hekomo Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Du kommer med den typiske argumentasjonen som tilhengerne til Israel bruker. Det er selvsagt ikke snakk om enkelthendelser , det er faktisk snakk om flere hundre om ikke tusen tilfeller av utstrakt maktmisbruk , tortur , forfølgelse og andre hendelser. Er en grunn til at blant annet Amnesty International har gått hardt ut mot Israel og de er nok ikke de eneste som har påpekt galskapene som Israel står bak. Jeg orker ikke å se hele videoen, men av det jeg så var det unge menn i slutten av tenårene det er snakk om. Husk at den kriminelle lavalder er 15 også i Norge. En 15-åring er ikke et lite barn. Når det gjelder Amnestys rapport er den full av faktafeil, og i likhet med videoen er det vel stort sett snakk om uverifiserte påstander fra palestinerne. Siden du velger så ensidige kilder vil jeg peke på dette innlegget, som avkler Amnesty ganske grundig. Når rapporten ikke nevner f.eks. Hamas' terrorisme eller tunnelene Hamas bygget for å angripe israelske sivile med ett eneste ord så vet man at noe er fryktelig galt. Man kan ikke bygge en faktabasert rapport på rene påstander fra en av partene. Ei heller på uærlige tolkninger av fakta. Argumentasjonen om at Hamas bruker sine egne sivile som skjold er faktisk tåkeprat fra Israel sin side , sier jo seg selv at når man bomber et sivilt område med en kraftig befolkningstetthet så er risikoen for at sivile liv går tapt stor , og hva skal sivile i en slik innestengt krigssone gjøre? Som sagt de har ikke på noen måte muligheten til å gjemme seg i bunkerene som Israel sine innbyggere kan... Bruker Hamas sivile som skjold? Trolig , men selv om de gjør det så rettferdiggjør det ikke at Israel gang på gang gir blanke F og tar livet av alle sammen. Faktum er at Hamas bruker sine egne sivile som skjold. Dette er en krigsforbrytelse, og i følge Genevekonvensjonen har man rett til å angripe militære mål selv når disse blir forsøkt skjult bak sivile. Du kan ikke skylde på Israel når det er Hamas som bevisst får sine egne sivile drept. Palestinere har ikke mulighet til å gjemme seg i bunkerne fordi Hamas har tatt over alle bunkerne og fylt dem med våpen og annet militært utstyr. Israel bruker mange metoder for å unngå sivile tap på palestinsk side, men når valget står mellom å ta ut et militært mål som truer egne sivile eller å ikke gjøre det, så må Israel naturligvis velge å beskytte sine egne først og fremst. Det er Hamas med sin aktive bruk av menneskelige skjold som har skylden for dødsfallene som følge av dette. Og nei , det er ikke snakk om enkeltpersoner hos Israel, det er faktisk snakk om myndighetene selv som gir ordre til Hæren og som gir ordrene videre til Soldatene , som at de kan åpne ild mot sivile . Breaking the Silence er en propagandagruppe uten troverdighet. De er avslørt mange ganger med falske fortellinger m.m. At gruppen er israelsk gjør dem ikke mer troverdige. Du finner f.eks. nok av grupper i Norge som motarbeider landets interesser. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 På samme måte som Hamas er en terrororganisasjon er Israel nå blitt en Nasjon med terrorister som dreper sivile med påstander som : *Israel er vårt hellige land. *Vi har rett til å forsvare oss selv og ta livet av terroristene ( Er ikke så farlig at vi tar livet av sivile , da sier vi bare at de var sivile skjold ). Israel bruker ikke "hellig land" som argumentasjon, og ja, Israel har rett til å forsvare seg selv. De prøver med alle midler å unngå å ramme sivile, men sivile vil dø i alle kriger, og spesielt i en krig der motparten aktivt prøver å få sine egne sivile drept. At Hamas bruker egne sivile som skjold er hevet over enhver tvil. Da er det også de som har ansvaret. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Nå er ikke etiopiske jøder velkomne i Israel, grunn: de er svarte. Kan du utdype? Dette har jeg ikke fått med meg. Har du en kilde? Sitatfusket ditt kan du ta et annet sted, forøvrig. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Du kan prøve å google etiopiske jøder sterilisering. Du vil få frem mange treff om hvordan etiopiske jøder tvangssteriliseres i Israel. Noen av linkene tar også for seg mye politivold mot etiopiske jøder. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg må nesten spørre dere som støtter Israel helt blindt uten at dere engang ønsker å se ting fra Palestinernes side , er dere selv Jøder eller er dere Protestanter som støtter Israel ? Jeg har per dags dato aldri påstått at Palestinerne ikke gjør ting som de absolutt ikke burde gjøre ( jeg er totalt imot vold , drap osv ) , men det betyr ikke at jeg støtter de overlagte overgrepene som gjøres av de Israelske styrkene eller drapene som gjøres av de militante styrkene i Palestina. Problemet nå er dog at overgrepene og mishandlingene fra Israel ikke lenger kan skjules , det er såpass mange og de er såpass godt dokumentert at selv med propaganda maskineriet og titusentalls Pro-Israelere som sitter og får betalt for å spre sin propaganda så kan de ikke lenger skjules eller benektes. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg ønsket med et nytt møte med verdensnasjonene der vi alle har satt oss ned og ikke gått fra forhandlingsbordet til vi har kommet til en løsning , blir den ikke fulgt av partene så er den eneste løsningen å sende inn styrker fra hele verden for å sørge for at det blir fred i området. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg må nesten spørre dere som støtter Israel helt blindt uten at dere engang ønsker å se ting fra Palestinernes side , er dere selv Jøder eller er dere Protestanter som støtter Israel ? Jeg har per dags dato aldri påstått at Palestinerne ikke gjør ting som de absolutt ikke burde gjøre ( jeg er totalt imot vold , drap osv ) , men det betyr ikke at jeg støtter de overlagte overgrepene som gjøres av de Israelske styrkene eller drapene som gjøres av de militante styrkene i Palestina. Problemet nå er dog at overgrepene og mishandlingene fra Israel ikke lenger kan skjules , det er såpass mange og de er såpass godt dokumentert at selv med propaganda maskineriet og titusentalls Pro-Israelere som sitter og får betalt for å spre sin propaganda så kan de ikke lenger skjules eller benektes. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg ønsket med et nytt møte med verdensnasjonene der vi alle har satt oss ned og ikke gått fra forhandlingsbordet til vi har kommet til en løsning , blir den ikke fulgt av partene så er den eneste løsningen å sende inn styrker fra hele verden for å sørge for at det blir fred i området. Nå støtter jeg ikke Israel helt blindt og er verken jøde eller Israeler. Når det er sagt mener jeg det samme som du skriver at FN må komme fram og forhandle med Israel og Palestinerne om fred og ikke velger side. Israel har gjort en god jobb i å sikre at sivile liv ikke går tapt når de bomber militære mål i Gaza. Denne krigen ville vært unngått om Hamas hadde sluttet å skyte raketter og bygge terrortunneler mot Israel og heller fokusert på skoler, utdanning og jobber som kan sikre folket i gaza en sikker fremtid. Dersom Hamas velger å stoppe med terror og drap av sivile så kan blokaden heves og det igjen kan være en tilværelse i Israel-Palestina som de begge kan leve under. Jeg har aldri heller aldri sagt at Israel aldri gjør noe galt på samme som måte som med Palestinerne. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hva tenker du da om at israel drepte 524 barn siste runde? og et ukjent antall 1000 bar skadet for livet? Er det terrorisme? drap av sivile? eller bare forsvar? Skulle vi i Norge lagt oss på rygg og ikke drevet motstand da vi var okkupert? vår helter hylles den dag i dag. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Hva tenker du da om at israel drepte 524 barn siste runde? og et ukjent antall 1000 bar skadet for livet? Er det terrorisme? drap av sivile? eller bare forsvar? Skulle vi i Norge lagt oss på rygg og ikke drevet motstand da vi var okkupert? vår helter hylles den dag i dag. Jeg tenker selvfølgelig at det er trist at sivile liv går tapt i krig hvor terrororganisasjonen har plantet militære våpen som er ment på å drepe sivile i Israel midt i byer og områder for å drepe mest mulig. Israel har gjort en god jobb for å hindre sivile liv i å dø men dette kan ikke unngås da Gaza er et veldig tett befolket område, de som holder seg inni hus som skal bombes får melding på arabisk på telefon, og et lite smell på taket og de har da normalt ca 5 minutter på å komme seg ut i trygghet. Samtidig må jeg si at når du sammenligner Tysklands okkupasjon av Norge og den i vestbredden så viser du ikke særlig forståelse for konflikten. Endret 2. august 2015 av Slettet-aj7hPT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå