MaddePadde Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Hei, Skal begynne på lettsykkel lappen neste uke og trenger litt hjelp med valg av sykkel og prosessen med å få førerkortet. Ser denne http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=60976627&category=5&price_to=25000&sort=0&location=20012&ref=fas&searchclickthrough=truesykkelen grei ut? Skal kjøres på asfalt, er jente, 164 cm, og skal kun ha den i ca ett år. Er den 2 eller 4 takter? Hvordan ser man dette? Hva bør jeg se etter når jeg kjøper lettsykkel (ønsker en supermotard eller hva det nå enn heter)? Bør jeg kjøpe sykkel før jeg begynner på førerkortet eller vente til etter oppkjøringen? Har ikke begynt på noe som helst, men har et kurs i teorisamlinger neste uke. Isåfall, hvordan kan jeg kjøpe sykkel uten å prøve den eller vite noe som helst om motorer eller mc? Hvordan kan jeg øvelseskjøre? Kjenner ingen som har hatt sykkellappen i 5+ år. Hørte et sted at man kan øvelseskjøre så lenge man har kontakt med noen via intercom som kjører bak deg i bil eller mc, stemmer det? Hvis jeg ikke får øvelseskjørt, hvor mange kjøretimer kommer jeg ca til å trenge? Holder det med bare hjelm som utstyr? Det blir litt flaut å kjøre sykkel for første gang på trafikkskolen. Har kun prøvd å kjøre moped før og sittet bak på lett mc. Er første gang på sykkelen under kjøretime eller sammen med alle andre på kjørebane eller, hvordan fungerer det? Hahah Endret 4. juli 2015 av millienaldis Lenke til kommentar
rillto Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Det er ikke så stor forskjell på lett mc og moped. Det viktigste er å lære seg teorien om trafikken og så beherske bremsingen av en tohjuling. Ta lappen og kjøp en ny sykkel. Da får du garranti, vet at sykkelen er helt ok og du kan selge den året etter som lite kjørt. Gamle sykler som er billige krever en del mekking og er ofte ikke like gode å kjøre. 2 eller 4 takter betyr ikke noe for vanlig bruk. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=60976627&category=5&price_to=25000&sort=0&location=20012&ref=fas&searchclickthrough=true [...] Er den 2 eller 4 takter? Hvordan ser man dette? 4-takt. Søkte på google. Bør jeg kjøpe sykkel før jeg begynner på førerkortet eller vente til etter oppkjøringen? På den ene siden er det kjekt å ha sykkelen klar når lappen er i boks. På den annen side er det veldig greit å i det minste prøvekjøre en sykkel før du kjøper den. Om du bor på landet med lite politi og har sykkel stående i garasjen er det fort gjort å la fristelsen ta overhånd og ta den på en liten prøvetur før lappen er fullført. Dette er naturligvis ikke særlig lurt, ettersom 1) du får bot og sperrefrist om du blir tatt, og 2) du risikerer vanvittige erstatningsoppgjør om du er innblandet i en ulykke når du kjører sykkel du ikke har førerrett for. Hvordan kan jeg øvelseskjøre? Kjenner ingen som har hatt sykkellappen i 5+ år. For å øvekjøre må du ha ledsager som har fylt 25 år og som har hatt lappen i aktuell klasse i minst fem år sammenhengende. Min far tok billappen i 1973 og var vel blant de siste kullene som fikk A1 "med på kjøpet". Kjenner du noen gamlinger kan det være verdt å spørre. Kanskje du har en bestefar som har lettsykkellappen uten å vite det selv. Spørs om vedkommende er tidenes ledsager om h*n aldri har sittet på en tohjuling tyngre enn 50ccm, men det er en mulighet. Forøvrig må du ha gjennomført MC-kurset i tillegg til trafikalt grunnkurs før du har lov å øvekjøre i MC-klassene. Hørte et sted at man kan øvelseskjøre så lenge man har kontakt med noen via intercom som kjører bak deg i bil eller mc, stemmer det? Nei. Du kan ikke øvekjøre moped eller motorsykkel med ledsager som sitter i bil. Ledsager må enten sitte på samme kjøretøy eller et kjøretøy i tilsvarende/tyngre klasse. Ellers stemmer det at du må ha intercom. Hvis jeg ikke får øvelseskjørt, hvor mange kjøretimer kommer jeg ca til å trenge? Det er veldig vanskelig å si. Det kommer helt an på hvor fort du mestrer sykkelen og trafikken. Holder det med bare hjelm som utstyr? I utgangspunktet, ja. Kjøreskolen vil kreve at du bruker full kjøredress inkl. hansker og ryggskinne, men de har også slikt til utlån. Selv kunne det ikke falle meg inn å kjøre sykkel uten disse tingene. Det sies at det finnes to typer motorsyklister: de som har gått på trynet, og de som kommer til å gjøre det. Den dagen det skjer meg skal jeg ha nødvendig verneutstyr på - slik jeg alltid har når jeg er ute og kjører, selv om jeg bare skal ut å fylle bensin. Det blir litt flaut å kjøre sykkel for første gang på trafikkskolen. Har kun prøvd å kjøre moped før og sittet bak på lett mc. Er første gang på sykkelen under kjøretime eller sammen med alle andre på kjørebane eller, hvordan fungerer det? Hahah Ikke tenk på det. Alle begynner en plass. Jeg hadde aldri sittet på noe tyngre enn 50ccm selv, før min første kjøretime på en 800ccm BMW (med egenvekt på rundt 200 og toppfart rundt 220). Kjørelærer kjørte oss ut på en litt avsidesliggende parkeringsplass der vi tok for oss igangsetting og start, samt clutch og gir. Jeg hadde vel to dobbelttimer med kjøring frem og tilbake på parkeringsplassen før vi bevegde oss ut i trafikken. Etter noen dobbelttimer bevegde vi oss til bane der jeg fikk trent på kjøregårdsøvelsene, som var den største utfordringen for meg ettersom jeg hadde flere år med bilkjøring bak meg, men aldri kjørt tyngre tohjuling enn moped. Det er ingen andre enn deg og kjørelærer (og tilfeldig forbipasserende) tilstede på kjøretimene. Terper du kjøregårdsteknikk vil det nok være andre elever tilstede med sine kjørelærere, men de er nok tilstrekkelig opptatt med det de selv driver med. Sikkerhetskurs bane er ikke en del av A1-opplæringen. Endret 4. juli 2015 av srbz 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 er jente, 164 cm Litt viktig også at du får (helst) begge føttene ned i bakken. Slitsomt å trippa i bytrafikken, med en tå. 1 Lenke til kommentar
MaddePadde Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Det er ikke så stor forskjell på lett mc og moped. Det viktigste er å lære seg teorien om trafikken og så beherske bremsingen av en tohjuling. Ta lappen og kjøp en ny sykkel. Da får du garranti, vet at sykkelen er helt ok og du kan selge den året etter som lite kjørt. Gamle sykler som er billige krever en del mekking og er ofte ikke like gode å kjøre. 2 eller 4 takter betyr ikke noe for vanlig bruk. Hvis jeg kjøper ny til 30 000, hvor mye kan jeg forvente å få solgt den for? Kommer ikke til å kjøre så utrolig mye ettersom det tar >2 min å gå til jobb liksom Hva går garantien ut på? Om noe med sykkelen streiker? Lenke til kommentar
MaddePadde Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=60976627&category=5&price_to=25000&sort=0&location=20012&ref=fas&searchclickthrough=true [...] Er den 2 eller 4 takter? Hvordan ser man dette?4-takt. Søkte på google. Bør jeg kjøpe sykkel før jeg begynner på førerkortet eller vente til etter oppkjøringen?På den ene siden er det kjekt å ha sykkelen klar når lappen er i boks. På den annen side er det veldig greit å i det minste prøvekjøre en sykkel før du kjøper den. Om du bor på landet med lite politi og har sykkel stående i garasjen er det fort gjort å la fristelsen ta overhånd og ta den på en liten prøvetur før lappen er fullført. Dette er naturligvis ikke særlig lurt, ettersom 1) du får bot og sperrefrist om du blir tatt, og 2) du risikerer vanvittige erstatningsoppgjør om du er innblandet i en ulykke når du kjører sykkel du ikke har førerrett for. Hvordan kan jeg øvelseskjøre? Kjenner ingen som har hatt sykkellappen i 5+ år.For å øvekjøre må du ha ledsager som har fylt 25 år og som har hatt lappen i aktuell klasse i minst fem år sammenhengende. Min far tok billappen i 1973 og var vel blant de siste kullene som fikk A1 "med på kjøpet". Kjenner du noen gamlinger kan det være verdt å spørre. Kanskje du har en bestefar som har lettsykkellappen uten å vite det selv. Spørs om vedkommende er tidenes ledsager om h*n aldri har sittet på en tohjuling tyngre enn 50ccm, men det er en mulighet.Forøvrig må du ha gjennomført MC-kurset i tillegg til trafikalt grunnkurs før du har lov å øvekjøre i MC-klassene. Hørte et sted at man kan øvelseskjøre så lenge man har kontakt med noen via intercom som kjører bak deg i bil eller mc, stemmer det?Nei. Du kan ikke øvekjøre moped eller motorsykkel med ledsager som sitter i bil. Ledsager må enten sitte på samme kjøretøy eller et kjøretøy i tilsvarende/tyngre klasse. Ellers stemmer det at du må ha intercom. Hvis jeg ikke får øvelseskjørt, hvor mange kjøretimer kommer jeg ca til å trenge?Det er veldig vanskelig å si. Det kommer helt an på hvor fort du mestrer sykkelen og trafikken. Holder det med bare hjelm som utstyr?I utgangspunktet, ja. Kjøreskolen vil kreve at du bruker full kjøredress inkl. hansker og ryggskinne, men de har også slikt til utlån.Selv kunne det ikke falle meg inn å kjøre sykkel uten disse tingene. Det sies at det finnes to typer motorsyklister: de som har gått på trynet, og de som kommer til å gjøre det. Den dagen det skjer meg skal jeg ha nødvendig verneutstyr på - slik jeg alltid har når jeg er ute og kjører, selv om jeg bare skal ut å fylle bensin. Det blir litt flaut å kjøre sykkel for første gang på trafikkskolen. Har kun prøvd å kjøre moped før og sittet bak på lett mc. Er første gang på sykkelen under kjøretime eller sammen med alle andre på kjørebane eller, hvordan fungerer det? Hahah Ikke tenk på det. Alle begynner en plass. Jeg hadde aldri sittet på noe tyngre enn 50ccm selv, før min første kjøretime på en 800ccm BMW (med egenvekt på rundt 200 og toppfart rundt 220).Kjørelærer kjørte oss ut på en litt avsidesliggende parkeringsplass der vi tok for oss igangsetting og start, samt clutch og gir. Jeg hadde vel to dobbelttimer med kjøring frem og tilbake på parkeringsplassen før vi bevegde oss ut i trafikken.Etter noen dobbelttimer bevegde vi oss til bane der jeg fikk trent på , som var den største utfordringen for meg ettersom jeg hadde flere år med bilkjøring bak meg, men aldri kjørt tyngre tohjuling enn moped.Det er ingen andre enn deg og kjørelærer (og tilfeldig forbipasserende) tilstede på kjøretimene. Terper du kjøregårdsteknikk vil det nok være andre elever tilstede med sine kjørelærere, men de er nok tilstrekkelig opptatt med det de selv driver med. Sikkerhetskurs bane er ikke en del av A1-opplæringen. Tusen takk for bra svar Hvor kan jeg oppbevare alt dette utstyret isåfall? Gidder ikke gå rundt med sekk eller fullt utstyr på hvis jeg skal på shopping eller andre steder hvor jeg ikke kan oppbevare det innendørs. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Jeg ser den. Jeg har ikke bil selv, og noen ganger hender det jeg lar sykkelen stå og heller tar buss hvis det er noe jeg skal som gjør det upraktisk for meg å tråkke rundt i full kjøredress. Bil ville vært mer praktisk for meg i så måte, men jeg kjører ikke sykkel først og fremst fordi det er praktisk. Igjen, det er altså ikke noe krav om ytterligere utstyr enn hjelm. Hansker er etter min mening et absolutt must, men det er ikke lovpålagt. Jakke, bukse, støvler og ryggskinne er valgfritt, men det kunne som nevnt ikke falle meg inn å velge det bort. Hvorvidt du ønsker å gjøre det er opp til deg. Det finnes 125ccm-scootere med god oppbevaringsplass også, så det er ikke utenkelig at du kan finne deg en doning du faktisk kan stappe hele kjøredressen inn i. Så spørs det bare om du har lyst å stå og skifte på parkeringsplassen 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 De fleste sykler har hjelmlås på siden. Det er også mulig å skaffe seg en liten bagasjeboks bakpå som kan låses. Regner med at du klarer å få inn kjøredress og lignende i den boksen med litt innsats. 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Det er ikke så stor forskjell på lett mc og moped. Det viktigste er å lære seg teorien om trafikken og så beherske bremsingen av en tohjuling. Ta lappen og kjøp en ny sykkel. Da får du garranti, vet at sykkelen er helt ok og du kan selge den året etter som lite kjørt. Gamle sykler som er billige krever en del mekking og er ofte ikke like gode å kjøre. 2 eller 4 takter betyr ikke noe for vanlig bruk. Hvis jeg kjøper ny til 30 000, hvor mye kan jeg forvente å få solgt den for? Kommer ikke til å kjøre så utrolig mye ettersom det tar >2 min å gå til jobb liksom Hva går garantien ut på? Om noe med sykkelen streiker? Ja garantien dekker feil på sykkelen. Hva du får igjen etter et år avhenger av hvilken type du kjøper og hvor pent du behandler den. Men de har vanligvis størst verdifall det første året så du burde tenke på å beholde den litt lenger enn et år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå