Gå til innhold

Trenger råd til oppgradering av PC.

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe et nytt hovedkort til PC-en. Jeg har for tiden Asus P5Q-PRO, men har misstanke om at det er noe galt med det. Det er jo tross alt en god del år gammelt. Jeg kjører også en eldre prosessor Quad Q6600 og lurte på om jeg også skulle bytte ut den samtidig.

Kabinettet jeg bruker er et Antec Sonata III. Er det evt. kompatibelt med nyere hovedkort?

Har dere noen gode råd til en brukbar oppgradering med en ramme på kr 4-5000? Jeg er ingen spill-entusiast så jeg trenger ikke det aller råeste, men heller ikke noe dårligere enn det jeg hadde tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har du sjekket at strømforsyningen din ikke er årsaken til problemene dine, erfaringsmessig har de en tendens til å sørge for mer problemer enn hovedkort. Hvis du uansett har tenkt å bytte innmaten har jeg satt sammen en pakke i øvre grense av budsjettet ditt:

https://prisguiden.no/liste/154767

SSD og kjølevifte er opp til deg om du vil ha med, men jeg synes standard kjøleren som følger med prosessoren bråker for mye. SSD klarer man ikke å leve uten når man først er vant med det. CPU'en i listen er også kraftig nok til heftig spilling om du noensinne skulle bli interessert i det:-).

Jeg har en fetish for små hovedkort/kabinetter og har derfor anbefalt et mini-itx hovedkort. Da kan du eventuelt bytte ut kabinettet ditt med et mindre ett i fremtiden om du ønsker det.

Ditt nåværende kabinett (Antec Sonata III 500?) er kompatibelt med ATX, Micro-ATX og Mini-ITX kort. Så den skal kunne ta det meste på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Hei,

Har du sjekket at strømforsyningen din ikke er årsaken til problemene dine, erfaringsmessig har de en tendens til å sørge for mer problemer enn hovedkort. Hvis du uansett har tenkt å bytte innmaten har jeg satt sammen en pakke i øvre grense av budsjettet ditt:

SSD og kjølevifte er opp til deg om du vil ha med, men jeg synes standard kjøleren som følger med prosessoren bråker for mye. SSD klarer man ikke å leve uten når man først er vant med det. CPU'en i listen er også kraftig nok til heftig spilling om du noensinne skulle bli interessert i det:-).

Jeg har en fetish for små hovedkort/kabinetter og har derfor anbefalt et mini-itx hovedkort. Da kan du eventuelt bytte ut kabinettet ditt med et mindre ett i fremtiden om du ønsker det.

Ditt nåværende kabinett (Antec Sonata III 500?) er kompatibelt med ATX, Micro-ATX og Mini-ITX kort. Så den skal kunne ta det meste på markedet i dag.

Må jeg da innstallere windows på nytt, eller er det samme brikkesettet? Kan jeg evt. bruke den samme viften som jeg har på den gamle prosessoren?

Jeg tror også at jeg heller vil ha et større hovedkort med plass til mer ekstrautstyr siden jeg allikevel skal bruke det samme kabinettet. Har du et forslag til et bra alternativ?

SSD-disk har jeg fra før med installert Win7. Problemet jeg sliter med er at den ikke vil boote dersom jeg har flere disker koblet inn samtidig. SSD-disken vises heller ikke i listen over harddisker i Setup main, men kommer imidlertid til syne i Boot device priority. Er det slik at strømforsyningene mister evnen til å levere nok strøm til flere disker etter lengre tids bruk?

Lenke til kommentar

Har du windows 8.1 kan du være heldig å slippe reinstallasjon, men du bør fjerne drivere som er igjen i tilfelle det skulle skape problemer. Windows 7 og eldre må du nok garantert reinstallere operativsystemet da driverdatabasen er ganske gammel.

Noen tilfeller kan man være heldig om man installerer drivere før man bytter hovedkort, eller at man kommer i sikkerhetmodus.

Det følger med intel kjøler, men de fleste andre har ganske lik socket festemåte:

mugen-2-lga-1156-cpu-02uaa.jpg

Det ser man at det er 3 skruehull for både LGA 755, 1150/1155, (1366).

Det kan skje at strømforsyninger degraderes, eller kabelen brekker slik at sata pluggene slutter å virke.

Normaltsett er et lite problem, men kan skje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

^^

Skjønte ikke det med 3 skruehull?

Forstørr bildet opp, så ser du at det er borret 3 hul rett etter hverandre, slik at det er ut som et langt hull (men med en slik avstand at skruen ikke sklir over i et annet hull).

Er slik i alle 4 hjørnene, slik at den passer til flere type socket's.

Endret av Bjonness406
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo noctua har det, er 2 bracket's som følger med en for AMD (pffff :p ) og en for Intel som støtter forskjellige socket's (flere hull), 2011, 115x osv.

Begge vi 2 har jo noctua NH-D15, og den hadde ikke passet til en av våre pc'er hvis det ikke var flere hull, så den passet til flere socket's.

Du har 115x og jeg har 2011-3, og 2011-3 er en del større en 115x.

Lenke til kommentar

Hei,

Må jeg da innstallere windows på nytt, eller er det samme brikkesettet? Kan jeg evt. bruke den samme viften som jeg har på den gamle prosessoren?

Jeg tror også at jeg heller vil ha et større hovedkort med plass til mer ekstrautstyr siden jeg allikevel skal bruke det samme kabinettet. Har du et forslag til et bra alternativ?

SSD-disk har jeg fra før med installert Win7. Problemet jeg sliter med er at den ikke vil boote dersom jeg har flere disker koblet inn samtidig. SSD-disken vises heller ikke i listen over harddisker i Setup main, men kommer imidlertid til syne i Boot device priority. Er det slik at strømforsyningene mister evnen til å levere nok strøm til flere disker etter lengre tids bruk?

Den anniversary edition pakka Kjetil Lura foreslår er veldig mye data for 2200,- og den har et hovedkort som støtter mye ekstra. Det er et annet brikkesett en Lga775, så du må ha nye drivere til ting. Følger med cd til hovedkortet, eventuelt kan du laste ned de  nyeste på hjemmesiden til produsenten

Skal du ikke spille eller drive tung bilde eller video redigering er det liten vits med noe kraftigere enn det.

Bør kanskje bytte strømforsyning også hvis den begynner å bli kjip

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Hei,

Den anniversary edition pakka Kjetil Lura foreslår er veldig mye data for 2200,- og den har et hovedkort som støtter mye ekstra. Det er et annet brikkesett en Lga775, så du må ha nye drivere til ting. Følger med cd til hovedkortet, eventuelt kan du laste ned de  nyeste på hjemmesiden til produsenten

Skal du ikke spille eller drive tung bilde eller video redigering er det liten vits med noe kraftigere enn det.

Bør kanskje bytte strømforsyning også hvis den begynner å bli kjip

Vil denne to-kjerne prosessoren kjøre like problemfritt som Q6600 gjorde, eller vil det oppstå flere konflikter?

Jeg driver litt med bilderedigering, men dersom dette hovedkortet er minst like bra som Asus P5Q Pro var, så får det vel holde. Hva med Asus Z97-A? Er det et bedre alternativ enn MSI kortet?

Lenke til kommentar

Som andre påpeker her er trolig strømforsyningen klar for å byttes, jeg antar den er omtrent over 5 år gammel?

Er det selvsagt en god kvalitets psu kan det være at den kan fungere fint i flere år til , men har du hatt "snodige" problem kan det nok være pga Caps som begynner å bli ustabile på hk / psu.

Lenke til kommentar

Vil denne to-kjerne prosessoren kjøre like problemfritt som Q6600 gjorde, eller vil det oppstå flere konflikter?

Jeg driver litt med bilderedigering, men dersom dette hovedkortet er minst like bra som Asus P5Q Pro var, så får det vel holde. Hva med Asus Z97-A? Er det et bedre alternativ enn MSI kortet?

Tenker du på asrock hovedkort, asrock er bra det, særlig i litt dyrere utgave, z97 chipset.

Asus Z97-A/USB 3.1 er bra det, men du bør ha windows 8.1 hvis du skal ha glede av usb 3.1, driverne er dårlig for windows 7 så det gir ikke noe raskere hastighet. Men det trenger ikke å være asus sin feil.

Er litt usikker på hva du tenker med komflikter, selv ville jeg heller vurder i3 prosessor i dag, i minstefall, eller i5 siden 2 kjerner blir veldig lite selv om du overklokker den til 4.1 ghz det går greit til det meste, men det blir jo omtrent å ha E8600 prosessor klokket til 5 ghz i dag eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Tenker du på asrock hovedkort, asrock er bra det, særlig i litt dyrere utgave, z97 chipset.

Jeg tenkte på dette kortet. Jeg har Googlet litt og ser at det har fått en del gode anbefalinger. Hva er forskjellen på USB 3 og 3.1? Kan jeg kjøre USB 3 med win7 på Asus Z97-A?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på dette kortet. Jeg har Googlet litt og ser at det har fått en del gode anbefalinger. Hva er forskjellen på USB 3 og 3.1? Kan jeg kjøre USB 3 med win7 på Asus Z97-A?

Kort forklart, USB 3.1 har dobbel så kjapp teoretisk ytelse, men i praksis er den over dobbel så kjapp.

Kjekt hvis du skal bruke USB disk.

Lenke til kommentar

Kort forklart, USB 3.1 har dobbel så kjapp teoretisk ytelse, men i praksis er den over dobbel så kjapp.

Kan jeg kjøre USB 3.1 med Win7 på MSI Z97 kortet, eller blir det samme problemet som med Asus Z97? Jeg har allerede en ekstern harddisk beregnet for USB 3.0. Kan den da kjøre med USB 3.1 hastighet?

Lenke til kommentar

Kan jeg kjøre USB 3.1 med Win7 på MSI Z97 kortet, eller blir det samme problemet som med Asus Z97? Jeg har allerede en ekstern harddisk beregnet for USB 3.0. Kan den da kjøre med USB 3.1 hastighet?

Jeg har Asus x99-A/USB 3.1 og Windows 7, men jeg har ikke prøvd.

Nå er det jo sånn at alle får Windows 10 gratis, og da er det jo greit å ha USB 3.1.

Jeg kan ikke se at det kortet(MSI Z97) har USB 3.1. Kun USB 3.0. Det går an å bruke USB 3.1 port til USB 3.0, men hastigheten forblir USB 3.0.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...