Gå til innhold

hva sier norges lover om garanti?

Murty

Anbefalte innlegg

Hei..

harddisken min er ødelagt.. huff.. Western Digital nevner på nettstedet sitt at den har et års garanti.. Den er over for lengst.. den er nesten 2 år gammel.

Sa det til en bekjent.. og han mente at dette var norge og at vi derfor hadde rett på lengre garanti.. hva sier de norske lover om dette? han mente det var minst 3 år.. og at jeg da kunne dra til butikken å kreve ny harddisk.. stemmer dette?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Hvis feilen ikke skyldes uriktig bruk, slitasje etc. har du reklamasjonsrett.

Denne gjelder i 2 år, 5 år for "varige forbruksgoder" (Biler for eksempel. En del uenighet om det også gjelder en del elektroniske artikler). Reklamasjonsrett gjelder overfor butikken du kjøpte varen fra, og er nedfelt i norsk lov.

Hvis butikken eller produsenten ønsker å gi deg rettigheter utover dette er det garanti.

Lenke til kommentar

takk.. dette hjalp bra.. nå ble jeg glad.. trodde jeg bare måtte kjøpe ny disk jeg..

Den er kjøpt hos komplett data sandefjord (fysisk butikk)

Den butikken ble kjøpt opp av noen ungdommer.. (så lett data).. Skal jeg få ny disk av så lett data.. eller skal jeg gå til komplett datas webshop?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Webshopen Komplett og Komplett-butikkene har ikke hatt noe med hverandre å gjøre så lenge jeg kan huske, i alle fall når det gjelder reklamasjoner osv. Tror nok du skal få ordnet det greit med LettData, da de sikkert overtok alt som hadde med gamle kunder å gjøre. Kanskje butikken bare har forandra navn?

Lenke til kommentar
takk.. dette hjalp bra.. nå ble jeg glad.. trodde jeg bare måtte kjøpe ny disk jeg..

Den er kjøpt hos komplett data sandefjord (fysisk butikk)

Den butikken ble kjøpt opp av noen ungdommer.. (så lett data).. Skal jeg få ny disk av så lett data.. eller skal jeg gå til komplett datas webshop?

Gå dit der du kjøpte disken...

Lenke til kommentar

Komplett data.. solgte alle sine fysiske butikker til Datakjeden.. To nyansatte ungegutter på komplettdata sandefjord.. ville kjøpe opp den i sandefjord i stedenfor datakjeden.. Den har ikke bare byttet navn.. Den har ny eiere.. Men det er godt mulig de har tatt over kundene.. Men noen må jo ha tatt over kundene.. så da er det vel mest sannsynlig at det er så lett data som har gjort det da vel.. så jeg tar en tur dit jeg...

Lenke til kommentar
Ja. Hvis feilen ikke skyldes uriktig bruk, slitasje etc. har du reklamasjonsrett.

Denne gjelder i 2 år, 5 år for "varige forbruksgoder" (Biler for eksempel. En del uenighet om det også gjelder en del elektroniske artikler). Reklamasjonsrett gjelder overfor butikken du kjøpte varen fra, og er nedfelt i norsk lov.

Eller mer nøyaktig, loven sier at gjenstander some r forventet å vare lenger enn 2 år har 5 års reklamasjons rett. Apropo, så fikk jeg for noen år siden byttet en over 2 år gammel CD-rom som røyk.

Lenke til kommentar

du kan henvende deg til leddet over butikken (leverandøren/forhandleren), til den butikken du kjøpte den av, når en butikk legges ned eller går konk....

fikk 1,6 i dette fager her på BI, så jeg mener å ha ganske grei peil :nice:

men du kan også henvende deg til leddet over dem igjen hvis du ønsker det :cool: altså western norge

Lenke til kommentar

Fant dette på hjemme siden til Western sin distributør i Norge.

"Spesifikt for forhandlere og sluttbrukere:

Western Digital tilbyr forhandlere/sluttbrukere to års garanti på standard produkter. Med standard menes produkter med 2Mb cache (AB, BB og EB serien). Garanti forandringen berører ikke Western Digitals ”special edition” produkter med 8Mb cache (JB serien). Denne serien vil fortsatt ha 3 års garanti. Retail pakkede produkter (Eks firewire produkter), vil ha 2 års garanti. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...