OddZen Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 (endret) Hei, hei! Jeg er inngiftet i en familie som har blitt utsatt for en utrolig urett. Saken kort oppsummert:Det hele skjedde i 1994.Mor til min kone hadde en bror som på noen få år før 1994 var rundt 18-20 år, ikke eldste barn. Far til min svigermor var død, og bror til svigermor ville pusse opp nabohuset på nabotomten som tilhørte faren (se bilde).Han var på dette tidspunktet gift, og de spurte familien om dette var greit, noe de syntes var veldig fint for da forfalt ikke huset og det var arvegodset til familien.Svigermor og de 3 andre søskenene skrev under på papiret, (yngste broren var 17 år på dette tidspunktet da han skrev under) og leste ikke godt på papiret da de ikke regnet med at det som skulle komme til å skje, skjedde. Ikke lenge etter døde broren, han var da 23 år, og etter ikke alt for lang tid, kom den avdøde brorens kone på døren og ville at moren som bodde i nabohuset skulle flytte et gjerde som stod på hennes eiendom.Det mente broren som fortsatt bodde og bor i morens (mor døde flere år senere) hus ikke var rett, hvordan kunne hun forlange det når det ikke var hennes eiendom.Det viste seg da at på papiret de hadde skrevet under på fulgte det med et veldig stort stykke jord (se bilde). På vedlagt bilde ser deredet gigantiske mørke området på bildet, pluss det lille området som nå er fradelt nede ved sjøen, som er eiendommen familien skulle arve, men som svigerinnen stakk av med. Dere ser også det lille huset og tomten som er det eneste som er igjen og skal deles på de 4 gjennlevende barna.Det er en fin og variert tomt, med høyder og sjølinje. Populært område. De hørte med advokater men de rådet dem den gang til å ikke ta saken videre.Svigerinnen vil ikke gi noe tilbake.Papiret det er skrevet på er svært uprofesjonellt og er uten dato, den gang mente advokaten det var nok, men alle advokater er ikke like flinke og ting kan ha endret seg siden den gang. Familien er ganske sikkre på at det ikke var avdøde brors hensikt å rane familien for eiendommen de skulle arve, så svigerinnen handlet på eget initiativ.Hun sa at hun ikke ga det tilbake for hun skulle ha det til sine 2 barn. Dette har voldt familien stor smerte, og økonomisk tap.Verdien på dette jordområdet er sikkert på 10-20 millioner kroner idag.Hva tror dere om denne saken?Er det noe å gjøre med det?Setter utrolig stor pris på hjelp.Og hvis det er noen profesjonelle som vil se på saken og mener det er en sjangse å gjøre noe med det så send en melding. Endret 2. juli 2015 av OddZen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Advokater rådet i 1994 å ikke ta saken videre, men du hører på et jussforum i 2015? Jaja... Om hun ikke har solgt det videre og det kan bevises at hun lurte dem så har de krav på å få tilbake eiendommen - svigerinnen har aldri blitt eier og det er ikke noe krav som foreldes, men en eiendomsrett som hele tiden har vært hos de opprinnelige eierne (forutsatt altså at avtalen er ugyldig på grunn av svik e.l.). Det er slik jeg ser det to store problemer: Man kan anses å ha ratihabert avtalen (å ratihabere betyr å i ettertid godkjenne en avtale selv om den opprinnelig var ugyldig) ved at man ikke forfulgte dette (og senere evt. har hatt kontakt osv.), og ikke minst kan det bli veldig vanskelig å bevise hva som faktisk skjedde. Så mye mer tror jeg ikke det er mulig å si for oss på dette forumet, så jeg ville nok kontaktet en advokat. Denne gangen etter å ha gjort litt research på forhånd, så du vet du går til en kompetent en. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Blir ikke fradelingen ugyldig uansett om eldstemor satt i uskiftet bo da hun (uvitende) ga bort 80% av tomten sin inkl et hus? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Arveloven § 19: Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Oida, det var ikke lange fristen nei.. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Tusen takk for svar! Det er noen år siden men jeg skal forhøre meg mere med svigermor om dokumentet og slikt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Er dette en verbal uenighet som først og fremst har versert "internt" i slekta så langt, eller har det vært foretatt f.eks. off. oppmåling av nye tomtgrenser, arveoppgjør hos sorenskriver/namsmann, tinglysinger, osv? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Høres mer eller mindre ut som en saftig svindel. Kan ikke skjønne at avtalen kan være gyldig. Det er vel en grunn til at det er viktig å skrive testament. Anonymous poster hash: b3f31...f5b Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Igjen høres kun en side. Jeg tror verdistigning og missunnelse kan ligge bak. Hva er det "dere" ønsker? 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Igjen høres kun en side. Jeg tror verdistigning og missunnelse kan ligge bak. Hva er det "dere" ønsker? Tro det du vil. Du kan lese det jeg skrev en gang til, det er det som er fakta. Hun veit selv godt at det hun har gjort er feil, hun har ingenting å forsvare seg med, og hun har sagt det, og det eneste hun sier for sin samvittighet er at det er for barna. Men ut ifra det dokumentet som ble underskrevet har hun fått eiendomsrett etter arv fra mannen som døde. Eneste som kan endre noe er om dokumentet er gyldig, eller ikke, hvis det er er hun juridisk eier. Svigers og søskenene angrer seg veldig for at de ikke leste dokumentet mer nøye, og de tenkte uansett at det var midlertidig hvis de hadde fått deg med seg i det hele tatt, ikke noe av dette hadde skjedd hvis broren ikke døde i arbeidsulykken. Det var sikkert av praktiske årsaker at broren fikk hele eiendommen da den sikkert fulgte med huset som han skulle pusse opp, for at de senere skulle fradele og fordele dette på resten av søskenflokken, men avdødes kone stakk av med det som skulle deles opp og fordeles. Endret 3. juli 2015 av OddZen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Det vi gjør i ord og handling definerer oss som personer og det vil vi bli husket for. Så det er jo rett og slett en tragedie. Fy faen for ei dame! Anonymous poster hash: b3f31...f5b Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Jeg prøver igjen, -har det omtalte dokumentet på noe tidspunkt vært fremlagt og tatt med som underlag i arveoppgjør/fordeling i skifteretten? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Dersom eiendommen tidligere ble legalt overført (enighet, tinglyst etc) til den nå avdøde, gjør dennes gjenlevende kone nå ikke annet enn hva som kan/skal forventes. Som man reder, så ligger man. Endret 4. juli 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Jeg prøver igjen, -har det omtalte dokumentet på noe tidspunkt vært fremlagt og tatt med som underlag i arveoppgjør/fordeling i skifteretten? Jeg skal høre med dem angående dette, og få tatt en titt på dokumentet, før jeg kan svare på det. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. juli 2015 Del Skrevet 5. juli 2015 (endret) Igjen høres kun en side. Jeg tror verdistigning og missunnelse kan ligge bak. Hva er det "dere" ønsker? Svigers og søskenene angrer seg veldig for at de ikke leste dokumentet mer nøye, og de tenkte uansett at det var midlertidig hvis de hadde fått deg med seg i det hele tatt, ikke noe av dette hadde skjedd hvis broren ikke døde i arbeidsulykken. Ok, la oss holde oss til fakta, gjengitt av trådstarter. Noen angrer seg. De ønsker seg et annet resultat. Igjen, Hva er det dere ønsker? Hvilken feil har hun gjort? Jeg tror det er det eneste håpet dere har dersom det står om å få penger ut av dette. Det at hun har gjort en feil og at "dokumentet kan kjennes ugyldig". Endret 5. juli 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå