Domar Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hei Lurer på hvem som egentlig var først med 64bit cpu, og når. Finner så mye motstridende informasjon rundt på nettet. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Nja, Transmeta har vel hatt 256 bit en stund? Ellers var vel Intel tidlig ute med Itanium (servermarkedet). Servermarkedet har vel forøvrig hatt mange 64-bits prosessorer i lang tid. Apple påstår at de var først ute for forbrukermarkedet, men de har ikke kunnet vise til noe 64 bits OS. Anerkjenner man ikke dette så er AMD først på entusiastmarkedet med Athlon 64. Knivingen mellom AMD og Apple her var mer snakk om først på papiret. AMD var først ute for Workstation-markedet med Opteron. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Intel var vel etter AFAICT DEC, HP, SUN, IBM og sikkert flere. Tidlig ute med Itanium sier du? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Intel var vel etter AFAICT DEC, HP, SUN, IBM og sikkert flere. Tidlig ute med Itanium sier du? Jah, det var det jeg også trodde. Er ganske sikker på at f.eks. HP og Sun har hatt 64-bits prosessorer ute en stund... Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Alpha prosessoren var hvertfall lenge før Itanium, men om det var den første 64bit CPUen veit jeg ikke. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 IBM AS/400 har vel levert 64bit siden 1995. Vet ikke om Digital var ute før det med sin Alpha cpu, men jeg holder en liten knapp på IBM. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Den aller, aller første 64-bits CPU'en hadde visst Cray 1 (1976)... Ellers leverte vel både IBM, Sun (Sparc) og Alpha (21064?) 64-bits CPU'er rundt 1995 Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Alpha CPUen var den første 64-bit CPUen. Er ikke sikker på når den kom men det er vel omtrent 10 år side nå. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 nintendo? nintendo 64 hadde vel det, nå vet ikke jeg hvem som laget denne, men den ble jo forsåvidt solgt i stort opplag vet ikke med playstation, den er vel sikkert 32 bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå