Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ta abort som turist i Norge

Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at jeg har en kjæreste fra et sør-Amerikansk land. Ved et uhell har hun blitt gravid og jeg har et dilemma.

Her er abort forbudt, med mindre man er voldtatt. Å gå på det svarte markedet er både dyrt og farlig, så det er ikke et tema.

Jeg har lyst å ta henne til Norge, som turist, for at hun kan få utført abort.

Er det noen som vet lovene for dette? Jeg fant ingen spesifikke regler noe sted ang. utføring av abort på turister i Norge(turister utenfor EU-land). Er det lov? Må hun betale?

Jeg hadde aldri spurt her om jeg ikke hadde funnet noe på offisielle sider. Men jeg finner ingenting og alle telefoner er stengt inntil mandag morgen. Jeg/vi er i hastverk så jeg trenger raske svar. Kan noen hjelpe?

Tusen takk for svar. Hilsen bekymret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva det kan koste. Det kan nok koste en del om det er kirurgisk abort , da er det en del utstyr og flere menensker i virksomhet.  Men det koster nok langt mindre om aborten settes i gang vhja medikamenter. 

Jo, en hver lege i Norge kan reservere seg mot å utføre abortinngrep om det strider mot legens overbevisning.

Hvis hun finner en lege som vil utføre inngrepet, så blir det en privat avtale mellom henne og legen.  

Er det utenkelig for dere at hun bærer frem barnet?

Lenke til kommentar

Ok, så leger kan reservere seg mot å gjennomføre abort. Men jeg går ut i fra at de aller fleste leger ønsker å samarbeide.

Det er ganske utenkelig, ettersom både jeg og henne er i en studiesituasjon uten faste inntekter og vi bor på hver vår side av kloden. Det er en kinkig situasjon.

Ok takk for svar, jeg skal ringe en poliklinikk så raskt de åpner dørene på mandag.

Lenke til kommentar

Har du en ok fastlege? Mange har det, og de aller fleste fastleger vil skjønne situasjonen dere er i og hjelpe dere.

Du kan ikke ringe til en poliklinikk og bestille time.

Du, eller rettere sagt, kjæresten din, må henvises, og da må dere gå via fastlegen din.

Siden hun ikke har rett på helsehjelp i Norge, må du snakke for henne og forklare legen din situasjonen dere er i og se om det er mulig å komme til en løsning som er både medisinsk forsvarlig og økonomisk overkommelig.

Jeg antar at det er for seint å tenke på angrepille?

Lenke til kommentar

Det er ikke lenger nødvendig med henvisning fra fastlege for å ta abort, men dette er avhengig av tilbudet der du bor (eller, du kan gjerne benytte deg av et slikt tilbud et annet sted i landet). Det kan likevel være greit å ta en rådgivende samtale med fastlegen din, som Dag foreslår. Medisinsk eller medikamentell abort er det mest vanlige i dag (minst 8 av 10), kirurgiske inngrep gjøres bare unntaksvis. Medikamentell abort igangsettes av en pille, og aborten gjennomføres hjemme. Sånn sett er det ikke noe i veien for å sende medikamentet i posten til kjæresten din. Jeg vil tro slike piller er lett tilgjengelig på det illegale markedet. Dette vil jeg dog fraråde (illegalt og uten forundersøkelse), det er en god grunn til at abortsøkende kvinner skal undersøkes på sykehus først (fastlege er ikke nok) før piller foreskrives. Store blødninger kan oppstå etter aborten.

Kanskje er det en bedre idé å finne et land i nærheten som har mindre restriksjoner på abort? Selvbestemt abort i Cuba, Mexico City, Guyana og Uruguay.

Lenke til kommentar

Det er ikke nøvendig med henvisning for kvinner med rett til helsehjelp, men det har ikke denne kvinnen. Det er selve problemstillingen her. Hadde hun vært EU-/EØS-borger hadde hun kunnet møtt opp på Gynekologisk avdeling og fått utført aborten.

Jeg håpte at dersom det var snakk om kun medikamentell abort så kunne TS's fastlege gjøre et unntak og skrive ut en resept til henne. Situasjonen er så spesiell at jeg tror mange leger ville gjøre det.

Men for ikke å reise til Norge forgjeves må TS snakke med legen sin først, og hun må undersøkes. Hun vil ikke få en undersøkelse for dette på norsk sykehus, det måtte fastlegen utføre selv. TS og kjæresten må betale legen det en slik undersøkelse konster, HELFO vil ikke dekke legens honorar til det.

Hvis hun må få utført kirurgisk så stiller saken seg annerledes, og det påløper langt større kostnader. 

Lenke til kommentar

Tenker du at myndighetene i hjemlandet nødvendigvis får greie på det? 

Jeg vet ikke hvilket land det er snakk om, og mer spesifikt ingenting om hvordan svangerskapsoppfølgingen er der, men hvis det er slik at hun har "begynt løpet" med sin lege der nede vil det kunne være litt mistenkelig hvis hun plutselig ikke lenger er gravid når hun kommer hjem fra "ferie"? Spesielt hvis landet er så fanatisk at de har forbudt abort, vil jeg tro slikt er ting de prioriterer.

Verdt å ofre en halv tanke i hvert fall, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Her(Brasil) er abort forbudt, så det er ingen god idé å opplyse myndighetene om at man skal utføre et slikt inngrep. I tillegg er postvesenet ikke til å stole på under noen omstendigheter(det er en grunn til at veldig mange e-bay-brukere nekter å sende til Brasil), i tillegg åpner de pakker og kvinner her har blitt dømt for å prøve å importere abortpiller med posten. Så å sende piller er heller ikke et alternativ.

De eneste alternativene er da Norge(hvor jeg kan passe på henne og jeg vet behandlinen er bra) eller Uruguay, som er rimelig nærme. Dog aner jeg ikke hva slags bestemmelser de har for utlendinger osv, og hva det vil koste. Cupa tror jeg ikke er aktuelt for Brasilianere, Mexico er også veldig langt vekke, da kan hun likegjerne dra til Norge hvor jeg kan hjelpe henne.

Lenke til kommentar

Hun har ikke begynt på et graviditetsprogram ennå. Hun har tatt tre urintester og én blodtest. Blodtesten viste graviditet i uke 5-6. Hvis hun vil ta ultralyd, blir hun automatisk innlemmet i et graviditetsprogram som registrerer henne som gravid. Så vi kan ikke gjøre ultralyd. Jeg leste at Guyana er bare lovlig opp til uke 8, mens i Uruguay er det ganske krevende byråkrati for å sikre seg abort. Norge virker fortsatt enklest.

Lenke til kommentar

Jo, en hver lege i Norge kan reservere seg mot å utføre abortinngrep om det strider mot legens overbevisning.

Eeeeh nei? Dette ble det jo så mye baluba om at det ikke gikk gijennom?

Uansett (oftopic) så er det den mest idiotiske ideen som noen gang har blitt servert, at dette skal være mulig.

Hva blir det neste, at en politiman skal reservere seg mot å påripe hvite mennesker (siden han mener bare mørkhudete er kriminelle)?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Det er sikkert best at dere kommer hit; du kjenner systemet, kan språket og hun risikerer ingen straffeforfølgelse.

Jeg ville som sagt tatt kontakt med fastlegen min og sagt det som det var, og argumentert med at det her er sterke menneskelige hensyn som gjør at hun bør få hjelp selv om hun ikke har rett på det.  

Zeption: Ja, det er OT, og du tar nok feil.

Det har aldri vært snakk om å oppheve reservasjonsretten. Ingen helsepersonell skal kunne pålegges å utføre abortinngrep dersom dette strider mot deres overbevisning.

Det saken dreide seg om for noen år siden var om fastleger skulle ha en lovhjemlet rett til å kunne reservere seg mot å henvise kvinner til abort. Det gikk ikke igjennom.

Og ingen kvinne trenger å gå via lege for å få tatt abort, hun kan selv oppsøke gynekologisk avdeling og får utført aborten, men menge velger likevel å gå via fastlegen sin. Det synes jeg er bra, for kvinnen trenger oppfølging etter en abort, og da bør legen være med på hele prosessen.

Lenke til kommentar

Du kan ta kontakt med helsesøster på en helsestasjon også. Jeg vet at disse kan henvise til abort. Dere kan være uheldig å måtte betale noe der, men ikke så mye som en stor legetime. 

Medisinsk abort kan man få frem til uke 9. Da får man en type medisin oppi skjeden og smertestillende etter ønske. Det kan ta noen timer, men det er mye lettere enn å ta en kirurgisk abort. Problemet her at man skal ofte til oppfølgning noen uker etterpå. 

Kirurgisk vil koste litt mer enn det medisinsk vil gjøre. Men har man gjort det og alt går fint så kan man dra igjen med en gang. 

Etter et enkelt Google-søk til UK så kom disse prisene opp: https://www.mariestopes.org.uk/women/abortion/marie-stopes-abortion-services/abortion-fees-marie-stopes-uk

Det er mulig det er billigere å faktisk ta aborten i England enn det er i Norge. Jeg ønsker dere begge to lykke til!

Endret av Freidig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...