Gå til innhold

Er det mange som søker bolig først etter de har fått svar på søknaden? Er det lurt?

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg er veldig usikker på om jeg kommer inn på førstevalget mitt, så jeg lurte på om det er lurt å vente helt til 20. juli for å begynne å søke etter et sted å bo. Hva gjør egentlig studentene? Virker som folk i min omgangskrets ihvertfall har allerede fiksa bolig fordi de er heldige nok med å vite hvor de vil havne.

Men gjelder det de fleste? Hvordan ser boligmarkedet til leie ut for studenter sent i juli? Tenker på Bergen og Tromsø først og fremst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok veldig forskjellig. Hvis du tenker å søke studentbolig gjennom studentskipnaden, så skader det ingen ting å søke flere steder samtidig. Da kommer du foran de som venter, samtidig så har du mulighet til å takke nei ved eventuelle tilbud på "feil" sted.

Lenke til kommentar

Det er nok veldig forskjellig. Hvis du tenker å søke studentbolig gjennom studentskipnaden, så skader det ingen ting å søke flere steder samtidig. Da kommer du foran de som venter, samtidig så har du mulighet til å takke nei ved eventuelle tilbud på "feil" sted.

Må man betale noen avgift av noe slag dersom man takker nei 20. juli?

Lenke til kommentar

Vil tro du er altfor sent til å få noe via studentsamskipnadene nå i tromsø og trondheim bergen, da vil du havne i kø for folk som sier fra seg sin utover høsten. 

Det betyr ikke at du ikke skal søke, men ikke forvent å få noe.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Vil tro du er altfor sent til å få noe via studentsamskipnadene nå i tromsø og trondheim bergen, da vil du havne i kø for folk som sier fra seg sin utover høsten. 

Det betyr ikke at du ikke skal søke, men ikke forvent å få noe.

Damn. Det suger. Da blir det vel det private markedet?

Lenke til kommentar

Finnes ikke mange andre tilbud enn det private da nei...

Litt kjipt, men på en annen side så fikk jeg medhold i eksamensklagen min. Endte nå opp med 57.7 i snitt og en real sjanse for å komme inn i Tromsø (snittet i fjor var 57.3). Da vet jeg ihvertfall sånn ca. hvor jeg lete etter bolig allerede nå :)

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Må man betale noen avgift av noe slag dersom man takker nei 20. juli?

Du har en akseptfrist, og hvis du får tilbud før 20. juli må du ta et valg om du vil signere eller ikke. Signerer du, er du bundet med oppsigelsesfrist angitt i kontrakten, ofte 2 eller 3 mnd. Noen har særordninger ifm. skolestart. Avslår du før akseptfristen er det ingen avgifter.

Det skader ingen ting å søke, selv om andre her sier det er 0 vits. Hvis det blir så man må ty til privat, kan det hende du allikevel ønsker deg bort derfra, og da er det kjekt allerede å stå i kø hos studentskipnaden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...