edlerpaul Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Hei. Har en Mariner 60 hk 2 takt påhengsmotor, usikker på årstall. Men slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Det begynte med at motoren stoppet og gikk bare i halv fart. Tok ut alle tennplugger, den øverste tennpluggen var full av pluggsveis. Byttet samtlige plugger, men etter en tur på 45 min, hadde det begynt å gro godt med sot og pluggsveis på øverste sylinder igjen. Så jeg tok en kompresjons test. Der var øverste sylinder på 7 og de 2 andre sylinderene på 10. Noen som vet hva dette kan være?? En kompis sa jeg måtte opp med hele motoren og bytte stempelringer, er det så alvorlig? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Lav kompresjon skyldes vanligvis stempelringer eller ventiler så det er nok ikke feil nei. Lenke til kommentar
edlerpaul Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Er det veldig vanskelig å skru motoren fra hverandre selv og ordne det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Ikke veldig vanskelig. Men du må sikkert bestille nytt pakningssett og bytte alle pakningene du kommer til. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 Det kommer helt ann på hva man kan. Har du aldri sett innmaten på en motor før så kan det være totalt uoverkommelig, og jeg er redd de aller fleste er i den kategorien. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Er det veldig vanskelig å skru motoren fra hverandre selv og ordne det? En som ikke har logget seg på forumet prøvde å svare. Kan være nyttig, så jeg legger det inn: Du skal være god hobbymekaniker for å få det til, du må først ta av gearskiftermekanismen under forgasserene og løsne ca 8 bolter som holder powerheaden så løfter du av komplett blokk med ledningsnett og begynne å sku fra hverandre du må kanskje kjøpe avtager til svinghjul og må varme bolter med gassveis eller propan. er motoren gått i SALTVANN kan det hende at noen bolter ryker ved demontering så du må kanskje ha gjengeverktøy i tommer og få tak i amerikanske bolter Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg hadde solgt prosjektet som delemotor. Her blir det mye styr for en ammatør. Du risikerer også å borre opp blokk pga striper/ korrosjon i sylindervegger. Korrosjon skyldes at man bærer motor feil vei og sjøvann renner via eksoskanal inn i motor. Kjenner en som gjorde alt dette og han holdt på et år før motoren gikk skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå