Gå til innhold

Generell studiekompetanse for videre utdanning!

Anbefalte innlegg

Hei og takk for at du tar deg tid til å titte innom innlegget mitt. 

Jeg prøvde å søke litt rundt på diskusjon.no for å se om det fantes noen lignende tråder på det jeg lurte på men kan ikke si jeg fant svarene jeg var på jakt etter, derfor lager meg en tråd i håp om å få svar på det jeg lurer på. - Om det skulle finnes en slik tråd og jeg ikke har funnet den beklager jeg på forhånd at jeg laget en ny en. 

Har de siste månedene sterkt vurdert videre utdanning ettersom jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ønsker å være lastebilsjåfør resten av livet. For videre utdannelse kreves det jo Generell Studiekompetanse (Vg3) for å komme inn på høyskole mm. På Videregående gikk jeg allmenn påbygning etter yrkesfaglig Vg1 + Vg2 men har kun fullført og ikke bestått ettersom jeg mangler en karakter - og snittet er relativt lavt så vanskelig å komme inn på høyere utdanning. 

Jeg ønsker derfor å ta opp faget jeg mangler en karakter samt ta opp flere fag for å bedre snittet mitt.
Har prøvd å søke meg frem til et konkret svar på nettet for å finne ut hva jeg må gjøre men sitter litt fast for det virker som det er flere(?) muligheter. Har lest noe om 23/5 regelen samt at hvis du er 25 år så er det en annen måte å gjøre det på. 

Er det noen her inne som konkret kan gi meg svaret på om det for meg holder å ta privatstudier på fritiden for å oppnå Generell Studiekompetanse ettersom jeg har gått Vg3 og bare ønsker ett bedre snitt samt fullføre å bestå pga manglende karakter? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne tatt hele vgs som privatist om du hadde vilt. Du får like mye studiekompetanse om du tar fagene som privatist eller på annen måte. Jeg tok 10 eksamner (forbedret karakterene som kreves av 23/5) som privatist på egen hånd (altså uten privatskole som sonans eller bjørknes) dette året med gode resultater (to 5'ere og resten 6'ere) og deltidsjobb, så det er absolutt mulig.

Lenke til kommentar

Går helt fint an å ta fag opp som privatist. Det kan du enten gjøre ved å lese deg opp i fagene på egenhånd og melde deg opp til eksamen, eller du kan ta nett- eller kveldskurs (dyrt). Husk at 23/5-regelen også krever at du har tatt noen fag for å kunne kvalifiseres (les mer på samordna opptak). 

Et skudd i blinde: dersom det er ingeniørfag eller maritime fag du sikter mot, så er det en løsning å gå forkurs. Opptakskravet der er stort sett 1) at du har fullført VG2, eller 2) at du har fem års arbeidspraksis. Merk at du da kun kvalifiserer deg som søker til ingeniørfag.

Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden her. Jeg skrev en liten post her for en stund siden om dette.

Det er altså disse 6 fagene man må bestå for å oppnå Generell Studiekompetanse;

Norsk (Hovedmål, Sidemål, Muntlig)

Engelsk

Historie

Samfunnsfag

Matematikk

Naturfag

Stemmer dette?

Jeg er 22 år og står helt uten noe form for videregående opplæring, men med en enorm tørst på å få skikk på livet.

Helt på egenhånd for en vanlig person som lærer veldig lett, er dette mulig å få gjort på 1-2 år med hardt arbeid?

Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden her. Jeg skrev en liten post her for en stund siden om dette.

Det er altså disse 6 fagene man må bestå for å oppnå Generell Studiekompetanse;

Norsk (Hovedmål, Sidemål, Muntlig)

Engelsk

Historie

Samfunnsfag

Matematikk

Naturfag

Stemmer dette?

Jeg er 22 år og står helt uten noe form for videregående opplæring, men med en enorm tørst på å få skikk på livet.

Helt på egenhånd for en vanlig person som lærer veldig lett, er dette mulig å få gjort på 1-2 år med hardt arbeid?

Det er fullt mulig. Du kan klare det på ett år dersom du er strukturert og engasjert, men om du tenker å jobbe i tillegg så bør du beregne to år. Fagene du lister opp er de fagene du trenger for å kvalifisere deg til GS med 23/5-regelen. Det innebærer at du må minst fylle 23 det året du søker opptak, samt at du må ha minst fem års praksis (yrkesliv, frivillig arbeid eller skole) i tillegg til fagene. 

Merk at antall timer per fag er forskjellig. Det innebærer at enkelte fag kan være mer omfattende enn andre. Det er beregnet at en skal kunne klare alle fagene som et fulltidsstudie i løpet av ett år, men gode karakterer vil da kunne kreve mye arbeid. Se mer her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Husk at man til enkelte utdanninger må ha flere fag. Dette gjelder f.eks. medisin, realfag og ingeniørfag. Disse må man da ta i tillegg til studiekompetansefagene. Eksempelvis må en da for ingeniørfag i tillegg ha matematikk R1 og R2, samt fysikk F1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...