Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferdeselsrett foran huset

ZiPe

Anbefalte innlegg

Jeg står fast ved forslaget om å prate med vedkommende. Har TS forsøkt det? Om man ikke er så god til å selge inn sine synspunkter/overbevise folk, så kan man ta hjelp av noen i familien/bekjentskapskretsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skriver "berettiget harme" fra kvinnens side, så kan det f.eks. være at de bevisst eller "ubevisst" har bindt ei mannevond bikkje i løpestreng akkurat der hvor personen må gå, eller at de rigger seg til med hagemøblene midt på stien slik at hun nærmest må "trenge seg på " og klatre over dem for å passere. etc.

Sjansen for at innsenderen har gjort dette, er liten. Sjansen for at han vil innrømme det her, er i praksis null. Så hva oppnår du? 

Lenke til kommentar

Når jeg skriver "berettiget harme" fra kvinnens side, så kan det f.eks. være at de bevisst eller "ubevisst" har bindt ei mannevond bikkje i løpestreng akkurat der hvor personen må gå, eller at de rigger seg til med hagemøblene midt på stien slik at hun nærmest må "trenge seg på " og klatre over dem for å passere. etc.

Sjansen for at innsenderen har gjort dette, er liten. Sjansen for at han vil innrømme det her, er i praksis null. Så hva oppnår du? 

Og få andre her inne til å anerkjenne at det kan finnes underliggende årsaker? Som ikke nødvendigvis løses ved lyd eller videoopptak?

Hvilke mulige forklaringer kan eksistere? En mulighet er selvsagt at kvinnen er pina sprøyte gal og lager leven helt uten påviselig grunn. Altså, et psykiatrisk tilfelle.

En annen forklaring kan være at man hele tiden har mislikt denne ferdselretten rett forbi husveggen og demonstrativt kommer med små stikk til denne personen, hvilket da kan forklare det dårlige naboforholdet som eksisterer.

Eller de er like kranglevorne begge parter.

Lenke til kommentar

få andre her inne til å anerkjenne at det kan finnes underliggende årsaker? Som ikke nødvendigvis løses ved lyd eller videoopptak?

Trådstarter ber om hjelp til å få stanset uakseptabel oppførsel fra en nabo. Vi kan vel være enige om og i at oppførselen er uakseptabel, slik som den er skildret. Og det vel å merke uansett hvilke grunner naboen måtte ha. Hverken jeg eller du kler rollen som Vårherre som skal granske hjerter og nyrer og skifte sol og vind mellom stridende parter. Saka kan vi aldri få tilstrekkelig innsikt i, siden bare én part er tilstede her. Derfor synes jeg vi bør glemme eventuelle årsaker og nøye oss med å svare på trådstarters spørsmål.

Lenke til kommentar

Saka kan vi aldri få tilstrekkelig innsikt i, siden bare én part er tilstede her. Derfor synes jeg vi bør glemme eventuelle årsaker og nøye oss med å svare på trådstarters spørsmål.

Vi er jo anonyme her inne, så en viss åpenhjertighet mht. "skyldspørsmålet" burde vel ikke være vanskelig? Iallefall hvis man ønsker en bedømmelse fra andre basert på faktiske forhold, bør man i det minste lette på sløret. (hvis det er noe å "lette" på)

I motsatt fall risikerer man oftest bare et kjapt råd om å "anmelde" hvilket kan være null verdt hvis noe skjules i fremstillingen, siden en må forvente at den anmeldte, stilt mot veggen hos politiet, selvsagt vil forsvare sin handlemåte og fremlegge  sin egen årsakssammenheng.

Lenke til kommentar

den anmeldte, stilt mot veggen hos politiet, selvsagt vil forsvare sin handlemåte og fremlegge  sin egen årsakssammenheng.

Det vil hun nok, men det hjelper ikke. Etter min mening er oppførselen ikke akseptabel uansett hva hun måtte kunne framlegge som unnskyldninger. Det eneste som trengs, er bevis for at oppførselen har vært som det påståes. Altså videoopptak.

Lenke til kommentar

En av måtene kan være å møte naboen på en annen måte enn idag

Ja, det er svar på trådstarters spørsmål! Men noget mangelfullt, for å si det forsiktig. Nøyaktig hvilken måte, det er det vanskelige spørsmålet.

Og den nøyaktige måten avhenger SELVSAGT av årsaken til naboens oppførsel...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan konfrontere henne, gå bort til henne og snakke rolig og behersket og overbevise henne om at oppførselen hun nettopp utviste, er uforskammet og uakseptabel.

Du er inne på noe fornuftig, hvis noe aktivt skal gjøres.  :) Men denne oppførslen og trakaseringen som naboen utviser, har nok en naturlig forklaring. TS og co, har nok provosert gjentatte ganger tidligere. Da må en først løse opp i de grunnleggende uenighetene. TS har allerede bekreftet, at naboforholdet er dårlig. Ja, hvorfor? Det skal to parter til for å krangle, eller skape et dårlig forhold. Å trekke frem feil/feilen en annen person gjør, men unnlater å fortelle sannheten om hva en selv har gjort, forteller også en del om TS.

Men TS kan også overse skrikingen (ikke si noe,eller gjøre noe som provoserer) og slutte med det tullet som har startet uvennskapet, så går dette over av seg selv. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Sidan naboen har ferdselsrett så må ein ha ein viss terskel for forstyrrelser. Utan å kjenne forutsettningane for ferdselsretten så er vell denne begrunna i at naboen skal ha full rett til å bevege seg foran huset for å komme til og ifrå eigen eigendom.

Så i forhold til eventuelle ordensforstyrrelser så må dei være langt over det ein hadde akseptert dersom nokon uberettiga gjekk forran huset.

Mitt beste tips er å sette opp ein levegg. Dette hindrer innsyn til huset, og den same veggen gjer at naboen kan gå flrbi utan å bli beglodd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan vel være enige om og i at oppførselen er uakseptabel, slik som den er skildret. Og det vel å merke uansett hvilke grunner naboen måtte ha.

Du er i alle fall flink til å forsvare TS. Er dere samme person?

Hvis oppførslen til TS har vært like porvoserende, er det en naturig grunn til naboens dumme oppførsel. Begge parter må slutte med uakseptabel oppførsel, eller uakseptable gjerninger/handlinger.

Lenke til kommentar

Jeg har i mange år reflektert over menneskers endring av personlighet, når de får egen bolig. Værst er det kanskje når de får seg en enebolig. Selv skal de kunne tilate seg alt, selv om de bryter både lover, god folkeskikk, eller "tråkker" på naboers førelser. En familie, er et minisamfunn. Et naboskap (godt, eller dårlig) er også et samfunn. Og en må lære å ta litt hensyn til hverandre, i alle typer samfunn.

En kan ikke late som en er "kongen på haugen" og gi blaffen i alle andre! Da ender det lett med frustrasjoner og hevn, på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Det er snakk om en hytte ( så kun aktivtet der om sommeren)
Det er klart at vi ikke er uskyldige i denne saken, men har lagt dette bak oss etter hun vant frem i en rettsak for 6 år siden om ferdselsrett, siden da har det stort sett vært stille oss imellom, vi har ikke provosert med verken hagemøbler eller slikt.
Hun har på en måte gått litt "vrang" så er ikke mulig å få en dialog med henne, så vi svarer ikke på det hun sier.

Lenke til kommentar

Sidan naboen har ferdselsrett så må ein ha ein viss terskel for forstyrrelser. Utan å kjenne forutsettningane for ferdselsretten så er vell denne begrunna i at naboen skal ha full rett til å bevege seg foran huset for å komme til og ifrå eigen eigendom.

Så i forhold til eventuelle ordensforstyrrelser så må dei være langt over det ein hadde akseptert dersom nokon uberettiga gjekk forran huset.

Mitt beste tips er å sette opp ein levegg. Dette hindrer innsyn til huset, og den same veggen gjer at naboen kan gå flrbi utan å bli beglodd.

Hun går 1 meter fra huset så blir veldig upraktisk og sette opp levegg.

Lenke til kommentar

Er det ikkje mulig å tilrettelegge for ei litt anna rute utan at det blir ein omveg?

Uansett, dette er berre spekulasjon frå min side. Men kan oppførselen skyldast at ho føler at ferdselsretten som ho har ikkje blir respektert og at ho derfor gjer eit poeng ut av dette kvar gong ho går forbi?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikkje mulig å tilrettelegge for ei litt anna rute utan at det blir ein omveg?

Uansett, dette er berre spekulasjon frå min side. Men kan oppførselen skyldast at ho føler at ferdselsretten som ho har ikkje blir respektert og at ho derfor gjer eit poeng ut av dette kvar gong ho går forbi?

Vi anrettet en mye mer praktisk ankomst for både henne og oss der hun hadde mulighet for å kjøre tett på sitt eget hus uten og være i nærheten av oss, hun vil heller spasere flere meter på vår tomt for å komme til hytten.

usikker på om hun muligens sa noe om at vi ikke sa hei til henne når hun gikk forbi , dette var da samtidig mens hun sa vi var gale i hodet.

Lenke til kommentar

Vi anrettet en mye mer praktisk ankomst for både henne og oss der hun hadde mulighet for å kjøre tett på sitt eget hus uten og være i nærheten av oss, hun vil heller spasere flere meter på vår tomt for å komme til hytten.

En alternativ anlagt adkomst er jo fornuftig tenkt, men hvis dette "konseptet" evt. først kom på bordet etter rettstvisten(?) som hun vant så kan det hende at årsaken til at hun insisterer på å fortsette gå langs husveggen er fordi hun brukte tusenvis av kroner på advokater. "Da skal jeg jammen ha valuta for pengene og" + og være trassig.

Vanlig tror man at en domstolavgjørelser setter et punktum, men i worst case er det kanskje begynnelsen på fortsettelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...