Onkel Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Moderator: har en følelse av at dette ikke er 100% riktig grein av forumet. Gjerne flytt til et bedre sted... Var inne på en Google Groups-tråd hvor noen perifere folk fra platebransjen diskuterte trusselen fra MP3 versus det å senke prisene. Moralen var egentlig at: -Å produsere en CD i seg selv er råbillig -Prisen avgjør mye av salget -Men det er ikke mulig å halvere prisen bare ved å skru ned på overskuddet man tar ut, fordi overskuddet på hvert enkelt ledd i distribusjonsrekka er en mindredel av prisen. -Distribusjonen av musikk er et av de dyreste leddene. Spurte dem, men fikk ikke noe svar enda på det følgende, så er det noen som har meninger/kunnskap om dette så kom gjerne med innspill: Hvodan skjer distribusjonen av en CD? Trykkes alle eksemplarene opp på ett sted, for så å pakkes og sendes over hele verden med båt/tog/fly, gjennom flere transportledd fram til platebutikken? I så fall er det ikke rart det er dyrt. Et ekstra element som senker inntjeningen (og presser prisen opp) blir jo da at produsentene må forutse hvor mange eksemplarer en plate vil selge på hvert sted. De må da sende et nytt opplag av plata hver gang plata selger bedre enn forventet, og hvis den selger dårligere må distributørene sende restopplaget tilbake, eller platebutikkene selge dem til dumpingpris. Masse CD-transport fram og tilbake, i små, forsiktig anslåtte kvanta. HVIS dette stemmer, har jeg en ide til hvordan prisen antagelig kunne senkes: -Plateprodusentene selger lisenser over internett til distributørene (prisen på lisensen kan evt øke for hver CD som så selges). -De som har lisens får laste ned f.eks krypterte wav-versjoner av musikken som er spilt inn, og bildene som skal trykkes i coverene. -Distributørene trykker opp CD'ene der de skal selges, og fordeler dem lokalt. F. eks kan de alliere seg med CD-trykkerier til å massebrenne CD'ene, trykkerier til å lage cover-sleevene, og plaststøperier som lager coverene. Ulempe: -Man mister stordriftsfordelen ved at alle CD'ene trykkes opp på ett sted. Fordeler: -Mange færre ledd i distribusjonen av en enkelt CD. -Nye opplag kan i prinsippet sendes ut til butikkene fra dag til dag. Platebutikkene og reelt salg får mye mer kontakt med opplaget. -Man sparer masse fysisk distribusjon. Og selv om en masse brennCD'er (evt materiale til å lage dem lokalt) jo uansett må sendes, kan det skje i mye større kvanta (man slipper å skulle ta høyde for enkeltplater som ikke selger så bra som man trodde) pluss at restopplagene blir langt mindre. -Lavere pris, høyere salg, mer musikk, lykkeligere mennesker, harmoni og verdensfred. Jeg er jo ikke så naiv at jeg tror at ingen har tenkt på dette før. Så er det faktisk sånn det foregår i dag? Eller er det en eller annen grunn til at det ikke skjer? Edit: iTunes er selvfølgelig tre skritt lenger enn dette igjen... Og miljøvennlig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå