Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitshubishi Lancer 2004 - Aircondition skifter mellom varm og kald luft


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Mitshubishi Lancer 2004, 1,6L.

Når jeg starter opp bilen og setter på AC fungerer alt som det skal. Det kommer kald luft, og bilen blir kald. Etter å ha kjørt i ca 15 min, kommer det mindre kald luft, og det begynner å blir varmt i bilen igjen. Noen ganger så begynner AC å virke igjen av seg selv i korte perioder. Hvis jeg skrur av AC og venter i 5 min, slår det på, så kommer det fin kald luft igjen for noen minutter. 

 

Kan dette indikere lite gass igjen?

Lekkasje?

Jeg har bilen i garasje, har ikke funnet noen lekkasjeflekker på gulvet. 

 

Mvh

Christer 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Høres ut som for lite gass, det minker litt over tid. Og siden det er gass som lekker, vil du neppe kunne se lekkasjeflekker på gulvet.

Lenke til kommentar

Høres ut som for lite gass, det minker litt over tid. Og siden det er gass som lekker, vil du neppe kunne se lekkasjeflekker på gulvet.

Takk for svar. Så det vil si at hvis jeg fyller på gass, vil muligens dette problemet være løst? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kanskje. Lurt å etterfylle gass med lekkasjeindikator, så kan du se hvor du har lekkasje dersom dette er tilfelle.

Lenke til kommentar

hmmm... Prøv å slå i dashbordet :p

 

Jeg får tenke litt høyt igjen.

 

Når et anlegg lekker gass så vil effekten bli dårligere og dårligere før det omsider ikke virker lenger. Trykket er da for lavt så kompressoren ikke starter og dritten fungerer ikke.

 

Her virker AC anlegget og det blåser kaldt. Anlegget har allerede startet og trykket er "godkjent".

 

Har du lite gass så vil kjøeleffekten være generelt ræva, ikke varierende. Det vil ikke lekke ut gass og hente seg inn igjen, man skal ikke ha noen "lommer" i anlegget som vil gi pulseringer e.l.

 

I første omgang så synes jeg ikke det indikerer lite gass. Kompressoren starter og det kjøler godt når det funker. Da skal gassmengden være i orden eller god nok.

 

Sånne merkelige symptomer har jeg vel eller sett fra systemer med for mye gass når jeg tenker meg om. Jeg hadde hvertfall blitt overraska hvis det var for lite gass som er feilen.

 

La bilen stå å gå på tomgang med full kjøling. Få noen til å skru anlegget av/på så du skjønner hva du skal se etter, følg klikkelyden og AC rørene til du ser hva som lager lyd og skjønner hva som skjer når du skrur AC på.

 

Denne magnetclutchen skal slå ut/inn mens anlegget står på og det samme skal kjøleviftene i fronten av bilen. Det tynne AC røret skal være varmt, og det tykke skal være kaldt. Bare en rask kontroll over at anlegget fungerer noe det helt sikkert gjør.

 

Det første som slår meg er en kompressor clutch som går å slurer. En mekanisk treghet. Kanskje den begynner å slure når det blir varmt. Den klyper på akselen og drar ikke med seg kompressoren rundt.

 

Hvis kopmressor clutcen begynner å slure, du skjønner det når du ser det, så saus det inn med rustløser og sitt i bilen å skru AC på/av. Det er billigere enn å bytte kompressor/clutch.

 

Dårlig kontakt til clutchen er også helt vanlig. Riv å røsk litt i ledningene oppå komressoren. Kontakta som sitter oppå kompressoren er ofte en synder.

 

En annen ide, uvanlig diagnose her i Norge, men jeg vet at det er et problem i varmere land, er at det kan være for varmt. AC kondenseren(radiatoren) i front kjøler ikke gassen godt nok ned. Du har hete tokter i anlegget. Kjølesystemet har for dårlig kjøling.

 

Er det spesielt når det er varmt ute at det ikke fungerer? Er det med en gang du står i kø at det skjer?Kanskje alle "radiator kjøleribbene" er tatt av steinsprut med årene? Starter kjøleviftene i front?

Lenke til kommentar

hmmm... Prøv å slå i dashbordet :p

 

Jeg får tenke litt høyt igjen.

 

Når et anlegg lekker gass så vil effekten bli dårligere og dårligere før det omsider ikke virker lenger. Trykket er da for lavt så kompressoren ikke starter og dritten fungerer ikke.

 

Her virker AC anlegget og det blåser kaldt. Anlegget har allerede startet og trykket er "godkjent".

 

Har du lite gass så vil kjøeleffekten være generelt ræva, ikke varierende. Det vil ikke lekke ut gass og hente seg inn igjen, man skal ikke ha noen "lommer" i anlegget som vil gi pulseringer e.l.

 

I første omgang så synes jeg ikke det indikerer lite gass. Kompressoren starter og det kjøler godt når det funker. Da skal gassmengden være i orden eller god nok.

 

Sånne merkelige symptomer har jeg vel eller sett fra systemer med for mye gass når jeg tenker meg om. Jeg hadde hvertfall blitt overraska hvis det var for lite gass som er feilen.

 

La bilen stå å gå på tomgang med full kjøling. Få noen til å skru anlegget av/på så du skjønner hva du skal se etter, følg klikkelyden og AC rørene til du ser hva som lager lyd og skjønner hva som skjer når du skrur AC på.

 

Denne magnetclutchen skal slå ut/inn mens anlegget står på og det samme skal kjøleviftene i fronten av bilen. Det tynne AC røret skal være varmt, og det tykke skal være kaldt. Bare en rask kontroll over at anlegget fungerer noe det helt sikkert gjør.

 

Det første som slår meg er en kompressor clutch som går å slurer. En mekanisk treghet. Kanskje den begynner å slure når det blir varmt. Den klyper på akselen og drar ikke med seg kompressoren rundt.

 

Hvis kopmressor clutcen begynner å slure, du skjønner det når du ser det, så saus det inn med rustløser og sitt i bilen å skru AC på/av. Det er billigere enn å bytte kompressor/clutch.

 

Dårlig kontakt til clutchen er også helt vanlig. Riv å røsk litt i ledningene oppå komressoren. Kontakta som sitter oppå kompressoren er ofte en synder.

 

En annen ide, uvanlig diagnose her i Norge, men jeg vet at det er et problem i varmere land, er at det kan være for varmt. AC kondenseren(radiatoren) i front kjøler ikke gassen godt nok ned. Du har hete tokter i anlegget. Kjølesystemet har for dårlig kjøling.

 

Er det spesielt når det er varmt ute at det ikke fungerer? Er det med en gang du står i kø at det skjer?Kanskje alle "radiator kjøleribbene" er tatt av steinsprut med årene? Starter kjøleviftene i front?

Takk for svar. Kom akk hjem fra ferie. og skal feilsøke til uka :) blir spennende å se om jeg finner ut noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...