Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med øret/hørsel som lyn fra klar himmel

Anbefalte innlegg

Det startet igår. Eg var å kastet en god del flasker i slike gjenvinningsdunker. Ble voldsomt høye smell/knus for hver flaske eg kastet og husker eg prøvde å skjerme meg for lyden så godt eg kunne.

Så ett par timer etterpå reagerte eg på at nåreg hørte lyder, hva det enn var så hørtes det ut som noe inni øret vibrerte/durte..som om øret prøvde å lukke seg for ikke å slippe inn så mye lyd. Hørte det mens eg så på tv men med en gangeg slo av lyden ble den duringen også borte i øret.

Duringen i øret hørtes ut å følge lydmønster også, feks om eg sier Neivel så blir det to durelyder i øret. 

Denne duringen er borte idag, men hører nå det er en svak lyd der (har hatt slike før men de pleier å forsvinne etter noen minutter) det er dog såvidt eg hører lyden. Om eg lager en "høy" iii lyd og stopper så er det som om den iii lyden henger igjen et lite nanosekund i det øret dette gjelder.

Hva skjer her? Øresus? Ødelagt trommehinne? Infeksjon? Øret tok skade av de høye knuselydene igår?

Tar meg en tur til legen til uka om dette ikke forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil kanskje for noen høres helt dumt ut:

Men, du bør lydbeskytte ørene. F.eks. med bomull og tape, om du får det til å sitte fast da. Myke ørepropper som ikke stikkes for langt inn etc.

Dette er en akuttsak, og du burde kunne få hjelp til dette av legevakten. Helbredelsen vil du likevel ikke kunne påvirke, og den tar sin tid, men å beskytte ørene mot ytterligere støy kan få et veldig positivt utfall. For du ønsker vel ikke permanent skade?

Generellt så har legestanden en nokså dårlig holdning til tinnitus/øresus. Om du møter feil lege, så forlang hjelp, bytt lege.

Skaden kan allerede være gjort, men dette beskyttelsestiltaket kan bidra til å redusere skadeomfanget. Også når du er over det værste, og kanskje får permenent øresus, så skal du plutselig gjøre det motsatte, men med måte.

Info: Tinnitus og øresus er det samme fenomenet, bare to forskjellige ord på det.

En øresuspasient skal beskytte seg mot skadelig støy, men skal delta i normal aktivitet og utsette seg for ufarlig støy. Å gå rundt med ørepropper er fy-fy på dette stadie nr. 2. Det er noe som heter hyperakusis, og den blir ikke bedre av å beskytte seg. Tverrt-imot.

Når "såret er leget" fra støyskaden, skal fastlegen fremdeles behandle det som en akuttskade. Her gjør mange fastleger en alvorlig feil.

Fastlegen skal drøfte tinnitus med deg, for han er den riktige personen å drøfte dette med. Men, om du begynner å snakke om tinnitus med andre 24/7 så får du etterhvert et mulig kjempeproblem.

Et tinnitusmestringskurs kan en ØNH-lege (øre, nese og hals) henvise deg til. Benytt gjerne en privat ØNH til det, fordi du ønsker raskest mulig hjelp da det er ventetid på å få slike mestringskurs.

Det værste er at du selv går med dette uten å få pratet ut om det, uten å få litt veiledning (som mange fastleger er dårlige på).

Det er en klar og tydelig måte å behandle tinnituspasienter på, og dessverre så tyr for mange fastleger til å bare dempe å det å fokusere på tinnitus. Dette gjør utslag i at fastlegen ikke får gitt deg den nødvendige egenforståelsen, og du blir gående i et vakuum hvor du føler ingenting kan gjøres for deg.

NÅ ER det ikke sikkert din hørselskade vil lede til permanent øresus, en gang.

Så jeg skrev disse ord som føre var. Men, støybeskyttelsen i ukene framover, den skal du begynne med ASAP for det om.

Dersom du utvikler øresus, så kan det hende opplevelsen av den blir mildere med tiden. Men, det motsatte kan også skje, og det er derfor fastlegen skal behandle det som akutthjelp. Det finnes nok et lite knippe mennesker som ender med noe så grusomt som selvmord for "en så liten ting". Disse menneskene går og føler seg maktesløse, de begynner å plages svært mye psykisk og mange andre kroppslige plager også. Også blir de ikke møtt, men oversett av legestanden. Selv noen blant ØNH-legene kan for lite kunnskap om tinnitus.

Tinnitus setter seg i nervesystemet, og en veldig tidlig akuttbehandling kan om du er heldig forhindre at tinnitus får satt seg så dypt i nervebanene.

Amygdala er en vesentlig del av hjernen, som bidrar til disse nervebanene, og at tinnitus får satt seg.

Per i dag så finnes det ingen pille man kan ta for å slå av tinnitus. Om noen hevder det så enten lyver de, eller så må det være noe helt nymotens fersk forskning. Så glem å bruke tung medisinering.

Det kan hende at medisinering kan bidra, f.eks. antidepressiva. Men det bidrar ikke på en direkte måte.

Hovedpoenget er å få seg en bedre livsstil, en bedre almenntilstand. Dersom antidepressiva bidrar på veien til det, så er det altså også riktig å kanskje velge å prøve det. Men depresjoner har man egne helsepersonell for, og jeg vil anbefale å forsøke å finne årsaken til depresjonen framfor å kun medisinere for den.

Dessuten omkring øresus, så finnes det enormt mange mulige løsninger. Men, dessverre så finnes det ikke noe fasit, for hver enkelt pasient vil muligens oppleve at årsaken (dersom de skulle finne den) kan være svært forskjellige.

Det kan sitte i skjelettet, det kan være psykisk, det kan være en hørselsskade, det kan også være en fysisk årsak eller sykdom som ligger bak. Det kan være mange flere årsaker bak, fra pasient til pasient.

Noen tinnituspasienter vil være villig til å prøve ut det meste, og bruke en god del penger på å sortere i denne jungelen av potensielle løsninger. Og ingen kan si at det er feil. For om du skulle bli kvitt plagsom tinnitus, så er det helt sikkert verdt all innsatsen for deg.

En del vil også kunne få lyden fra tinnitus og ikke la seg plage særlig av den. Men for de som måtte plages så kan denne komme snikende inn på deg, slik at du ikke nødvendigvis forstår sammenhengen.

Det kan være en snikende depresjon/angst.

Også er det en høna-og-egget situasjon. Man vet at mange som lider av tinnitus får depresjoner og angst. Men, man ser også det motsatte at mange som har depresjoner/angst plutselig får tinnitus.

Det er nokså komplisert sånn. Men ved å kjøre aktivt på i helsevesenet, så finner man kanskje en løsning. Men, om man går og tenker på tinnitus hele dagene, så forverres kanskje tinnitusplagene.

En annen artig sak med tinnitus er at stress ofte ser ut til å virke svært negativt inn. Så når du virkelig er stresset, så øker tinnitustrykket i styrke, med de plagene det fører med seg. Lykke til for alle som sliter med øresusen  :)

Anonymous poster hash: d0ed3...9e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra den linken din så kan det se ut som eg har fått en transient støyskade, og en del av symptomene stemmer også. Og som det står "En terskelendring etter en hendelse som ikke er gått tilbake etter 3-4 uker, må regnes som permanent." så de nesten ukene kan bli spennende med andre ord. Tror likevel en tur til legen ikke er så dumt, så får h*n kikke inn å se om h*n kan se noe skade evt andre ting..

Lenke til kommentar

Idag er forøvrig lydene/duringen og alt det der borte og eg har samme hørsel på det øret som før. Lurt å sjekke hos legen likevel?

Ja!!!. Jeg plages med litt nedsatt hørsel som skyldes mye støy i ungdommen. Jeg er ikke døv, og har kun små plager, men SKRIKER til deg" Ta vare på hørselen din"! Gå til lege heller for ofte enn for lite.

Ingen ville finne på å si til en blind: "Prøv å se litt bedre."

Mange, mange tenker - og noen sier det til meg: "Kan du ikke prøve å fokusere litt og høre litt bedre etter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...