Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sommerferie og ingenting å gjøre

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 17 år gammel gutt som har sommerferie fram til midten av august. Folk flest ser ut til å synes det er skikkelig stas med ferie, men for min del er det rimelig kjedelig.

• Jeg bor i en liten by, så tilbudet på ting å gjøre er rimelig begrenset.
  • Jeg har en svært liten vennekrets, og har ingen venner å være i lag med. Det er muligens to aktuelle venner, men ingen av disse ser ut til å være interesserte i å finne på noe.
  • Jeg var sent ute med å søke etter sommerjobb, så det blir ikke noe av det.
  • Foreldrene mine har dårlig råd for øyeblikket, så det blir ikke noe utenlandsreiser.

For å være ærlig er jeg drit lei av å sitte inne hele dagen. Tar meg en treningsøkt annenhver dag, men dette er jo langt i fra nok til å fylle opp dagene.

Så, noen forslag?

Anonymous poster hash: b9861...633
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke akkurat så vanskelig å sysselsette seg selv.

Kan alltids spille dataspill, se film og tv-serier, eller kanskje lære seg programmering, eller lære seg 3D modellering med Autodesk 3ds Max/Maya, lære seg Unreal Engine, eller lære seg animasjon (rigging/3d animasjon) eller det går an å lese fagbøker for eksempel om data (nettverk, operativsystemer, nettverksikkerhet, programvare osv) eller noe annet for eksempel astronomi.

Jeg har vært i samme situasjon som deg, fordi jeg har valgt å studere i en annen by og måtte flytte fra vennekretsen. I denne byen jeg flyttet til har jeg ikke etablert en ny vennekrets, noe som betyr at jeg har ikke vært noe særlig med venner på ett år. Jeg har aldri hatt problemer med å finne på noe å gjøre, men det har også noe med at jeg liker å være alene og fordi jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan fordra andre mennesker. og spesielt fremmede mennesker. 

Lenke til kommentar

På sommeren skal man liksom være mye ute, og være kjempeglad.

Mange ser det som en "aktivitet" å sitte 4 timer på terrassen i kveldingen, og opparbeide seg en brunfarge som "knuser" kollegaens brunfarge. Det er faktisk det mange gjør om sommeren, de soler seg for å kunne vinne konkurransen om hvem som er brunest.

Men det er lurt å få med seg mest mulig av sommerlyset (innen visse grenser), for høsten kommer ganske plutselig. Og da blir det mørkt.

Mitt råd: Gå en fjelltur, og pusle deretter på et puslespill med 1500 biter.

Eller gjør som June Kristin (38):

http://www.nettavisen.no/nyheter/ensomme-june-kristin-%2838%29-sker-venner/3422806464.html

Lenke til kommentar

Finnes sikkert noen kule hobbyer du kunne begynt med. Dersom du bor i en «liten by», er det garantert noen kule folk der, selv om du ikke kjenner dem ennå. Det første jeg ville gjort er å utvide «potensielle venner» sonen med mer enn et par år. Ofte har man mye utbytte av å være med folk i litt andre aldre enn seg selv :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er også 17, og i en lignende situasjon, men har heldigvis fått jobb mesteparten av ferien. Ting jeg pleier å gjøre hjemme er å høre på musikk (helst mens jeg går en tur eller noe), kikke litt i butikker (kanskje en jente-ting det, men det må ikke være klesbutikk liksom. Feks sport hvis du er interessert i det), se TV/film, og bare se meg om i byen/naturen rundt. Jeg bor i Trondheim da, vet ikke hvor du bor, men det er kanskje en litt mindre by siden du sier den er liten? Men de fleste byer har jo noen fine steder å gå.

Kommer også på to ting. Den første: hvis du har familie eller venner på en litt større plass som feks Oslo eller Bergen, kan du spørre om å få bo hos dem litt. Eller låne huset deres mens de er på ferie, og ta inn posten for dem osv. Hvis du får det, kan det bli en ganske billig tur. Så kan du på forhånd søke opp ting du har lyst å gjøre der.

Den andre tingen kommer an på hva du er interessert i. Men det er å dra på en sommerleir. Hvis du bryr deg om politikk finnes det mange alternativ, og det er masse masse sosialt i tillegg til politikken. Garantert nye venner. Det finnes også musikkcamper, kristne leirer, osv.

Hm, det var det jeg kom på nå.

Anonymous poster hash: 8673c...92d

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat så vanskelig å sysselsette seg selv.

Kan alltids spille dataspill, se film og tv-serier, eller kanskje lære seg programmering, eller lære seg 3D modellering med Autodesk 3ds Max/Maya, lære seg Unreal Engine, eller lære seg animasjon (rigging/3d animasjon) eller det går an å lese fagbøker for eksempel om data (nettverk, operativsystemer, nettverksikkerhet, programvare osv) eller noe annet for eksempel astronomi.

Jeg har vært i samme situasjon som deg, fordi jeg har valgt å studere i en annen by og måtte flytte fra vennekretsen. I denne byen jeg flyttet til har jeg ikke etablert en ny vennekrets, noe som betyr at jeg har ikke vært noe særlig med venner på ett år. Jeg har aldri hatt problemer med å finne på noe å gjøre, men det har også noe med at jeg liker å være alene og fordi jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan fordra andre mennesker. og spesielt fremmede mennesker.

Jeg har en del hobbyer, men det føles bare deprimerende å sitte på ræva hele dagen i ferien.

På sommeren skal man liksom være mye ute, og være kjempeglad.

Mange ser det som en "aktivitet" å sitte 4 timer på terrassen i kveldingen, og opparbeide seg en brunfarge som "knuser" kollegaens brunfarge. Det er faktisk det mange gjør om sommeren, de soler seg for å kunne vinne konkurransen om hvem som er brunest.

Men det er lurt å få med seg mest mulig av sommerlyset (innen visse grenser), for høsten kommer ganske plutselig. Og da blir det mørkt.

Mitt råd: Gå en fjelltur, og pusle deretter på et puslespill med 1500 biter.

Eller gjør som June Kristin (38):

http://www.nettavisen.no/nyheter/ensomme-june-kristin-(38)-sker-venner/3422806464.html

Greia er at jeg bor langt oppi nord og her har det egentlig ikke vært en eneste dag med temperatur over 15 grader. :p

Finnes sikkert noen kule hobbyer du kunne begynt med. Dersom du bor i en «liten by», er det garantert noen kule folk der, selv om du ikke kjenner dem ennå. Det første jeg ville gjort er å utvide «potensielle venner» sonen med mer enn et par år. Ofte har man mye utbytte av å være med folk i litt andre aldre enn seg selv :)

Jeg har vel egentlig bare én venn som er på min egen alder, og han er for så vidt ikke en fyr jeg trives med. Resten er 1-5 år eldre enn meg. Han ene som er 1 år eldre tar ikke kontakt med meg lenger (sikkert fordi jeg er jævlig klein til tider), og de to andre tror jeg finner den temmelig store aldersforskjellen litt avskrekkende.

Hei! Jeg er også 17, og i en lignende situasjon, men har heldigvis fått jobb mesteparten av ferien. Ting jeg pleier å gjøre hjemme er å høre på musikk (helst mens jeg går en tur eller noe), kikke litt i butikker (kanskje en jente-ting det, men det må ikke være klesbutikk liksom. Feks sport hvis du er interessert i det), se TV/film, og bare se meg om i byen/naturen rundt. Jeg bor i Trondheim da, vet ikke hvor du bor, men det er kanskje en litt mindre by siden du sier den er liten? Men de fleste byer har jo noen fine steder å gå.

Kommer også på to ting. Den første: hvis du har familie eller venner på en litt større plass som feks Oslo eller Bergen, kan du spørre om å få bo hos dem litt. Eller låne huset deres mens de er på ferie, og ta inn posten for dem osv. Hvis du får det, kan det bli en ganske billig tur. Så kan du på forhånd søke opp ting du har lyst å gjøre der.

Den andre tingen kommer an på hva du er interessert i. Men det er å dra på en sommerleir. Hvis du bryr deg om politikk finnes det mange alternativ, og det er masse masse sosialt i tillegg til politikken. Garantert nye venner. Det finnes også musikkcamper, kristne leirer, osv.

Hm, det var det jeg kom på nå.

Skulle gjerne dratt på sommerleir, men er redd for å dra alene. Hva om jeg ikke får noen venner?

Lenke til kommentar

Jeg er i en lignende situasjon.

Jeg har ingen venner. Allikevel er jeg en oppegående fyr og kommer overens med de aller fleste. Jeg trener jevnlig og har blitt kjent med noen der. Vi pleier å snakke sammen og hjelpe hverandre, men det er nok vanskelig å ta det noe videre fra treningssenteret, ja. Synes Exxon Valdez hadde mange gode forslag, men dersom du misliker å sitte inne så kan du jo alltids melde deg på sosiale arrangementer som surfecamp, sommerleir, sommerskole, dra på fotballbanen og spørre om du kan bli med noen av de som er der, spille golf, dra på stranda osv.

Det er vanskelig om man ikke har noen å være med, men du må bare hoppe ut i det. Ellers er mine aller beste venner de jeg har blitt kjent med gjennom nettet. Og igjen, jeg er en oppegående fyr. Jeg kunne like gjerne blitt med gutta i klassen til Rhodos i sommer, men de bor et helt annet sted enn meg og det er vanskelig å få noe forhold til dem utenfor skolen. Sånn har det blitt for meg, og jeg har ikke anstrengt meg altfor mye med å få meg en vennekrets. Det trenger ikke nødvendigvis å være sånn for deg.

Anonymous poster hash: cc597...f34
Lenke til kommentar

Lær deg programmering, et fremmedspråk eller noe annet nyttig over nettet. Kjøp noen nye bøker. Abonner på netflix og se serier der. 

Du trenger ikke å sitte på rævva hele dagen. Ha minst én uteaktivitet hver dag, enten om det bare er gåing eller løping. Sett opp en plan.

Og ikke vær for tidseffektiv. Bruk litt tid når du står opp, bruk litt tid til å lage frokost, lunsj etc. Ikke noe vits å være ferdig med alle dagsaktivitetene kl 12. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne dratt på sommerleir, men er redd for å dra alene. Hva om jeg ikke får noen venner?

Hva slags sommerleir vil du på? Sommerleirer med mange folk har alltid mange nye, som heller ikke kjenner så mange, og de har bli kjent-opplegg på leiren. De aller fleste vil jo gjerne inkludere alle. Skjønner at du er litt redd for å dra aleine, det er jeg også når det gjelder sånt. Spesielt tidligere. Men nesten det eneste som gjør det lettere er å prøve. Pleier å bli positivt overrasket! Jeg var på Unge Venstre en gang uten å kjenne noen, og det var ikke sånn "pang - 1000 nye venner", men jeg husker der likevel som et supert minne. Og i ettertid har jeg blitt venn med flere av de. Har også vært på et par kristne leirer, som også var hyggelig. Mange muligheter hvis man hiver seg ut i det! Og man er helt sikra å bli kjent med flere folk enn hjemme hos seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...