Gå til innhold

Overklokking av i7-3820

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enn så lenge holder AX750 PSU'n din MER Enn lenge nok! Kan aldri tenke meg at du klarer å presse ut mer enn 500 watt av det systemet ditt... Dette er en av de beste PSU-seriene på forbrukermarkedet... Holder i MASSEVIS til et skjermkort, med 2 så er du i grenseland... Om du skal oppgradere den, så ville jeg fortsatt og gått for corsair AX-serie, men styr unna 'i' modellene. (f.eks ax 760 er bra, ax 760i er ikke så bra)

Låner posten din Oppiiz til å stille ett par spørsmål, på forhond takk

Virker som du har litt peil på PSU, fikk en seasonic 1200W, i rma av en corsair ax1200, var det er veldig dårlig bytte?

Lurer også på hva som er galt med 1200i, har en slik i serveren.

Hva med disse "billige" 1300w som er foreslått her er det noe galt med de?

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Så ut som et fint kabinett som du postet før. Men jeg har blitt "star struck" av Corsair Obsidian 750D! Ser nå også at de har kommet med en "ny vri" altså det vifte oppsettet. 

Akkurat det samme jeg følte når jeg så 900D :) . Denne du linker til virker som den mangler luftfilter i front, det er noe av den beste  ved 900D. Lett å rengjøre men alikevel hindrer det i liten grad airflowen i kabinettet. Ser at den "vanlige" 750D har samme oppsettet som 900D, det er ikke dyrere en det du har linket til.

Vet denne posten egentlig var tiltenkt overklokking av  prosessor,  men det er alltid gøy å "handle" for andre :), når man ikke har råd til ny hardare selv

PS: viftene som følger med er utrolig gode både på airflow og trykk, jeg har radiator på insuget. Videre er di stille! altså ikke noe  poeng å bytte de:)

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Sånn som jeg skjønte (Etter Youtube) Så var det et luftfilter og deksel i front i ett. Så det gjorde det jo ganske så greit :) Har også siklet på 900D, men føler også at denne kanskje blir litt for stor. 

Om Moderdator føler at vi hopper ut av teamet, så bare flytt posten :) Jeg setter pris på alt av hjelp jeg kan få ved kjøp av nye deler :)

Et spørsmålet angående I7-4930k.

Hvordan blir I7 - 5820K i forhold? Ser at den fort blir mye billigere

Lenke til kommentar

Seasonic er vel noe av det beste du får tak i av PSU.

Stille, fine stabile spenninger osv vil ikke si at det var et dårlig bytte i en RMA sak.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg skjønte (Etter Youtube) Så var det et luftfilter og deksel i front i ett. Så det gjorde det jo ganske så greit :) Har også siklet på 900D, men føler også at denne kanskje blir litt for stor. 

Om Moderdator føler at vi hopper ut av teamet, så bare flytt posten :) Jeg setter pris på alt av hjelp jeg kan få ved kjøp av nye deler :)

Det er jo du som har starta posten, så den er vel din

5820 kjører på LGA2011-3, og er en ny platform. Du må da ha nytt hovedkort og DDR4-minne. Videre har intel vært skikkelig kipe med denne prosessoren med å redusere antall PCI-E lanes på prosessoren til 28, akkurat for lite til å kjøre pci-e 3.0 @ x16/x16

Lenke til kommentar

5820 kjører på LGA2011-3, og er en ny platform. Du må da ha nytt hovedkort og DDR4-minne. Videre har intel vært skikkelig kipe med denne prosessoren med å redusere antall PCI-E lanes på prosessoren til 28, akkurat for lite til å kjøre pci-e 3.0 @ x16/x16

Ah, jeg skjønner! Så da er egentlig 4930K bedre! Takk for svar! :)

Endret av Oppiiz
Lenke til kommentar

Det holder fortsatt med 3.0 @ x8 til alle skjermkortene idag som ikke er gpgpu (tror det heter det, tesla skjermkortene f.eks. De uten kontakt til skjerm)
Lenke til kommentar

Enn så lenge holder AX750 PSU'n din MER Enn lenge nok! Kan aldri tenke meg at du klarer å presse ut mer enn 500 watt av det systemet ditt... Dette er en av de beste PSU-seriene på forbrukermarkedet... Holder i MASSEVIS til et skjermkort, med 2 så er du i grenseland... Om du skal oppgradere den, så ville jeg fortsatt og gått for corsair AX-serie, men styr unna 'i' modellene. (f.eks ax 760 er bra, ax 760i er ikke så bra)

Låner posten din Oppiiz til å stille ett par spørsmål, på forhond takk

Virker som du har litt peil på PSU, fikk en seasonic 1200W, i rma av en corsair ax1200, var det er veldig dårlig bytte?

Lurer også på hva som er galt med 1200i, har en slik i serveren.

Nei, det er ikke et dårlig bytte. Seasonic er _THE_ producer av PSU'er, og corsair AX-serie er et OEM-produkt fra seasonic. 760i (eller WATTi)-serien er laget av flextronix, og ikke seasonic. Ikke at flextronix er dårlig sånn sett, men å betale 10-20% eller så mer for i-serien er stort sett borkastede penger. Seasonic er så gode som de er, så det er lite poeng at du _kan_ styre vifta i strømforsyninga... På en AX 760 må man bikke 70% load for at vifta i det store og det hele skal begynne og spinne. AX 750 er en generasjon yngre, så om man sier 60% der, så tipper jeg (kalkulert gjetting?) at vifta ikke går da heller.

Som sagt tideligere. Med en (nvidia) GPU, overklokket til det brutale, så tviler jeg sterkt på at du klarer å presse >500 watt ut av PCn ... En kompis sin 4790 og 780ti, overklokket så mye som gikk (mener og huske det var en corsair h100 i et fracal design mini) peaket på 460watt...

Og uten å være voldsomt bastant, får man ærlig talt så voldsomt mye mer ut av 2x 980ti enn ett? Jeg har en feeling på at man skal opp på 4k oppløsnign før det i det hele tatt er vits i å tenke tanken en gang...

Nvidia er i det store og hele tatt så utrolig langt forran AMD, og ikke minst så utrolig langt forran ex-bone og the pisser, at grafikken på spill blir dessverre ikke pushet så mye mer de nermeste 3-4-5 åra. Jeg tror ganske bestemt at et nvidia 680/770 klarer å holde 60fps på de aller fleste spill de nermeste 3-4 åra. I alle fall i FHD. Man må i væste fall ned på "bare" high settings, men dog...

Jeg har tydeligvis kommet hjem fra flylla, og avsporet for lenge siden....

Om noen trenger noe dokumentasjon (primært på PSU-biten) så kan jeg sikkert sniffe tak i noe imorra.

God natt Folkens!

-Thomas-

Lenke til kommentar

@ Calibreeze

Jeg her helt enig i det du sier om SLI jeg sitter på 3 x Gtx670, og det tok ca to år før de skalerte veldig bra, altså at nvidia driverene og spillene som kommer ut nyter godt av et slikt oppsett. Det eneste er selvfølgelig Benchmark, der det gi høyere score. Kjørte tre kort i det Farcry 3 kom ut of fikk ca 10fps mer enn med et kort(gikk fra 60 til 70 fps i snitt, alle korta lå på 40-50% load i følge presision X). Så nei jeg tror/regner ikke med, per i dag,  at 2-way 980ti skalerer bra. Kanskje om et år.

Jeg komer personlig aldri til å gå for 3-way igjen.

Tror du virkelig at 680 og da også 670 har nok vram for de neste 3 årene? Jeg merker at, i fks Battlefield 4, at to Gb i 1080p og hvis det skjer veldig mye på en gang, jeg kan gå tom for vram og få en kraftig fps drop ala ned i 10fps. Da taper men selfølgelig en duell.

Lenke til kommentar

Det holder fortsatt med 3.0 @ x8 til alle skjermkortene idag som ikke er gpgpu (tror det heter det, tesla skjermkortene f.eks. De uten kontakt til skjerm)

Nei, ikke med så kraftig skjermkort som gtx 980ti, da ville jeg kjørt @x16 på alle, spessielt siden disse kortene er nye og er avhengige av å komunisere mye med prosessor via PCI-e sporene eventuelt en PLX swich/bridge, men det er ikke på  hovedkortet til Oppiiz.

Ps: det er ikke et skjermkort som er GPGPU. GPGPU er at man bruker skjermkortet til rendrering og benytter at de har mange streamprosessors. fks kodeknekking. Krever ofte mye vram også, det er derfor man kan benytte Titan X, som er relativt billig i forhold til tesla og quadro.

Lenke til kommentar

Nei, ikke med så kraftig skjermkort som gtx 980ti, da ville jeg kjørt @x16 på alle, spessielt siden disse kortene er nye og er avhengige av å komunisere mye med prosessor via PCI-e sporene eventuelt en PLX swich/bridge, men det er ikke på hovedkortet til Oppiiz.

Ps: det er ikke et skjermkort som er GPGPU. GPGPU er at man bruker skjermkortet til rendrering og benytter at de har mange streamprosessors. fks kodeknekking. Krever ofte mye vram også, det er derfor man kan benytte Titan X, som er relativt billig i forhold til tesla og quadro.

Ta en titt her, midt på siden omtrent. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624970&page=290

Da ser du forskjellen på x8 og x16, som er lik null.

Med gpgpu skjermkort så mente jeg at tesla kortene er mer designet til det formålet, og trenger nok x16, Titan kortene kan jo også brukes selvfølgelig, og de trenger muligens x16 når de er gpgpu, men de trenger ikke det når de brukes som et vanlig skjermkort!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvaslags hardware betroz sitter på. Men sitter han på lga 1150

Eventuelt 5820 vil sli oppsett hans kjøre x8/x8 eller x16/x8 pga få pci-e lanes på prosessoren uansett om han har 4 pci-e x16 på hovedkortet.

Lenke til kommentar

http://www.prisjakt.no/list.php?l=191132&view=l

Da mangler jeg egentlig bare Ram-brikker og en CPU Vifte.

OG en skjerm. Fortsatt usikker på om jeg skal gå for 4K eller 144hz.

Siklet litt på Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT

Ser ut som om du får et heftig oppsett der:) dyrt med 980ti da,men jeg ser at man får ca like mange poeng i 3dmark med ett av de som jeg får med 3 670 overklokket til det maksimale. Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

ytterst liten forskjell på 16x/16x og 8x/8x

må ned på 4x før disse toppkortene merker noe i det hele tatt, og selv da er det ikke veldig mye, ikke farlig å kjøre de i 8x[/quote

Kanskje ikke i dag, men når sli skalerer bedre for disse kortene i fremtiden tror jeg man får utnyttet x16/x16

Lenke til kommentar

ytterst liten forskjell på 16x/16x og 8x/8x

må ned på 4x før disse toppkortene merker noe i det hele tatt, og selv da er det ikke veldig mye, ikke farlig å kjøre de i 8x[/quote

Kanskje ikke i dag, men når sli skalerer bedre for disse kortene i fremtiden tror jeg man får utnyttet x16/x16

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...