Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paralgin forte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan på generelt grunnlag si at legemidler som er utgått på dato ikke bør brukes, både fordi man risikerer at de ikke virker som de skal og fordi man kan oppleve andre bivirkninger enn man ellers ville fått. Dersom du har behov for så sterke smertestillende, bør du oppsøke lege for å få en ny resept.

Lenke til kommentar

Du fekk resept på Paralgin forte i 2006 av ein bestemt grunn. Du fekk neppe resept fordi du skulle ha dei liggjande til sjølvmedisinerande bruk i påkomande tilfelle i framtida.

Når det er sagt, er det ingen grunn til å tru at desse tablettane ikkje virkar sjølv om dei er utgått på dato.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på kjemien i pillene. Noe kjemi vil over tid kunne endre seg, mens annen kjemi kan være betydelig mer stabil.

Jeg har f.eks. ved selvsyn hatt multivitaminer som har innehold mineraltilskudd. Hvor disse over en stund har oksydert. Tipper det er mineralinnholdet som har reagert. Slike piller kan ha en viss giftighet, uten at man med sikkerhet kan vite det. Andre mer rene multivitaminpiller ser ut å ikke endre utseende på årevis til gjengjeld.

Det jeg sier er kun en visuell observasjon, og jeg kan ikke si at jeg har spesiellt god greie på disse tingene. Men, man bør være føre var. Jeg har noen E-vitaminpiller som er laget av presset pulver. Disse lukter og smaker som om de skulle vært helt nye og ferske. Som et godt eksempel, selv om de kanskje er over 10 år gamle nå.  :eek:

Man vet jo gjerne også at E-vitaminer benyttes som et av mange preservasjonsmidler. Så det kan hende det er derfor de holder seg så godt. Det var nok en svak E-vitamindose i disse multivitamin/mineraltilskuddspillene også, så det så ikke ut til at den dosen kunne hindre oksyderingen av mineralene. Eller det kan hende at E-vitaminer ikke er noe antioksydasjonsmiddel heller, at kanskje pillene ville ha oksydert uansett.

Noen stoffer holder seg best kjølig, mens andre stoffer vil ha romtemperatur.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fant svar; http://biology.stackexchange.com/questions/3049/do-drugs-always-degrade-after-they-have-passed-their-expiration-date

Nederst står det

"There are important exceptions. Two examples are tetracycline and acetaminophen (tylenol) whose breakdown products can increase the tendency for these drugs to induce liver damage."

Tylenol er det samme som paracetamol som er i paralgin forte. Paracet er uansett kjent for å være hissig mot leveren så er virkelig ikke bra hvis det blir verre over tid :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...