Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferdeselsrett foran huset

ZiPe

Anbefalte innlegg

Det skal sies at vi har et svært dårlig naboforhold.

Nå har det seg slik at naboen har ferdselsrett rett foran huset vårt som går til sin egen tomt,
Problemet er nå at hun skriker og roper til oss, blant annet når vi sitter ute og spiser middag.
Dette er litt slitsomt, og jeg lurer på om det er noe man kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal sies at vi har et svært dårlig naboforhold. Nå har det seg slik at naboen har ferdselsrett rett foran huset vårt som går til sin egen tomt. Problemet er nå at hun skriker og roper til oss, blant annet når vi sitter ute og spiser middag. Dette er litt slitsomt, og jeg lurer på om det er noe man kan gjøre med dette?

Dokumentasjon i form av lydopptak i f.eks. et halvt år (lydopptak er lovlig, videoopptak er mer i gråsone). Det er ikke nødvendig å gjøre oppmerksom på at alt blir tatt opp, men det kan være at vissheten om det får naboen til å beherske seg.

Lenke til kommentar

Det skal sies at vi har et svært dårlig naboforhold. Nå har det seg slik at naboen har ferdselsrett rett foran huset vårt som går til sin egen tomt. Problemet er nå at hun skriker og roper til oss, blant annet når vi sitter ute og spiser middag. Dette er litt slitsomt, og jeg lurer på om det er noe man kan gjøre med dette?

Dokumentasjon i form av lydopptak i f.eks. et halvt år (lydopptak er lovlig, videoopptak er mer i gråsone). Det er ikke nødvendig å gjøre oppmerksom på at alt blir tatt opp, men det kan være at vissheten om det får naboen til å beherske seg.

Man kan vel stort sett filme på egen tomt?

Dessuten stoppet hun opp i 2 min og pekte med fingeren aggresivt, endte med at vi måtte gå inn i huset :/

Endret av ZiPe
Lenke til kommentar

Man kan vel stort sett filme på egen tomt? Dessuten stoppet hun opp i 2 min og pekte med fingeren aggressivt, endte med at vi måtte gå inn i huset :/

Ja, men jeg forsto det som at naboen gikk på veien, og den tilhører vel ikke din tomt?

Uansett, i og med at plaginga også inkluderer peking, ville jeg filmet alt i full åpenhet. Du risikerer neppe noe, og sier deg evt. villig til å slutte å filme om naboen slutter å plage dere.

Lenke til kommentar

Man kan vel stort sett filme på egen tomt?

Du kan filme på egen tomt med håndholdt kamera eller lignende, men du kan ikke sette opp et stasjonært overvåkningskamera selv på din egen tomt, uten å ha tillatelse fra datatilsynet og skilt om overvåket område.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du kan filme på egen tomt med håndholdt kamera eller lignende, men du kan ikke sette opp et stasjonært overvåkningskamera selv på din egen tomt, uten å ha tillatelse fra datatilsynet og skilt om overvåket område.

"En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Men kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom.

Du kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende. Dersom det bor flere i huset, eller det er noen som har ditt hjem som arbeidsplass, må de selvsagt informeres om overvåkingen.

Vær oppmerksom på at selv om opptaket kan være lovlig, kan du ikke bruke det helt som du vil. Slike private opptak kan for eksempel vanligvis ikke publiseres - for eksempel på Internett - uten at de som er på opptaket har samtykket." [link]

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan konfrontere henne, gå bort til henne og snakke rolig og behersket og overbevise henne om at oppførselen hun nettopp utviste, er uforskammet og uakseptabel. Så ber du henne forlate området og slutte å forstyrre den alminnelige orden.

Har du prøvd det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov å spørre hvorfor hun skriker og roper til dere? (en sak har gjerne to sider osv.) Er hun et "psykisk ustabilt tilfelle" eller handler hun muligens utifra berettiget harme?

Er det lov å spørre hva du skal med den opplysningen? Har du ulike råd å komme med til trådstarter alt etter hvilket svar du får, eller er det bare god, gammeldags nysgjerrighet for egen fornøyelse?

Lenke til kommentar

Er det lov å spørre hvorfor hun skriker og roper til dere? (en sak har gjerne to sider osv.) Er hun et "psykisk ustabilt tilfelle" eller handler hun muligens utifra berettiget harme?

Er det lov å spørre hva du skal med den opplysningen? Har du ulike råd å komme med til trådstarter alt etter hvilket svar du får, eller er det bare god, gammeldags nysgjerrighet for egen fornøyelse?

Praktiske løsningsforslag (og for så vidt eventuell rettslig regulering av dette) vil avhenge av beveggrunnene hennes, så det er da vitterlig et helt naturlig spørsmål. Herregud.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God dag mann, økseskaft Vox_Populi? Han sa jo nettopp at det avhenger av hennes beveggrunner. Derfor vil han vite mer om situasjonen før han kommer med et løsningsforslag.

Selvfølgelig kan han ikke svare før forutsetningene er innfridd. En så enkel slutning overlot jeg til den intelligente leser.

Lenke til kommentar

Jeg synes iallefall det er rimelig fåfengt å ta lydopptak eller videofilme ropingen fra dette mennesket med mindre man selv har rent mel i posen.

Når jeg skriver "berettiget harme" fra kvinnens side, så kan det f.eks. være at de bevisst eller "ubevisst" har bindt ei mannevond bikkje i løpestreng akkurat der hvor personen må gå, eller at de rigger seg til med hagemøblene midt på stien slik at hun nærmest må "trenge seg på " og klatre over dem for å passere. etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...