Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkortbeslag

Anbefalte innlegg

Hei, fekk brev i posten med følgende:

Grunnet endringer i regelverket vil du ikke få tilbake de førerkort som ble beslaglagt.

Henvend dem til ønsket trafikk kjøreskole for å få utstedt nytt førerkort når tapsperiode utløper.

Endring trådte i kraft 01.09.14

Saken endte på 9000kr og 3mnd uten lappen.. Hva hsr skjedd i mellomtiden? Prøveperiode er ferdig. Må jeg avlegge ny prøve? Fekk beskjed på stasjon og jurist om at jeg fekk tilbake etter endt tid... Så no ble jeg skikkelig skuffet.. Brevet kom heller ikke til rett adresse så blei litt nyskjerrig hva som skjer i prosessen.

Takk for hjelp!

Anonymous poster hash: 392e4...988

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han mistet lappen ETTER at regelen hadde trådt i kraft, så er det åpenbart at han må ha ny oppkjøring, slik jeg ser det.

Men om regelen av 01.09.14 ble innført mens han var uten lappen, burde jo ikke TS rammes av den. Han er forespeilet å få den tilbake.

Men det er lenge siden 01.09.14, og TS skulle jo "bare" være uten lappen i 3 måneder.

Når var det du mistet lappen?

Om du mistet lappen før loven trådte i kraft i september, burde du fått den tilbake 3 måneder senere, altså før desember i fjor.

Om du mistet den etter at loven var trådt i kraft, så er det jo ikke noe å lure på, du må ha ny oppkjørng. Men da forstår jeg ikke hvorfor de lovet den tilbake uten oppkjøring?

Hva sier den nye regelen av 01.09.14?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

1: Hvis endringen i regelverket faktisk trådte i kraft 1. september 2014, så er vel problemet her enten at man har feilinformert når TS faktisk fikk førerkortet beslaglagt, eller at man rett og slett bare informerer om denne regelendringen fordi man antar at folk er kjent med de gamle reglene, ikke med de nye.

2: Ordlyden i brevet hørtes litt pussig ut. Er det ordrett sitert? Er du sikker på at det faktisk kommer fra vegvesenet?

Lenke til kommentar

Lappen røk 20 mai. I år. Ingen prikker fra før, prøveperiode er ferdig. I vedtak brevet stod det at jeg fekk en bot som nevnt, samt 3 mnder.. Tilleggsinformasjon stod det at om jeg va før prøveperiode, så ville denne da kreve oppkjøring m mer. Om ikke så fekk jeg det utstedt.

Takk for god hjelp!!

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Siterer helt etter brevet no...

Deres tapsperiode av førerretten utløper 22.08.15

Grunnet endringer i regelverket vil det ikke få det førerkortet som ble beslaglagt.

Det må henvende dem til ønsket trafikkstasjon for å få utstedt nytt førerkort når tapstiden utløper. Endringene trådte i kraft 01.09.14

Politi

Prøve perioden er over for lenge siden. Så dette er ikke grunnen.

Anonymous poster hash: 392e4...988

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ergo må du til en trafikkstasjon for å ta nytt bilde, signering og midlertidig førerkort frem til de produserer et nytt som du får i posten etter 1 til 2 uker. 

Lenke til kommentar

Ok, tenkte i Første omgang dette gjaldt oppkjøring og liknende.. Så tenkte like godt å spørre. Takk for gode svar, og beklager at jeg forklarte litt vill ledende. Har tenkt tanken i dag at det gjelder nytt. Men godt å få det ut av hodet. Tusen takk for kjapp svar! Dere gjor helga en god del bedre!

Syns det hele var merkelig. For i saken skrev jeg opp annen adresse som kontaktadresse, enn der brevet kom fram... Men no har jeg fått svar så. Satt litt på lovdata.. Og klarte ikke finne noe innen førerkortbeslag som trådte i kraft 01.08.14... Så var godt å få det oppklart!

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...