Gå til innhold

Lav kompresjon på 1 sylinder, Mariner 60hk.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Mariner 60 hk 2 takt påhengsmotor, usikker på årstall. Men slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet.

Det begynte med at motoren stoppet og gikk bare i halv fart. Tok ut alle tennplugger, den øverste tennpluggen var full av pluggsveis. Byttet samtlige plugger, men etter en tur på 45 min, hadde det begynt å gro godt med sot og pluggsveis på øverste sylinder igjen. Så jeg tok en kompresjons test. Der var øverste sylinder på 7 og de 2 andre sylinderene på 10.

Noen som vet hva dette kan være??

En kompis sa jeg måtte opp med hele motoren og bytte stempelringer, er det så alvorlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Ikke veldig vanskelig. Men du må sikkert bestille nytt pakningssett og bytte alle pakningene du kommer til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det veldig vanskelig å skru motoren fra hverandre selv og ordne det?

En som ikke har logget seg på forumet prøvde å svare. Kan være nyttig, så jeg legger det inn:

Du skal være god hobbymekaniker for å få det til, du må først ta av gearskiftermekanismen under forgasserene og løsne ca 8 bolter som holder powerheaden så løfter du av komplett blokk med ledningsnett og begynne å sku fra hverandre du må kanskje kjøpe avtager til svinghjul og må varme bolter med gassveis eller propan. er motoren gått i SALTVANN kan det hende at noen bolter ryker ved demontering så du må kanskje ha gjengeverktøy i tommer og få tak i amerikanske bolter

Lenke til kommentar

Jeg hadde solgt prosjektet som delemotor. Her blir det mye styr for en ammatør. Du risikerer også å borre opp blokk pga striper/ korrosjon i sylindervegger. Korrosjon skyldes at man bærer motor feil vei og sjøvann renner via eksoskanal inn i motor.

Kjenner en som gjorde alt dette og han holdt på et år før motoren gikk skikkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...