Gå til innhold

Forstår ikke hvordan noen har råd til bolig

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Ca 2 millioner gir deg kr. 6500 å betale pr. mnd på 40 år. Så kommer fellesutgifter i tillegg. De varierer mye og det kommer an på hva de inkluderer. Jeg vil tro fra null til tusen om de ikke inkluderer annet enn feks. snømåking og bygningsforsikring.

Med vann, kloakk, renovasjon, tv osv. så må man regne ca. kr. 3000 i tillegg til lånekostnadene om borettslaget eller sameiet ikke har lån ved siden av. 

Så kan du trekke fra 27% av rentene på skatten - det utgjør jo litt det, særlig i begynnelsen når man betaler mye renter og lite avdrag. Så første år vil dette da utgjøre ca. kr. 1000,- pr. mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en 21 år gammel student i Bergen. I sommer kjøpte jeg meg en leilighet og fikk lån i banken på 2,5 mill. For dette betaler jeg 9,5k i renter og avdrag hver mnd. Der jeg bodde tidligere leide jeg for 7k i mnd og følte at pengene ikke gikk til noe som helst fornuftig. Men jeg ser at det er mange i min omgangskrets som ønsker å kjøpe fremfor å leie, men sliter med få stilt nok egenkapital. 

Lenke til kommentar

Jeg er en 21 år gammel student i Bergen. I sommer kjøpte jeg meg en leilighet og fikk lån i banken på 2,5 mill. For dette betaler jeg 9,5k i renter og avdrag hver mnd. Der jeg bodde tidligere leide jeg for 7k i mnd og følte at pengene ikke gikk til noe som helst fornuftig. Men jeg ser at det er mange i min omgangskrets som ønsker å kjøpe fremfor å leie, men sliter med få stilt nok egenkapital. 

Hvordan i alle dager fikk du 2,5 mill i året i lån som student? :o Hadde du kausjonist?

Lenke til kommentar

Slet veldig med å få lån når vi skulle ha vårt første hus (hadde lite egenkapital og dårlig med kausjonist). Var ikke noe problem å betjene lånet, men fikk ca 1 mill i lån. Når vi nå kjøpte hus nr. 2 Så havnet vi på ca 1,9 mill i huslån, av dette så betaler vi litt over 10K i måneden. (20 års nedbetaling) Vi kunne lett ha fått mer i lån hvis vi hadde ønsket det. Men fant ut at det var greit å ha en ok nedbetalingsplan. Med 2 inntekter, så er ikke 10-11K i måneden i utgifter på bolig noe problem.

Jeg kunne klart å betale 10-11K i måneden alene, men dette er ikke en utgift jeg hadde klart som student.

Som en liten appropo, det er nok kjipt å føle at man "kaster bort" penger på å leie. Men det er litt merkelig for meg at studenter skal eie sin egen bolig, jeg har kompiser på 30+ som enda leier og ikke har råd til å kjøpe noe. Uten kausjonist, eller 5-600K+ i egenkapital, så kan det fort være vanskelig å få ett lån til en ok leilighet.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

-

Hvordan i alle dager fikk du 2,5 mill i året i lån som student? :o Hadde du kausjonist?

Ja, mine foreldre gikk inn som kausjonister på en del av lånet. Ble forespeilet lån på 1,9 mill uten dem, og det er ikke nok til å komme veldig langt på boligmarkedet i Bergen. En forutsetning for lånet var at det ikke var mulig med avdragsfrihet i studietiden. Har naturlig nok også jobb ved siden av studiene. 

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

-

Ja, mine foreldre gikk inn som kausjonister på en del av lånet. Ble forespeilet lån på 1,9 mill uten dem, og det er ikke nok til å komme veldig langt på boligmarkedet i Bergen. En forutsetning for lånet var at det ikke var mulig med avdragsfrihet i studietiden. Har naturlig nok også jobb ved siden av studiene. 

Slikt lån forutsetter jo minst 500 000+ i årslønn, jobber du fulltid ved siden av studier? 

Lenke til kommentar

Nei, jobber nok rundt 50% ved siden av studier. Vil tro at lån og stipend fra Lånekassa ble regnet som inntekt, selv om det tross alt i stor grad er lån. 

Det har de nok, da det er de pengene du har disponibelt, men det utgjør jo tros salt ikke mer enn 100 000 i året. Høres ut som om du har hatt en grei bank :) 

Lenke til kommentar

Nei, jobber nok rundt 50% ved siden av studier. Vil tro at lån og stipend fra Lånekassa ble regnet som inntekt, selv om det tross alt i stor grad er lån. 

Du må ha vært veldig heldig. Har selv fått en startlønn nå på 400' og får ikke mer enn 1.7M i lån, som jo absolutt ikke er nok her i Oslo...Lite EK også. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Det har de nok, da det er de pengene du har disponibelt, men det utgjør jo tros salt ikke mer enn 100 000 i året. Høres ut som om du har hatt en grei bank :)

Om pappa og mamma har mye verdier i banken er de ofte greie. Kan jo risikere å miste en kunde til en bank som er mer villig. Opplevd det selv. Min fars bank tok i mot meg med åpne armer og ville gi meg mye mer lån enn jeg trengte. Andre ville ikke gi meg 1 mill engang, selv med 40% egenkapital, fast jobb og kausjonist.

Anonymous poster hash: 3b7ba...71c

Lenke til kommentar

Hei dere.

Jeg har lenge vurdert å forlate leie-markedet for å prøve å kjøpe noe selv.

Det er litt surt å leie, ettersom jeg føler at pengene mine liksom ikke går til noe jeg selv eier, men bare forsvinner inn i andres lommebok.

Det jeg lurer på er hvordan folk har "råd" til å kjøpe seg bolig?

Det kan høres litt vagt ut, men jeg betaler 7 500 koner i måneden (pluss en tusenlapp for ekstra utgifter?) for å leie, men jeg for inntrykk av at de som kjøper egen bolig betaler en god del mer.

La oss feks. si at jeg ser etter en lite leilighet, og er villig til å gå så høyt opp som 2-2.5 millioner kroner for å kjøpe den. Jeg hørte et sted at du bør ha ca 500 000 kroner i egen-kapital, så la oss si jeg har det.

Da må jeg låne 2 millioner.

Jeg vet at det kommer veldig, VELDIG, an på hvilken bank du velger, og hvor lang tid du vil betale tilbake over og hvilken prosent du får og sånn, men hvor mye betaler enn ca. i måneden for et sånn et lån?

Og så er det jo felles avgifter på toppen av det ved alle leiligheter, er det ikke det?

Hvor mye betaler folk i måneden egentlig i en slik situasjon?

Forstå liksom egentlig ikke helt hvordan de får råd til alt dette og håpet noen kunne kaste noen "ca. tall" på meg slik at jeg forsto i haverfall hvor mye de betaler...

Tusen takk!

Betaler ca 8,5k i måneden for et lån på 1,2mill og alle utgifter som strøm, skatt, fellesutgifter, internett osv til en leilighet. Det som ikke er inkludert er nedbetaling på lån,som ikke starter før om 3 år (ville legge opp penger til buffer og oppussing og hadde et billån som hadde høyere prioritet å få bort).

Har ca 23000 utbetalt i måneden, og går i pluss med flere tusen selv om jeg har bil, har høyt matbudsjett, før på noen katter og drar på ferie minst en gang i året. (Kan nevne at dama bidrar med ca 3k i måneden, men for å være ærlig hadde det nok gått bedre rent økonomisk om jeg hadde vært singel.)

Anonymous poster hash: 3b7ba...71c

Lenke til kommentar

Spørs vel hvor mye bolig man finner med bare 1,2 mill i lån selv et godt stykke fra nærmeste storby nå til dags. Har 24½ laken utbetalt selv og kan glatt avse 13-14 av dem (bilen kjøpte jeg kontant på labben og studielånet er så å si nedbetalt), men er man singel og ikke har klart å skrape sammen stort mer enn 300 000 i egenkapital så står ikke bankene i kø akkurat. Det finnes jo stort sett ingen verdens ting under 2 mill her i området (Jessheim).

Eksen var i samme situasjon, dog nærmere byen (Bærum). "Skaff deg en mann så kan vi snakke om det" var vel tl;dr-versjonen av svaret hun fikk i banken, selv om hun kunne smelle i bordet med en drøy halv million i bruttoinntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...