Gå til innhold

Valgt feil yrke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 21 år og kommer fra Stavanger. i vår fikk jeg fagbrevet som elektriker etter 2 år på vgs og 2.5 år i lære. Har nylig sagt opp jobben fordi jeg ikke trives og har lyst å gjøre noe annet. Til høsten har jeg søkt forkurs ingeniør på høyskole for å så etterpå muligens gå videre på elektroingeniør.

For så vidt glad for at jeg har fagbrevet siden jeg alltid har noe å falle tilbake på. Det er ikke slik at jeg hater hele elektrofaget, men å gå om og om igjen på storbygg med km etter km med kabelbane osv. I en periode gikk jeg på smarthus alene og storkoste meg på jobb, dårlige tider så det går dårlig på den avdelingen nå. 

Altså jeg vil ikke ta en videreutdanning på 4 år for å finne ut at jeg har valgt feil igjen... 

Det jeg kan se for meg at jeg lyst til å gjøre er å jobbe med noe oljerelatert, reise mye, gå i møter, utvikle nye produkter osv.

Dette er den ene muligheten, jeg har ikke en brennende passion for elekro for å si det sånn.. Der i mot så har jeg en brennende passion for styrketrening, noe jeg virkelig elsker. Konkurrerer i fitness å dette er noe jeg aldri blir lei.

Så jeg er i tvil, jeg har et fagbrev og med en elektroingeniør utddaning stiller jeg rimelig sterkt i arbeidsmarkedet tror jeg. Eller ville dere startet fra scratch og tatt utdannelse innen trening og kosthold?

Lønn for meg er viktig, ligger nå som elektriker på ca 460k i året. Startlønnen som ingeniør er varierende og ofte lavere enn det jeg har nå, dette bygger seg sikkert betraktelig opp etter hvert. Som personlig trener er det veldig varierende, kommer an på om du jobber via et treningssenter eller om du jobber for deg selv. Lønn er viktig men etter 2.5 år hvor jeg mesteparten gruer meg til å gå på jobb er trivsel kanskje enda høyere på listen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dont quit your dayjob" er vel mitt tips i et arbeidsmettet, ustabilt marked for øyeblikket.

Og hvorfor ikke da kombinere en slik jobb med et nettbasert kurs, eventuelt ta et 3 mnd kurs på bali/mexico/miami?

Å jobbe som personlig trener tror jeg du kan drite i da penger virker veldig viktig for deg. Jeg kjenner mange personlige trenere i stavanger, og di tar vel strengt tatt bussen fordi di må! 

Lenke til kommentar

Du har egentlig ikke noe å falle tilbake på! Hvis du ikke jobber, så er utdanningen din rett og slett ubrukelig.

Også hvis du studerer 3 år på skolen så kommer du ikke til å få jobb som elektriker. Rett og slett fordi arbeidsgiverne ikke vil ha folk som har vært utenfor yrket sitt en stund. Arbeidsgivere foretrekker å ansette folk som har jobbet sammenhengende.

Hvis du for eksempel:

1. Utdanning/elektriker

2. Jobbe

3. Studere 4-5 år elektroingeniør

4. Utdanning din som elektriker er nå ubrukelig fordi du har vært utenfor yrket for lenge

5. Da er det best at du fullfører elektroingeniør linjen. Fordi din elektriker utdanning kommer ikke til å redde deg. Folk tror hele tiden at de har noe å falle tilbake på. Fordi de har utdanning. Slik fungerer ikke arbeidslivet. Hvis du ikke har jobbet med yrket ditt en stund så er utdanningen din ubrukelig.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Kjenner mange som har angret på utdannelsen sin, og da i etterkant valgt å ikke ta ny utadnnelse.. Da ender det som oftes med jobber hvor man er ufaglært og har noe dårligere lønn, eller at man er heldig og får jobbe med å skrelle og pakke fisk når det er sesong.

Det finnes jo noen med god CV og gode refferanser som har klart å skjært seg inn på andre yrker med god betingelser og lønn, men det er vel ett såkalt skjeldent unntak.. Du er jo bare 21 år gammel, har massevis av tid til å høste inn kunnskap på skolebenken..

Før du vet ordet av det har du fjaset gjennom NAV og midlertidige jobber noen år.. så er du plutselig 31 og like langt..

Søk jobber, om du ikke finner noe, ta utdannelse.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...