Nukleosid Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Jeg kjøpte en Audi A3, 2006-modell fra en forhandler i januar i år. Nå når det har blitt varmere i været har jeg funnet ut at AC ikke fungerer. Har hatt den hos verksted som har funnet ut at kompressor, tørker og ekspansjonsventil må byttes, og anlegget spyles. Dette vil koste meg nesten 21.000 kroner da de må ha tilgang til noen deler som sitter så kronglete til at deler av bilen må demonteres. Vet at bruktbilgarantien som fulgte med ikke dekker slike ting, men ved kjøp av bruktbil fra forhandler gjelder fortsatt fem års reklamasjonsrett. Ettersom bilen ikke har gått mer enn 93.000 og verkstedet sier at feilen mest sannsynlig eksisterte når jeg kjøpte bilen, har jeg da noen rettigheter i forhold til dette? Det sto i annonsen at AC medfulgte, men var den defekt ved kjøpet så mener jeg det kvalifiserer til en mangel. Jeg har sendt en e-post til forhandler og spurt hva de mener, men svaret lar vente på seg (sikkert pga. ferieavvikling). Lurer derfor på om det er noen vits i å purre på et svar. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Det sto i annonsen at AC medfulgte, men var den defekt ved kjøpet . Vel? Dette vil koste meg nesten 21.000 kroner Vel, var altfor dyrt da, syns jeg.. Bor du langt unna svenskegrensen? Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Det sto i annonsen at AC medfulgte, men var den defekt ved kjøpet .Vel? ? Dette vil koste meg nesten 21.000 kronerVel, var altfor dyrt da, syns jeg.. Bor du langt unna svenskegrensen? Ikke veldig. Har tenkt å høre med flere verksteder om jeg ikke får dette dekket av forhandler (som for øvrig har eget verksted som jeg kanskje også kan få en bra pris hos). Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Det sto i annonsen at AC medfulgte, men var den defekt ved kjøpet . Testet du AC når du kjøpte bilen? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Den ville vell sikkert ikke fungere i januar da det var vinter, og dermed kan en ikke si med sikkerhet om bilen kjølte ned luften selv eller bare tok kald luft inn fra ute. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Testet du AC når du kjøpte bilen? Tenkte på det, men slo det fra meg da det var kuldegrader ute under test-turen så det ville ikke gitt noen indikasjon uansett (som Exxon Valdez også sier). Var derfor fornøyd med at den i hvert fall varmet opp bilen og tenkte som så at den var ok. Frem til det ble så varmt ute at gradestokken krøp over 20 grader tidlig morgen eller sen ettermiddag, var det vanskelig for meg å innse at AC ikke fungerte da jeg ikke kunne vite om det var AC'en som kjølte ned bilen, eller ren uteluft. Sommeren kom sent i år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 (endret) En bil fra 2006 hvor annonsen eksplisitt sier at AC medfølger skal ha fungerende AC. Om AC ikke fungerte ved kjøpet (slik verksted sier) og du ikke oppdaget det da du prøvekjørte så er dette klart en mangel som du kan gjøre gjeldende. Du har krav på at selger retter. Endret 5. juli 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Ved reklamasjoner har man krav på såkalt avhjelp, som ikke nødvendigvis betyr reparasjon. Det er opp til selger å velge hva avhjelpen skal bestå i. Et alternativ i denne saken er å gi prisavslag siden reparasjonen blir veldig dyr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Ved reklamasjoner har man krav på såkalt avhjelp, som ikke nødvendigvis betyr reparasjon. Det er opp til selger å velge hva avhjelpen skal bestå i. Et alternativ i denne saken er å gi prisavslag siden reparasjonen blir veldig dyr.Du har rett i at man har krav på "såkalt avhjelp", men avhjelp består av to ting: Omlevering og retting. Omlevering av brukte ting er sjeldent aktuelt, da gjenstår retting. Prisavslag er ikke "avhjelp", og selger har som klar hovedregel ikke rett til å nekte avhjelp ved å henvise til prisavslag. Dette følger klart av fkjl. § 29. Det gjelder et snevert unntak hvor retting vil volde selgeren "urimelig kostnad", men dette er en høy terskel, og det skal legges vekt på blant annet "om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren." Hvis prisavslaget ikke dekker kostnaden ved å få ny AC, så vil dette være en vesentlig ulempe for forbrukeren. Så ja, i prinsippet har du rett i at forbruker i enkelte tilfeller må nøye seg med prisavslag, og ikke kan kreve retting. Men det er kun helt unntaksvis, og er ikke et "alternativ i denne saken". Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Ved reklamasjoner har man krav på såkalt avhjelp, som ikke nødvendigvis betyr reparasjon. Det er opp til selger å velge hva avhjelpen skal bestå i. Et alternativ i denne saken er å gi prisavslag siden reparasjonen blir veldig dyr. Hva om man ikke ville kjøpt bilen i det hele tatt hvis man visste at AC ikke fungerer? JEG hadde ALDRI kjøpt en nyere bruktbil i dag, om ikke AC fungerte som den skulle. Det er et ufravikelig krav jeg har til bil. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Jeg har vært dårlig med å følge opp tråden, delvis pga. ferie og delvis pga. et problem som jeg beskriver under her. Det gikk greit å få til en avtale med forhandler etter jeg sendte en e-post og purret på svar. De reparerte bilen til en mye rimeligere pris enn Møller, og tar i tillegg halvparten av kostnaden. Så jeg slapp unna med 5000 kroner, noe jeg syntes var en grei deal (Møller skulle ha 21.000). Bilen ble levert, og hentet dagen etter, og AC fungerte fint. Bare et par dager etter var den veldig treg med å begynne å blåse kaldt (ca. 10 minutter) og noen dager etter det sluttet den å fungere helt. På grunn av lengre ferie fikk jeg ikke levert den til verkstedet igjen før i dag og den står der nå. Hva er det som kan få en helt ny AC til å slutte å fungere etter noen få dager? Hva kan jeg gjøre for å sikre meg at AC vil fortsette å fungere når jeg får bilen tilbake igjen nå? Hva gjør jeg hvis den slutter å fungere igjen etter kort tid? Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg har vært dårlig med å følge opp tråden, delvis pga. ferie og delvis pga. et problem som jeg beskriver under her. Det gikk greit å få til en avtale med forhandler etter jeg sendte en e-post og purret på svar. De reparerte bilen til en mye rimeligere pris enn Møller, og tar i tillegg halvparten av kostnaden. Så jeg slapp unna med 5000 kroner, noe jeg syntes var en grei deal (Møller skulle ha 21.000). Bilen ble levert, og hentet dagen etter, og AC fungerte fint. Bare et par dager etter var den veldig treg med å begynne å blåse kaldt (ca. 10 minutter) og noen dager etter det sluttet den å fungere helt. På grunn av lengre ferie fikk jeg ikke levert den til verkstedet igjen før i dag og den står der nå. Hva er det som kan få en helt ny AC til å slutte å fungere etter noen få dager? Hva kan jeg gjøre for å sikre meg at AC vil fortsette å fungere når jeg får bilen tilbake igjen nå? Hva gjør jeg hvis den slutter å fungere igjen etter kort tid? Lekkasje. Forhåpentligvis fylte de sporstoff når de fylte anlegget, så lekkasjen er lett å spore. Det finnes flere trykkvakter i ac anlegget som kutter det ut når det blir for lite gass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå