llIIllIIl Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Hei! Har bare et spørsmål angående garanti. En skjerm jeg har fungerer ikke etter jeg flyttet den (til et lan med bil, urelevant though). Skjermen har ingen yttre fysiske skader, men fungerer ikke i det heletatt. Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger. Jeg startet en retursøknad, men ble avslått siden slike skader tydligvis ikke går på garanti? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Er en skjerm til 2.500 kr. Takk Skjermen har en garanti på 24 måneder, og kjøpte den høsten 2014. Endret 4. juli 2015 av llIIllIIl Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Tja, det kan hente skjermen har fått en sprekk eller noe slikt. Kan du ta et bilde av den? Lenke til kommentar
llIIllIIl Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Tja, det kan hente skjermen har fått en sprekk eller noe slikt. Kan du ta et bilde av den? Er ca. 1200km fra skjermen akkurat nå. Har sjekket, og skjermen har ingen sprekk. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. Endret 4. juli 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
llIIllIIl Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. Hvordan søker jeg på garanti direkte mot leverandør? Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
llIIllIIl Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. "Hei! Jeg kjøpte en skjerm av dere 24. oktober 2014, som nå har sluttet å fungere. Jeg transporterte den, og nå viser den kun mange forskjellige tilfeldige farger. Skjermen har ingen yttre fysiske skader. Ta gjerne kontakt fortest mulig. Mvh ...." Fikk da svaret: "Hei, Fysisk skade av varen dekkes dessverre ikke av garantien. Vennlig hilsen Returavdelingen" Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. Hvordan søker jeg på garanti direkte mot leverandør? Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. Hvordan gjør jeg dette? Du finner nok kontaktinfo på leverandørens hjemmeside. Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. "Hei! Jeg kjøpte en skjerm av dere 24. oktober 2014, som nå har sluttet å fungere. Jeg transporterte den, og nå viser den kun mange forskjellige tilfeldige farger. Skjermen har ingen yttre fysiske skader. Ta gjerne kontakt fortest mulig. Mvh ...." Fikk da svaret: "Hei, Fysisk skade av varen dekkes dessverre ikke av garantien. Vennlig hilsen Returavdelingen" Du hadde ikke behøvd å si at det skjedde etter transport. Men du kan hevde at det ikke har noe å si, og be om at de tar den inn og evt. beviser fysisk skade på skjermen. Det er Komplett som har bevisbyrden i denne saken, så det er de som må kunne bevise at skjermen har fått en fysisk skade. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Sender du den inn og de faktisk finner fysiske skader derimot risikerer du at du må betale høy frakpris for å sende den, pluss 500kr for diagnose fra komplett, pluss frakt for at de skal sende den tilbake til deg om du ønsker det. Det høres ut som om det kan være knust skjerm innvendig slik andre foreslår, og tror det tryggeste vil være at du gir oss et bilde av fargene deb gir når du har mulighet slik at vi kan avdekke hvilke type skade/feil dette er. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger. Testet skjermen med en annen maskin? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Når man søker garanti burde man utelate mest mulig detaljer rundt hvordan noe skjedde. "Plutselig virket den ikke" er en bedre beskrivelse. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Det er vel uansett leverandør som har bevisbyrden? Hvis de ikke kan bevise at han er skyld i at skjermen ikke funker, har de vel ikke noe valg? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Vel....er det noe i disse banene så er den knust Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 (endret) Drit i garanti. Si at du vil reklamere. Da har du mye større rettigheter. Det er 5 års reklamasjonsfrist på skjermer. At den slutter å virke under 1 år etter kjøp er helt klart en mangel så framt du ikke har påført den skader. Enig i at det kan være en reklamasjonssak, men det er som sagt tryggest om vi får et bilde av den og kan diagnostisere den her i stedet for at den må sendes inn for diagnostisering. Men jeg er uenig i at man har mye større rettigheter med reklamasjon. Garanti skal alltid være noe ekstra ut over lovens minstekrav (forbrukerkjøpsloven/reklamasjon). Siden garantien er 2 år og reklamasjon 5 år i dette tilfellet må det altså være minst én betingelse som er bedre. PS. En annen ting som kan føre til random farger er løse signalplugger internt i skjermen. Da kan det være en lett sak å ta ut pluggen og sette den godt på plass. Om det er løs kabel, knust skjerm eller noe annet i dette tilfellet aner jeg ikke. Et bilde kan avsløre hva feilen er. Endret 5. juli 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Men jeg er uenig i at man har mye større rettigheter med reklamasjon. Garanti skal alltid være noe ekstra ut over lovens minstekrav (forbrukerkjøpsloven/reklamasjon). Siden garantien er 2 år og reklamasjon 5 år i dette tilfellet må det altså være minst én betingelse som er bedre. Produsent har fortsatt lov til å ha en egen garanti selv om den gir dårligere rettigheter enn reklamasjon. Det som derimot er ulovlig er å reklamere for denne garantien. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Men jeg er uenig i at man har mye større rettigheter med reklamasjon. Garanti skal alltid være noe ekstra ut over lovens minstekrav (forbrukerkjøpsloven/reklamasjon). Siden garantien er 2 år og reklamasjon 5 år i dette tilfellet må det altså være minst én betingelse som er bedre. Produsent har fortsatt lov til å ha en egen garanti selv om den gir dårligere rettigheter enn reklamasjon. Det som derimot er ulovlig er å reklamere for denne garantien. Det skal ikke så mye til for at en garanti er bedre enn det du har krav på ved reklamasjon. * Gratis telefonsupport * Opphenting hjemme med UPS/DHL/Posten * Tekniker kommer hjem til deg for å reparere * Raskere service (neste arbeidsdag leveranse etc) Lenke til kommentar
vk Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Ofte ligger det et ekstra lag utpå selve LCD displayet (plast-film). Denne kan være hel og fin, uten synlige merker, men selve sprekken kan skje i LCD-skjermen, og være vanskeligere å oppdage. Generelt kan man da se nyanseforskjeller i skjermen ved å rette lys direkte mot den. Dette er dog vanskelig for Komplett å diagnostisere uten å gjøre en fysisk inspeksjon. Du kan gjerne kopiere inn mailen du sendte til Komplett support når du søkte om retur? Du har også mulighet til å søke garanti direkte mot leverandør. Om de godkjenner den er det likegyldig hva Komplett sier. "Hei! Jeg kjøpte en skjerm av dere 24. oktober 2014, som nå har sluttet å fungere. Jeg transporterte den, og nå viser den kun mange forskjellige tilfeldige farger. Skjermen har ingen yttre fysiske skader. Ta gjerne kontakt fortest mulig. Mvh ...." Fikk da svaret: "Hei, Fysisk skade av varen dekkes dessverre ikke av garantien. Vennlig hilsen Returavdelingen" Minner veldig om min RMA erfaring med Komplett... Hvordan vet de at dette er en fysisk skade forårsaket av deg? Selvfølgelig skal du kunne transportere skjermen (sjekk spesifikasjonen - skjermen skal tåle et trøkk til en viss grad). Typisk standard svar fra Komplett Returavdelingen som taler for seg selv. Om du har mulighet til å be en nøytral teknisk sakkyndig (en venn, kollega eller noen i en annen butikk o.l) om å si noe om hva som kan være galt (vis noen bilder i det minste), så kan det være en fordel å ha dette i bakhånden. Ting skal uansett ikke løsne så lett inn i skjerm (det høres slik ut på bakgrunn av din beskrivelse). Lykke til! 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Hvis det er sprekk i panelet, er det pga en utvendig belastning. Da er det ikke garanti eller reklamasjon som gjelder, er det vel? Vi trenger vel fortsatt å få se et bilde for å kunne vurdere skaden. Lenke til kommentar
vk Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Hvis det er sprekk i panelet, er det pga en utvendig belastning. Da er det ikke garanti eller reklamasjon som gjelder, er det vel? Vi trenger vel fortsatt å få se et bilde for å kunne vurdere skaden. Han skrev jo minst to ganger at det ikke er noen synlige skader på skjermen og spesielt ikke noen sprekk i panelet. Videre skriver han at "Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger". Hva mer vil et bilde av skjermen vise mener du? Jeg tror det er noe av elektronikken inn i skjermen som har "løsnet" eller gått i stykker ut fra denne beskrivelsen. Hadde dette vært en skjerm utenfor garanti så hadde jeg åpnet denne og sett hva som skjer der inne. Fullt mulig at det er bare en løs ledning o.l. Men slik det er nå er det beste å kjøre reklamasjon på denne. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Hvis det er sprekk i panelet, er det pga en utvendig belastning. Da er det ikke garanti eller reklamasjon som gjelder, er det vel? Vi trenger vel fortsatt å få se et bilde for å kunne vurdere skaden. Han skrev jo minst to ganger at det ikke er noen synlige skader på skjermen og spesielt ikke noen sprekk i panelet. Videre skriver han at "Kan skru på skjermen og alt, men skjermen viser kun masse forskjellige randome farger". Hva mer vil et bilde av skjermen vise mener du? Jeg tror det er noe av elektronikken inn i skjermen som har "løsnet" eller gått i stykker ut fra denne beskrivelsen. Hadde dette vært en skjerm utenfor garanti så hadde jeg åpnet denne og sett hva som skjer der inne. Fullt mulig at det er bare en løs ledning o.l. Men slik det er nå er det beste å kjøre reklamasjon på denne. Det beste er å vise oss et bilde av denne siden det koster ham under en kalori, og kan spare ham for hundrevis av kroner i frakt, og potensielt feilsøkingsgebyr om feilen skyldes noe annet enn en fabrikasjonsfeil. Bildet som Flodec viste er også "Masse forskjellige random farger" og det kan bety alt mellom himmel og jord. Legg ut et bilde av skaden, hør hva folk i tråden sier, og så sender du den inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå