Gå til innhold

Komplett garanti?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har bare et spørsmål angående garanti. En skjerm jeg har fungerer ikke etter jeg flyttet den (til et lan med bil, urelevant though). Skjermen har ingen yttre fysiske skader, men fungerer ikke i det heletatt. Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger. Jeg startet en retursøknad, men ble avslått siden slike skader tydligvis ikke går på garanti? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Er en skjerm til 2.500 kr.

Takk

Skjermen har en garanti på 24 måneder, og kjøpte den høsten 2014. 

Endret av llIIllIIl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. 

Lenke til kommentar

Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage.

Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den.

Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur?

Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage.

Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den.

Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur?

Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier.

Hvordan søker jeg på garanti direkte mot leverandør? 

Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. 

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

"Hei!

Jeg kjøpte en skjerm av dere 24. oktober 2014, som nå har sluttet å fungere. Jeg transporterte den, og nå viser den kun mange forskjellige tilfeldige farger. Skjermen har ingen yttre fysiske skader. Ta gjerne kontakt fortest mulig.

Mvh ...."

Fikk da svaret:

"Hei, Fysisk skade av varen dekkes dessverre ikke av garantien. Vennlig hilsen Returavdelingen"

Lenke til kommentar

Hvordan søker jeg på garanti direkte mot leverandør? 

Hvordan gjør jeg dette?

Du finner nok kontaktinfo på leverandørens hjemmeside.

"Hei!

Jeg kjøpte en skjerm av dere 24. oktober 2014, som nå har sluttet å fungere. Jeg transporterte den, og nå viser den kun mange forskjellige tilfeldige farger. Skjermen har ingen yttre fysiske skader. Ta gjerne kontakt fortest mulig.

Mvh ...."

Fikk da svaret:

"Hei, Fysisk skade av varen dekkes dessverre ikke av garantien. Vennlig hilsen Returavdelingen"

Du hadde ikke behøvd å si at det skjedde etter transport. Men du kan hevde at det ikke har noe å si, og be om at de tar den inn og evt. beviser fysisk skade på skjermen.

Det er Komplett som har bevisbyrden i denne saken, så det er de som må kunne bevise at skjermen har fått en fysisk skade.

Lenke til kommentar

Sender du den inn og de faktisk finner fysiske skader derimot risikerer du at du må betale høy frakpris for å sende den, pluss 500kr for diagnose fra komplett, pluss frakt for at de skal sende den tilbake til deg om du ønsker det.

Det høres ut som om det kan være knust skjerm innvendig slik andre foreslår, og tror det tryggeste vil være at du gir oss et bilde av fargene deb gir når du har mulighet slik at vi kan avdekke hvilke type skade/feil dette er.

Lenke til kommentar

Enig i at det kan være en reklamasjonssak, men det er som sagt tryggest om vi får et bilde av den og kan diagnostisere den her i stedet for at den må sendes inn for diagnostisering.

Men jeg er uenig i at man har mye større rettigheter med reklamasjon. Garanti skal alltid være noe ekstra ut over lovens minstekrav (forbrukerkjøpsloven/reklamasjon). Siden garantien er 2 år og reklamasjon 5 år i dette tilfellet må det altså være minst én betingelse som er bedre.

PS. En annen ting som kan føre til random farger er løse signalplugger internt i skjermen. Da kan det være en lett sak å ta ut pluggen og sette den godt på plass. Om det er løs kabel, knust skjerm eller noe annet i dette tilfellet aner jeg ikke. Et bilde kan avsløre hva feilen er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men jeg er uenig i at man har mye større rettigheter med reklamasjon. Garanti skal alltid være noe ekstra ut over lovens minstekrav (forbrukerkjøpsloven/reklamasjon). Siden garantien er 2 år og reklamasjon 5 år i dette tilfellet må det altså være minst én betingelse som er bedre.

Produsent har fortsatt lov til å ha en egen garanti selv om den gir dårligere rettigheter enn reklamasjon. Det som derimot er ulovlig er å reklamere for denne garantien. 

Lenke til kommentar

Produsent har fortsatt lov til å ha en egen garanti selv om den gir dårligere rettigheter enn reklamasjon. Det som derimot er ulovlig er å reklamere for denne garantien. 

Det skal ikke så mye til for at en garanti er bedre enn det du har krav på ved reklamasjon.

* Gratis telefonsupport

* Opphenting hjemme med UPS/DHL/Posten

* Tekniker kommer hjem til deg for å reparere

* Raskere service (neste arbeidsdag leveranse etc)

Lenke til kommentar

"Hei!

Mvh ...."

Fikk da svaret:

Minner veldig om min RMA erfaring med Komplett... Hvordan vet de at dette er en fysisk skade forårsaket av deg?

Selvfølgelig skal du kunne transportere skjermen (sjekk spesifikasjonen - skjermen skal tåle et trøkk til en viss grad). Typisk standard svar fra Komplett Returavdelingen som taler for seg selv.

Om du har mulighet til å be en nøytral teknisk sakkyndig (en venn, kollega eller noen i en annen butikk o.l) om å si noe om hva som kan være galt (vis noen bilder i det minste), så kan det være en fordel å ha dette i bakhånden. Ting skal uansett ikke løsne så lett inn i skjerm (det høres slik ut på bakgrunn av din beskrivelse). Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er sprekk i panelet, er det pga en utvendig belastning. Da er det ikke garanti eller reklamasjon som gjelder, er det vel?

Vi trenger vel fortsatt å få se et bilde for å kunne vurdere skaden.

Han skrev jo minst to ganger at det ikke er noen synlige skader på skjermen og  spesielt ikke noen sprekk i panelet.

Videre skriver han at "Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger".

Hva mer vil et bilde av skjermen vise mener du?

Jeg tror det er noe av elektronikken inn i skjermen som har "løsnet" eller gått i stykker ut fra denne beskrivelsen. Hadde dette vært en skjerm utenfor garanti så hadde jeg åpnet denne og sett hva som skjer der inne. Fullt mulig at det er bare en løs ledning o.l. Men slik det er nå er det beste å kjøre reklamasjon på denne.

Lenke til kommentar

Hvis det er sprekk i panelet, er det pga en utvendig belastning. Da er det ikke garanti eller reklamasjon som gjelder, er det vel?

Vi trenger vel fortsatt å få se et bilde for å kunne vurdere skaden.

Han skrev jo minst to ganger at det ikke er noen synlige skader på skjermen og  spesielt ikke noen sprekk i panelet.

Videre skriver han at "Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger".

Hva mer vil et bilde av skjermen vise mener du?

Jeg tror det er noe av elektronikken inn i skjermen som har "løsnet" eller gått i stykker ut fra denne beskrivelsen. Hadde dette vært en skjerm utenfor garanti så hadde jeg åpnet denne og sett hva som skjer der inne. Fullt mulig at det er bare en løs ledning o.l. Men slik det er nå er det beste å kjøre reklamasjon på denne.

Det beste er å vise oss et bilde av denne siden det koster ham under en kalori, og kan spare ham for hundrevis av kroner i frakt, og potensielt feilsøkingsgebyr om feilen skyldes noe annet enn en fabrikasjonsfeil.

Bildet som Flodec viste er også "Masse forskjellige random farger" og det kan bety alt mellom himmel og jord.

Legg ut et bilde av skaden, hør hva folk i tråden sier, og så sender du den inn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...