Gå til innhold

Hvor stort krav til egenkapital?


Anbefalte innlegg

Vi er i en situasjon der vi til neste sommer muligens flytter til en helt annen landsdel, og kommer derfor til å kikke på bolig der.

 

Vi bor i egen bolig i dag hvor vi har ca 75% i lån. Denne boligen vil bli solgt rett før vi flytter. Så vi kan muligens eie 2 boliger en liten stund, om vi plutselig kommer over en bolig vi vil kjøpe på det nye stedet.

 

Vi har ca 10-15% i egenkapital til den nye boligen. I tillegg har min samboer en BSU konto, men den er ikke helt full så vi ønsker ikke å bruke den da.

 

Jeg vil tippe at når vi har flyttet inn i det nye huset og solgt det gamle så vil vi være nede på 60% i lån(men det er jo bare en antakelse jeg har, i forhold til hvor mye vi får solgt nåværende bolig for).

 

Noen som vet hvordan banker vil se på dette?

 

Anonymous poster hash: 2cb13...b90

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge dere er i en god økonomisk situasjon, og det virker jo som dere er, går det nok helt sikkert fint. Vi har akkurat hatt en diskusjon på en annen tråd at man ikke trenger de 15% som banken sier man trenger, bare man har god nok betalingsevne. 

Lenke til kommentar

Det høres ut som om boligen dere skal selge er mer verdt enn boligen dere ser for dere å kjøpe. Burde ikke være noe problem å få mellomfinansiering da.

 

 

Sålenge dere er i en god økonomisk situasjon, og det virker jo som dere er, går det nok helt sikkert fint. Vi har akkurat hatt en diskusjon på en annen tråd at man ikke trenger de 15% som banken sier man trenger, bare man har god nok betalingsevne. 

 

15%-kravet ble, så vidt jeg vet, gjort absolutt fra 1. mai

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

 

Det høres ut som om boligen dere skal selge er mer verdt enn boligen dere ser for dere å kjøpe. Burde ikke være noe problem å få mellomfinansiering da.

 

 

Sålenge dere er i en god økonomisk situasjon, og det virker jo som dere er, går det nok helt sikkert fint. Vi har akkurat hatt en diskusjon på en annen tråd at man ikke trenger de 15% som banken sier man trenger, bare man har god nok betalingsevne. 

 

15%-kravet ble, så vidt jeg vet, gjort absolutt fra 1. mai

 

15% kravet er bare bubbel..

Lenke til kommentar

 

Det høres ut som om boligen dere skal selge er mer verdt enn boligen dere ser for dere å kjøpe. Burde ikke være noe problem å få mellomfinansiering da.

 

 

Sålenge dere er i en god økonomisk situasjon, og det virker jo som dere er, går det nok helt sikkert fint. Vi har akkurat hatt en diskusjon på en annen tråd at man ikke trenger de 15% som banken sier man trenger, bare man har god nok betalingsevne. 

 

15%-kravet ble, så vidt jeg vet, gjort absolutt fra 1. mai

 

 

Fra og med 1. Juli er kravet til bankene at maks 10% av lånene kan unnvike fra 15% EK.

 

Edit: Mellomfinansiering er veldig vanlig i situasjoner som deres. Snakk med banken, så ordner det seg. Det er ofte slik at man kan bli sittende med to boliger en kort periode, og dette har bankene ordninger på.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at mellomfinansiering er en mulighet, men det begrenser seg litt med at du bare kan låne opp til en viss % av boligen du eier i dag, så om man skulle finne en som koster en del mer så vil ikke det la seg gjøre?

 

Kan man ikke ta opp 2 bolig-lån?(Har tenkt tanken å kanskje leie ut den vi eier i dag)



Anonymous poster hash: 2cb13...b90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...