Gå til innhold

Sjangs å få lån?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da vurdert en stund å kjøpe bolig, bla fordi utleier øker leiepris med 2.500kr i mnd. Vi betaler fra høsten av 15.000 for 65kvm...Jeg er 21 år, og har jobbet siden 2012 (2.5år som lærling)

Jeg kommer til å ta fagbrev straks, å blir trolig å ligge på rundt 370-380.000 i året, øker litt hvert år etter det. Har nedbetalt hele billånet nå med skattepengene, og har kun 30.000 i studiegjeld. Det som trekker ned for meg er EK, har veldig lite, 10-15.000 bare. Kan kanskje klare å skarve ihop 20.000 men det er fortsatt veldig lite. Renten jeg kan få hos lokalbanken (SB1) er 2,55% (boliglån ung + lofavør).

Hva tror dere jeg realistisk kan håpe på? Siden jeg bor i Tromsø så holder f.eks 1,5 mill kun til et bøttekott, men har en kompis som jeg vurderer å kjøpe ilag med, for å komme inn i markedet. Vil det øke lånebeløpet om man kjøper med en annen, men har separate lån?

Har også vurdert kausjonist, da det ser nærmest uunngåelig ut, tror ikke foreldrene mine sier ja sporenstreks, men kanskje de kan stille med 10% i sikkerhet, hvis det lar seg gjøre for banken.

Anonymous poster hash: b64ad...a53
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fordi utleier øker leiepris med 2.500kr i mnd. 

Utleier kan ikke øke husleien utover konsumprisindeksen om ikke krav om gjengs-leie er til stedet.  

Vi betaler fra høsten av 15.000 for 65kvm...

Det var mye da..

Lenke til kommentar

Med en egenkapital på 20.000 kan du få lån til en bolig verdt 133.000 kroner, med mindre bankene har gått bort igjen fra kravet om 15% egenkapital. Og skal du holde deg innenfor den anbefalte belåningsgraden på 3 x inntekt er det 1.140.000 som blir det meste du kan låne, noe som vil kunne gi deg leilighet verdt 1.341.000 kroner forutsatt at du klarer å skaffe 200.000 i egenkapital.

Det er med andre ord ikke spesielt realistisk i din nåværende situasjon å komme inn på boligmarkedet alene. Du må nok ha hjelp fra foreldrene dine som kausjonister, eller låne sammen med noen - høyst sannsynligvis begge deler. Alternativt kan du sikkert få justert litt på marginer og beløp ovenfor hvis du er god i snakketøyet ovenfor banken, men så øker jo også risikoen betraktelig jo mer du overskrider.

Lenke til kommentar

Her er det du skal gjøre:

Søk sporenstreks om startlån i husbanken, dette får du kun om du har lav lønn. Så gjør det før du er ferdig som lærling. 

Dette kan dog ta laaaang tid! Så hør med familie om de kan kausjonere for din EK mot at du fjerner de som kausjonist når du får startlån(ja du kan bruke dette som egenkapital).

Dette er nøyaktig det jeg gjorde når jeg kom inn på boligmarkedet, funka helt topp :) Billig lån er det også i husbanken! 

Lenke til kommentar

fordi utleier øker leiepris med 2.500kr i mnd. 

Utleier kan ikke øke husleien utover konsumprisindeksen om ikke krav om gjengs-leie er til stedet.  

Vi betaler fra høsten av 15.000 for 65kvm...

Det var mye da..

Stemmer det, men vi har ikke kontrakt, samt at vi egentlig hadde sagt opp leiligheten fom. august. Eier er i familien :) Men ja, 15.000 er latterlig dyrt for å leie, men faktisk ikke mye i Tromsø, gale priser her.

Med en egenkapital på 20.000 kan du få lån til en bolig verdt 133.000 kroner, med mindre bankene har gått bort igjen fra kravet om 15% egenkapital. Og skal du holde deg innenfor den anbefalte belåningsgraden på 3 x inntekt er det 1.140.000 som blir det meste du kan låne, noe som vil kunne gi deg leilighet verdt 1.341.000 kroner forutsatt at du klarer å skaffe 200.000 i egenkapital.

Det er med andre ord ikke spesielt realistisk i din nåværende situasjon å komme inn på boligmarkedet alene. Du må nok ha hjelp fra foreldrene dine som kausjonister, eller låne sammen med noen - høyst sannsynligvis begge deler. Alternativt kan du sikkert få justert litt på marginer og beløp ovenfor hvis du er god i snakketøyet ovenfor banken, men så øker jo også risikoen betraktelig jo mer du overskrider.

Regnet nesten med kausjonister og medlåner ja, ser mørkt ut å kjøpe alene nå.

Her er det du skal gjøre:

Søk sporenstreks om startlån i husbanken, dette får du kun om du har lav lønn. Så gjør det før du er ferdig som lærling. 

Dette kan dog ta laaaang tid! Så hør med familie om de kan kausjonere for din EK mot at du fjerner de som kausjonist når du får startlån(ja du kan bruke dette som egenkapital).

Dette er nøyaktig det jeg gjorde når jeg kom inn på boligmarkedet, funka helt topp :) Billig lån er det også i husbanken!

Husbanken har vært i tankene, men da jeg leste dette gadd jeg ikke tenke på det engang.

Lønner seg også å sjekke med flere banker, det er MYE forskjell.

F.eks var Gjensidige Bank villig til å låne meg nesten tre ganger så mye som Storebrand ville.

Tenker også det, selv om SB1 på generell basis er billigst i nord-norge. Er det noen ulemper ved å ha boliglån i en annen bank enn den man bruker til vanlig? Kunne jo skifta bank for alt, men praktisk med SB1 som har lokaliteter overalt i området, i motsetning til alle andre banker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med å kjøpe i borettslag med høy fellesgjeld? Enkelte steder trenger man nesten ikke egenkapital i det hele tatt - og mange steder er husbankfinansierte som gir bra rente. Sørg da for at du kan klare å betjene husleien med RENTER+AVDRAG.

Man slipper også unna 2,5 % dokumentavgift til staten.

Egenkapitalen din er for lav uansett men hør med megler da de ofte fikser finansiering. Alternativt hør med flere banker. Enkelte arbeidsgivere kan også gi lån. Har du medlånetager eller kausjonist så finnes muligheter, særlig om du har medlånetager i form av feks. foreldre som har god orden på økonomien og som går god for deg (da de selv blir ansvarlig for lånet som medlåntaker).

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe i borettslag med høy fellesgjeld? Enkelte steder trenger man nesten ikke egenkapital i det hele tatt - og mange steder er husbankfinansierte som gir bra rente. Sørg da for at du kan klare å betjene husleien med RENTER+AVDRAG.

Egenkapitalen din er for lav uansett men hør med megler da de ofte fikser finansiering. Alternativt hør med flere banker. Enkelte arbeidsgivere kan også gi lån. Har du medlånetager eller kausjonist så finnes muligheter, særlig om du har medlånetager i form av feks. foreldre som har god orden på økonomien og som går god for deg (da de selv blir ansvarlig for lånet som medlåntaker).

Jeg spurte DNB på chatten dems, de sa at om man kjøper en leilighet med en lav pris og høy fellesgjeld, så regner de det som om man kjøpte en leilighet med samme pris som den rimelige inkludert fellesgjelden. Altså at EK krav er det samme. Dette var jo DNB da, kan være forskjellig hos andre. 

Lenke til kommentar

Jeg brant meg nesten på det akkurat, heldigvis ringte jeg banken å hørte i siste liten før jeg slang inn bud.

Dog fikk jeg et heftigere finansieringsbevis noe senere som dekket opp uansett, men det kunne gått galt.

Satser man på skyhøy fellesgjeld kan det gå om man greier den totale kjøpesummen innenfor egenkapitalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg spurte DNB på chatten dems, de sa at om man kjøper en leilighet med en lav pris og høy fellesgjeld, så regner de det som om man kjøpte en leilighet med samme pris som den rimelige inkludert fellesgjelden. Altså at EK krav er det samme. Dette var jo DNB da, kan være forskjellig hos andre. 

Det stemmer nok. Men muligheten for å spare til hele innskuddet er større, men dog ikke noe alternativ i ditt tilfelle. Siden ditt personlige lånebeløp blir betydelig mindre vil det være lettere for kausjonister eller medlåntakere å være med på dette fremfor om de må kausjonere for alt. Altså, feks. foreldre vil være mer villig til kr. 200.000 enn 3.000.000!

Lenke til kommentar

Borettslag er veldig aktuelt mtp dokumentavgift, og generelt sett billig. Men banken sjekker vel opp det med fellesgjeld? Men forsåvidt er det bedre for foreldre å kausjonere på 300.000 enn flere millioner. Hva er forskjell på kausjonering og å være medlåntaker egentlig? Hadde min mor som medlåntaker på billånet, men det var jo et lavt beløp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er man medlåntaker så er begge parter like mye ansvarlig. Ved kausjonist stiller det seg noe annerledes. Jeg vet at har man dårlig betjeningsevne så godtar bankene heller ikke kausjonist men kun medlåntaker om vedkommende har betjeningsevne. 

Bankene legger selvsagt sammen fellesgjeld og personlig gjeld, så man lurer seg jo ikke unna. Men dette er den eneste måten mange får til å få kjøpt sin egen bolig på fordi man kanskje allerede har spart opp det lave innskuddet på feks. boligsparing. Da slipper man noe personlig forhold til lånet slik at man slipper unna banken.

Det irriterende med bankene er at de ikke ser på hva man faktisk klarer betjene, men de følger kun sine egne "budsjett" for deg. Så selv om du har vist at du klarer å betale en husleie på kr. 15000,- til utleier så er ikke dette nok til å bevise for banken at man kan betjene ett lån på tilsvarende beløp (inkl. husleie). 

Så skal man i banken etter lån er det om å gjøre å hause opp sin egen inntekt så mye som mulig. Juge og si man forventer lønnsøkning fordi man får andre arbeidsoppgaver i fremtiden, planer om ekstra jobb, planer om samboer, arv osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...