Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Valgbar VPN for Netflix og lignende direkte i router.

Anbefalte innlegg

Finnes det en grei metode å sette opp VPN slik at jeg kan velge mellom et trådløst nett med, og et uten VPN slik at dette fungerer uavhengig av enhet/boks som kobles til og at enheten ikke trenger å være satt opp med VPN selv?

(Ja, litt klumsete formulert, men håper dere forstår hva jeg mener).

Litt kjipt å se f.eks amerikansk Netflix når dette fører til at samboeren ikke får sett f.eks NRK nettv på valgfri enhet.

Har pr. idag ADSL modem koblet til en Netgear Nighthawk router og bruker private internett access VPN.

Åpen for å kjøpe ytterligere utstyr/bytte leverandør.

Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med litt kjenskap til vlan og litt mer avansert ruter software lar dette seg fint gjøre.

Du trenger ny ruter som du kan sette opp fler vlan på. Du setter opp et vlan til "vanlig" nett, og et vlan som ruter alt gjennom OpenVPN.

Du trenger switcher/ Akesspunkt med vlan støtte slik at du kan sette opp fler SSIDer, hvor du knytter hvert til sitt vlan.

Trenger ikke bytte levrandør, kun bytte ruter og aksesspunkt. Mulig du må bytte VPN levrandør om PIA ikke lar deg koble til med feks OpenVPN. 

Nå har du fått litt oversikt over hvordan det kan løses, å gå i dybden på utstyr og hvordan du vil gjøre det blir for omstending for et kort svar her.

Tror kanskje du kan gjøre alt på en av de nyere Asus hjemmeruterene så lenge du legger inn custom firmware (DD-WRT / Tomato el.).

--

Forøvrig kan du også uten å styre ved vlan og to SSIDer gjøre noe lignende. Du kan finne hvilke ip-adresser som netflix benytter seg av og rute disse gjennom VPNen. Da kan samboer fortsatt se på norsk nett-tv. Du vil ikke kunne skille på norsk og amerikansk netflix med en slik løsning.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å installere en plugin i nettleseren som du kan skru på for Netflix?

Hola Unblocker får Netflix til å tro at du befinner deg i valgfritt land.

Samboeren din tar ingen skade av dette, det gjelder kun den nettleseren du bruker, og kan skrus av når som helst.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å installere en plugin i nettleseren som du kan skru på for Netflix?

Samboeren din tar ingen skade av dette, det gjelder kun den nettleseren du bruker, og kan skrus av når som helst.

Ved å bruke Hola blir du også med i et ufrivillig botnet. http://www.digitaltrends.com/computing/hola-found-to-be-selling-users-internet-bandwidth-as-botnet/

Tidligere har også fått mye tyn for andre svakheter. Gratis er sjeldent gratis.

Lenke til kommentar

Joda, det er en enkel og grei løsning det, finnes flere plugins som fikser det.

Grunnen til at jeg vil ha det rett i router er at jeg da får muligheten på alt av dupedatter som kobler seg på nett på en så enkel måte at jeg bare kobler meg på VPN-nettet.

Av det jeg har hjemme så dreier det seg om : pc, appletv, chromecast, et par android brett, et par ipader,PS3, Xbox one ++

Lenke til kommentar

Med litt kjenskap til vlan og litt mer avansert ruter software lar dette seg fint gjøre.

Du trenger ny ruter som du kan sette opp fler vlan på. Du setter opp et vlan til "vanlig" nett, og et vlan som ruter alt gjennom OpenVPN.

Du trenger switcher/ Akesspunkt med vlan støtte slik at du kan sette opp fler SSIDer, hvor du knytter hvert til sitt vlan.

Trenger ikke bytte levrandør, kun bytte ruter og aksesspunkt. Mulig du må bytte VPN levrandør om PIA ikke lar deg koble til med feks OpenVPN. 

Nå har du fått litt oversikt over hvordan det kan løses, å gå i dybden på utstyr og hvordan du vil gjøre det blir for omstending for et kort svar her.

Tror kanskje du kan gjøre alt på en av de nyere Asus hjemmeruterene så lenge du legger inn custom firmware (DD-WRT / Tomato el.).

--

Forøvrig kan du også uten å styre ved vlan og to SSIDer gjøre noe lignende. Du kan finne hvilke ip-adresser som netflix benytter seg av og rute disse gjennom VPNen. Da kan samboer fortsatt se på norsk nett-tv. Du vil ikke kunne skille på norsk og amerikansk netflix med en slik løsning.

Asus Nighthawk routeren støtter DD-WRT.

Det kunne vært en løsning, men det jeg ikke har klart å finne ut er :

Med Stock firmware oppretter den 2 trådløse nett. Ett på 2.4GHZ og ett på 5GHZ med separate passord.

Hvis det hadde vært mulig å sette ett av disse nettene til å bruke VPN og det andre ikke, hadde det vært en suverent enkel løsning på problemet, men det har jeg ikke klart å finne ut etter masse googling.

Er det noen med DD-WRT som kan svare på dette?

Lenke til kommentar

--

Asus Nighthawk routeren støtter DD-WRT.

Det kunne vært en løsning, men det jeg ikke har klart å finne ut er :

Med Stock firmware oppretter den 2 trådløse nett. Ett på 2.4GHZ og ett på 5GHZ med separate passord.

Hvis det hadde vært mulig å sette ett av disse nettene til å bruke VPN og det andre ikke, hadde det vært en suverent enkel løsning på problemet, men det har jeg ikke klart å finne ut etter masse googling.

Er det noen med DD-WRT som kan svare på dette?

Tok nøyaktig 5 sekunder: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Multiple_WLANs

Akkurat dette du trenger. Du oppretter to vlan, et som ruter rett på nett og et som ruter gjennon VPN - slik som jeg beskriver i første svaret mitt. I Multiple WLANs assigner du de til hvert sitt vlan.

Lenke til kommentar

Brukte en løsning som egentlig var tenkt å være midlertidig, men fungerer såpass bra at jeg ikke ser bort fra at jeg stopper på denne.

Satte en pc til å fungere som wifi hotspot med delt Private Internett Access (PIA) VPN.

Brukte oppskriften her. Fungerer som en drøm og gjort på 5 minutter.

https://www.privateinternetaccess.com/forum/discussion/316/share-private-internet-access-vpn-with-all-your-wireless-devices

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...