Oppiiz Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 (endret) Hei! Jeg har et spørsmål angående overklokking av i7-3820. Jeg er helt ny når det gjelder overklokking, men hadde lyst til å prøve det ut. Jeg fulgte en guide, og så langt så bra. Men når de gjelder CPU-temp så er jeg litt usikker. Hva er sånn ca normalt under gaming? Hadde før Max 50/60. Ligger nå på max 75 nå.(Holder meg rundt 63-67)(I de fleste tilfeller) Er dette helt okai, eller burde jeg klokke ned igjen? (Om i det jeg hele tatt har gjort dette riktig) Blir kjølt ned av: https://www.komplett.no/corsair-h60-hydro-series-cpu-kjler/769223 Legger med et bilde. Setter pris på all hjelp! Endret 2. juli 2015 av Oppiiz Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det var litt høyt, er ikke høyt nok til å være skadelig, men selv kjører jeg en i5-2500k på 4,8, den går ikke over 60, Feks GTA V kjører CPU på 100% I idle ligger den på ca 35 med en H75 kjøler. Lenge siden du har sjekket pastaen? Har du push + pull på radiatoren? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 75 er ikke noe problem. Det er ikke så ille mtp du har 1.37v med den kjøleren. Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det var litt høyt, er ikke høyt nok til å være skadelig, men selv kjører jeg en i5-2500k på 4,8, den går ikke over 60, Feks GTA V kjører CPU på 100% I idle ligger den på ca 35 med en H75 kjøler. Lenge siden du har sjekket pastaen? Har du push + pull på radiatoren? Hei! Kanskje jeg skal sjekke over pastaen igjen. Nei, jeg har ikke push+pull. Kanskje dette er noe jeg burde vurdere? Jeg har egentlig tenkt til å kjøpe meg et nytt kabinett+motherboard snart. Så da kanskje det ville vært smart å vente til det. Eller vurdere det nå? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det var litt høyt, er ikke høyt nok til å være skadelig, men selv kjører jeg en i5-2500k på 4,8, den går ikke over 60, Feks GTA V kjører CPU på 100% I idle ligger den på ca 35 med en H75 kjøler. Lenge siden du har sjekket pastaen? Har du push + pull på radiatoren? Hei! Kanskje jeg skal sjekke over pastaen igjen. Nei, jeg har ikke push+pull. Kanskje dette er noe jeg burde vurdere? Jeg har egentlig tenkt til å kjøpe meg et nytt kabinett+motherboard snart. Så da kanskje det ville vært smart å vente til det. Eller vurdere det nå? Er ikke noe krise temperaturer, push&pull betyr i praksis bare at du har én vifte på hver side av radiatoren, det skal gi en del bedre effekt. Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Da har jeg fått på ny paste og har gått ned 3-4C. La merke til at front vifta mi i kabinettet har tatt kvelden. Så det har vel en god del å si også, siden det ikke kommer "free flow med luft inn" Tusen takk for hjelpen ihvertfall! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Free flow har en del å si, men så lenge tempen inni kabinettet ditt ikke er helt horribel har push&pull mer å si for CPU. Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Ah, jeg skjønner! Da skal jeg gå til innkjøp av en vifte til Takk igjen for hjelpen! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Ah, jeg skjønner! Da skal jeg gå til innkjøp av en vifte til Takk igjen for hjelpen! Les litt om det iallefall, er ikke noe krise med 75 grader, men viftene må kjøre hardere og kan gi mer lyd også når oppsettet kunne vært bedre. Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Hva har du gjort i bios?, ser du kjører bus speed på 125mhz, mens multipyeren er satt til 12-57? regner ikke med at du har fått en prosessor som kjører stabilt på 125 mhz x 57, det er godt over 7Ghz. Har du kjørt Prime95 ell tilsvarende for å sjekke stabilitet? Videre er tempraturer under 90 grader helt akseptaelt. Jeg hadde denne prosessoren for to år siden og kjørte den stabilt på 4,75Ghz med tempratrur på 97 grader etter et par minutter prime95. PS: blir tempraturen over 100 grader får du blåskjerm, og systemer restarter, ikke noe farlig Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Hva har du gjort i bios?, ser du kjører bus speed på 125mhz, mens multipyeren er satt til 12-57? regner ikke med at du har fått en prosessor som kjører stabilt på 125 mhz x 57, det er godt over 7Ghz. Har du kjørt Prime95 ell tilsvarende for å sjekke stabilitet? Videre er tempraturer under 90 grader helt akseptaelt. Jeg hadde denne prosessoren for to år siden og kjørte den stabilt på 4,75Ghz med tempratrur på 97 grader etter et par minutter prime95. PS: blir tempraturen over 100 grader får du blåskjerm, og systemer restarter, ikke noe farlig Hei! Jeg fulgte: http://www.overclock.net/a/dummys-guide-to-x79-oc-asushvordan jeg skulle sette dette opp (Jeg har lik 0 peiling på overclocking, men har begynt å lese en god del om det) Jeg har ikke prøvd ut Prime95 enda, jeg kan teste det ut iløpet av morgendagen Er det noe forandringer du ville ha gjort? Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Har helt glemt at denne prosessoren har en maks multilplier 43. Jeg sjønner ikke hvorfor CPU-Z, raporterer en 12-57 range hos deg. Det er egentlig det samme. Det de i linken gjør er å øke front side bus hastigheten fra 100 til 125 mhz. Det betyr at hele systemet ditt øker hastigheten i et multiple av 125. Dette er en mere krevende måte å overklokke på fordi du må ta henyn til at dette påvirker ram hastigheten også(Hva slags ram har du?). Videre vil også north-bridgen på chipsettet bli varmere, da du har endret hastigheten på den fra 100 til 125mhz. Det er derfor viktigere å ha et luftig kabinett, slik at denne ikke blir for varm. Tror chipsettet liker best tempraturer under 70 grader(veldig usikker på det). Ser at du har posta at du har dårlig trekk i kabinettet, hadde jeg hvert deg hadde jeg venter til du fikk fart på luften i kabinettet, med å øke bushastigheten(eventuelt laste ned en monitor for ditt hovedkort. De måler chipset tempraturen, og de gir advarsler når tempraturen blir for høy). Det du kan gjøre, uten noe som helst problem er å øke multiplieren til 43 (altså linja "by all cores" i biosen). Da vilsystemet kjørepå 100Mhz x 43 = 4,3Ghz. Noe du vil merke. Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Har helt glemt at denne prosessoren har en maks multilplier 43. Jeg sjønner ikke hvorfor CPU-Z, raporterer en 12-57 range hos deg. Det er egentlig det samme. Det de i linken gjør er å øke front side bus hastigheten fra 100 til 125 mhz. Det betyr at hele systemet ditt øker hastigheten i et multiple av 125. Dette er en mere krevende måte å overklokke på fordi du må ta henyn til at dette påvirker ram hastigheten også(Hva slags ram har du?). Videre vil også north-bridgen på chipsettet bli varmere, da du har endret hastigheten på den fra 100 til 125mhz. Det er derfor viktigere å ha et luftig kabinett, slik at denne ikke blir for varm. Tror chipsettet liker best tempraturer under 70 grader(veldig usikker på det). Ser at du har posta at du har dårlig trekk i kabinettet, hadde jeg hvert deg hadde jeg venter til du fikk fart på luften i kabinettet, med å øke bushastigheten(eventuelt laste ned en monitor for ditt hovedkort. De måler chipset tempraturen, og de gir advarsler når tempraturen blir for høy). Det du kan gjøre, uten noe som helst problem er å øke multiplieren til 43 (altså linja "by all cores" i biosen). Da vilsystemet kjørepå 100Mhz x 43 = 4,3Ghz. Noe du vil merke. Tusen takk for utrolig god forklaring! Nå skjønte jeg utrolig mye mer! Jeg bruker https://www.komplett.no/corsair-dominator-ddr3-1866mhz-16gb/755450akkurat nå Så du anbefaler at jeg heller bare øker multiplieren til 43, og ikke rører hastigheten (100 til 125)? Ikke noe annet jeg burde forandre på? Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Er du helt sikker på at du bare har to minne moduler og ikke fire(veldig spessielt å kjøre to kanalers minne på et x79 oppsett)? Endret 3. juli 2015 av JadaNei Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Er du helt sikker på at du bare har to minne moduler og ikke fire(veldig spessielt å kjøre to kanalers minne på et x79 oppsett)? Ja, gjør det. Var ikke jeg som satt det opp når det ble gjort. Ca 3 år siden.(Har altså 2 sånne brikker) Vurderer å kjøpe et nytt motherboard snart når jeg eventuelt skal kjøpe nytt kabinett. (Har aldri vært noe Pc-bygger) Men har fått en utrolig interesse for det nå. Så skal prøve å bygge min egen snart. Men er usikker om jeg trenger å kjøpe en ny prosessor, eller om det holder med den jeg har. Er ikke minnet noe tess? Endret 3. juli 2015 av Oppiiz Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Greia med et x79 og senere x99 brikkesett er at du sitter på firekanalers minne, det betyr at prosessoren bruker fire minnebrikker samtidig til å skrive til og lese fra. I praksis betyr det at hvis du har fire brikker som kjører på 1333Mhz(som er default harstighet på minne i x79) vil du ha en minnehastighet til/fra cpu på 4x1333Mhz. Du må altså(i teorien, i praksis er det litt anderledes da generelt har firekanalers lengere tilgangstider) kjøre dine minnebrikker på 2666Mhz for å få samme hastigheten. Hva slaks hovedkort har du? Hva skal du bytte til? Minnet er veldig bra for et tokanalers minnesystem slik som Z87 osv(lenge siden jeg ha bygd ett slikt system) PS: det jeg sa om north-bridgen som blir var mer feil på x79, da den er flyttet til prosessoren. Det å øke bus hastigheten påvirker alikevell mange faktorer i systemet og gjør generelt chipsettet varmere. Endret 3. juli 2015 av JadaNei Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Ah, jeg skjønner! Må bare si at du forklarer utrolig godt! Så tusen takk for det Jeg bruker Asus Sabertooth X-79 Socket 2011. Jeg kan null og niks når det gjelder Motherboards. Jeg Gamer utrolig mye, så trenger et til dette. Jeg skal gå til innkjøp av GTX 980TI til uken. Har tenkt til å kjøre 2 av disse. Har du noen anbefalinger? Og burde jeg bytte ut prosessoren og ram brikkene? Igjen, tusen takk for at du tar deg tid til å svare Har tenkt på Corsair 750D som et kabinett Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Bare hyggelig, det er fint å føle seg litt nyttig nå i ferien også Det kommer helt an på budsjettet ditt. x79 platformen er nå snart fire år gammel og et prosessorbytte til noe annet en i7-4930K eller bedre er ikke noe vits. Har du tenkt til å bygge et x99 system blir det dyrt, veldig dyrt! Jeg hadde heler valgt å vente til 2017, da Pci-e version 4.0 kommer, med å investere i et nytt ekstrem system. Skal du beholde hovedkortet bør du flache til en ny/relativt ny bios for å få brukt pci-e ver. 3.0. Du sier du vil ha to Gtx 980ti. Da må du se på et system som har minimum 32 Pci-e lanes på prosessoren, noe bare de beste modellene til intel har(x79 og x99), for å kjøre skjermkortene i Pci-e 3.0 (x16/x16) .Ditt sabertooth støtter opp til x16/x16, så hvis du ikke har tenkt å kjøpe et tredje kort for 3-way sli hadde jeg beholdt detkortet. Det eneste er som sakt at prosessoren i7-4930K er dyr, og, etter min mening, er 3820 noe treg for to så heftige skjermkort, selv om den har 40Pci-e lanes på prosessoren. Minnet ville jeg byttet tvert, da du kan få solgt det for mer en det koster å kjøpe en 4x4gb pakke fks denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=924338 Lenke til kommentar
Oppiiz Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Det som er minuset mitt kortet jeg har nå er at det har bare 2 sata(6mb/kb??)innganger. Jeg kjører 2x 60GB SDD disker slått sammen til 120GB der jeg Windows på. Jeg har nylig kjøpt meg en 500GB EVO til spill. Men den har jeg ikke fått koblet til 6"porten" men bare "3"(Om du skjønner hva jeg mener) 2 GTX 980TI blir ikke før om noen måneder ihvertfall. Blir en til uken. Så neste etterhvert.(kanskje det blir 3 også) Har tenkt til å bruke 5000-10000 på å oppgradere kabinett, ram brikker, hovedkort ca. Eventuelt ny CPU. Tviler på at jeg klarer å vente til 2017, hehe. Så eventuelt oppgradere nå, og igjen siden. Beklager for litt dårlig forklart. Sitter på tlf,pga jobb Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Det er et problem ja. kan du ikke legge oprativsystemet på den nye disken? Ellers så må du gå for et nyere system som LGA 1150(eller hva nå de nye manistream soketene heter), da kan du kjøre opp til 6 sata 600 ell noe og du kan beholde minnet. Du ma alikevell bytte prosessor, da 3820 ikke passer på denne soketen. Videre mister du mange Pci-e lanes da disse prosessorene bare har 16 pci-e lanes. Og ha 3-way sli på disse er helt uktuelt, da du må konfigurere de i x8/x4/x4 og det vil skalere veldig dårlig. Tror forskjllen på to og tre kort i et slik oppsett vil være umerkbar selv i benchmark, med så heftige skjermkort. Det kan hende at noen av disse hovedkortene har en eller to Plx switch/bridge som forbedrer dettr, men da må du sikkert ut med mange lapper for et slikt kort. Uansett blir dette mye dyrere enn og oppgradere prosessoren. Videre er det mye lettere å selge videre et x79 system etter noen år. Ser fortsatt at folk selger x58 sysemer på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå