Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Velkommen, Hvordan slå seg personlig konkurs og hvilke konsekvenser har dette? Har diverse kredittkort lån som jeg har problemer med å betjene siden jeg er arbeidsledig, og går for øyeblikket på NAV. Er det også mulig å bli kvitt studielån dersom en går personlig konkurs? Hvis jeg slår meg personlig konkurs, da blir eiendelene mine beslaglagt: "mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at man ikke lenger kan disponere over disse. Disposisjonsretten overføres til konkursboet ved bobestyreren. Med eiendeler menes all formue, herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar osv" http://www.konkursradet.no/personlig-konkurs.304773.no.html#1. Gjelder dette også små ting som elektronikk som TV, PC osv, små møbler som skrivebord, kontorstol osv? Jeg regner med at de kan gjennomføre sånne tvungen trekk i inntekt. Hvor stor inntekt må en ha for at de kan foreta tvungen trekk? Jeg regner med at de ikke kan gjennomføre tvungen trekk dersom du bare såvidt har nok til livsopphold. Hvor går denne grensen hen? Jeg vurderer å begynne på et studie nå til høsten, og da passer det fint å ha slått seg personlig konkurs, ettersom jeg eier ingen fast eiendom, kjøretøy, og har veldig lav inntekt. På den måten så burde ikke dette ha noen stor påvirkning sånn økonomisk sett. Takker for tilbakemeldinger på forhånd:) Exxon Valdez Endret 1. juli 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Hvorfor ikke ta kontakt med kreditorene og forklare din situasjon, så kanskje de kommer med en bedre løsning for deg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Som privat person kan man vel ikke bli erklært konkurs, men det man får er en offentlig gjeldsordning om gjelden er stor og gammel nok. Da betaler man en fast sum eller % av inntekten i så og så mange år, og når disse er gått er man gjeld fri. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Hvorfor ikke ta kontakt med kreditorene og forklare din situasjon, så kanskje de kommer med en bedre løsning for deg? Har forsøkt å opprette en dialog med Skandiabanken og Danske Bank, men blir bare avvist. Ingen nedbetalingplan eller betalingsutsettelser er mulig. Litt bedre forståelse hos Santander Consumer Bank, fordi de tilbyr nedbetalingsplan. Har ikke forsøkt å kontakte Lånekassen eller Komplett.no enda. Jeg legger til at jeg verken har fått betalingsanmerkninger eller ligger etter med betalingene, men det er ved bristepunktet nå og det er på tide å stenge pengekranen nå, fordi jeg klarer ikke å bli kvitt disse lånene. Jeg sitter bare å betaler på dette, men det går liksom ikke vekk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Ein vil selge det meste som er fornuftig å selge og som gir intekter som kan brukast på å betale ned gjeld. Dette kan inkludere møbler og elektronikk, men då vanligvis berre dersom det er litt verdi i gjenstandane og det ikkje er ting som du treng. Ein bil blir ofte solgt, men ikkje dersom bilen er det som gjer at du kan jobbe og betale ned på gjelda. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Som privat person kan man vel ikke bli erklært konkurs, men det man får er en offentlig gjeldsordning om gjelden er stor og gammel nok. Da betaler man en fast sum eller % av inntekten i så og så mange år, og når disse er gått er man gjeld fri. Jo det er mulig å slå seg "personlig konkurs". En ender opp med en sånn gjeldsordning som varer i 5 år, hvor du må leve på minimum inntekt fordi overskudd inntekt blir trukket, samt eiendom og eiendeler blir tvangssolgt. Etter disse 5 årene så blir all resterende gjeld slettet og man er gjeldfri. http://www.konkursradet.no/personlig-konkurs.304773.no.html Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Ein vil selge det meste som er fornuftig å selge og som gir intekter som kan brukast på å betale ned gjeld. Dette kan inkludere møbler og elektronikk, men då vanligvis berre dersom det er litt verdi i gjenstandane og det ikkje er ting som du treng. Ein bil blir ofte solgt, men ikkje dersom bilen er det som gjer at du kan jobbe og betale ned på gjelda. Jeg eier en eldre bil fra 1997, men denne er vell verdt 10.000 - 20.000 kr regner jeg med. Denne kan jeg bare omregistrere på en venn, slik at jeg kan beholde denne bilen. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Det er ikke noe du bare kan velge å gjøre. Først må du få en oversikt over total gjeld. Så må du ut i fra inntekt prøve å komme til en løsning med kreditorer. Neste steg er å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen som vil hjelpe deg videre, og eventuelt komme med en anbefaling om gjeldsordning. Om det skjer må du fylle ut søknad hos namsmannen, levere inn papirer på inntekt, gjeld, utgifter osv. Så om de mener det er grunnlag for gjeldsordning vil det bli sendt ut forslag til kreditorer. All gjeld blir i så fall tatt med. Så er det opp til kreditorer å godkjenne forslaget, komme med motforslag eller avvise. Dersom det avvises går det til retten og det blir tvungen gjeldsordning fremfor frivillig. Under gjeldsordning så har du faste satser du skal forholde deg til, og alt over dette skal betales inn innen 31 desember til en konto opprettet av namsmannen. Her er det satser for livsopphold, tillegg for barn i ulike aldre osv. Boutgifter trekkes også i fra før eventuelt overskudd skal betales inn. Overskuddet beregnes for hvert kalenderår. Så om du har overskudd en måned, så vil underskudd neste måned utligne dette. Nå er satsene ikke spesielt høye, og du må leve deretter de neste 5-7 årene. Satsene ble nedjustert for 2 år siden, og ble da kreftig nedjustert i forhold til tidligere. Det er i tillegg en sikkerhetsperiode når gjeldsordningen er over, så dersom du arver, vinner penger osv så må dette betales inn. 2 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Du trenger normalt ikke å selge bil så lenge den har lav verdi, men dette må du høre med namsmannen om. Bolig er heller ingen selvfølge at må selges om en får innvilget gjeldsordning. Grunnen til dette er at boutgifter gjerne blir høyere ved å leie enn å eie, og dermed mindre til kreditorer. Det som kreves er at boliglånet er avdragsfritt under gjeldsordningperioden slik at du ikke opparbeider deg formue mens det pågår. Satser til hva du skal beholde før innbetalinger gjøres finner du her https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ 1 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Det er ikke noe du bare kan velge å gjøre. Først må du få en oversikt over total gjeld. Så må du ut i fra inntekt prøve å komme til en løsning med kreditorer. Er maks 250.000kr, inkludert kredittkort gjeld hos tre banker, kreditt hos Komplett.no, og studielån hos Lånekassen. Neste steg er å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen som vil hjelpe deg videre, og eventuelt komme med en anbefaling om gjeldsordning. Om det skjer må du fylle ut søknad hos namsmannen, levere inn papirer på inntekt, gjeld, utgifter osv. Så om de mener det er grunnlag for gjeldsordning vil det bli sendt ut forslag til kreditorer. All gjeld blir i så fall tatt med. Så er det opp til kreditorer å godkjenne forslaget, komme med motforslag eller avvise. Dersom det avvises går det til retten og det blir tvungen gjeldsordning fremfor frivillig. Er det altså bare å ringe til kommunen og be om å få kontakt med gjeldsrådgiver? Må gjelden ha gått til inkasso hos alle kreditorer før jeg tar kontakt? Under gjeldsordning så har du faste satser du skal forholde deg til, og alt over dette skal betales inn innen 31 desember til en konto opprettet av namsmannen. Her er det satser for livsopphold, tillegg for barn i ulike aldre osv. Boutgifter trekkes også i fra før eventuelt overskudd skal betales inn. Overskuddet beregnes for hvert kalenderår. Så om du har overskudd en måned, så vil underskudd neste måned utligne dette. Nå er satsene ikke spesielt høye, og du må leve deretter de neste 5-7 årene. Satsene ble nedjustert for 2 år siden, og ble da kreftig nedjustert i forhold til tidligere. Det er i tillegg en sikkerhetsperiode når gjeldsordningen er over, så dersom du arver, vinner penger osv så må dette betales inn. Er ikke livsopphold satsene på 5.600kr? Det er dette jeg lever på nå fra NAV + husleie. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/ Er det 5-7 år? Eller er det bare 5 år? Det er ikke sannsynlig å regne med at jeg får inn uforventede penger. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Du trenger normalt ikke å selge bil så lenge den har lav verdi, men dette må du høre med namsmannen om. Bolig er heller ingen selvfølge at må selges om en får innvilget gjeldsordning. Grunnen til dette er at boutgifter gjerne blir høyere ved å leie enn å eie, og dermed mindre til kreditorer. Det som kreves er at boliglånet er avdragsfritt under gjeldsordningperioden slik at du ikke opparbeider deg formue mens det pågår. Satser til hva du skal beholde før innbetalinger gjøres finner du her https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Vell jeg ser at den er på 8.048kr for enslig person uten barn. Jeg får inn 5.600kr i måneden til livsopphold. Ergo det blir ingen tvungen trekk? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Kan du ikke skaffe deg en jobb og nedbetale gjelden? 250 000 er jo ikke så forferdelig mye med mindre du har 25% rente på alt. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Kan du ikke skaffe deg en jobb og nedbetale gjelden? 250 000 er jo ikke så forferdelig mye med mindre du har 25% rente på alt. Er ikke så lett det nei. Må ta utdanning for å få jobb, og da passer det fint å få pengekranen stengt, og få vraket all gjeld mens en er student ved å slå seg personlig konkurs. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Å gjennomgå personlig konkursbehandling har ingenting for seg, for gjelden din består når du er ferdig. Det er noe kreditorene gjør for å få mest mulig dekning (konkursboet kan muligens rydde opp i økonomien din, og har i tillegg en del beslagsmuligheter man ikke har uten å slå deg konkurs) Det du ønsker er en gjeldsordning. Dette er ikke det samme, og det ene følger ikke av det andre. For å få innvilget gjeldsordning må du være varig ute av stand til å betjene forpliktelsene dine. Du må ha forsøkt å finne ut av det på egen hånd, og at du må bruke lang tid til å betale er ikke nok. Det er en del jobb med søknaden, og dette er ikke en helt kurant prosess. Hvis du får innvilget gjeldsordning er du stort sett gjeldsfri (med unntak for pantesikrede lån innenfor panterammen) etter fem år. Studielån slettes også. I mellomtiden så lever du mer eller mindre på vann og brød. Endret 1. juli 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Å gjennomgå personlig konkursbehandling har ingenting for seg, for gjelden din består når du er ferdig. Det er noe kreditorene gjør for å få mest mulig dekning (konkursboet kan muligens rydde opp i økonomien din, og har i tillegg en del beslagsmuligheter man ikke har uten å slå deg konkurs) Det du ønsker er en gjeldsordning. Dette er ikke det samme, og det ene følger ikke av det andre.Den er grei, jeg sikter til sånn gjeldsordning slik at resterende gjeld slettes etter 5 år. For å få innvilget gjeldsordning må du være varig ute av stand til å betjene forpliktelsene dine. Du må ha forsøkt å finne ut av det på egen hånd, og at du må bruke lang tid til å betale er ikke nok. Det er en del jobb med søknaden, og dette er ikke en helt kurant prosess.Hva betyr "være varig ute av stand til å betjene forpliktelsene"? Dersom inntekten er på 5.600kr i måneden, da kan jeg selvsagt bruke opp alle pengene på gjelda og sitte igjen med ingenting til livsopphold. Hva legges i "ha forsøkt å finne ut av det på egen hånd", holder det bare med å ha kontaktet kreditorene på telefon og ha forklart situasjonen selv om de avviser? Hvis du får innvilget gjeldsordning er du stort sett gjeldsfri (med unntak for pantesikrede lån innenfor panterammen) etter fem år. Studielån slettes også. I mellomtiden så lever du mer eller mindre på vann og brød. Vel jeg er blakk nå og har levd på 3 grill pølser om dagen i 3-4 dager og må fortsette med dette frem til 13. juli. Og drikker vann. Mat for cirka 150kr i uken:) Det fungerer helt fint, men det går sikkert ikke an å synke lavere nå tenker jeg. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Ikke at jeg har noe peiling på dette, men jeg bare lurer på hvorfor du ikke ser etter andre muligheter? Har du noen snille familiemedlemmer du kan bo oss for en billig penge? Kan du skaffe en ny jobb som kanskje gir deg mer? Kan du avbestille internett? Igjen, jeg vil ikke blande meg i økonomijuss-snakken, bare lurer på om du har noen andre muligheter? 250k er vel ikke all verdens i lån? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Har jeg forstått dette rett? Kan dette være prosedyren her? Omregistrere bil på venn og få vekk gjenstander som risikerer å bli solgt (for eksempel datautstyr og annen elektronikk). Stans betaling av all gjeld. La all gjeld gå til inkasso og ignorer det i flere måneder. Forsøke å kontakte diverse kreditorer, men de bare avviser meg. Oppretter kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen og få opprettet en sånn gjeldsordning. Lever på minimum sats i måneden, for eksempel 5.600 kr med/uten trekk i 5 år. Etter 5 år, så blir resterende gjeld slettet. Kanskje jeg må betale litt på gjelda med den minimums satsen for livsopphold på 5.600kr (pkt. 6 med trekk) . Dette kan fungere dersom en er student i samme periode:) Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Ikke at jeg har noe peiling på dette, men jeg bare lurer på hvorfor du ikke ser etter andre muligheter? Har du noen snille familiemedlemmer du kan bo oss for en billig penge? Kan du skaffe en ny jobb som kanskje gir deg mer? Kan du avbestille internett? Igjen, jeg vil ikke blande meg i økonomijuss-snakken, bare lurer på om du har noen andre muligheter? 250k er vel ikke all verdens i lån? Har ingen familie som stiller opp. Det er ikke mulig å få jobb uten utdanning for meg. Det er ikke mulig å avbestille Internett da den er inkludert i husleien. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Hvorfor er det ikke mulig å få jobb uten utdanning? Ikke for å være krass, men virker for meg som du er mer interessert i å snike deg unna gjelda. 3 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Det er ikke noe du bare kan velge å gjøre. Først må du få en oversikt over total gjeld. Så må du ut i fra inntekt prøve å komme til en løsning med kreditorer. Er maks 250.000kr, inkludert kredittkort gjeld hos tre banker, kreditt hos Komplett.no, og studielån hos Lånekassen. Neste steg er å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen som vil hjelpe deg videre, og eventuelt komme med en anbefaling om gjeldsordning. Om det skjer må du fylle ut søknad hos namsmannen, levere inn papirer på inntekt, gjeld, utgifter osv. Så om de mener det er grunnlag for gjeldsordning vil det bli sendt ut forslag til kreditorer. All gjeld blir i så fall tatt med. Så er det opp til kreditorer å godkjenne forslaget, komme med motforslag eller avvise. Dersom det avvises går det til retten og det blir tvungen gjeldsordning fremfor frivillig. Er det altså bare å ringe til kommunen og be om å få kontakt med gjeldsrådgiver? Må gjelden ha gått til inkasso hos alle kreditorer før jeg tar kontakt? Under gjeldsordning så har du faste satser du skal forholde deg til, og alt over dette skal betales inn innen 31 desember til en konto opprettet av namsmannen. Her er det satser for livsopphold, tillegg for barn i ulike aldre osv. Boutgifter trekkes også i fra før eventuelt overskudd skal betales inn. Overskuddet beregnes for hvert kalenderår. Så om du har overskudd en måned, så vil underskudd neste måned utligne dette. Nå er satsene ikke spesielt høye, og du må leve deretter de neste 5-7 årene. Satsene ble nedjustert for 2 år siden, og ble da kreftig nedjustert i forhold til tidligere. Det er i tillegg en sikkerhetsperiode når gjeldsordningen er over, så dersom du arver, vinner penger osv så må dette betales inn. Er ikke livsopphold satsene på 5.600kr? Det er dette jeg lever på nå fra NAV + husleie. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/ Er det 5-7 år? Eller er det bare 5 år? Det er ikke sannsynlig å regne med at jeg får inn uforventede penger. Ja det er bare å ringe. Ofte er det via sosialkontoret en bestiller time. Varighet varierer. Når lånekassen er inkludert blir det ofte 7 år mot 5 som er "normalen". Det utføres ingen trekk, du betaler selv inn for hvert kalenderår når du ser hvor mye du er i pluss i løpet av ett år. Ut i fra hva du skriver med gjeldens størrelse, at den ikke er gått til inkasso osv så kan jeg nesten garantere deg at du ikke får noen gjeldsordning. Kravet er at en skal være "langvarig ute av stand til å betjene gjelden", noe du slett ikke er med 250 000 i gjeld. Hadde alt gått til inkasso for 5 år eller mer siden så hadde det vært annerledes, men slik det er nå så er eneste løsningen din å tjene mer å få betalt ned. Et smart tips er denne "snøballeffekten" ved nedbetaling av gjeld, bare søk på google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå