Gå til innhold

Ny PC til video- og lydbehandling!

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha ny PC før jul, og for første gang er jeg inne på tanken å bygge maskina selv. Det jeg trenger hjelp til, er å se om komponenter passer sammen, om jeg mangler noe, om de er de riktige til mitt bruk og ikke minst om det er mulig å endre litt på oppsettet slik at hele systemet blir bedre og kanskje går ned i pris?

Krav til PC’en:

 Takle videoredigering

 Takle lydbehandling (gjøre lydopptak og arbeide med flere lydspor)

 Være stillegående

 Rask å starte

Foreløpig oppsett: (Prisene er fra Komplett.no, med unntak av lydkortet som er fra Procom.no)

118255 Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz

- I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire kr 1 391,-

117320 Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" kr 1 789,-

118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB kr 1 811,-

121419 Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR

- AGP, ATI9600(64bit) , DVI-I, TV-Out kr 1 027,-

117681 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB

- S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3160023AS kr 1 450,-

117425 NEC DVD-brenner IDE ND-1100A Sort, Bulk

- DVD+R/+RW 4X/2,4X/16X/10X/40X/12X kr 1 178,-

114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- Floppydisk Intern kr 137,-

121470 Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W MX-01B-D m/USB/FW kr 905,-

107185 EKL PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm

- (13000000014) Vifte m/5,25" kontakt 2 stk x 146,- kr 292,-

121326 Microsoft Wireless Optical Desktop 2.0

- (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail kr 719,-

113354 Samsung 17" LCD Syncmaster 172T TCO99

- Skjerm, Dual, Silver kr 5 819,-

Lydkort: M-Audio Audiophile 2496

24 Bit 96 kHz 4 in/ 4 out PCI Digital Recording Interface with MIDI kr 1 995,-

Total kr 18 513,-

Håper på hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fortron/source har en psu på 350w som er tilnermet lydløs koster rundt 600 kr på microplex. Denne sitter og i aopen H 600 B kabinettet bare at den der heter aopen, det kab med den psuèn får du for vel 800 kr på Psdata.

Det kabinettet kan annbefales , bruker det selv til min amd maskin

Lenke til kommentar

Hei.

Når det gjelder støy vet jeg ikke helt om det er vifte på det skjermkortet du har nevnt. Men vil anbefale å unngå vifte der, de støyer vanligvis en del.

Hvis du ikke skal drive med krevende spill, kan du evt. vurdere et kort fra Matrox. Mener det er litt bedre bildekvalitet på de, og god støtte for flere skjermer.

Det er vel gjerne ikke nødvendig med 2 kabinettvifter heller, mere støy jo flere vifter.

Og så ville jeg revurdert skjermvalget. Skal du drive mye med video og lyd redigering, er det greit med god plass på skjermen.

Kan evt. gå for en 21" crt eller to 19" crt skjermer, det får du for samme pris som den LCD skjermen du har satt opp.

Synest selv det er knapt nok på min 19".

For bedre ytelse kan du evt. bruke 2 disker, en litt mindre til operativsystemet, og en til videofilene.

MVH Jan Kåre

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for fine svar...

I forhold til støy skal jeg sjekke ut kabinettet som Snekker'n anbefalte, og kanskje er det nok med en kabinettvifte?

Jeg sliter litt med skjermvalg:

Nettulf skrev: Og så ville jeg revurdert skjermvalget. Skal du drive mye med video og lyd redigering, er det greit med god plass på skjermen.

Kan evt. gå for en 21" crt eller to 19" crt skjermer, det får du for samme pris som den LCD skjermen du har satt opp.

Synest selv det er knapt nok på min 19"

Flatskjerm er et absolutt krav, men jeg lurer litt på den skjermen jeg har satt opp;

Samsung 17" LCD Syncmaster 172T TCO99

Finnes det andre skjermer jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har tenkt lenge og godt på maskina, men jeg tror jeg ville gjort følgende endringer:

-to harddisker i stedet for en (en til program, en til video/audio)

-17" LCD holder ikke (1024x768 er forferdelig slitsomt i både avid og særlig premiere pro)

-om du skal bruke avid, så SJEKK at alle komponenter støttes (NB!)

-om du skal bruke pinnacle edition tror jeg det er best med ATI-kort (som jeg ser du har)

-kjøp terratec phase 26 USB eller DMX 6fire (begge m/breakout boks) for litt mer penger enn m-audio, men med langt bedre brukervennlighet og like bra ASIO-drivere. Eventuelt kjøp m-audio quattro for å få den behagelige breakoutboksen som følger med det (inkl. XLR-innganger!!!!) her må du sannsynligvis lete litt for å finne butikker som leverer varene, jeg brukte www.luthman.no, men jeg ser den siden er nede for øyeblikket...

-burde kanskje ha video-inn på skjermkortet? da kan du redigere VHS også... (med mindre du har 1394-phono gjennomgang i kameraet ditt)

-forslag til å bruke mindre penger: nedprioriter prosessor, skjermkort, trådløse inn-enheter og RAM. Jeg ville nok valgt en AMD-plattform, men den diskusjonen er bestandig et hett emne, så vi trenger ikke :)

-om du venter litt, kommer 8x DVD-brennere, og da vil 4x-brennere bli billigere, og 8x-brennere koste det samme som 4x i dag.

angående det med RAMen så kommer det an på nøyaktig hvor mye du skal bruke maskina til på en gang! Jeg bruker 512 MB 266 DDR-minne, og har gjort det lenge nå. Maskina mi sliter enda ikke når jeg kjører både photoshop og premiere pro samtidig... Men om du i tillegg kjører 5+ programmer i bakgrunnen (se i taskbaren nederst til høyre) og skal surfe i tillegg, så er du på god vei til å bli en RAM-knuser :)

Og selvfølgelig min generelle anbefaling til alle som skal begynne med video eller film:

-husk ekstrakostnader!!!! Ethvert OK redigeringsprogram koster 5000+ og det må du ha når du begynner å tjene penger på det du lager.

-Ikke kast bort hele årslønna på et godt kamera om du ikke har ekstrautstyr i samme liga (mikrofoner og lys)

Her kommer en provoserende påstand:

LYS er viktigere enn hvilket kamera/videosystem du bruker!

Jeg skal si det noen ganger til for de som ble provosert eller overså det:

LYS ER viktigere enn hvilket kamera/videosystem du bruker!

LYS er VIKTIGERE enn hvilket kamera/videosystem du bruker!

Følgende eksempel beviser dette: En film nedskalert til VHS ser lekrere ut enn en amatørfilm filmet på ekte 35mm film (evt. HD om du vil!) Når alt kommer til alt er oppløsning av langt mindre viktighet enn lyssetting. Jeg som er primært fotograf har smertefullt måttet innse dette, og jeg sliter nå med å få tak i gode nok lys når vi lager kortfilm. (pga jeg svidde alt av spenn på et alt for godt kamera)

LYKKE TIL! Send en e-post om det er noe spesielt du lurer på.

Lenke til kommentar
Flatskjerm er et absolutt krav, men jeg lurer litt på den skjermen jeg har satt opp;

Samsung 17" LCD Syncmaster 172T TCO99

Finnes det andre skjermer jeg bør vurdere?

Med begrepet "flatskjerm", mener du da LCD-Skjerm? Eller CRT med flatt bilderør?

Hvis jeg vil anbefale en CRT-skjerm med flatt bilderør, så må det nok bli den jeg har selv! NEC MultiSync FE991 SB. Er meget fornøyd med den, da jeg bruker den til både videoredigering, bildebehandling, litt spilling... Er meget realistisk fargegjengivelse på den, noe jeg setter veldig stor pris på ved video- og bilde-redigering...

Lykke til i ditt valg! :-)

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...