After8 Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Min maskin har i det siste oppført seg unormalt, og med første øyekast kunne det ut som at den ble overopphetet. Den begynner å dra på årene nå. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg selvfølgelig kjøpt meg en ny en. Jeg kjøpte den i desember 2010. Mellom 2010 og 2012 renset jeg den ikke i det hele tatt for støv. Fra 2013 av begynte jeg å rense den i alle fall én eller to ganger i løpet av året. Den fungerte altså i to år (2010-2012) uten å bli renset en eneste gang. Jeg renset den igjen i mai 2014. Jeg liker å spille keyboard, men har dessverre ikke plass ved skrivebordet mitt. Jeg gikk derfor til innkjøp av en hobbyplate, som jeg skrudde fast til skrivebordet med en drill. Jeg bør nevne at maskinen min står oppå skrivebordet, og at jeg ikke slo den av (strømbryteren) eller flyttet den, mens jeg holdt på med drillen som fikk skrivebordet til å riste veldig. Det var etter dette at problemene oppsto. Jeg kunne fint bruke maskinen, men det var først da jeg ville spille at den begynte å oppføre seg merkelig. Jeg gikk innpå et spill, og kunne spille i ca 10 minutter før maskinen slo seg av. Den slo seg teknisk sett ikke av. Viftene begynte å spinne veldig i ca. et halvt sekund, før bildet på skjermen forsvant. Etter det gikk viftene normalt. De få LED-lysene jeg har i maskinen lyste også. Ingenting skjedde før jeg hadde skrudd den av og på igjen, med å bruke hovedbryteren. Jeg antok i første omgang at det var en ledning som var løs, men jeg kunne ikke finne noen. Jeg fikk et tips av noen om at støvet som lå oppå maskinen muligens hadde klart å komme seg inn til CPU-en, og at maskinen ble overopphetet. Jeg tok med meg maskinen ut, og renset den for all støv. Etter dette fungerte maskinen knirkefritt i fire-fem uker, før problemene oppsto igjen. Denne gangen orket jeg ikke å ta med meg maskinen ut, men renset den der den sto. Det var ikke mye støv som hadde klart å samle seg på disse ukene, men jeg "sprøytet" med trykkluft uansett. Nå fungerer den i ny og ne. I følge Speccy har grafikkortet vært langt oppe i 80 grader, og CPU rundt 60-70 grader celsius. hvis jeg husker riktig, uten noe som helst problemer. Jeg kan fint spille heftige spill uten problemer. Men plutselig kommer det perioder der den ikke tåler noen ting. Da kan CPU ligge nede på 50 grader, og grafikkortet på 60 grader, og den vil slå seg av etter ca. 5 minutters spilling. I dag slo den seg selv av to ganger, og ingen av gangene spilte jeg spill (Jeg var innpå Chrome og Spotify. Det var selvfølgelig noen småprogrammer som kjørte i bakgrunnen). Dette begynner å bli ekstremt irriterende nå. Jeg har renset den for støv ca. en gang hver uke nå, men det hjelper ikke. I skrivende stund (i følge Speccy) ligger CPU på 48*C, RAM på 37*C, og grafikkort på 75*C. Her har dere datamaskinens spesifikasjoner: Windows 7 Home Premium 64-bit SP1 AMD Phenom II X6 1100T 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24) Crosshair IV Formula (AM3) 2048MB ATI AMD Radeon HD 6900 Series (ATI) Jeg har stilt dette spørsmålet en par ganger før (Ikke her på Diskusjon), og de fortalte meg bare at den blir overopphetet, uten å gå noe mer innpå saken. Hvis det viser seg at de har riktig, hvordan kan jeg i så fall unngå at den blir overopphetet, uten å gå til innkjøp av dyrt utstyr? Jeg skjønner heller ikke hvorfor den ikke har blitt overopphetet i løpet av 2010-2014, og spesielt mellom 2010-2012, da jeg ikke renset den i det hele tatt. Jeg har 1 vifte på toppen, 1 bak, og 3 på sidene. Jeg håper virkelig at noen her har svaret. Jeg begynner å bli litt frustrert her. Er ikke gøy at den slår seg av såpass mye som den gjør. Jeg kan også nevne at maskinen til tinger henger seg helt opp. Jeg kan styre musepekeren. Musikken på Spotify slutter å spille, jeg kan åpne nye faner i nettleseren, men ikke laste inn sider. Jeg kan heller ikke åpne programmer, men jeg kan spille spill slik som f.eks. OpenTTD, som ikke krever fullskjerm. Dette varer i mellom 15-30 sekunder. Etter dette går alt tilbake til normalt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Det er ikke farlig med de temperaturene du nevner, bare tullete å si at det er overoppheting. Det virker for meg som om maskinen har fått seg en trøkk når du skrudde i skrivebordet. Det kan være dårlig kobling/ dårlig kontakt som gir symptomene du nevner. Hvis noen av delene (gjetter skjermkort) har fått seg en trøkk så er det ikke alltid maskinen vil slutte å funke 100%. Jeg har vært borti elektronikk som har levd sitt eget liv pga en skade, men ikke dødd helt Jeg ville ha testet med et annet skjermkort hvis du har mulighet, kan du ikke låne et så kjøp et billig et; https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/xfx-radeonhd54501gb/183980.11084/ linket til Netonnet pga gratis frakt Kan hende det finnes billigere, men med frakt så tror jeg det blir vanskelig. Å ha et skjermkort liggende kan alltid være kjekt også, kanskje Edit; Temperaturer i skrivende stund? Du bør ta tempen når den er under "hard bruk" også. Det kan hende det er overoppheting alikevel hvis de temperaturene er når du skriver et innlegg her uten noe annen belastning. Koble til 2 skjermer og ha en med kun speccy, som du bruker, oppe og sjekk temperaturene frem til den krasjer. Endret 3. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Dette er lignende symptomer på overoppheting. Jeg hadde selv en PC med akkurat samme symptomer. Det er nok ikke så mye man kan gjøre i slike situasjoner bortsett fra og eventuelt kjøpe seg en ny PC. Du kan selfølgelig prøve som Dante's Inferno sier, og prøve et nytt skjermkort, men om det ikke fungerer, kan du prøve å endre CPUen din. Jeg ser at både skjermkortet og CPUen din begynner å bli litt utdatert. Det kan vere ganske så greit å bytte ut desse delene med nyere modeller. (Kanskje en intel core i7 4770 og et NVIDIA GTX 780 passer greit. De skal ikke være så høyt oppe i pris nå. Sjekk Komplett.no De har dem inne.) Men selvfølgelig, om dette ikke er en selvbygd PC, men en pc som er laget av f. eks HP er dette ikke anbefalt. Da er det bedre at du kjøper en ny pc. (Gjerne en komplett-PC. Det er suverene Gaming PC-er. som ikke koster så alt for mye.) Sjekk og "Kapasitorene" på hovedkortet. I noen tilfeller kan det være at de har eksplodert helt, og i slike tilfeller må man bytte ut Hovedkortet. Men om du vil prøve andre deler, eller kjøpe ny PC er ditt valg. Jeg bare kommer med noen forslag til løsning 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Takker for gode svar! Jeg ville ha testet med et annet skjermkort hvis du har mulighet, kan du ikke låne et så kjøp et billig et; https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/xfx-radeonhd54501gb/183980.11084/ linket til Netonnet pga gratis frakt Kan hende det finnes billigere, men med frakt så tror jeg det blir vanskelig. Å ha et skjermkort liggende kan alltid være kjekt også, kanskje Edit; Temperaturer i skrivende stund? Du bør ta tempen når den er under "hard bruk" også. Det kan hende det er overoppheting alikevel hvis de temperaturene er når du skriver et innlegg her uten noe annen belastning. Koble til 2 skjermer og ha en med kun speccy, som du bruker, oppe og sjekk temperaturene frem til den krasjer. Det var ikke så galen pris på den der nei Her kommer mitt andre problem. Jeg har en skjerm, BenQ V2420H, som jeg har brukt helt siden jeg kjøpte maskinen i 2010. I slutten av 2014 kjøpte jeg meg en ny skjerm, LG 27EA63. Jeg har brukt begge to frem til nå, men BenQ-en har begynt å oppføre seg merkelig den og. Det var en lang periode på noen uker der jeg ikke klarte å skru på skjermen i det hele tatt. Trodde det var noe med strømforsyningen, men jeg kan fint slå den på igjen nå, uten noen problemer. Uheldigvis får jeg bare opp "No Signal Detected!" selv om alle ledninger er koblet til. Har dessverre ingen annen skjerm å bruke. Jeg startet uansett opp et spill, og sjekket temperaturene underveis. Før jeg begynte å spille var CPU på 36*C, hovedkortet på 49*C, og skjermkortet på 61*C. Da jeg spilte kom CPU opp til 85*C, hovedkortet kom opp på 52*C, mens skjermkortet kom opp på 85*C. Hvis det viser seg at overoppheting er årsaken til problemene, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor dette ikke har skjedd i før, i mellom 2010 og 2014 (Der jeg ikke renset maskinen i det hele tatt de to første årene). Takker for tipset! Jeg sjekket opp Intel core i7 4770 og NVIDIA GTX 780 på Komplett. Intelen hadde de ikke i deres sortiment, og Nvidiaen kunne jeg ikke finne i det hele tatt. Dette er forresten en selvbygd PC Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Hei igjen! Jeg fant noen greie deler på Komplett.Intrel Core i7-4790 (socket LGA-1155): https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790-socket-lga1150/815201 MSI GeForce GTX 960 Gaming (2GB): https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-960-gaming-2gb/834848 Når det gjelder skjermen, ser det ut som at skjermen er begynt å slutte å fungere. Dette er et typisk syndrom på mest sannsyligvis kortslutting. Jeg anbefaler at du kjøper en ny skjerm av samme typen som din andre, slik at du vet at den fungerer bra. Endret 4. juli 2015 av isadom02 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå