Gå til innhold

Hvordan slå seg personlig konkurs og hvilke konsekvenser har dette?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke mulig å få jobb uten utdanning?

Ikke for å være krass, men virker for meg som du er mer interessert i å snike deg unna gjelda.

Har søkt jobb mange steder men får ikke napp. 

Denne gjelda har jeg hatt gående siden 2012, men nå må det bli en slutt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er bare å ringe. Ofte er det via sosialkontoret en bestiller time.

Varighet varierer. Når lånekassen er inkludert blir det ofte 7 år mot 5 som er "normalen". 

Det utføres ingen trekk, du betaler selv inn for hvert kalenderår når du ser hvor mye du er i pluss i løpet av ett år.

Den er grei.

Ut i fra hva du skriver med gjeldens størrelse, at den ikke er gått til inkasso osv så kan jeg nesten garantere deg at du ikke får noen gjeldsordning. Kravet er at en skal være "langvarig ute av stand til å betjene gjelden", noe du slett ikke er med 250 000 i gjeld.

Her er problemet at inntekten er på 5,600 kr i måneden. Av disse så kan en regne med at 2,500 kr burde gå til mat. Så må det gå sikkert 1,000 kr til transport enten det er drivstoff eller buss. Så går det sikkert kanskje 500 kr til andre ting som mobiltelefon regning og vaskeri osv.

Nå har vi 1,600 - 2,000 kr gjenstående. Her kan det gå 600 kr til kredittkort A (minimumsinnbetaling), 600 kr til kredittkort B (minimumsinnbetaling), også 300 kr til kredittkort C (minimumsinnbetaling), og eventuelt 500 kr til Komplett.no kreditt.

Så blir rentene trukket fra, for eksempel ca. 400 kr av de 600, på kredittkort A og B, samt cirka 200 kr på Kredittkort C. Sikkert tilsvarende rente på Komplett.no kreditt.

På denne måten blir nesten alt jeg klarer å innbetale spist opp av renter og dette lånet kan i teorien vare i hundrevis av år så lenge jeg har inntekt på 5,600 kr.

Hadde alt gått til inkasso for 5 år eller mer siden så hadde det vært annerledes, men slik det er nå så er eneste løsningen din å tjene mer å få betalt ned.

Da må jeg bare stanse all innbetaling av gjeld og ignorere den i noen år.  

Et smart tips er denne "snøballeffekten" ved nedbetaling av gjeld, bare søk på google :)

Snøballeffekten er sikkert veldig effektiv dersom du har høyere inntekt.

Lenke til kommentar

Jeg må flytte fra denne hybelen, og inn i en annen hybel innen 1. august. Da kan jeg like gjerne omregistrere bilen umiddelbart og ignorere siste måneds husleie på nåværende hybel, og stanse all innbetaling av kredittkort gjeld fra og med nå.

Når betalingsutsettelsen utløper hos komplett.no i september, da lar jeg være å betale inn til Komplett.no. Jeg regner med at Lånekassen begynner å mase om penger fra og med august, da kan jeg like gjerne ignorere de også.

Da vil jeg få følgende inkassoer:

Hos studentsamskipnaden for husleie, inkasso for 3 kredittkort (Skandiabanken, Danske Bank, og Santander Consumer Bank), inkasso for Komplett.no kreditt, og inkasso hos Lånekassen for studielån. Dette er totalt 6 kreditorer med en gjeld på totalt 250,000 kr.

Jeg kan like gjerne ignorere disse 6 inkassosakene inntil jeg har kommet langt i studiet, før jeg kontakter gjeldsrådgiver hos kommunen. Nå bør søknaden om gjeldsordning hos kommunen gå igjennom. 

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett kan du emigrere til Storbritannia og slå deg selv personlig konkurs, da vil du være gjeldfri etter tolv måneder. I hvilken grad norske kreditorer og domstoler er forpliktet til å respektere en slik avgjørelse er ikke rettslig avklart ennå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her bør du kontakte NAV, og skaffe deg en forvaltningskonto og ikke minst kontakte kreditorene, de kan gi deg som regel ett pusterom eller betalingsavtaler som er ekstremt gode. Jeg personlig etter å forklart min egen økonomi til de, fikk jeg slettet all gebyr og renter, og fikk lov å betale bare det orginale beløpet på en rekke regninger som jeg hadde vært idiot med.. Fakturaer på nesten 15 000 kroner ble 1200 kroner..  Gammelt fjas som hadde løpet renter på i nesten 10 år..  Plutselig ble en gjeld på 100 000 kroner bare 10K etter en god samtale med kreditorene og min betalingsevne.. 

De ønsker jo i praksis bare det orginale summen de kjøpte gjelden din for.. Om de aldri får den, taper jo de også...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til TS:

Denne planen din med å la ting gå til inkasso for å bli kvitt gjelden tipper jeg ikke vil fungere spesielt bra og vil slå stygt ut for deg med at du øker gjelden din kraftig. De har sine metoder på å luke ut dem som bare er ute etter å utnytte systemet, noe du tydeligvis er ute etter.

Er du student så vil du få avslag, samt om du mister studielånet ditt så vil du vel ikke klare å være student heller økonomisk?

Som student har du all mulighet for å få deg en jobb innen kort tid og betjene gjelden. Varig utav stand er da snakk om at du ikke kan betjene gjelden innen de neste 15 årene, og gjerne gjeld på det 3 doble av hva du har.

Hypotetisk sett kan du emigrere til Storbritannia og slå deg selv personlig konkurs, da vil du være gjeldfri etter tolv måneder. I hvilken grad norske kreditorer og domstoler er forpliktet til å respektere en slik avgjørelse er ikke rettslig avklart ennå. 

Her står det litt om dette i en gammel artikkel. 

http://www.dinside.no/828649/deilig-aa-gaa-konk-i-england

Endret av kreps79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at Lånekassen begynner å mase om penger fra og med august, da kan jeg like gjerne ignorere de også.

Du kan søke om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Har du lav inntekt kan du også søke om rentefritak. Misligholder du lånet risikerer du å miste retten til støtte i fremtiden. Dersom du er avhengig av utdanning for å få jobb, er jo ikke det så gunstig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grensene for hva man kan beholde av egen inntekt under gjeldsordning er nok noe høyere enn nevnt her. Faktisk tror jeg det er rundt kr. 10.000 etter bolig er betalt. Nav sine sosialsatser gjelder ikke her. Mener å huske jeg satte meg litt inn i dette engang i tiden og ble forundret over hvor mye av lønnen/inntekten man faktisk kan beholde selv. Ta ett googlesøk på dette.

Du må ta med tidshorisonten i betraktningen, og om du noen gang vil få mulighet til å betjene gjelden er nok dette en bedre løsning enn å komme under gjeldsordningen. Kanskje du har en godt betalt jobb innen få år og da er det leit og miste styringsretten over sin egen økonomi i minst fem år frem i tid.

Alder, utdannelse og mulighet for fremtidig jobb for dermed å kunne betjene gjelden er avgjørende. Ingen gir slipp på penger dersom mulighetene for å få inn pengene er tilstede. Det kan dermed være en risiko å ta om du IKKE får gjeldordningen fordi da vil beløpet du skylder ha doblet seg mtp. renter og gebyrer.

Lenke til kommentar

Grensene for hva man kan beholde av egen inntekt under gjeldsordning er nok noe høyere enn nevnt her. Faktisk tror jeg det er rundt kr. 10.000 etter bolig er betalt. Nav sine sosialsatser gjelder ikke her. Mener å huske jeg satte meg litt inn i dette engang i tiden og ble forundret over hvor mye av lønnen/inntekten man faktisk kan beholde selv. Ta ett googlesøk på dette.

Du må ta med tidshorisonten i betraktningen, og om du noen gang vil få mulighet til å betjene gjelden er nok dette en bedre løsning enn å komme under gjeldsordningen. Kanskje du har en godt betalt jobb innen få år og da er det leit og miste styringsretten over sin egen økonomi i minst fem år frem i tid.

Alder, utdannelse og mulighet for fremtidig jobb for dermed å kunne betjene gjelden er avgjørende. Ingen gir slipp på penger dersom mulighetene for å få inn pengene er tilstede. Det kan dermed være en risiko å ta om du IKKE får gjeldordningen fordi da vil beløpet du skylder ha doblet seg mtp. renter og gebyrer.

Jeg har alt linket til satsene tidligere i tråden. De ble kraftig nedjustert 1 juli 2014.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...