Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Hei dere. Jeg har lenge vurdert å forlate leie-markedet for å prøve å kjøpe noe selv. Det er litt surt å leie, ettersom jeg føler at pengene mine liksom ikke går til noe jeg selv eier, men bare forsvinner inn i andres lommebok. Det jeg lurer på er hvordan folk har "råd" til å kjøpe seg bolig? Det kan høres litt vagt ut, men jeg betaler 7 500 koner i måneden (pluss en tusenlapp for ekstra utgifter?) for å leie, men jeg for inntrykk av at de som kjøper egen bolig betaler en god del mer. La oss feks. si at jeg ser etter en lite leilighet, og er villig til å gå så høyt opp som 2-2.5 millioner kroner for å kjøpe den. Jeg hørte et sted at du bør ha ca 500 000 kroner i egen-kapital, så la oss si jeg har det. Da må jeg låne 2 millioner. Jeg vet at det kommer veldig, VELDIG, an på hvilken bank du velger, og hvor lang tid du vil betale tilbake over og hvilken prosent du får og sånn, men hvor mye betaler enn ca. i måneden for et sånn et lån? Og så er det jo felles avgifter på toppen av det ved alle leiligheter, er det ikke det? Hvor mye betaler folk i måneden egentlig i en slik situasjon? Forstå liksom egentlig ikke helt hvordan de får råd til alt dette og håpet noen kunne kaste noen "ca. tall" på meg slik at jeg forsto i haverfall hvor mye de betaler... Tusen takk! Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Hei, Jeg har en beskjeden leilighet i Oslo (verdt ca 2,3 millioner). Jeg betaler rundt 6000 kroner i måneden i fellesutgifter, som dekker renter på et relativt stort lån i regi av borettslaget. Min andel av lånet er ca 1,1 million. I tillegg har jeg lån på innskuddet, der betaler jeg ca 7000 i måneden. Jeg satser på å betale ned dette lånet før jeg må begynne å betale avdrag på fellesgjelden. Når dette inntreffer vil jeg refinansiere (IA-ordning) og få en egen nedbetalingsplan med min bank med en fornuftig rente. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Det er jo bare å sjekke boliglånkalkulator på nettsiden til hvilken som helst bank. Vi betaler ca 8.5k på et lån på 2.1 mill over 30 år. Enebolig da uten felleskostnader, men er jo kommunale avgifter, Internet, tv, årsavgift på bilene, nrk lisens etc etc så vi setter av 18000 i mnd til alt utenom mat. (2 stk) Endret 4. juli 2015 av Actibus 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Min leilighet kostet 1,7 mill (lånte alt), og etter en nylig refinansiering ligger jeg på rundt 3500 kroner i renter og 3000 i avdrag. I tillegg kommer alt av regninger utenom, som er ca 3000 kroner (inkludert tv, strøm og internett). Denne leiligheten leier jeg ut for 9000 kroner/mnd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Vi setter av 10200 til utgifter hver måned. Da betaler vi lån(var i utgangspunktet 400 000, startlån) og fellesutgifter, forsikring, strøm/tv/Internett og vi sitter igjen med litt til sparing som går til NRK lisens og slikt. Leiligheten kostet vell ca 1,2 totalt når jeg kjøpte om jeg husker rett. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Det vanskeligste med bolig er faktisk å få lånet i banken. Er du alene har du fort et problem hvis du ønsker å kjøpe noe i f.eks. Oslo. Da jeg begynte å snuse på boligkjøp første gang hadde jeg ca. 300k i egenkapital, og banken ville låne meg ca en million. Du får ikke mye til krypinn i Oslo for den prisen. Jeg kunne fint betjene månedlige boutgifter på 10-12 000, men det ble da altså på leiemarkedet. Kjøpte etterhvert med samboer. Vi betalte 2,3 mill for leiligheten, lånte 90 %. Jeg kunne gått inn med mer EK, men det ble slik for å holde eierandelen lik med samboer. Etter å ha betalt ned på lånet noen år fikk vi nylig reforhandlet avtalen med banken, betaler nå ca. 8000 i renter/avdrag i mnd + drøyt 2000 i felleskostnader til borettslaget. Vi kommer mye bedre ut av det som eiere enn vi gjorde da vi leide. Endret 4. juli 2015 av :utakt Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Leilighet verdi: 3.4 mill Fellesgjeld: 500k Boliglån: 2.2 mill Fellesutgifter: 5000 kr inkl. strøm (sånn ca) Boliglån renter+avdrag: Ca. 8500 kr per mnd Totalt: 13500 kr per mnd. Jeg eier 80% og samboer 20%, således står jeg for 80% av boligutgiftene. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) La oss feks. si at jeg ser etter en lite leilighet, og er villig til å gå så høyt opp som 2-2.5 millioner kroner for å kjøpe den. Jeg hørte et sted at du bør ha ca 500 000 kroner i egen-kapital, så la oss si jeg har det. 2500000*0.15 = 375'000, men la oss anta 500'000. Da må jeg låne 2 millioner. Jeg vet at det kommer veldig, VELDIG, an på hvilken bank du velger, og hvor lang tid du vil betale tilbake over og hvilken prosent du får og sånn, men hvor mye betaler enn ca. i måneden for et sånn et lån? finansportalen for å fortelle kostnaden med lånet. Men la oss si ca. 9000NOK/mnd for å betjene lånet. Legg på 2500NOK/mnd i felleskostnader. 600NOK for telekom, <lite> for innboforsikring. 200-600NOK/mnd i strøm, litt avhengig av hvordan stedet varmes opp. Og så er det jo felles avgifter på toppen av det ved alle leiligheter, er det ikke det? Størrelsen på fellesutgiftene (avgifter? Dokumentavgift er en engangsaffære) varierer. Forstå liksom egentlig ikke helt hvordan de får råd til alt dette Hvor er utfordringen, egentlig? Endret 9. juli 2015 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Jeg har lån på 1,8 mill. Renter er pr. nå. rett under 4000/mnd. Fellesutgifter: ~2650/mnd Strøm og nettleie: ~500/mnd. Innboforsikring: ~90/mnd (internett og tlf dekket av jobben - men skatter forsåvidt av det) Da er jeg rett under de 7500 du betaler for å leie. Betaler selvsagt avdrag også, men det er jo "mine" penger. Edit: Terminbeløpet til banken, altså inkl. avdraget - er på 9600kr, så tar man med avdraget er jeg på ~12600/mnd. I tillegg har jeg nylig solgt en leilighet, hvor verdistigningen fra jeg kjøpte den til jeg solgte den utgjorde over 14000kr/mnd i de fem årene jeg bodde der. Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å leie. Endret 9. juli 2015 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
3irik Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å leie. Vi har ikke det. Vi har bare ikke kapital til å kjøpe ennå.... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å leie. Vi har ikke det. Vi har bare ikke kapital til å kjøpe ennå.... Full forståelse for det - det var mer ment som et "spark" til tittelen på førstepost enn kritikk av de som leier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Bolig verdt 2,3mio (på toppen fellesgjeld på cirka 200k, så 2,5mio - kjøpt for 2,1 i fjor høst), 1,9mio i lån. Betaler cirka 9k akkurat i termin fordelt 50/50 på avdrag og renter, 3,8k i felleskostnader (som også dekker TV og bredbånd). Gikk fra å betale 11k i leie til å betale 13k i boliglån+felleskostnader. Samtidig er det kun 7k av dette som er penger jeg betaler noen andre - avdrag er jo penger rett i egen lomme. Det vanskeligste i min erfaring var å få bygget opp egenkapital. Når boligprisene er høye blir husleia også høy (for husleia skal jo finansiere huseiers avkastning av boligprisen), og da er det ikke alltid like lett å få satt av penger til boligsparing. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er enig med trådstarter. Jeg skjønner ikke hvordan folk får råd til å kjøpe seg bolig. Det var ekstremt vanskelig for meg å kjøpe en leilighet i 2008. Det ville vært umulig i dag. Det eneste man kan satse på med dagens priser er å gå to og to i lag (skaffe seg samboer). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er enig med trådstarter. Jeg skjønner ikke hvordan folk får råd til å kjøpe seg bolig. Det var ekstremt vanskelig for meg å kjøpe en leilighet i 2008. Det ville vært umulig i dag. Det eneste man kan satse på med dagens priser er å gå to og to i lag (skaffe seg samboer). Du vet at det går ann å kjøpe bolig uten for oslo sentrum(og andre "storbyer") sant? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er enig med trådstarter. Jeg skjønner ikke hvordan folk får råd til å kjøpe seg bolig. Det var ekstremt vanskelig for meg å kjøpe en leilighet i 2008. Det ville vært umulig i dag. Det eneste man kan satse på med dagens priser er å gå to og to i lag (skaffe seg samboer). Du vet at det går ann å kjøpe bolig uten for oslo sentrum(og andre "storbyer") sant? Det kommer litt ann på hvor man har sin familie, hvilken utdannelse man har (mulighet for jobb) ++ Du kan ikke bare flytte til Fræna å få jobb som programmerer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er enig med trådstarter. Jeg skjønner ikke hvordan folk får råd til å kjøpe seg bolig. Det var ekstremt vanskelig for meg å kjøpe en leilighet i 2008. Det ville vært umulig i dag. Det eneste man kan satse på med dagens priser er å gå to og to i lag (skaffe seg samboer). Du vet at det går ann å kjøpe bolig uten for oslo sentrum(og andre "storbyer") sant? Det kommer litt ann på hvor man har sin familie, hvilken utdannelse man har (mulighet for jobb) ++ Du kan ikke bare flytte til Fræna å få jobb som programmerer. En trenger ikke å flytte langt for å få overkommelige priser, bor i en middel stor by(en av de 10 "store" i norge) og har leilighet til ca 1,2. Helt innenfor det de "fleste" kan klare seg med. Dette med plassering ift familie og slikt er jo en prioriterings sak. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er enig med trådstarter. Jeg skjønner ikke hvordan folk får råd til å kjøpe seg bolig. Det var ekstremt vanskelig for meg å kjøpe en leilighet i 2008. Det ville vært umulig i dag. Det eneste man kan satse på med dagens priser er å gå to og to i lag (skaffe seg samboer). Du vet at det går ann å kjøpe bolig uten for oslo sentrum(og andre "storbyer") sant? Det kommer litt ann på hvor man har sin familie, hvilken utdannelse man har (mulighet for jobb) ++ Du kan ikke bare flytte til Fræna å få jobb som programmerer. This. Jeg ønsker ikke å gå inn på nøyaktig hva utdanningen min er, men den er så spesifikk at det er ca. 50 stillinger i Oslo, og under 30 utenfor Oslo. Flesteparten av de utenfor Oslo er også i Bergen, der det er like dyrt, men lenger unna familie. Det er ikke alltid lett å bo noe annet sted enn storbyene. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jo det er det. Du kan lett bo litt utenfor Oslo, f.eks i Lillestrøm, som er 10 minutter med direktetog til Oslo S. 2 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Leiemarkedet er noe dritt. Den eneste måten å få egen bolig er LÅN! Du må bli en gjeldsslave desverre. Alle i Norge er gjeldsslaver. Systemet er bygget opp slik. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jo det er det. Du kan lett bo litt utenfor Oslo, f.eks i Lillestrøm, som er 10 minutter med direktetog til Oslo S. This, i tillegg er det mulig å skiftet yrke. Om det ikke er verdt å kaste vekk masse penger på såklart. Det finnes alltid ett valg:) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå