Yamato47 Skrevet 3. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2015 Lurer på å kjøpe Chromebook, og å teste det litt ut først. Bør jeg gå for Cr OS eller Chromium OS? Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2016 Fortell litt om forskjellene da vel Lenke til kommentar
Noor Skrevet 10. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2016 Fortell litt om forskjellene da vel Jeg anbefaler å lese det ofisielle svaret fra Chromium-prosjektet Chromium OS is the open source project, used primarily by developers, with code that is available for anyone to checkout, modify, and build. Google Chrome OS is the Google product that OEMs ship on Chromebooks for general consumer use. Kilde: http://dev.chromium.org/chromium-os/chromium-os-faq Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2016 Så hvorfor anbefaler du ikke Chromium? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 15. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2016 Så hvorfor anbefaler du ikke Chromium? vel jeg har brukt chromium og du kan f.eks ikke spille netflix i mangel på støtte for mye kopibeskyttet media, i motsetning til chrome hvor dette her er på plass Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2016 Jo, du kan spille netflix, men du må installere plugin. For meg som ikke bruker netflix, og ikke liker DRM, er det en fordel å slippe å få det installert. Men ja, for brukere som vil ha netflix, så er det en ekstra plugin de må installere selv. På den andre siden er Chromium åpen kode, så den ligger i pakkesystemet til de store linuxdistribusjonene. For meg er det mye viktigere enn netflix støtte ut-av-boksen. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2016 Jo, du kan spille netflix, men du må installere plugin. For meg som ikke bruker netflix, og ikke liker DRM, er det en fordel å slippe å få det installert. Men ja, for brukere som vil ha netflix, så er det en ekstra plugin de må installere selv. På den andre siden er Chromium åpen kode, så den ligger i pakkesystemet til de store linuxdistribusjonene. For meg er det mye viktigere enn netflix støtte ut-av-boksen. Likevel er det en slags motsetning mellom idealene FOSS står for og Googles manglene hensyn til personvern, at det for meg er helt på trynet å bruke noe som helst av Google-produkter om frihet er det man prioriterer høyest. Selv om koden skulle være enda så åpen og fri. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2016 I utgangspunktet enig. Meeen, nå er det slik at Chromebooks har lykkes, og jeg er en pragmatiker. The year of the linux desktop ble i fjor, og det ble med Chromebooks. De selger nå bedre enn Mac! Her i Trondheim har kommunen med alle skoler hoppet over på Chromebooks, og det er en absolutt nytelse å slippe å forholde seg til både windows og office-pakka. Google docs og alt annet bare virker på vanilla firefox på Debian, uten noe kødd. Det er et sjumilsteg i riktig retning. Så jeg ønsker både Chromebooks og Steam-på-linux velkommen i den tro på at det bringer oss et stort skritt nærmere en open source fremtid. 2 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 4. november 2016 Rapporter Del Skrevet 4. november 2016 Jeg liker ikke Chrome OS. Tanken er vel at det skal være lett og alle Apps ligger i selve nettleseren. Jeg foretrekker et "ordentlig" operativsystem, og Linux kan gjøres så lett som man eventuelt vil ha det. Man kan installere Linux på Chromebook. Det skal visstnok være enkelt, men jeg har aldri hatt Chromebook så hvor enkelt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå