Gå til innhold

Har det noe å si hvilken rekkefølge settene kommer i?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om det har noe å si hvilken rekkefølge du utfører settene dine.

Jeg har 20 repetisjoner av hver øvelse i mitt program.

Problemet er at når jeg har utført sett 1 er jeg så sliten at jeg ikke orker sett 2 uten  lenger pause. Kan jeg da sette i gang med sett 1 for neste øvelse og så alle øvelsene deretter, og så begynne helt fra start med sett nr. 2 av alle øvelsene?

Eller gir det best effekt å utføre kun samme øvelses sett etter hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmet ditt er ikke så veldig viktig - sett kosthold og progresjon som det viktigste og velg deg ut robuste øvelser som aktiviserer større muskelgrupper fremfor å kjøre 20 forskjellige isolasjonsøvelser hver gang.

Ut ifra en annen tråd ser jeg at du vil trene styrke, og jeg antar at du er litt ny i gamet - Da er det perfekt å starte med baseøvelsene og ikke tenke så mye på det andre ennå, men det velger du selv.

En fin start på styrketrening er å kjøre 3 sett a 5 repetisjoner - ta pause mellom settene. Etterhvert lærer du deg til hvor lange pauser du skal ha.

For lang eller kort pause gjør deg "svakere" til neste sett. Den perfekte pausen gjør deg sterkere. Selv synes jeg første sett er det tyngste og det er jo perfekt :)

Pass på å begynne forsiktig med lette vekter og øk dem for hver økt til det sier stopp - gå deretter ned til lettere vekter igjen og start forfra.

Start med den øvelsen du vil bli sterkest i eller liker best og gjør deg helt ferdig med den før du går til neste øvelse.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg lurer på om det har noe å si hvilken rekkefølge du utfører settene dine.

Jeg har 20 repetisjoner av hver øvelse i mitt program.

Problemet er at når jeg har utført sett 1 er jeg så sliten at jeg ikke orker sett 2 uten lenger pause. Kan jeg da sette i gang med sett 1 for neste øvelse og så alle øvelsene deretter, og så begynne helt fra start med sett nr. 2 av alle øvelsene?

Eller gir det best effekt å utføre kun samme øvelses sett etter hverandre?

20 reps i hvert sett, eller 4 sett med 5 reps? Set kommer jo helt an på hvilken øvelse det er og hvordan programmet er satt opp.

Uansett er det svært sjelden det lønner seg å ha 20 reps på et sett. Spesielt for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...