Gå til innhold

Er denne på vei til å ryke? Tre SMART infoer vedlagt.


Anbefalte innlegg

Får opp disse SMART infoene på en av diskene, er den i ferd med å ryke? Ville jo ikke forundre meg, for det er en 3 TB Seagate disk, som jeg fikk i erstatning for en annen Seagate 3 TB disk som røk før det igjen...

 

Denne sier at alt er OK:

040715smart5.jpg

 

Disse to andre sier at noe er feil:

 

040715smart3.jpg

 

040715smart4.jpg

 

Disken inneholder 500 DVD filmer, så tenker jeg starter med å overføre dem over til en av 8 TB diskene jeg har stående i pcen. Og så bytter jeg den bare ut.

Men, er denne feilmeldingen nok til å få igjen en ny disk hos komplett? Eller må jeg kjøre den i grøfta først (og hva er ev. beste metode for det?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du finner noen som kan tolke SMART-data ordentlig og i tillegg kan dialekten til både produsenten, disken og programmet så hadde det vært flott. Av konkurransehensyn mellom de ulike produsentene er SMART-data med vilje omentrent ubrukelig etter min erfaring. Har hatt disker som har rapportert ingenging som har vært fulle av feil funnet av andre programmer og disker som SMART har rapportert som fulle av feil som har funket fint flere år etterpå. Bortsett fra det var jo grunntanken med systemet godt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hadde en ny Toshiba 3 TB disk fra oktober i fjor (produsert) liggende, så da har jeg startet overføringen dit fra den gamle (og kanskje defekte harddisken). Ser ut til å ville ta 10 timer ca, så får håpe den holder såpass.

 

Bedre å være på den sikre siden. Går den i stykker før, har jeg uansett backup ute av huset av alt innholdet på disken. Men det letteste er at når jeg våkner senere i dag, så er alt bare overført og alt virker som det skal.

 

Skal ev. få sjekket firmware på de to-tre andre Seagate 3 TB diskene jeg har igjen av de 19 diskene som er i pcen, og sørge for at rev. 29 blir lagt inn. Har også en 8 TB liggende ekstra her, så kunne hiv innholdet fra de tre resterende Seagate diskene over, og så er det kun 8 TB diskene som er fra Seagate igjen. Håper virkelig de diskene er mer holdbare enn hva 3 TB diskene har vært.

Begynner å bli mye data å miste når en 8 TB ryker...

Lenke til kommentar

Stusser litt over reallocated sector count verdiene på de testene. Alle er like, men grenseverdien står til 10 og det kan umulig stemme for da skulle du allerede ha mistet data og 10 er antagelig for lav grenseverdi.

 

Har hatt flere disker som har tatt kvelden pga sektorfeil og de har ligget på over 100.

 

Den værste verdien her er Current Pending Sectors, Den bør ikke ha verdi over 0.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

http://sgros.blogspot.no/2013/01/seagate-disk-smart-values.html

Tolkningen av produsentens data value er ikke alltid disse generiske smart programmene i stand til.

Ref linken over for seek errors som er på 48bit verdi hvor de 16 øvre er seek errors og de nedre 32bit er faktiske seeks count.

Så koverter den verdien

.

Nedetste testen har du interface (kabel) error 29 på smart attributt C7 .Så bytt kabel eller sataport om dette ikke er gamle data.

 

 

Selv sluttet å bruke disse sine tolkninger av samme grunner som nevnt her og på Wikipedia ..

Skal det sjekkes noe ved mistanke bruk seatools (i ditt tilfelle).

 

Kan være interessant i å sjekke hva får du med WMI CLI fra windows sin diskclass object.

wmic

diskdrive get status

Får du ok eller predict fail

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Disken var ikke helt god. Hadde rippet noen bluray filmer inn på den før jeg oppdaget feilen, og da jeg skulle se den ene i dag, var filen korrupt litt ute i filmen. Så noe som ikke stemte ja.

Da jeg satt disken på en annen SATA kabel koblet direkte til HK, ville diskmanager sette opp disken på nytt, den ble vist som tom.

Da jeg satt disken på et av PCI SATA III kortene jeg har i pcen, så kom den opp som normalt. Og jeg har fått overført all data nå i natt.

 

Men må nok se en film eller to som var på disken for å se om det er noe mer som er korrupt.

 

disken er nå tatt ut av pcen, markert med defekt, og så beholder jeg den enn så lenge, for å være sikker på at ikke alt som er overført er korrupt. Da blir det restore fra backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...