligheten er, så er det utrolig kjedelig å si opp jobb og flytte fra en plass til en annen bare for å finne ut at det ikke fungerte over tid. 

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt leilighet der du ønsker å bo som er stor nok til at du kan leie ut et soverom eller lignende. Da får du avlastet kostnadene pendingen medfører. Hør deretter med arbeidsgiver om det er mulighet for hjemmekontor en dag i uken (kjenner flere som jobber/bor i regionen du nevner, og har en slik løsning). Bli deretter enig med kjæresten din om hvem som pendler hvor og når, slik at dere får så mye tid sammen som mulig. 

 

Dersom du nærmer deg 30 og etterhvert har planer om barn, så hadde jeg muligens vurdert å avslutte forholdet. Et barn endrer jo alt. Det vil det tvinge en av dere eller begge til å gjøre en endring man i utgangspunktet ikke har ønsket og satt seg veldig imot. Tipper du uansett finner svar på spørsmålet du opprinnelig stiller dersom du prater med han om ønske om fremtidig barn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...