Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet gi bort legitimasjon til en 3dje part?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Kan politiet gi bort min legitimasjon til en 3dje part, i dette tilfellet en vekter i securitas uten min tillatelse? Ga legitimasjonen til politiet uten å nøle, og i det jeg ga det sa jeg at jeg ikke godkjenner at vekterne skal se min legitimasjon.

Anonymous poster hash: 69f92...567

Hva er problemet? At vekteren så på legitimasjonen? 

Lenke til kommentar

Problemet er at vekterne ga meg bot noe jeg motsa meg da jeg hadde alt på si. De ringte politiet, noe jeg var enig i da jeg mente saken min var sterk. Da politiet kom spurte de om at jeg skulle legitimisere meg, noe jeg gjorde. De ga så kortet videre til vekterne noe jeg sa at jeg ikke godtar. Det dreit de godt i for å si det slik.. Uten å høre mye til min historie dro de videre da de mest sannsynlig er ganske lei disse arbeidsoppgavene. Så problemet er at jeg fikk 950,- i bot for sniking på bussen noe jeg abbsolutt ikke gjorde.

Hei! Kan politiet gi bort min legitimasjon til en 3dje part, i dette tilfellet en vekter i securitas uten min tillatelse? Ga legitimasjonen til politiet uten å nøle, og i det jeg ga det sa jeg at jeg ikke godkjenner at vekterne skal se min legitimasjon.

Hva er problemet? At vekteren så på legitimasjonen? 

Lenke til kommentar

Du snek ikke på bussen nei, hvorfor kunne du ikke bevise det med en bilett eller noe da? Hvis vekterne har lov å se på legitimasjon for å skrive boten så er politiet like pliktig som deg til å la dem se legitimasjonen. Tror ikke du har noen klagerett her desverre :p

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du snek ikke på bussen nei, hvorfor kunne du ikke bevise det med en bilett eller noe da? Hvis vekterne har lov å se på legitimasjon for å skrive boten så er politiet like pliktig som deg til å la dem se legitimasjonen. Tror ikke du har noen klagerett her desverre :p

Appen hang seg opp i det jeg skulle kjøpe da jeg gikk på. Restarta appen to ganger og fikk endelig betalt. Busstasjonen etter jeg gikk på kommer det to vekter og kontrollerer meg som blant de første på bussen, det er 40 sekunder til billetten min blir gyldig, jeg gjennomførte billetten før man i det hele tatt kunne se buss stasjonen. Så f*ck ruter!

Da må du sende inn klage (til selskapet som gir deg bot, ikke politiet).... 

Vakten gjør bare sin jobb, du hindret han i å gjøre det på "hans eiendom".

Er i det moduset at jeg vil sende klage til alle mann, synes det er leit at politiet gir bort legitimasjonen min uten å høre min del av historien først.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Appen hang seg opp i det jeg skulle kjøpe da jeg gikk på. Restarta appen to ganger og fikk endelig betalt. Busstasjonen etter jeg gikk på kommer det to vekter og kontrollerer meg som blant de første på bussen, det er 40 sekunder til billetten min blir gyldig, jeg gjennomførte billetten før man i det hele tatt kunne se buss stasjonen. Så f*ck ruter!

Er i det moduset at jeg vil sende klage til alle mann, synes det er leit at politiet gir bort legitimasjonen min uten å høre min del av historien først.

Det er du som er skyldig i denne saken, og jeg vil tro du pynter på saken. Politiet kan gi din legitimasjon til vakten for å skrive ut en bot pga. du snek på bussen. 

Lenke til kommentar

Det er ikke politiet som skal avgjøre om du skal få bot eller ikke. Politiet gjør det riktige her, du gjør deg vanskelig. De må skrive ut bot til deg, om du ikke er fornøyd med boten må du klage til riktig instans, som i dette tilfellet er klageavdelingen til ruter. Ikke vakten eller politiet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ber om at vi holder diskusjonsnivået på et generelt høyere nivå her i forumet for juss. Har fjernet et innlegg som bare inneholdt et bilde. Kommentering av moderering tas på PM, og ikke her i tråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som i hvert fall er helt klart, er at du ikke er pliktig til å vise legitimasjon til politiet. Politiet har hjemmel i politiloven § 8 til å kreve at du oppgir identiteten din, men ikke legitimasjon. De kan ikke visitere deg for å se om du har legitimasjon på deg, med mindre du nekter å oppgi identitet eller politiet har grunn til å tro at du har oppgitt feil identitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Appen hang seg opp i det jeg skulle kjøpe da jeg gikk på. Restarta appen to ganger og fikk endelig betalt. Busstasjonen etter jeg gikk på kommer det to vekter og kontrollerer meg som blant de første på bussen, det er 40 sekunder til billetten min blir gyldig, jeg gjennomførte billetten før man i det hele tatt kunne se buss stasjonen.

Du kjørte med bussen uten gyldig billett, og dermed fikk du bot. Ferdig med den saken!

Neste gang sørger du for å ha gyldig billett før du går på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ingen sak. Ruter krever at billett er kjøpt 2 minutter før påstigning og at du har nettdekning hele reiseveien.

Er praktisk med billett på mobil, men du vet aldri når det skjer noe med mobilen eller appen..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Glem billett, sniking eller synsing. Trådstarter spurte om Politiet har lov å overlevere legitimasjon til tredjepart, i mitt tomme hode har de ikke lov til det og bør straffes for det. 

Det tomme hodet kan vel fortelle hvilken lov som brytes?

Det er det du har jurister til.

Lenke til kommentar

Det er det du har jurister til.

Nei, jeg trenger ingen jurist, jeg bare spør. Du påstår, og du har dermed bevisbyrden. Du må kunne vise til hvilken lov som ble brutt, hvis du vil anmelde saken..

Er hodet ditt tomt, får du søke hjelp, fortrinnsvis hos en jurist.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg påstod ingen verdens ting, jeg skrev at jeg mener de ikke burde ha lov til det. Hvis du ikke forstod det ut av formuleringen min som var ment å være litt humoristisk så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Om det ikke finnes lover som hindrer Politiet og overlevere opplysninger som kun de har tilgang til burde det finnes.

Det er kun Politiet man er pliktig til å oppgi personalia til, det kan være ulovlig å oppgi falske personalia til andre, men holder du kjeft gjør du ikke noe ulovlig. 

Lenke til kommentar

Glem billett, sniking eller synsing. Trådstarter spurte om Politiet har lov å overlevere legitimasjon til tredjepart, i mitt tomme hode har de ikke lov til det og bør straffes for det. 

Det tomme hodet kan vel fortelle hvilken lov som brytes?

Kanskje denne?

§ 33.Transportvedtekter

(1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport.

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-45

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...